ma 2025.11.5 18:43
Olvasási idő 5:30
Kazár Zalán Kristóf

Ismét hódít a „sadboi aesthetic" a mozivásznon – Miért jött el újra a szomorú férfiak aranykora?

Ismét hódít a „sadboi aesthetic
Forrás UIP-Duna Film
FILMEK + SOROZATOK A BRUTALISTA FILMEK HARCOSOK KLUBJA JOKER MENTÁLIS EGÉSZSÉG OPPENHEIMER

A filmek terén a szomorú férfiak, vagyis a „sadboi aesthetic” második reneszánszát éljük.

A filmek terén az úgynevezett „sadboi aesthetic-jelenség” második aranykorát éljük, vagyis azt, amikor magányos, kirekesztett, mentális problémákkal küzdő, érzelmileg komplex és pszichésen labilis férfiak ábrázolása kerül a középpontba. A 20. század második felében, valamint a 2000-es évek elején hangsúlyos mozgóképes alkotások készültek ezen vonulat mentén, azonban az utóbbi évtizedben a készítők emocionális szinten még mélyebbre mentek a meggyötört, törékeny férfiak illusztrálása során. 

Vajon mi lehet ennek az oka? Fejest ugrunk a témában – visszatekintünk a múltba, azután elemezzük a jelenlegi helyzetet és annak okait.

Mint sok más, ez is Robert De Niróval kezdődött

Ha a számkivetett, kitaszított, meg nem értett filmes protagonistákról van szó, az első név, ami eszünkbe jut: Travis Bickle, vagyis Robert De Niro a Martin Scorsese által rendezett Taxisofőrben (1976). A karakter megalapozta az elidegenített férfihős archetípusát: a vietnámi háború évtizedei után a poszttraumás stresszel küzdő Bickle megtört, útról letért férfiak generációit testesítette meg. Nem találta a helyét a társadalmi konvenciók közt, és mi sem tudtuk, hogy taszító, vagy a maga különc módján szerethető figuráról van szó.

Kiemelt tartalom
Három éve függöny nélkül alszom, ezt tanultam magamról Három éve függöny nélkül alszom, ezt tanultam magamról 2025.10.30 14:00

De Niro Oscar-díjat kapott a Dühöngő bikáért (1980), ami szintén ezt az elgondolást festette vászonra egy velejéig romlott boxoló igaz történetén keresztül. Sorban a harmadik Scorsese- és De Niro-film, ami ezzel a trópussal operált, A komédia királya (1982) volt – Robert Pupkin, a tehetségtelen, meg nem értett, de nárcisztikusan nagyravágyó komikus sztorija inspirálta a 2019-es Jokert.

A Harcosok klubja (1999) újabban gyakran előkerül a magyar kormány kommunikációja kapcsán, melynek üzenetét (szándékosan?) félreértelmezik. A Chuck Palahniuk könyvéből készült ikonikus film a mentális problémákkal küzdő férfi főszereplőjén keresztül a materialista fogyasztói társadalomban bekövetkező identitásválságot, elszemélytelenedést, kiüresedést kritizálja. Bemutatja, miként befolyásolják a ma emberét a diktált, kondicionált normák, a marketing, a politikai propaganda és a törzsi szemléletmód. Tyler Durden, a főhős szerint a modern férfi elveszítette a kapcsolatot ösztönvilágával, és átvitt értelemben kasztráltan él – a „verekedős csoportosulás” erőlteljesen karikírozza a toxikus maszkulinitás jelenségét. 

Képkocka a "Harcosok klubja" című filmből
Brad Pitt a Harcosok klubjában. Forrás 20th Century Fox

Az Amerikai pszichóban (2000) a Christian Bale által alakított, antiszociális személyiségzavaros és pszichopata Patrick Bateman szintén a mérgező, eltorzult férfiasságot cinizálja, megspékelve a fogyasztói társadalomhoz és az elanyagiasodó világhoz köthető elszemélytelendéssel, valamint a státuszszimbólumok utáni szüntelen kajtatás komikumával. A szélsőséges homofóbiájával pedig eltitkolt homoszexualitását is leplezheti. 

Kiemelt tartalom
Nemes Jeles László Árvája a szépiára festett, 20. századi magyar balsors – Kritika Nemes Jeles László Árvája a szépiára festett, 20. századi magyar balsors – Kritika 2025.10.22 10:53

Ugyancsak Bale és ugyancsak remek film: A gépész (2004). A brit színész, aki átalakulóművésznek is elmenne, közel 30 kilót fogyott le a főszerep kedvéért. Trevor Reznik egy lesoványodott, álmatlanságban szenvedő gyári munkás, aki fokozatosan veszíti el a kapcsolatát önmagával és a külvilággal. Képtelen feldolgozni egy múltbeli traumatikus eseményt, ami folyamatosan kísérti őt, külső segítséget azonban nem kér. Ahelyett elszigetelődik, paranoiássá válik, majd kivonja magát a társadalomból – Reznik a modern férfi érzelmi bezárkózását, identitászavarát, és az ahhoz köthető, keserű magányba torkolló depresszióját jelképezi. A sadboi-toposzra ráerősít, hogy egykori hibája miatt nem tud és nem is akar megbocsátani magának, az értelmetlen önbüntetése egész életútján végigkíséri.

Patrick Bateman (Christian Bale) grimaszol az Amerikai pszichóban. Forrás Lions Gate Entertainment

Sorozatos sadboi-ok

A 2010-es évek közepétől egyre ügyesebben kezdték kiaknázni a sorozatok a sadboi-esztétika izgalmas lehetőségeit. A Breaking bad (2008–2013) is ezen a vonalon indult el, de igazán hangsúlyossá a spin-off-szériában, a Better Call Saul-ban (2015–2022) vált. A különc ügyvéd történetén keresztül bemutatták a készítők, miként lesz egy alapvetően jószándékú, idealista, szerethető férfiból a feldolgozatlan családi traumái, kisebbségi komplexusa és egészségtelenül működő párkapcsolata révén cinikus, lecsúszott, elszigetelt egyén, aki reménytelenül haragszik a világra. 

Kiemelt tartalom
Ezért vagyunk reménytelenül szerelmesek a mai napig az Annie Hallba, Diane Keaton és Woody Allen időtlen örökzöldjébe Ezért vagyunk reménytelenül szerelmesek a mai napig az Annie Hallba, Diane Keaton és Woody Allen időtlen örökzöldjébe 2025.10.15 11:35

A Mr. Robot (2015–2019) egy mentálisan instabil hackerről szól, aki depresszióval és disszociatív identitászavarral küzd, tehát maradéktalanul kimaxolja a típust. Ő sem találja a helyét a társadalomban, önbíráskodásba kezd, de valójában önmagát szeretné megtalálni, megismerni. A sorozat az ő egyre intenzívebben végbemenő tudathasadását mutatja be.

Animációs sorozatok terén is van egy eklatáns iskolapéldánk, méghozzá a Bojack Horseman (2014–2020). Bizarr leírni, de egy mélyen depressziós és alkoholista ló a protagonista, aki amúgy messze földön a legérzelmesebb karakter, csak ezt jól rejtegeti. Szatirikus, mégis megrendítő a sztorija: minden kapcsolata zátonyra fut, a kötődéseit szabotálja, mert legbelül rossz embernek (vagyis lónak) tartja magát, aki nem érdemli meg a szeretetet, boldogságot. Ahelyett, hogy ténylegesen tenne valami a káros berögződései ellen, a morális önmarcangolás loopjában ragad.

Megemlíthető még A mackó című sorozat imposztor szindrómás főszereplője, Carmy is, aki reménytelenül maximalista és megfelelési kényszeres, illetve a True Detective nihilista, filozófiailag kiüresedett Rust Cohle felügyelője.

A nagysikerű mainstream filmek terén is hódítanak a szomorú férfiak 

Az utóbbi néhány évben a filmek terén is egyre inkább tetten érhetővé válik a sadboi-toposz reprezentációja. Robert Eggers A világítótorony (2019) című filmje két, szociálisan izolált ember képében – illetve Willem Dafoe és Robert Pattinson színészi mesterkurzusában – mutatja be, miként kerülnek felszínre a belső démonok a látszólag erős, sztoikus férfiak esetében. Homoerotikus feszültséggel, pszichedéliával átitatott, hipnotikus film, ami a maga kategóriájában tabudöntőnek számít. 

Kiemelt tartalom
13 közelgő Disney-folytatás, amit nem láttunk jönni: a Toy Story 5. és a Neveletlen hercegnő 3. csak a jéghegy csúcsa 13 közelgő Disney-folytatás, amit nem láttunk jönni: a Toy Story 5. és a Neveletlen hercegnő 3. csak a jéghegy csúcsa 2025.10.12 10:49

Arthur Fleck, vagyis Joker (2019) történetét senkinek nem kell bemutatni. Todd Phillips Oscar-díjas filmjét a fent említett Scorsese-film inspirálta, és egy mentálisan sérült, törékeny, száműzött férfiről szól. A magány okozta fájdalmából saját identitást farag, és véres bosszút áll a társadalmon, amiért kivetette őt magából. Az identitáskrízise nála nem feltétlenül szomorúságot (persze azt is) eredményez, hanem dühöt és pszichopátiát. Nem véletlenül lett akkora sikere az első filmnek – aki valamilyen szinten csalódott már a világban, és érezte magát kívülállónak, könnyen azonosulni tudott Fleckkel. 

Joaquin Phoenix és Lady Gaga a Joker folytatásában. Forrás IMDB / Warner Bros. / InterCom / Joker: Kétszemélyes téboly

Brendan Fraser nagy visszatérése A bálna (2022) című filmben egy szánnivalóan magányos, önpusztító férfi végtelenül szomorú mindennapjait mutatja be, aki próbál kapcsolatba lépni elidegenedett lányával, miközben felemésztik őt korábban elkövetett hibái, szülőként való bukása. A szó valamennyi értelmében „hard watch”, megrázó filmélmény, de hatásosan illusztrálja az érzelmi izoláció, a bűntudat és a testi önbüntetés egyvelegét. 

Kiemelt tartalom
Ilyen egy halálosan mérgező kapcsolat, amiből sosem léphetsz ki – Kritika az Együtt című filmről Ilyen egy halálosan mérgező kapcsolat, amiből sosem léphetsz ki – Kritika az Együtt című filmről 2025.10.5 9:06

Ari Aster 2023-as filmje, az Amitől félünk egy anyakomplexusos, szorongásos férfi tévelygését követjük végig a paranoia és az önsajnálat labirintusában. A neurotikus férfiidentitás ékes példája, Joaquin Phoenix pedig a Joker mellett itt is nagyot alakít. David Finchertől A gyilkos (2023) is egyfajta sadboi-toposz megtestesülése, egy rideg, magányos bérgyilkos képében. A Michael Fassbender által alakított protagonista próbál elbújni az érzelemmentesség biztonságosnak tűnő várába, ami inkább egy útvesztő, ahol morális nihil várja őt.

Talán a legérzékletesebb példája a sadboi-protagonisták vonzalmának Christopher Nolan Oppenheimere (2023). A zseniális elméjű, de világpusztítóként is titulált tudós dilemmáját mutatja be, amint a második világháború idején csapatával együtt létrehozza az atombombát. Robert Oppenheimer az univerzum terhét érzi a vállán: intellektuális magányával, morális felelősségével és bűntudatával is küszködik. 

Az embert próbáló missziója tükrében a magánélete megromlik, személyisége darabokra hullik. Kicsiben, az emberi dráma aspektusát tekintve átérezhető a története, ezért is rezonált akkora mértékben nézők millióival. Cillian Murphy tekintetében alapból is van egy jó adagnyi melankólia és búbánat, a hányatott sorsú elméleti fizikus megformálása során élete alakítását nyújtotta.

Kiemelt tartalom
Megvendégeltük a kiégett, depressziós, nihilista magyar fiatalságot – Kritika az Egykutyáról Megvendégeltük a kiégett, depressziós, nihilista magyar fiatalságot – Kritika az Egykutyáról 2025.10.2 11:49

A legfrisebb fősodratban is nagyot szakító példa A brutalista (2024), ami egy, a háború után Amerikába emigrált magyar építész, az Adrien Brody által megformált Tóth László életútját tárja elénk. Bemutatja a holokausztot túlélt Tóth fájdalmas ráismerését arra, hogy hiába értek véget a háború embertelen borzalmai és hiába lelt új otthonra, még mindig különcként, egyfajta betolakodóként tekintenek rá. Hátrányos megkülönböztetések érik, és akarva-akaratlanul is kirekesztik – a szenvedése nem ért véget, csupán megváltozott a jellege. Szívszaggató történet egy érzelmileg kiüresedett, kitaszított férfiról, aki menedéket talál az alkotásban. Szavakkal kifejezhetetlen fájdalmai pedig hűen visszaköszönnek a tekintélyparancsoló, ám titkait jól rejtegető, brutalista stílusú építményeiben.

Adrien Brody és Felicity Jones a "Brutalist" című filmben
Adrien Brody és Felicity Jones A brutalista című filmben. Forrás UIP-Dunafilm

Minek köszönhető a sadboi-aesthetic második reneszánsza?

Az egyik oka mindenképp az 1970-es, 1990-es évek antihősei iránt érzett szentimentalizmus, de ennél kicsivel többről van szó. A kollektív poszt-Covid kiégés, izolációs karantén és egzisztenciális feszültség kétségtelenül inspirálhatja napjaink hasonló karaktereit, a kiemelkedő okai viszont mégis csak a mentális egészség széleskörű tematizálása és a maszkulinitás válsága, a férfiszerepek újragondolása lehet.

Kiemelt tartalom
10 guilty pleasure film hétvégi iszogatáshoz, amik annyira rosszak, hogy már jók 10 guilty pleasure film hétvégi iszogatáshoz, amik annyira rosszak, hogy már jók 2025.9.28 10:05

Egyre kevésbé számít tabunak egy férfi számára az érzelmeiről, gyengeségéről beszélni, illetve normalizálódik az, hogy a férfiak sem robotok: a sokszor kőkeménynek tűnő külső burok ugyanis általában törékeny belsőt rejt. A popkulturális alkotások karakterformálása során izgalmas táptalajt nyújtanak az érző szívű óriások, valamint az összetett érzelemvilággal rendelkező, nehéz sorsú antihősök históriája.

Az online kultúra is rádob egy lapáttal a jelenségre, melyben néha romanticizálják, esztétizálják a depressziót. A ma emberének individualizmusa, szűnni nem akaró önmegvalósítási kényszere is szerepet játszhat, ami elszigetelődéshez, a beteljesületlenséghez köthető kisebbségi komplexushoz, szorongáshoz, és végső soron depresszióhoz is vezethet. 

Egy szó, mint száz: a mentális kiégés és a magány korunk sajátja, ami a mozivásznon érdekfeszítő történeteket szülhet, hiszen napjaink kulturális miliőjében sokkal átélhetőbb és érdekesebb egy háromdimenziós, belső tulajdonságait tekintve összetett férfi főszereplő, mint egy klisés, sztereotipizált akcióhős vagy szívtipró. 

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!