2024 hosszú és mozgalmas volt minden szempontból, és ez az idén megjelenő filmekre különösen igaz. Nagyon változatos repertoárból tudtunk szelektálni és kiválogatni nektek azokat az alkotásokat, amik szerintünk a leginkább meghatározták az évünket.
Az az igazság, hogy az első ötletünk az volt, hogy a megpróbáljuk kiválogatni az idén megjelent filmek közül a legjobbakat, de aztán rá kellett jönnünk, ezzel két probléma is van. Az egyik, hogy nem láttuk az összes idén megjelenő filmet, így azért ez nem biztos, hogy igazságos lenne. A másik pedig az, hogy bár a sajtóban egy-egy film sokszor hasonló visszhangokat kap, azért az mégis csak szubjektív, hogy mi alapján tekintünk meg és ajánlunk filmeket. Változott a koncepció, és inkább azt szeretnénk nektek bemutatni, hogy mennyire sokszínű volt az idei évünk.
Szegény párák
Yorgos Lanthimos újabb agyszüleménye nemcsak óriási sajtóvisszhanggal, de tucatnyi Golden Globe- és Oscar-jelöléssel érkezett meg a magyar mozikba januárban. A film groteszk látványvilágához egy gondolatgazdag történet és egy feminista narratíva is társul, ami egy igencsak megosztó végeredményt hozott. A kritikánkat itt találod.
Érdekvédelmi terület
Szubjektivitás ide vagy oda, de annyit azért annyit el szabad mondani, hogy az Érdekvédelmi terület, bár egy Holokauszt-film, de a kiindulópontja annyira formabontó, a színészi játék, a zene és az atmoszféra pedig annyira unikális, hogy nálam abszolút ez az év filmje.
Dűne 2.
A Dűne második része kétségkívül az egyik legvártabb filmje volt az idei évnek, és sikerült megugrani a vele szemben tarott elvárásokat. Aki szereti a franchise-okat és az igazán monumentális stúdiófilmeket, és a sok CGI sem zavarja a szemét, annak a Dűne 2. kötelező néznivaló az ünnepekre.
Most vagy soha!
Azt lehet, nem emeltük ki elég hangsúlyosan a cikk elején, hogy mivel végül nem a legjobb filmeket választottuk ki, hanem a legmeghatározóbbakat, ezért abba a rossz filmek is beletartoznak. Több ilyen film is felkerült a listára, de a Most vagy soha! a legesleggyalázatosabb mind közül. Márciusban már kifejtettük erről a véleményünket, több szót ne is pazaroljunk rá.
Kék Pelikan
A Kék Pelikan egy magyar alkotás, méghozzá nem is akármilyen. Valójában a „felnőtt” animációs- és a dokumentumfilmnek egy nagyon ízléses fúziója, ami gyakorlatilag a rendszerváltozást követő időszak történetét meséli el egy eddig nem ismert perspektívából. Olyan fiatalok szemszöge kerül elénk, akik vágytak a szabadságra, arra, hogy világot lássanak, és ehhez az eddig zárt ajtóhoz vált kulccsá a Kék Pelikan.
Challengers
Áprilisban szinte minden a Challengersről szólt, hiszen a Zendaya főszereplésével érkező romantikus sportfilm-dráma egyike az igényesebb és ötletgazdagabb szerelemről szóló alkotásoknak. A film gerincét egy teniszmeccs adja, miközben fokozatosan bontakozik ki a néző számára a három szereplő közötti szerelmi viszony. De hát ez kit érdekel… Zendaya a főszereplő és kész!
Agymanók 2.
Az Agymanók 2. a kevésbé jó filmek kategóriába esett. Nézettségben ugyan abszolút rekordernek számít az évben, de bármekkora összeget is tolt abba a Disney, hogy megugorják az első rész brutálisan magas szintjét, sajnos a vége mégsem szólt akkorát, mint az első rész.
Deadpool és Rozsomák
A régóta válságtüneteket produkáló Marvel úgy döntött, mindent felrak egy lapra a Deadpool harmadik részével, csak sajnos ez a lap nem igazán bírta el ezt a nyomást. Látványos, sokszor szórakoztató, jók a cameók is, de azért elmarad az első rész varázsától, a cselekménye meg kellemetlenül egyszerű. De még így is ez az év szuperhős-filmje!
It Ends With Us - Velünk véget ér
Ha van romantikus film, amit igazán felkaptak idén, akkor az nem lehet más, mint a Blake Lively főszereplésével megjelenő Velünk véget ér. A film mondanivalója nagyon súlyos és nagyon fontos, kár, hogy a hatásvadász jelenetek és a szekunderszégyent keltő párbeszédek rontanak az összképen – de még így is érdemes időt szánni rá, mert igazán tanulságos.
Fekete pont
A Fekete pont állami támogatás nélkül, innen-onnan összekapargatott forintokból állt össze, és rövid karrierje alatt igazi zászlóshajójává vált annak a trendnek, ami kirajzolódni látszik: kritikus, gondolkodásra ösztönző magyar filmeket már csak függetlenül, szívességekből lehet csinálni és bízni abban, hogy minél többekhez eljut. Ilyen a Fekete pont is, ami persze nem tökéletes, de az oktatási rendszer örökölt és jelenlegi hibáinak a bemutatásán keresztül mégis gondolkodásra ösztönöz.
Joker: Kétszemélyes téboly
A rosszul sikerült idei filmek dobogóján simán elfér a Joker második része is. Az első olyan kiemelkedőre sikeredett, hogy messze meghaladta minden addig megjelent képregényfilm színvonalát, és amikor bejelentették a második részt, egyértelmű volt, hogy onnan már csak lejjebb van. A végeredmény csak azt bizonyította, hogy teljesen felesleges volt elkészülnie, és sem Joaquin Phoenix, sem Lady Gaganem tudja megmenteni az alkotást.
Wicked
A Wicked az Óz, a nagy varázsló kultikus világába kalauzol el minket egy előzménytörténet keretében. A fókuszban a két fiatal boszorkány, Elfaba (Cynthia Erivo) és Glinda (Ariana Grande) barátsága áll, és a történetben kiderül, hogy hogyan váltak a Gonosz és a Jó Boszorkánnyá. A film nemcsak a nosztalgia miatt kapott nagy hype-ot, hanem a vonatkozó TikTok-trend és Ariana Grande személye is okot adathatott a várakozásokra. Az eredményt pedig elcsíphetitek még a mozikban.