2024.1.26 19:26
Olvasási idő 4:17
Maier Péter Kovács M. Dávid

Playback Péntek: Justin Timberlake, The Smile és Franko a hét megjelenései között

Playback Péntek: Justin Timberlake, The Smile és Franko a hét megjelenései között
Forrás RCA / Charlotte Rutherford
ZENE JUSTIN TIMBERLAKE PLAYBACK PÉNTEK

New Music Friday Refresher-módra: a Playback Péntekben ismét a hét legizgalmasabb könnyűzenei megjelenéseit gyűjtöttük össze, ezúttal öt lemezt és három dalt hoztunk nektek, hogy jól induljon a hétvége.

Albumok

Franko: 23101075 

„Jó érzés, hogy megjelent a lemez, elégedett vagyok, mert nem kellett sietni, volt időm dolgozni a dalokon. Kicsit azt érzem, hogy minden puzzledarab a helyére került, emiatt nagyon nyugodt szívvel tudom kiengedni a kezeim közül ezt az albumot” – mondja Franko, aki egykor még Chris Villon néven rappelt angolul, de – ahogy már korábban is írtuk – a magyarra váltás nála sem bizonyult rossz döntésnek. A Wavy-tag óriási underground névsort hívott egybe első magyar nyelvű albumára: producerként legtöbb helyen SilkSilver dolgozott, de készültek trekkek ONE-AB, WaTa, Blaize, Kapitány Máté, DomBeats, imdb, DanPinto és OB prodolásával is. A featek között pedig olyan neveket találunk, mint Co Lee, Indigo, Nash, Kapitány Máté, Drilladeltoro, 97inco és Chelios.

A lemez legfontosabb motívuma az út, amely a címben is visszaköszön: Franko Szigetszentmiklós (irányítószám: 2310) és Budapest, azon belül a Madách tér környéke (irányítószám: 1075), között ingázott sokat, ezt a korszakot veszi végig és zárja le a lemez. A 23101075 tényleg kicsit olyan, mintha egy hosszabb időszak különböző hangulatú hazabuszozásaiba adna betekintést – haza a nagyvárosból. Az ember valamikor fáradt, és csak azt kívánja, hogy megpihenjen otthon, máskor kattog a sok hülyeségen, valamikor meg übermotivált, és úgy van vele, hogy „nincsen senki, ki rám szól“. Ehhez idomulnak a dalok zeneileg is: egyszer bólogatós old school, máskor ciripelő trap- vagy kattogós 2-step garage-beateken pörögnek, megmutatva, mekkora kraft van a magyar undegroundban produceri szinten is. Az album bemutatókoncertje február 23-án lesz a Turbinában(Maier P.)

The Smile: Wall of Eyes

A Radiohead a 2016-os A Moon Shaped Pool óta nem jelentkezett nagylemezzel, Thom Yorke és Jonny Greenwood azonban a koronavírus-járvány alatt szorosan összedugta  fejét, Tom Skinner dobossal kiegészülve lényegében végig akarták zenélni a karanténidőszakot. Ebből az együttállásból született meg előbb a Smile, majd a 2022-es, A Light for Attracting Attention című debütlemez, ami nemcsak az év egyik legjobban várt, hanem egyúttal legjobban körberajongott megjelenése is lett.

Kiemelt tartalom
Playback Péntek: St. Vincent, Justice illetve Hundred Sins, Kolibri és Co Lee a hét megjelenései között Playback Péntek: St. Vincent, Justice illetve Hundred Sins, Kolibri és Co Lee a hét megjelenései között tegnap 16:42 -kor

Közel két évvel később Wall of Eyes címmel futott be hozzá a folytatás, amely már a megjelenése napján hasonlóan lelkes fogadtatásra talált, az éppen széteső Pitchforktól is nyomban megkapta a „best new music“ plecsnit. Noha Thom Yorke legtöbb korábbi munkájának, köztük az előző Smile-lemeznek is, Nigel Godrich volt a producere, addig a mostani anyag Sam Petts-Davies felügyelete alatt állt össze, aki korábban a frontember Suspiria-filmzenéjén is dolgozott.

Az album a legutóbbi kislemez, a Friend Of A Friend klipjével együtt érkezett, amit a múlt héten 18 nagyvárosban – köztük Londonban, New Yorkban, Amszterdamban és Tokióban – egy sor független filmszínházban premiereztettek. Akárcsak a címadó dal esetében, ezúttal is a zenészek visszatérő alkotótársa, Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza, Vérző olaj, Boogie Nights, Magnólia stb.) rendezte a klipet – vagyis mindenképpen megér egy kattintást. A Smile idén turnézik is az anyaggal, és bár a koncertsorozat Magyarországot egyelőre nem érinti, Bécsben azért megnézhetjük őket augusztus 22-én. (Kovács D.)

Future Islands: People Who Aren’t There Anymore

Hetedik stúdióalbumát hozta el a baltimore-i szintipopbanda, amely 2020 után ismét nagylemezzel jelentkezik. A People Who Aren’t There Anymore illeszkedik a zenekar new wave-hatású, a 80-as évek szintetizátoros popzenéjén alapuló diszkográfiájába. Tematikailag a gyász, az elválás fájdalma szövi át az anyagot, miközben a Future Islands szövegeire jellemző pozitív kicsengés is ott van a dalok végén. Ahogy az NME írja, a sorok mögött feltételezhetően Samuel T. Herring énekes, illetve a basszeros William Cashion nemrégi szakításai állnak, a szomorú személyes történetekből pedig a katarzis lehetőségét mindig magukban hordozó szakítós himnuszok születtek. (Maier P.)

Heavy Brains: Tanult módszerek

A debreceni, feltörekvő Heavy Brains első lemeze még a 60-as, 70-es évek rockzenéjét idézte, mostanra azonban teljesen átmentek szintetizátorosba. Zenéjükben fel lehet fedezni az újjáéledő szintipop és synthwave elemeit, illetve a 20. századi magyar rocktörténet klasszikusait is. A Tanult módszerek nálunk premierezett, úgyhogy ha olvasnál még róla, ide kattintva megteheted. (Maier P.)

Kiemelt tartalom
PREMIER: Amikor a parafok százról nullára zuhan – Hallgasd meg nálunk a Heavy Brains zenekar új albumát! PREMIER: Amikor a parafok százról nullára zuhan – Hallgasd meg nálunk a Heavy Brains zenekar új albumát! 2024.1.26 11:00

Crescendo Selecta: Ennyi az egész.

Meghozta debütáló albumát a soul, az r'n'b, a hiphop és a pop tengelyén mozgó Crescendo Selecta zenekar, akik 2021-ben alakultak, és másfél éve dolgoznak ezen a konkrét anyagon. A sokáig tartó munka ugyanakkor nem szűrte ki a dalokból azt a dzsemmelős jelleget, amitől az ilyen fajta zene igazán működni tud. Különböző hangulatú dalok, amelyek instrumentálisan is megállnának, de Kovács Aliz, a tavalyi Voice második helyezettje plusz élettel tölti meg őket. Jelenleg még nagy a káosz, de az mindig ígéretesebb, ha egy produkció így indul, minta már az elején végletekig ki lenne találva. Érdemes lesz odafigyelni a bandára a jövőben is, mert ha beér a dolog, akkor üde színfoltja lehet a hazai popzenének. (Maier P.)

Számok

Justin Timberlake: Selfish

Közel hat év után tér vissza új dalával a fehérsrác-r'n'b koronázatlan királya, a Justinok között is legdzsasztinabb Timberlake, aki már jobban hasonlít Hugh Jackmanre, mint arra a Justin Timberlake-re, akit egykor megismertünk. A Selfish az énekes Everything I Thought It Was című visszatérő lemezének előfutára, amely március 15-én érkezik. Zeneileg korai önmagát idézi az új dal, ami annyira nem meglepő, ha azt nézzük, mennyire menő most az ezredforduló r'n'b-je, elég, ha The Weeknd, Madonna és Playboi Carti tavalyi slágerére, a Popularre gondolunk. Az, hogy Timberlake tudja-e ugyanazt hozni a saját műfajában, mint a stafétát az elmúlt évtizedben átvevő fiatalok, azt mindenkinek a saját értékítéletére bízzuk. (Maier P.)

Laurie: Megyek utánad

Már többször feldobta a TikTok a kis snippeteket ebből a dalból Laurie-tól, aki nagyon atmoszférikus, kedves és egyedi videókat készít a platformra. Ugyanezeket a jelzőket használhatnánk a dalaira is, amelyek olyan, mára popsztárnak számító nemzetközi előadókat juttathatnak eszünkbe, mint Clairo vagy Beabadoobee. Ez az úgynevezett bedroom pop csak az undergroundban tudta megvetni a lábát Magyarországon, de ki tudja, talán épp Süli Laura lesz az az egyéniség, aki nagyobb közönséget érhet el ilyesfajta zenével. Megvan benne minden, ami a Z generáció ikonjaiban: azonosulható, történetmesélő szövegek, bensőséges hangulatú zene és jó kontent. (Maier P.)

Palo Canto: Peyote

A Palo Canto egy viszonylag friss projekt, amelyet Tóth Bertalan (Cloud 9+) és Kedves Péter (Belau) indítottak tavaly. Első single-jük a Nóvé Somával közös West Wind volt, most viszont egy instrumentális trekkel hallatnak magukról: a Peyote egy hipnotikus technókiáltvány, amely a spiritualitás mezein kóborolva fogja kézen a hallgatót. „Ez a dal egy spirituális technótrip, amely az ősi energiákat igyekszik megidézni. A Peyote az idén ősszel megjelenő lemezünk egyik izgalmas szemelvénye, a West Wind után szerettük volna megmutatni ezt is, valamint, hogy milyen stílushoz, stílusokhoz nyúlunk majd. Jelenleg egy live session videón dolgozunk, amelyet reméljük, hogy mihamarabb megoszthatunk” – mesélték terveikről a formáció tagjai.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!