ma 2025.10.30 15:29
Olvasási idő 1:01
Tóth Csilla

Sebességkorlátozást vezetnek be a gyalogosok számára a szomszédunkban

UTAZÁS SZLOVÁKIA

A törvénymódosítás alapvetően a kerékpárosokat, (e-)rollereseket és görkorcsolyázókat célozta volna meg, hogy a sétálók biztonságát növeljék, de a gyalogosokra is érvényes.

A szlovák parlament elfogadta azt a törvénymódosító javaslatot, ami szerint jövő év elejétől maximum 6km/órás sebességgel lehet majd haladni a járdákon, a gyalogosoknak is. A módosítás alapvetően a kerékpárosokat, az elektromos rollerrel közlekedőket és a görkorisokat célozza meg, hogy ezzel növeljék a gyalogosok biztonságát, ezzel egyetemben viszont a gyalogosokra is érvényes lesz. 

A korábbi közlekedési miniszter, Lubomír Vázny által benyújtott módosító javaslatot csak a kormánykoalíció pártjai támogatták, az ellenzék ellene szavazott vagy tartózkodott – írta a Parameter, a Bumm.sk pedig az ellenzéki Juraj Krúpia Facebook-posztját idézte, aki azzal viccelődött, hogy a módosítás segíthet a növekvő bűnözés elleni harcban, amennyiben a bűnözők is csak 6 km/órás sebességgel futhatnak el a rendőrök elől. 

Az ember átlagos sétasebessége 4-5 km/óra, de ez változhat a sebességtől függően, mint például a lassú séta (3-4 km/óra) és a gyors séta (5-6 km/óra). A kocogás átlagosan 7-8km/ óra sebesség, ez persze testalkattól és konditól is függhet, a közepes tempójú futás 9-11 km/óra, míg a gyors futás meghaladhatja a 12 km/órát is. 

Az ellenzéki Progresszív Szlovákia (PS) is bírálta a módosítást, különösen a gyaloglási sebesség törvénybe iktatását. Szerintük a koalíció a gyalogosok és kerékpárosok biztonsága helyett a fenntarthatóságot bünteti, és a járdáról az utcára tereli az embereket. A Cyklokoalícia, egyfajta biciklis szervezet szintén bírálta a törvénymódosítást, szerintük ezzel ugyanis a gyerekeket az utakra kényszerítik, ami kiválképpen nem biztosítja a biztonságosabb közlekedést. 

„Populista és értelmetlen javaslat ez, ami semmilyen adattal sincs alátámasztva. A hat kilométer/óra nem közlekedéspolitikai intézkedés, hanem a mobilitás paródiája.”


A törvénymódosítás mindemellett a jogosítványhoz szükséges időskori kötelező orvosi vizsgálat korhatárát is megemelte 65-ről 70 éves korra.