A 65. díjkiosztón, melyet a Los Angeles-i Crypto.com Arenában rendeztek meg, ezúttal is megtalálhattuk a zenei világ krémjét.
Azonfelül, hogy a díjátadó idén ünnepelte 65. évfordulóját, talán nem túlzás kijelenteni, hogy ez volt az első igazi, maszk nélküli Grammy a világjárvány óta, ez pedig a showműsor koncepcióján is meglátszódott: parádés, évek óta nem látott sztárkavalkáddal, Homérosz eposzainak hosszúságát megszégyenítő rap és hip-hop fellépésekkel, fény- és tűztechnikába zárt epilepsziával szórakoztatta a Grammy vezetősége bolygónkat olyan művészekkel, mint Missy Elliott, Busta Rhymes, Bad Bunny, Stevie Wonder, Lizzo és még sokan mások.
A zenei világ már harmadik éve köszöntheti Trevor Noah stand-up humorista személyében a gála műsorvezetőjét, aki könnyed és lehengerlő stílusának köszönhetően most sem okozott csalódást.
Azt est egyik legnagyobb nyertese mindenképpen az egykori brit fiúbanda, a One Direction pofátlanul sármos énekese, Harry Styles volt, aki a tavaly megjelent Harry's House című nagysikerű lemezéért Legjobbpopalbum és a gála legfontosabb díját, Az év albumja kitüntetését is átvehette. Később elő is adta a lemez, és valószínűleg 2022 legnagyobb slágerét, az As It Was-t a videóklipet idéző forgó színpadon.
A Legjobb popduó vagy együttes teljesítményéért járó Grammy-díjat láthatólag nem mindenki örömére a közönség soraiból, Sam Smith és Kim Petras vihette haza Unholy című kollaborációjukért, ezzel pedig – ahogy maga az énekesnő is elmondta, akinek Smith gálánsan átengedte a köszönetnyilvánító beszéd jogát – Kim Petras lett az első transznemű nő, aki díjat nyert ebben a kategóriában. A páros egyébként olyan zenészekkel együtt versenyzett az aranygramofonért, mint az ABBA, Camila Cabello és Ed Sheeran, a Coldplay és a BTS, Post Malone és Doja Cat.
Kendrick Lamar idén összesen 8 jelöléssel a zsebében várhatta, mit hoz számára az este és végül a Legjobb rapteljesítménynek és a Legjobb rapdalnak járó trófea mellett harmadszorra is hazavihette a Legjobb rap albumnak járó díjat, ezúttal a kritikusok tavalyi nagy kedvence, a Mr. Morale & the Big Steppers lemezéért.
A Legjobb szóló popénekes teljesítményért járó trófeát maga a Szikla, Dwayne Johnson adhatta át Adele-nek Easy On Me című daláért, akinek – mint ahogy azt megtudhattuk a show elején – már régi vágya volt a színésszel személyesen is megismerkedni.
A 91 kategória, melyben kedvenceinket nevezhetik, gyakorlatilag a teljes zenei spektrumot lefedi, így nem csupán a popra, a rockra vagy rapre fókuszál a Grammy bizottsága, hanem ugyanúgy díjazzák például a klasszikus zenéket is. Sőt, idén először hat új kategóriában is kiosztották az elismerést, melyből a legérdekesebb talán a Legjobb dal a társadalmi változás érdekében, melyet a Baraye, az iráni tüntetések himnuszává vált TikTok-dal nyerte.
Az év dalának Bonnie Raitt Just Like That számát, az Év felvételének a tavalyi év egyik legnagyobb slágerét, Lizzo About Damn Time-ját, a Legjobb új előadónak az amerikai jazz énekest, Samara Joy-t választották, Taylor Swift egyik száma pedig megjelenése után majd 10 évvel végül megkapta a neki kijáró figyelmet, hiszen az All Too Well (10-Minute Version) (The Short Film) lett az év legjobb videóklipje.
Majd nagy vártatva, kisebb közlekedési dugók árán maga a királynő, Beyoncé is megérkezett, akit jogosan nevezhetünk a 2023-as Grammy igazi sztárjának. Zenei impaktjára az est műsorvezetője, Trevor Noah is utalt, amikor kifejtette, hogy véleménye szerint az énekesnő Renaissance című albumja kulturálisan sokkal meghatározóbb, mint amilyen maga a reneszánsz volt – ehhez valószínűleg Da Vincinek és Michelangelónak is lenne egy-két keresetlen szava.
Mindenesetre a másfél órás késésen túl is bizonyosan emlékezetes marad az idei Grammy Beyoncé számára, hiszen az énekesnő, miután bezsebelte Cuff It című számával a Legjobb R&B-dalnak, Break My Souljával a Legjobb dance/elektronikus felvételnek, Plastic Off the Sofájával a Legjobb R&B teljesítménynek, és a Renaissance-szal pedig a Legjobb dance/elektronikus lemeznek járó trófeákat, történelmet írt: 32 aranygramofonnal hivatalosan is ő lett a Grammy legtöbbet díjazott művésze.
Köszönöm, Istenem!
– kezdte könnyek közt ünnepi beszédét Beyoncé megemlékezve egykori meleg nagybácsijáról, aki maga is a 90-es évek HIV-krízisének egyik áldozata volt, s aki – az énekesnő szerint – az elsődleges inspirációs forrás volt az album megírásakor.
A Grammy összességében idén nem a fellépések minőségével hozta el a wow-faktorú show-t. Személyes véleményem szerint az előadások vagy rendkívül hosszúak voltak, vagy csak egyszerűen nem tartottam igazán magas színvonalúnak őket: Bad Bunny nyitószáma bármelyik újbudai majálissal felvehette volna a versenyt; Missy Elliotték majd negyedórás hip-hop tribute-ja akármennyire is hiánypótlónak tűnt elsőre, végül a műsor harmadik percében már unalmassá és vontatottá vált; Harry Styles végleg elvesztett off-key (hamis) énekével; Lizzo pedig egyszerűen nem kötött le.
A díjátadó varázsa ezúttal tényleg nem a zenében rejlett, hanem a várakozásban, hogy meg tudjuk, vajon kedvencünk is ott lesz-e a díjazottak között.