A streamingszolgáltatók algoritmusa és a bindzselés kultúrája nagyban befolyásolja azt, hogy utazáskor melyik desztináció mellett tesszük le a voksunkat, egyes produkciók pedig képesek felemelni addig kevésbé népszerű turisztikai célpontokat is.
A Mike White által írt és rendezett A Fehér Lótusz harmadik szériája átlagosan 15,5 millió nézőt ültetett a képernyők elé hétről hétre. A február 16-án visszatérő sorozat mindegyik évadánál megfigyelhető volt a tendencia, hogy fellendülést hozott azoknak a szállodáknak és helyszíneknek, ahol forgatták: a jelenséget Fehér Lótusz-hatásnak nevezték el.
Amikor 2024 közepén bejelentették, hogy Thaiföld lesz a sorozat harmadik évadának helyszíne, drasztikusan megugrott az országba tervezett utazások száma, a légitársaságok platformjain megnövekedett a foglalások száma, és plusz járatokat is indítottak Phuketre. A Hotels.com szerint 40 százalékos növekedés volt tapasztalható az egyik forgatási helyszín, a Four Seasons Resort Koh Samui hotelszobái iránt.
A sorozat első két évadánál is hasonló tendencia mutatkozott, a szicíliai Taorminában található Four Seasons San Domenico Palace hat hónapra betelt, amikor a forgatás után újra megnyitotta kapuit, és továbbra is vonzza azokat a vendégeket, akik A Fehér Lótusz életérzésből szeretnének maguknak egy szeletet. A legelső évad hotelje, a Four Seasons Resort Maui at Wailea 425 százalékos növekedést tapasztalt a weboldal látogatottsága, és 386 százalékos növekedést a foglalások terén.

A streamingplatformok szerepe
Nem A Fehér Lótusz az első olyan produkció, aminek nagy befolyása volt az iparágra, jól dokumentált A Gyűrűk Ura és A muzsika hangja című filmek turizmusra gyakorolt hatása, de az Emily Párizsban is fellendülést hozott a francia fővárosnak.
Seren Welch képernyőturizmussal foglalkozó szakember a BBC-nek elmondta: egy 2015-ös kutatás szerint körülbelül minden ötödik ember azért látogatott el Nagy-Britanniába, mert valamit látott a tévében. Bár régen is hatottak a sugárzott tévéműsorok arra, hova utazunk, a streamingplatformok korában egy-egy sikerprodukció rekordgyorsasággal tudja átírni a turisztikai statisztikákat. Néhány évvel ezelőtt még nem volt elterjedt és általános, hogy szinte minden háztartásnak van előfizetése streamingplatformra, a lehetőség, hogy ma már bárhol, bármikor bindzselhetünk, erőteljesen befolyásolja az utazási szokásainkat.
Ugorjunk előre napjainkba: a Visit Britain legújabb kutatása szerint 10-ből 9 turistát befolyásol az, amit filmen, és a tévében látott
– mondta el a lapnak Welch, aki megjegyezte: a British Airwaysnél bevett gyakorlat, hogy amikor azt látják, megugrik a forgalom egy úti cél felé, megnézik, mi fut nagyot a Netflixen, hogy magyarázatot találjanak a kiugró számokra.
Európai forgatási helyszín > amerikai forgatási helyszín
Mark Kamine, A Fehér Lótusz egyik producere a karrierjét filmes produkciókban kezdte helyszínkeresőként, és olyan projekteken dolgozott, mint a Maffiózók hat évada, a Ted, az American Hustle vagy a Napos oldal. Új könyve, az On Locations: Lessons Learned From my Life on Set with the Sopranos and in the Film Industry (Helyszíneken: Amit a Maffiózok forgatásán, és a filmiparban tanultam) betekintést enged a forgatási helyszínek kulisszáiba, kezdve a sztriptízbár-tulajdonosokkal való tárgyalástól a lakástulajdonosok megnyugtatásáig, akik épp most tudták meg, hogy maffiagyilkosságot rendeztek a házukban.

Kamine elmondta, a büdzsé miatt a produkciókat gyakran nem az eredeti helyszínen forgatják, és nem ritka, hogy mondjuk Prága helyettesíti New Jersey-t, az amerikai helyszínek még támogatással sem tudják felvenni a versenyt az európai, ázsiai vagy afrikai stáb- és anyagköltségével. Aktuális példa erre a Wednesday, amelynek a szintén idén debütáló második évada egy fiktív vermonti városban játszódik, de az első évadot Romániában, a másodikat pedig Írországban forgatták – a helyi utazási irodák természetesen meg is lovagolják a helyzetet, hogy jó pénzért körbevezessék a turistákat az ikonikussá vált helyszíneken.

A Fehér Lótusz helyszínválasztása
Gyakran a költségvetés szűkíti le a lehetőségeket, viszont A Fehér Lótusznál az első évadok sikere után nem volt megkötve az alkotók keze financiálisan, a második évad 38,5 milliós büdzséjével nem kellett pénzügyi kompromisszumokat kötni.
„Mike White ötlete volt, hogy a helyszín a keleti filozófia köré épüljön. Korea, a Fülöp-szigetek, Japán, Bali és Srí Lanka, valamint Thaiföld jöhetett szóba“ – magyarázta Kamine, megjegyezve: a végleges döntést további megbeszélések és kutatóutak előzték meg, a lista végül Japánra és Thaiföldre szűkült. A sorozat új évadát a Four Seasons Resort Koh Samui-ban forgatták, és a Mandarin Oriental Bangkok, az Anantara Mai Khao Phuket Villas és az Anantara Bophut Koh Samui Resort is helyszínül szolgált.
Kamine a BBC-nek elmondta, a sorozat csapata tisztában van azzal, milyen hatást gyakorol A Fehér Lótusz a jövőbeli foglalásokra és helyi turizmusra, tartják a kapcsolatot az érintett szállodaigazgatókkal és átlátják a túltelített turizmus körüli vitát. Ennek kapcsán megjegyezte, a felkapott ötcsillagos helyek rendelkeznek megfelelő infrastruktúrával, hogy tudjanak fogadni bizonyos számú látogatót. Tekintettel arra, hogy a Thaiföldön forgatott filmek már korábban is felhúztak egy-egy régiót turisztikailag – A part című film utórezgései miatt például be kellett zárni az ország egyik leghíresebb strandját, Maya Bayt, hogy újjáépülhessen az ökoszisztéma –, meglepő, hogy az országnak nincsen kidolgozott terve az esetleges turistaáradat kezelésére és mérséklésére. A Fehér Lótusz negyedik évadának helyszíne kapcsán Kamine nem osztott meg konkrétumokat, de elmondta, mindenképpen olyan helyet fognak választani, ahol „könnyű megszabadulni egy hullától“.
