2022 kifejezetten erős éve volt a magyar zenének, amely szinte fenekestül forgatta fel a hazai zeneipart, nem véletlenül esett idén annyi szó a magyar mainstream generációváltásáról. Ebben a cikkünkben a kedvenc hazai megjelenéseinket szedtük össze.
December utolsó napjaihoz közeledve 2022 legjobb hazai videóklipjei után a REFRESHER Magyarország megpróbálta az év legjobb magyar zenés megjelenéseit is egy nagy, rendkívül tarka csokorba gyűjteni. Nem állítjuk, hogy nem születtek ezeknél erősebb, fontosabb, esetleg kiemelkedőbb anyagok, csupán annyit, hogy mi ezeket szerettük, ezeknek örültünk idén a legjobban – sorrend nincs, csak húsz üdítően jó magyar zenei kiadvány.
Carson Coma: Digitális / Analóg
2022 határozottan a Carson Coma éve volt: a srácok egy vörös szőnyegen vonultak Taylor Swifttel az MTV EMA díjátadón, bezsebelték az éves Klipszemle díjcunamijukat, felléptek a Sziget nagyszínpadán, kilencezres Parkot csináltak, és még a MüPában is koncerteztek. Nem csoda, hiszen márciusban eszméletlen erősen kezdték az évet a Digitális/Analóg című nagylemezük megjelenésével. A 14 számos album kellő humorral dolgozza fel a “nem vagyok gyerek, de már felnőtt sem” témakört, olyan slágereket vonultat fel, mint a Pók, a Kék Hullám Kemping és az Immunissá válunk, sőt: a Porszem című albumzáró trekket nekem szokásom Fekete Giorgio “nagy Lovasi-momentje”-ként aposztrofálni. 23 évesen egy ilyen complimentet kapni azért nem lehet olyan rossz. (erdős v.)
Palánta: Demo
Mindig eseményszámba megy, amikor egy jónevű külföldi zenemagazin valamelyik magyar előadóról cikkezik: a Pitchfork októberben az első demójánál tartó Palántára csodálkozott rá. „Feszült, furcsa, izgalmas élményt nyújt” – írták a magyar és spanyol nyelvű Dónde rueda című számról, ami egy ritka neurológiai megbetegedésről, az idegenkéz-szindrómáról (másnéven: dr. Strangelove-szindróma) szól. De hahó, van itt még öt másik kaotikusságában lenyűgöző, orgonás őrület! (kovács d.)
OHNODY: Sietünk Meghalni
Hegyi Dórival még tavaly egy születésnapi bulin volt szerencsém személyesen is megismerkedni, ahol nem győztem neki dicsérni Egy Igaz Szerelem című EP-jét mondván, hogy mesébe illően szépeket szeretkeztem, na meg bicikliztem rá a nyáresti Budapest aranyra világított rakpartján. Igaz, azóta már nem vagyok szerelmes, de ha már egyszer sikerült emocionális életem fentjeit egy teljes OHNODY-albumra alapozni, az úgy stílszerű, hogy a lenteket is Hegyi Dórival éljem meg.
A tavasszal megjelent Sietünk Meghalnit érdemes úgy felfogni, mint a debütáló lemez nagytestvérét: itt is ugyanúgy megtaláljuk az OHNODY-féle keleties többszólamúságot, tematikájában pedig szintén főként a szerelemre, a szerelmi turbulenciákra és a lírai bánkódásra összpontosít, mégis teszi mindezt valamiféle érett cinikussággal. Hangszerelésében sokkal pörgősebb, erre nagyszerű példák a Mélyzuhanás, a Hideg 2 és Az unoka című magyar film végén is felcsendülő Szívemben Őrzöm dalok, melyek a lassú, balladai kezdés után egy szofisztikáltan up-beat melódiában végződnek. Ha szakítás után vagy, imádni fogod! (szécsi k.)
Дeva: Csillag
Дevának sikerült az, ami nagyon keveseknek: egyesíteni tudta a nép- és az elektronikus zene kedvelőit anélkül, hogy bármelyik tábor azt érezte volna, idegenül vagy hiteltelenül nyúl a saját hangzásához. Legalábbis a Csillag fogadtatása a nyilvánosságban egyértelműen ezt jelzi. Takács Dorina sikere pedig elképzelhetetlen lenne anélkül az alázatos attitűd nélkül, amelynek a felismeréséhez nem kell interjúkat olvasni vele, elég figyelmesen meghallgatni az idei lemezét. (kovács d.)
Platon Karataev: Partért Kiáltó
„Maradj, ha idáig eljöttél, siet, ki gyorsabb az erdőnél” – énekli első magyar nyelvű nagylemezének címadó dalában a Platon Karataev. A 2023-as Eurosonicon is fellépő zenekar a Partért kiáltót tartja az eddigi életmű legambiciózusabb vállalkozásának, zeneileg és szövegileg egyaránt. „Mindig is a szöveg volt az elsődleges számomra, így az angolról magyarra váltás volt az egyik legmeghatározóbb lépés nekem az elmúlt időszakban“ – mondta egy interjúban a dalszövegeket jegyző Balla Gergely. Ha esetleg korábban bárki is azt gondolta volna, hogy a Platon csak egy egyslágeres csoda, az idén kénytelen volt fejet hajtani, a Partért kiáltó tele van végtelenül tiszta, lélekig hatoló dalokkal, amelyek nemcsak új korszakba léptették, hanem egyúttal magasabb szintre is emelték a zenekart. (kovács d.)
Analog Balaton: Csússz le
Az Analog Balatonnál éveket kellett várni, hogy a különböző zenemegosztó platformokon hallgathassuk az albumaikat, innen a jelenből visszagondolva nem is tudjuk, mekkora privilégium, hogy ma már bármikor elindíthatunk egy jó Analog Balatont. Nem csoda, hogy ennyit vártak, hiszen az ő zenéjük alapvetően koncerteken alakul, improvizálnak, így nehéz lehet egyszer egy verzióra azt mondani: ezt megörökítjük. A 2021-es Lent című nagylemezük után azonban megajándékozták a közönséget egy kislemezzel, ami a Csússz le nevet viseli. A négyszámos EP egy érzelmi hullámvasút, főleg az erősen depresszív és melankolikus hangulatú Lenthez képest. A Csússz le inkább olyan mint egy fesztivál lineup, ahol mindenki megtalálja a kedvenc fellépőjét, akár a mediterrán lüktetéseket, az akusztikusabb, lassabb számokat vagy a kőkemény techno-acid-house megőrüléseket szereti. (lászló p.)
Kibaszott Emberek: Kibaszott Emberek
„Keresztények vagyunk már vagy kétezer éve, és mégsem tudtál megtanulni szeretni, bébe!” – énekli az idén berobbanó Kibaszott Emberek formáció az azonos című bemutatkozó nagylemezén, amelynek neurotikus, kapkodó egg punkja sűrű, korlenyomatnak sem rossz dalszövegekkel tart gúnyos tükröt elénk, amibe még jól bele is nyomja a fejünket. A kétharmadot nyögő, autoriter Magyarország válasza az Uranium Clubra. (kovács d.)
Lil Frakk X D.Koms: FRAKKENSTEIN
A műsorvezetőként is ismert Lil Frakk harmadik albumát jelenteti meg állandó producertársával, D.Komsszal. Frakk, aki szeret furcsán specifikus dolgokról rappelni, ezúttal egy Frankeinstein-szerű szerepbe helyezkedik. Zeneileg üdítően szerteágazó anyag, ahol a trap mellett megférnek a klubzenei beatek és a 80-as éveket idéző táncos alapok is. A legizgalmasabb kísérletnek Frakkensteinék laborjában a Téboly című dal tűnik, beatváltáskkal és szokatlan flowkkal. (erdős v.)
Blahalouisiana: Hozzánk idomult éjjel az ég
Előre szögezzük le: nem véletlenül beszélünk az év hazai modern pop-rock albumáról. A Hozzánk idomult éjjel az ég című, negyedik Blaha-lemez már a tavalyi évben berobbant a rádióba a Nem ereszt és az Ott van a nap című nyári, funkos slágerekkel, amiket idén februárban karcos punkrockszámokkal és a tőlük jól ismert melankolikus balladákkal koronáztak meg. A Sokat bír, mint a valaha volt legrockosabb daluk, hasonló effektust ért el, mint a Túl távol vagy az Ahol összeér című, korábbi trekkek: a fesztiválokon és koncerteken egy emberként énekelte a közönség, és rengeteg új rajongót hozott be a nézők soraiba. Gyönyörű prozódiák, elgondolkodtató szövegek, vonósok és lüktető ritmusok az érzelmek teljes skálájához. (erdős v.)
Hundred Sins: OPERA
Ha valakinek bevezetőt kell adnod a magyar fiatalok progresszív popzenéjébe, az OPERA tökéletes gyorstalpaló lehet neki: megszámlálhatatlan közreműködő, akiket sokkal inkább a potenciáljuk tart össze, mint a műfaji identitásuk. Hundred Sins producer pedig őket fogja egy csokorba albumán, amelyet kifejezetten az ő hangzásvilága ural, ami mostanra mindenki másétól megkülönböztethető. (erdős v.)
iamyank – Láttam a jövőt meghalni
Első stúdióalbuma, a Hiraeth után hat évvel mutatta be második szerzői lemezét iamyank Láttam a jövőt meghalni címmel. A már elnevezésében és borítójával is (melyhez yank derékig érő raszta haját is levágatta) depresszív és sötét hangulatot árasztó zenei anyag yank belső félelmeit és szorongásait vetíti a hallgató elé, melynek hangzásához három jellemző hangszín-karaktert képzett le: torzított cinematic tamokat (ezek adják az egész lemez sötét, teátrális érzését), a Lorn inspirálta mogorva basszusszintiket, illetve a főtémákban az új Szárnyas fejvadász alapkarakterének hatását. A könnyed szórakozástól távol álló, viszont őszinteségével egy drámaian kitárulkozó művészeti konceptlemez lett 2022 hazai megjelenései között, melynek önreflexív hatása megkérdőjelezhetetlenül működik. (hering a.)
Sun-Rot: Dreamer
Noha négy éve lényegében anonim jelleggel indult el a Sun-Rot, a 2020-as Garden of Delusions EP-jük pedig a Piresian Beach nevű projektjéről ismert Németh Zsófia vendégéneklésével jött ki, a csapat idén elnyerte stabil formáját, és már az sem titok többé, hogy kik alkotják az évekig titokzatoskodó zenekart. Az új felállás november végén rukkolt elő első nagylemezével, a Dreamerrel, aminek füstös pszichedelikus rockja hol a Brian Jonestown Massacre-t idézi, hol egészen más – például álmodozósabb – magaslatokra hág, de mindenképp az év egyik legkellemesebb meglepetése. (kovács d.)
kristoaf: műhely
Hiába telt el csupán pár hét a megjelenése óta, Tóth Kristófnak bizony sikerült egy jó nagyot dobbantania még az év vége előtt decemberben megjelent, több magyar zenei tehetség gondozásában készült, Műhely című albumával. Ahogy már korábban is írtunk róla, a lemez nem csupán tanúbizonyság arra, hogy Kristoaf „rutinosabb” szakmabelieket meghazudtolva is képes remekül helyt állni a legkülönfélébb zenei stílusokban, hanem a szövegek ötletességét tekintve egy játékos, sokszor igen mélyérzésű írót is köszönthetünk személyében. A Műhely az a fajta album, ami ott pörög full bemindenezve a felajzott tömeg közepén, de mégis egy szempillantás alatt képes a lehető legtermészetesebben hátrahagyni a villódzó fényeket, hogy kiszellőztesse fejét a hideg és nyirkos belvárosi éjszakákban. A dallamtapadás garantált! (szécsi k.)
Solére – IMA
Sziget Zsófi 2020-ban adta ki első dalát Solére néven, azóta pedig egyike lett a hazai zenei színtér legizgalmasabb női előadóinak. Az elektronikus pop és a kortárs r&b stílusjegyeivel kísérletező énekesnő-dalszerző az elmúlt 2 év dalai és kislemezei után idén hozta ki első stúdióalbumát. Elmondása szerint a 17 dalt tartalmazó album az elmúlt év élményeit és tapasztalatait öleli fel: megfogalmazódik rajta az erős elvágyódás érzete, a vidéki romantika és a nagyvárosi éjszakai élet, illetve a szemérmesség és a szexualitás kettőssége, az istenkeresés és a bűntudat is. Az IMA társproducerei Varga Tamás „WaTa” és Kovács Miki voltak (utóbbi a mixingért is felelt), a master pedig Fenyvesi Marci munkáját dicséri. A teljes artwork, és a lemezborító Rédling Hanna fotós kreatívitása mentén készült el. (hering a.)
Beton.Hofi: PLAYBÁNIA
A 2021-es Comic Sins mixtape után sokan kíváncsiak voltak arra, mivel rukkol elő Beton.Hofi, mivel az a lemez rendkívül rövid idő alatt repítette fel olyan magasra, amit nemhogy nehéz, de szinte lehetetlen reprodukálni. A Playbánia névre keresztelt album /miksztép/ nagyban eltér a Comic Sinstől mind hangzásában, mind lendületében, azonban vitathatatlanul az év egyik legjobban teljesítő albuma lett, leginkább a Bagira miatt, ami még Mariah Carey-t is letaszította a trónról a karácsonyi időszakban. Leginkább úgy lehet Beton.Hofi sikerét lemérni, hogy olyan közönséghez is eljut – és nemcsak eljut, de egyenesen megőrülnek érte –, amelyik alapvetően soha nem hallgatnána trap/rap/oldschool zenét. That’s me. I’m that közönség. De mit lehet csinálni, ha egyszerűen működik? (lászló p.)
Aurevoir.: Deák Rét
„Ha nem létezne Budapest, akkor a nemlétező fővárosban ilyen zene szólna a főréten“ – így jellemezte az Aurevoir. harmadik nagylemezét Agócs Márton énekes-gitáros-dalszerző. A nyolctagú ethno-beat zenekar új albuma egyszerre városias és vidéki – nem véletlenül kapta a Deák Rét címet. A lemez címéért Kemény István, autentikusságáért pedig néhány dal erejéig a Fonó Zenekar vonósszekciója felelt, felcsendül rajta egy Pilinszky-versfeldolgozás és egy AWS-szerzemény is, Siklósi Örs emlékére. A srácok 2022-ben már megtáncotatták az egész országot, jövőre pedig a Budapest Park nyitóestéjén együtt énekelhetjük majd az addigra fejünkre növő Utánad, Mutatvány és Örvény című kedvenceket. (erdős v.)
Csaknekedkislány: CSNK
A Csaknekedkislány sok éve már bombabiztosan hozta a megszokott CSNK minőséget, a 2020-as, Kobraszív című albumuknál már érezni lehetett, hogy egy új éra veszi kezdetét. Így is lett, nem csak a zenekar néhány tagja cserélődött le, a self titled, CSNK névre hallgató album egészen más élményt ad, mint eddig bármely másik Csaknekedkislány-album, leginkább a sokszínűsége miatt. Minden van itt: surf és indie rock, melankolikus (már-már nyálas) szerelmi vallomás, klasszikusabb akusztikus ballada, és a végén még egy kórusmű is fellelhető. Minden természetesen megtámogatva Csepella Olivér 10 millió közül is felismerhető hangjával, ami igazán CSNK-ssá teszi a CSNK-t. (lászló p.)
Kornél Kovács – Hotel Koko
A magyar felmenőkkel rendelkező, jelenleg Stockholmban élő elektronikus zenei producer 2022-ben megjelent albuma a hotelek és szállodák misztikumát ünnepli és állítja lemeze koncepciója középpontjába, ahol "bármi megtörténhet". Plüss pophouse, ragyogó dallamok, pörgős ritmusok és a különböző stílusok szokatlan, mégis intuitív fúziója, melyen (az előző lemezhez hasonlóan) magyar trekkcímek mellett figyelemreméltóan sok együttműködés is helyet kapott - többek között az AlunaGeorge-ból ismert Alunával, Niclas Skagstedt jazz-zenésszel, MishCattel és Kamoheloval az Off The Meds-ből. A felváltva játékos és melankolikus dallamokat kifogástalanul keverő, garage, drum & bass és house stílusjegyeket ötvöző Hotel Koko ragyogó trekkjei egy üdítően könnyű utuzásra hívnak, sok-sok finom műfajokon belüli ugrálással. (hering a.)
Balta: Rendszerszintű Agybaszás
Valahol azért irtó mókás belegondolni abba, hogy az idén húszéves Stereogumon szereplő valószínűleg egyetlen magyar szószerkezet pont a rendszerszintű agybaszás. A cím hétpercnyi súlyos darálást takar, egy perc körüli számokkal, valamint olyan címekkel, mint a Rendőr = csicska, vagy a Nincs hatalom, csak seggfejek, akik ugatnak. Ahogy a Stereogum novemberi ajánlójában írják: „zajjal baszott káosz, mintha egy autó egy örökké összeomló épületbe száguldana bele folyamatosan”. (kovács d.)
GLORIA - LVS, WRD, CTR
GLORIA, azaz Dányi Krisztina hamarosan megjelenő debütáló lemeze az egyik legizgalmasabb zenei produktum, amit az idei évben vártunk - és aminek felvezetői voltak az áprilisban megjelent LVS, az augusztusi WRD, majd a novemberi CTR címre keresztelt kislemezek. Ezeket, és eddig sosem játszott szerzeményeket élőben is bemutatta december 9-én a Magyar Zene Házában tartott lemezbemutató koncertjén. Dányi Krisztina 2018 óta dolgozik aktívan ezen az anyagon, GLORIA perszónája 2020-ban született meg Szombat Éva Capa-díjas fotós közreműködésével. A karaktert, akiről nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy ember-e vagy android, a metamodernizmus inspirálta. (hering a.)
A listát a REFRESHER Magyarország szerkesztősége állította össze.