Nagy meló volt, de a REFRESHER csokorba gyűjtötte a 2022-es magyar kliptermés legjobbjait. A listánkon helyett kapott például a saját temetésén szónokló Dzsúdló, a vérben úszó Berényi Bianka, a királyként vonuló Mucsi Zoltán és a sírba szálló Krúbi is.
2022 decemberéhez közeledve egy hatalmas táblázatban kezdtük el összegyűjteni az idei év hazai kliptermésének legjavát, hogy aztán egy közös zsűrizéssel dönthessük el, melyek voltak az év legjobb, legerősebb vagy éppen legemlékezetesebb zenés videói. Az óriási felsorolást előbb egy shortlistre szűkítettük, majd az ezen szereplő alkotásokat egyesével pontoztuk végig, ezeknek az értékeléseknek az átlagaiból állt össze végül a húsztételes listánk sorrendje. Jó szórakozást hozzá!
20. Jakab Péter: Neked tényleg mindegy
rendezte: Szabó Áron
Aki valaha is látta Brian De Palma 1976-os, Stephen King regényéből készült klasszikusát, a Carrie-t, bizonyára sosem feledi a film ikonikus jelenetét, amelyben a sulibuli bálkirálynőjét beborítja egy vödörnyi disznóvér. A Jazzékiel-frontember klipje ezt idézi meg a Neked tényleg mindegy videójában, ami egy szimpla véletlenből született: a magyar Carrie-t, Berényi Biankát eredetileg a Jazzékiel Szép napok című klipjéhez locsolták le némi művérrel, a felvételek azonban a fiókban maradtak, de csak egy ideig, mert hamarosan kiderült, hogy nagyon is passzolnának a zenész egy másik számához.
„Tíz liter művért kevertem cukorból és ételszínezékből: igazi apa-fia délutáni program volt a gyerekemmel, mintha csak az Addams Familyben élnénk. (…) Aztán hiába öntötték rá az egészet szegény Biankára, a Szép napokból végül kihagytuk a jelenetet. Állt ott talpig vérben a kibérelt színházterem színpadán, én meg imádkoztam, hogy ne nyissanak ránk a helyiek” – mesélte Jakab a Recordernek, ahol a klip premierje volt. Berényi Bianka egyébként a zenész Nem fontos személy című klipjében is szerepelt.
19. Bohemian Betyars: Ne sírj, anyám!
rendezte: Freund Ádám
A Bohemian Betyars jó érzékkel anyák napjára időzítette a Ne sírj, anyám! klipjének megjelenését. A miskolci zenekar videójában ráadásul minden egyes tagot a saját édesanyja helyettesített. „Anyukáink amúgy is igazi rocksztárok, szóval nem volt nehéz hozniuk a szerepet. Mi meg végre a közönségben pogózhattunk” – mondta a klip kilövésekor a zenekar. És ha már kilövés: az anyák napi videó Freund Ádámmal, a világot bejárt, Földiek című kisfilmje miatt Diák Oscar-díjra jelölt rendezővel készült.
18. Desh: Drill
rendezte: Büki Balázs
Desh mindössze nyolc hónap alatt jutott el a kukásautók taposóiról a Sziget nagyszínpadára, a Kukásautó videója már a 25 milliós lejátszást súrolta, amikor októberben befutott az első szólóalbuma, a Deshperado. Ezen szerepel a hazai drill szcénát kifigurázó Drill is, amelynek még a videója is a műfajt övező tucatklipekre reagált. „Számomra nagyon izgalmas Desh világában, hogy bár a szövegeiben csúnyán beszél, nem szeretné a gengsztermentalistást képviselni, erre szerettem volna ráerősíteni a klipben. Nem véletlen, hogy a Drill klipjében a fegyverek és a drog el vannak temetve” – mondta a klipet jegyző Büki Balázs a Noizz.hu-nak.
17. Beatrick & Co Lee: Iceberg
rendezte: Kelemen Barnabás
„Már az elején tudtuk, hogy ez valami más. Ahogy megcsináltuk a dal demóját, pezsgővel koccintottunk Beatrickkel és magunkra tetováltattuk a dalcímet. Akkor és ott lehoztunk valamit fentről. Mintha a dal mindig is létezett volna, mi csak levittük a szavak és a hangok szintjére” – mesélte Halász Kolos, azaz Co Lee, az Iceberg születéséről, amikor a szám és a hozzá készült videó megjelent az Off Media oldalán. A Beatrickkel közös, hónapokig csiszolt trekk klipje a könnyedén felismerhető rudabányai bányató mellett a Margit-szigeten és a Hajós Alfréd uszodában forgott, jól be is húzta az októberi Klipszemle legjobb látványért járó díját.
16. Lil Frakk & D.Koms: Honnan a név
rendezte: Drakulaoutoftown
„Valóra vált az álmom” – írta Lil Frakk (azaz Babaitisz Jorgosz Andreasz), amikor a TikTokon közzétett egy rövid videót, amelyen egy színpadi kanapéról egy íróasztal tetejére veti magát, ami persze azonnal ripityára törik alatta. Ez a pár másodperc persze azonnal egyértelművé teszi, hogy a D.Komsszal közös Honnan a név videóját a szédületesen dinka Eric Andre Show inspirálta. Noha többször is kipróbálta már magát rendezőként, ezt a videót nem ő, hanem Ballagó Dániel, azaz Drakulaoutoftown, jegyzi – aki készített már videót Lunarnak, a Fiúk zenekarnak, de az ő keze alatt készült Hundred Sins, Ajsa Luna és Azahriah Átkozott című klipje is.
15. Pogány Induló: Gyönyör
rendezte: Pogány Induló
„A TikTok egyik kézzel ad, a másikkal elvesz: amikor van nyolc órám, akkor nagyon sokat ad, de egyébként meg pontosan nyolc órát vett el az életemből” – mondta nemrég egy Z generációról szóló panelbeszélgetésen Pogány Induló, aki a toxikussága miatt a TikTok mellett már a BeRealt is letörölte a telefonjáról. A különböző platformok azonban nem engedték el a szegedi rappert: noha csak az év elején kezdte el felpakolni a számait a Spotifyra, máris több mint 80 ezren hallgatják havonta, a május végén kiadott Gettó Csirke így már a kétmillió lejátszást súrolja, míg a YouTube-on a négymillió megtekintést közelíti éppen – ezek azért elég szép számok egy 18 év alatti zenésztől! Az ezt követő klipdal, a nyár végére időzített Gyönyör jó úton van az újabb személyes rekord felé. A kőbányai 4K kulturális központban forgott, fekete-fehér videót maga Pogány Induló rendezte, a sok-sok cimbora között Beton.Hofi is felbukkan.
14. Kristoaf, Lil Frakk, Hundred Sins: Melodráma
rendezte: Büki Balázs
„Két generáció van most a magyar zeneiparban: a feltörekvők és a régi motorosok. Az idősebbek megpróbálnak mindent megtenni, hogy ők maradjanak a trónon, és kevesen fogadják el közülük, hogy eljött a generációváltás ideje. Ez ellen tenni nem lehet, mert így is, úgy is jövünk” – mondta az elmúlt időszak egyik legfelkapottabb producere, a Hundred Sins név alatt alkotó Pócsi Botond a Recordernek. A Melodráma akár a trónkövetelő nemzedék himnusza is lehetne, amihez az év valószínűleg legtöbbet foglalkoztatott kliprendezője, Büki Balázs készített videót.
13. Blahalouisiana: Sokat bír
rendezte: Salvatore Giuliano & Szombath Máté
Az immár tízéves Blahalouisiana februárban Hozzánk idomult éjjel az ég címmel hozta ki negyedik nagylemezét, amelynek Sokat bír című száma egy feszesre vágott, a régi idők krimijeit idéző kisfilmet kapott, ami egyértelműen a leglátványosabb klip a zenekar eddigi történetében. A rendezők szándéka az volt, hogy az eddig ismertnél érettebb köntösben örökítsék meg a Blahalouisianát, ehhez pedig éppen kapóra jött ez a gyorsan zakatoló, a szakítás utáni talponmaradást megragadó sláger. A videó egyébként a legjobb vágás díját hozta el az idei Klipszemléről.
12. Dzsúdló: Ha meghalok
rendezte: Büki Balázs
„Engem egy kicsit mindig érdekelt a halál” – ejtette el teljesen váratlanul a Dzsúdló név alatt zenélő Juhász Marci az RTL reggeli műsorában, ahol a Ha meghalok című klipjét mutatta be éppen egy súlytalan tévéinterjú közben, Lakatos Márkkal és Nádai Anikóval beszélgetve. A számhoz készült videóban Dzsúdló a saját temetésén áll a gyászoló tömeg elé, hogy dalban adja elő a búcsúbeszédét.
A Büki Balázs által rendezett klip egyébként a 24.hu-n debütált. „Azt akartam megfogni, hogy a legvégén mik maradnak az ember fejében. (…) Maga a gondolat van a középpontban, hogy végül egy ember marad a végén, aki hallani fogja az utolsó szavadat, és ha feltesszük, hogy kiválaszthatom, ki az, akkor az elég izgi” – mondta akkor a dalról Dzsúdló.
11. Elefánt: Tó
rendezte: Hódi Levente
Nemcsak a másnapos balatoni tespedéseket, hanem egy kicsit az egész ország mentális állapotát is megragadta az Elefánt a nyárra időzített, Tó című dalában, ami Szendrői Csaba megfogalmazása szerint lényegében egy fesztiválhimnusz egy nem létező fesztiválnak. „Amennyire letargikus volt a Kardhal felvétele és elkészülési folyamata, ez a dal a tökéletes ellenpólusa” – mondta Tóth András gitáros a dal megjelenésekor a Kulter.hu-nak. Hódi Levente jó érzékkel harapott rá a dal hangulatára, a Balatonnak álcázott Lupa-tó, a repkedő lángos és a nyakba akasztható strandpénztartó is pöpecül hozza a kelet-európai vízparti valóságot.
10. Hundred Sins ft. Gyuris, Szalai, Filo: Tisza
rendezte: Drakulaoutoftown
„A videóban a hazai mezőnyhöz képest rettentően igényes a CGI, amiért Tóth-Horgosi Gergely és Szatmári Zoltán felelt. Egyes jelenetek olyanok, mintha egy Star Wars vagy Marvel filmből lettek volna kiemelve” – írta az Opera-érát lezáró, Gyurissal, Szalaival és Filóval közös Tisza videójáról a Keret blog, ahol a klip premierjét tartották. Az Átkozott után Hundred Sins ezúttal is a Drakulaoutoftown név alatt működő Ballagó Dániellel dolgozott, a több mint száz fős brigádot bérelt különbusszal szállították a forgatás helyszínére, ami ezúttal egy pomázi tanya volt.
9. Carson Coma: Osztálytalálkozó
rendezte: Fazakas Lőrinc 'Lóci
A vizuálokban erős Carson Coma két videóval is felfért a listánkra, de nem csak a miénkre: az Immunissá válunk (lásd. lentebb) mellett az Osztálytalálkozó videóját is díjazták a Klipszemlén, ahol a legjobb styling/jelmez kategóriában előzte a mezőnyt. Na nem véletlenül, a zenekar tagjai a klip egyik percében még önmaguk közel negyven évvel idősebb változatában tűnnek fel, nem sokkal később pedig már a Kraftwerknek öltözve zenélnek a színpadon. A Carson Coma dala megérdemelten lett a pokolba kívánt osztálytalálkozók himnusza, ehhez pedig a Fazakas Lőrinc által rendezett klip is erősen hozzájárult.
8. Azahriah & Desh: Papa
rendezte: Büki Balázs
Nem nagyon hagyott kérdéseket senkiben, mire utalt Azahriah, amikor egy „tip-top gádzsiról” szövegelt a Deshsel közös Papában, még annak ellenére sem, hogy a számban a város nevét és a legkevésbé sem romantikus együttlét pontos helyszínét is megváltoztatta: a szolnoki palacsintafesztiválból egy tiszadobi szalmabála lett. Bár nem volt elegáns húzás, a tömegeket ez nem igazán hatotta meg, a Papa videója néhány hét alatt több mint hárommillió megtekintést hozott össze, mi főleg Büki Balázs izgalmas látványvilágú videója miatt kattintottuk.
7. Tha Patkányz: Ez igaz
készítette: Smoke Factory (LowFlow)
Kevés rílebb dolog történt mostanság a hazai rapéletben a Patkányz feltűnésénél: első albumukat Krónikus Viselkedéstelenség címmel hozták ki az év első felében, és már Zámbó Árpynak is van egy példánya belőle. Amíg más magyar produkciók vért izzadnak azért, hogy lekoppintsák a nyugati trendeket, addig 3,14 és Chicheck minimál büdzséből, egy vidéki disznótoron mutatja meg, mi fán terem a trúság. Reszkessetek, vegánok, autentikus vidéki ízek következnek!
6. Carson Coma: Immunissá válunk
rendezte: Márton Dániel
A Ricsárdgír-frontember, Márton Dániel rendezésében, István Kovács (Berlini Magyar TV) főszereplésével forgott elmegyógyintézetes videó a Carson Coma a harmadik nagylemezének Immunissá válunk című számára, ami az októberi Klipszemlén jól be is húzta a legnagyobb dili díját. „Soha nem élveztünk még ennyire forgatást. Ennél viccesebb két napja régen volt a zenekarnak, kár, hogy nem maradhattunk ebben a házban, lehetne a mi kísérleti szanatóriumunk, ahova néha elvonulunk a teljes zenekarral” – mondta a klip megjelenésekor Héra Barnabás.
5. Slow Village: Sztoritell
rendezte: Büki Balázs
„Mindenkinek megvannak azok a beszélgetések, amik a semmiből nagyjából a sehova tartanak. Hajnali, alkoholgőzös nagymegmondások, kényszertelefonálások nemlétező indokokkal, ahol a valódi történet végül soha nem születik meg” – foglalta össze a Sztoritell mondandóját a Goulasch néven rappelő Gergály Norbert a Recordernek. A bomba trekkhez Büki Balázs vezényletével forgott klip a csepeli panelok között, ami frankón hozza a lakótelepi fílinget pingpongasztalon ücsörgéssel, kosárpályás hesszeléssel, telefonfülkézéssel és szőnyegporolással. Jól zsebre is vágta a Klipszemle fődíját.
4. Anima Sound System: Öltöztessél fehérbe
rendezte: Kostil Luka & Mazzag Izabella
„Pont azt a ritka roma-magyar attitűdöt képviseli, ami oly kívánatos lenne, ami nem az emberjogi buksisimogatás, és nem is a magyar kultúráról szikével leválasztó attitűd” – mondta Prieger Zsolt a Recordernek a Romano Dromból ismert Kovács Antalról, aki az Anima Sound System Öltöztessél fehérbe című dalát énekli. A számhoz (amelyben Törőcsik Franciska vokálozik) valójában nem is klip, hanem kisfilm forgott, amely Jancsó Miklós és Huszárik Zoltán képi világát idézve rántja bele a nézőt az autentikus roma valóságba – nem katasztrófaturistáskodni, hanem átélni és érezni. Még szép, hogy több nemzetközi klipszemlére is meghívást kapott, a budapesti Klipszemlén pedig a legjobb rendezés díját húzta be.
3. Dope Calypso: Killdozer
rendezte: Szabó Áron
„A legmókásabb pillanat a csukott a koporsóban fekvés volt. Mindenkinek csak ajánlani tudom” – mondta Sarkadi Miklós, a Dope Calypso frontembere a Killdozer zavarbaejtő klipjének forgatásáról. Az egzisztenciális válságot megéneklő dal videóját Szabó Áron rendezte, aki különböző szimbólumokkal játszva reflektált a szövegre. Baromi büszkék voltunk, amikor a Killdozer klipje a Refresheren debütált, és hasonló örömmel tölt el minket az is, hogy a szerkesztőségi szavazás után is előkelő helyet szoríthattunk neki az évzáró klipes listánkon.
2. 30Y: Éhezők jóllakottak
rendezte: Bátori Gábor ‘jim’
Erősen terhelt időszakban, egy héttel a választások után állt elő az Éhezők jóllakottak videójával a 30Y, és bár a Beckek azt állították, hogy a számnak „nincs köze közvetlenül a mai magyar valósághoz”, a dal kapitalizmuskritikája úgy találkozott a pártlakomákat idéző fogások felett fanyalgó Mucsi Zoltán fintoraival, hogy nehéz volt nem a Nemzeti Együttműködés Rendszerére gondolni közben. Beck Zoltán szerint a dalban az elbeszélő én egyszerűen csak a saját morális bukásával szembesül (az meg, hogy mi okozhatja ezt, a fantáziánkra van bízva), de erre „sem a dal, sem a film nem ad feloldást”. Amikor a királyi palástot viselő Mucsi a dombról leguruló almák és egy csapat letapasztott szájú(!) fiatal között lépdel, hogy a palástjára térdelve megmossa az arcát a pusztazámori Barcza kastély tavacskájában, az egyértelműen az éves magyar kliptermés egyik legemlékezetesebb pillanata.
1. Krúbi: Szív
rendezte: Mazzag Izabella
„Van egy kis para a szívemmel” – jelentette be 2020 nyarán Krúbi, majd egy évvel később kihozta a csaknem kilencperces, Szív című trekkjét, amihez alig pár hónappal később egy hasonlóan sűrű és eszement videó is érkezett. A klip egyik pillanatában Krúbit még Beton Hofi, Dzsúdló és Kapitány Máté engedi le a sírba, a következőben pedig már Lovasi András gitározik neki a mennyország színpadán, de hamarosan az Orbán Viktort parodizáló Bödőcs Tibor és az éppen frankeinsteini párhuzamokba keveredő Sajó Dávid is befut. Nem véletlen, hogy a Szív videója mindjárt a megjelenése napján – a popszakmán innen és túl – a magyar könnyűzene mérföldköve lett.
A listát a REFRESHER Magyarország szerkesztősége állította össze.