Sosem volt annyira megosztó a Wrapped, mint idén, ugyanis a Spotifyt rengeteg kritika éri több okból is.
A Wrappedhez hasonló kinézetű kampánnyal hívják fel a figyelmet arra, hogy a Spotify nem hajlandó leállítani az ICE toborzási hirdetéseinek megjelenítését, valamint hogy a streamingszolgáltató továbbra is kizsákmányolja a zenészeket. A kampányt a Working Families Party („Dolgozó Családok Pártja“), az 50501 Movement és az Indivisible nevű progresszív/baloldali szervezetek indították.
Ahogy a Fader is írja, a Spotify Wrapped 2014-es indulása óta a zeneipar egyik meghatározó eseményévé vált, hiszen évente több millió Spotify-felhasználó várja az összefoglalót, hogy megossza zenei ízlésének „kivonatát“. A Spotify Wrapped egyik alapvető eleme az egyedi vizuális megjelenés, ami felsorolja a felhasználók kedvenc előadóit, dalait és egyéb niche funkciókat (idén a felhasználók „hallgatói korát” és „klubját” is megmutatja), és végül elárasztja a közösségi médiát.
Idén ugyanakkor már kevesebben ünneplik a Spotify-statisztikáikat, miután sorozatos viták robbantak ki a nyilvánosságban a svéd cég körül. A Spotify engedélyezte Az Amerikai Egyesült Államok Bevándorlási és Vámügyi Hivatalának (ICE), hogy toborzó hirdetéseket tegyen közzé a platformján (és a felhasználók tiltakozása ellenére sem volt hajlandó azokat eltávolítani), valamint az is kiderült, hogy az egykori vezérigazgatónak, Daniel Eknek jelentős befektetései vannak a Helsing nevű mesterséges intelligenciával foglalkozó katonai védelmi vállalatban. Nem beszélve arról, hogy a zenészek már jó ideje követelik, hogy a Spotify növelje a nekik járó honoráriumot.
Decemberi streamingajánló: sztárparádét kínál karácsonyra a Netflix, az HBO Max, a Disney+ és a Sky Showtime is
2025.11.30 9:15
A „Spotify Unwrapped” kampány egy alternatív vizuális anyaggal hívja fel a figyelmet az összetett politikai botrányra, ami bemutatja a felhasználók kedvenc művészeit, miközben kritikával illeti a céget kétes tevékenységeiért.
„A Wrapped célja az lenne, hogy ünnepelje a közösséget, a kultúrát és a kreativitást. Ehelyett a Spotify az ICE toborzó hirdetéseinek biztosít platformot, és még akkor sem hajlandó leállítani, ha a bevándorló közösségek és a hallgatók tiltakoznak ellene. Ezért idén a Wrapped segítségével vonjuk őket felelősségre. A művészetnek felszabadítania kell, nem pedig legitimálnia az embertelenséget“
– mondta Nelini Stamp, a Working Families Party stratégiai igazgatója.
A kampányban szereplő művészek között található Lady Gaga, Tyler, The Creator, Bad Bunny, Chappell Roan és mások. A szervezők arra buzdítják a Spotify jelenlegi felhasználóit, hogy mondják le előfizetésüket, ezzel további nyomást gyakorolva a vállalatra, hogy hagyjon fel az ICE hirdetések megjelenítésével, és méltányosabban fizesse meg a művészeket.
Az osztható anyagokat itt lehet megtekinteni, letölteni és továbbosztani.
Nem ez az egyetlen kritikus hang, ami a Wrapped-napok alatt felszólalt, több felhasználó és szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy az összeállítások megosztásával legitimáljuk a cég káros szokásait.