Bad Bunny a latin popkultúra trónján csücsül. De – most, hogy óriásplakátokról figyel minket Calvin Klein alsóban – már talán kijelenthetjük azt is, hogy az egész világot meghódította. Mit csinál ez az ember, hogy ennyien szeretik?
Amíg az ember el nem utazik egy spanyol ajkú országba, nem értheti meg igazán, mekkora megszállottság övezi Bad Bunnyt, aki a popkultúra több területén is csúcsra ért. Most, hogy óriásplakátokról köszön vissza ránk egy szál alsóban, érdemesnek láttuk utánamenni, megfogalmazni, amit innen Magyarországról talán kevésbé lehet értelmezni és értékelni, pedig az évszázad egyik megkerülhetetlen szórakoztatóipari csúcstermékéről beszélünk, ami azért nőtt ekkorára, mert jóval több, mint egy szórakoztatóipari csúcstermék.
Mi Puerto Rico
Benito Antonio Martínez Ocasio 1994. március 10-én született Puerto Ricóban, Vega Baja városában, munkásosztály által lakott környéken. Anyja tanárként, apja kamionsofőrként dolgozott. A zene iránti szenvedélye már egészen kicsi gyerekként egyértelművé vált, elsős korában ugyanis minden reggel, iskola előtt meghallgatta Tego Calderón Pa’ Que Retozen című, 2002-es reggaetón slágerét, amit mindig 7:50-kor játszották le a rádióban. Ha nem akart felkelni a suli miatt, édesanyja azzal ijesztgette, hogy nem fogja hallani a számot. Katolikus családja miatt templomi kórusban énekelt, majd a középiskolában kezdett saját dalokat írni és rögzíteni, ekkortájt romlottak a jegyei is, ugyanis mielőtt belezúgott a zenélésbe, kifejezetten jó tanuló volt.
Bad Bunny en sus historias de Instagram.
— Archive Bad Bunny (@ArchiveBenito) February 26, 2025
- RECUERDOS DE RLNDT 😭🐰 pic.twitter.com/xUbjhd549x
Művésznevét egy gyermekkori fotó ihlette, amin nyúljelmezt visel. A 2010-es évek közepén kezdte el SoundCloudra felölteni a dalait, '16-ban Diles című száma óriásit pörgött. Ekkortájt audiovizuális kommunikáció szakon tanult a Puerto Ricó-i egyetemen, a haverjaival Pokémon Go-zott, mellette pedig egy szupermarketben dolgozott. Pitchforknak adott interjújában Bad Bunny felidézte ezt az időszakot: éppen egy boltban melózott, és folyamatosan szaladgált ki a mosdóba különböző producereknek felvenni a telefont.

2017-ben aztán teljesen berobbant a köztudatba, de az igazán nagy nemzetközi sikert a Cardi B-vel és J Balvinnal közös I Like It hozta el 2018-ban, ami vezette a Billboard Hot 100 slágerlistát. Még ugyanebben az évben jelent meg első stúdióalbuma, az X 100PRE, ami kritikai és közönségsikert aratott, és megerősítette helyét a latin zene élvonalában. 2019-ben a latin pop másik császáraként jellemezhető J Balvinnal készített közös lemezt, majd 2020-ban, a világjárvány idején jelentette meg a YHLQMDLG című albumot, illetve váratlanul kiadta a Las Que No Iban a Salir című mixtape-et. Ugyanebben az évben jelent meg az El Último Tour del Mundo, ami történelmet írt azzal, hogy elsőként lett spanyol nyelvű albumként a Billboard 200 első helyezettje. Bad Bunny ezzel nemcsak a reggaetón és a latin trap új aranykorát hozta el, hanem szignifikáns szerepe volt abban, hogy a nemzetközi popzenében megtörtek a nyelvi és kulturális korlátok is.

2022-ben megjelentette negyedik stúdióalbumát, az Un Verano Sin Tit, ami 13 hétig vezette a Billboard 200 listát, és az első év albuma kategóriában is Grammy-díjra jelölt spanyol nyelvű lemez lett. Ugyanebben az évben indult el a World's Hottest Tour nevű stadionturnéja, ami 43 állomásával több mint 314 millió dolláros bevételt hozott, ezzel minden idők legjövedelmezőbb turnéja lett egy latin zenésztől. 2023-ban jött a Nadie Sabe Lo Que Va a Pasar Mañana, amivel visszatért a latin trap gyökereihez, és szintén a Billboard 200 első helyén debütált.
Sokan azt hihették, a projektben már nincs újabb fordulat, míg el nem érkeztünk 2025 januárjához. Ekkor érkezett meg ugyanis az év első rendes mainstream megjelenéseként a Debí Tirar Más Fotos, ami több kritikus szerint is az előadó eddigi pályájának csúcsa. A lemezen Puerto Ricó-i zenei hagyományokat, a salsát, a plenát vagy a bolerót ötvözte modern hangzásokkal, ami minden szempontból karrierje egyik legnagyobb statementje: művészileg, vizuálisan és még a politikai aspektusában is.
Autentikus szupersztár és az otthon hangja
Nyilván abban, hogy Bad Bunny ekkorára nőtt, óriási szerepe van a spanyolnak, aminél csak négy nyelvet és mindössze egy „nyugati” nyelvet beszélnek többen a világon. Ez óriási piacot nyit előtte, de az sem véletlen, hogy egy ekkora nyelvi közösség miért választotta ki őt egyfajta popkulturális vezéreként. Ha elmegyünk egy spanyol ajkú országba, nem tudjuk megkerülni, hogy akár rádiót hallgatunk, akár egy tapasétterembe ülünk be, állandóan a dalait halljuk. Az pedig mindig beszédes, ha egy ekkora közösség vezéralakját azok szeretik a legjobban, akik abban a kultúrában élnek.

A rapper-énekes mindig nagyon figyelt arra, hogy minél hitelesebben képviselje a karibi életérzést, dalszövegeiben tematizálva az ott élők örömeit, problémáit és szokásait. A zenéin pedig érződik, hogy egészen kicsi gyerekkorától ilyen zenét hallgatott, ebben nőtt fel, vagy zavarba ejtő pátoszossággal szólva: ez a zene csörgedezik az ereiben.

Ezt már eddig is tudtuk, hiszen voltak ráutaló jelek, de idei lemezével bizonyosodott be igazán, hogy messze-messze sokkal több van benne, mint egy kortárs sablon reggaetón előadóban (itt azért emlékezzünk meg állandó társáról, a zseniális producer MAG-ról, aki rengeteg plusz réteget ad a dalainak). A Debí Tirar Más Fotosszal – ami már tényleg sokszor úgy szól, mint egy népzenei lemez – újabb jelentős lépést tett afelé, hogy a latin zene történetének egyik legnagyobb alakjává nője ki magát. Idővel tehát egyre jobban visszatalált a gyökereihez, ami még inkább segítette építeni a hiteles Puerto Ricó-i előadó imidzsét, szépen-lassan eltűntek a nagy nemzetközi popsztárokkal készült kollabok, és a saját kultúrájából érkező kisebb előadókat hívta meg a dalaira.
A fejezet címében („autentikus szupersztár”) nyilván érezzük a sántító oximoront, és értelemszerűen nem arról van szó, hogy Bad Bunny ne kapná meg azokat a kritikákat, amikkel minden olyan művészt illetni szoktak, akik egy adott kultúrából a mainstreambe növik magukat.

A legtöbb megvetéssel akkor kellett szembenéznie, amikor összejött Kendall Jennerrel, az influenszernek ugyanis elég hosszú története van a latin kultúra kisajátításában. Jenner 2021-ben saját tequilamárkát dobott a piacra, amit sztereotipikus mexikói jegyekkel próbált eladni, eléggé megbántva ezzel a helyieket, akik ahhoz a latin közösséghez tartoznak, amiért Bad Bunny művészetében és aktivizmusában is kiáll, gyakran felszólalva a kultúrakisajátítás, avagy cultural appropriation ellen. Sokan úgy vélték, az előadó magánéleti döntésével a képmutatásának adott bizonyságot.

Ne legyenek kétségeink, a karibi térségből érkező kulturális térítő karaktere mögött komoly PR-csapat dolgozik, és maga Bad Bunny se lenne itt, ha nem volna érzéke ahhoz, hogyan pozicionálja magát ebben a szerepben. De fun fact: enélkül a képesség nélkül soha senkiből nem lett nagy hatású zenész. Nem mi innen Magyarországról fogjuk eldönteni, mennyire hiteltelenít el valakit az, hogy összejön egy nővel, akinek voltak rossz marketingdöntései (bár ebből valószínűleg kiérződik a véleményem), de gyanús, ha valakit abban a kultúrában becsülnek ilyen nagyra, ahonnan érkezik, akkor valószínűleg nem egy póz vagy álarc az egész.
„Lo que le pasó a Hawaii”
A hiteles karibi legény imidzshez sokat hozzátesz az a kurázsi, amivel Bad Bunny politikai kérdésekben is megnyilvánul.

2019 júliusában csatlakozott a Ricardo Rosselló kormányzó lemondását követelő tüntetésekhez. A demonstrációk kiváltó oka egy kiszivárgott csoportos üzenetváltás volt, amiben a kormányzó és munkatársai sértő és homofób megjegyzéseket tettek. Bad Bunny nemcsak jelenlétével támogatta a tiltakozásokat, hanem Residentével és iLével közösen kiadta az Afilando los Cuchillos című protestdalt, a korrupt kormányzót bírálva.
De nem ez volt az egyetlen eset, amikor a zenéjén keresztül állt ki valamivel szemben vagy bizonyos társadalmi értékek mellett. A 2022-es El Apagón című dalában például a Puerto Ricó-i áramkimaradásokra és az energetikai infrastruktúra problémáira hívja fel a figyelmet. A dalhoz készült videó egy 18 perces dokumentumfilmet is tartalmaz, ami részletesen bemutatja a sziget energiaellátásának kihívásait és a lakosság elégedetlenségét.
Rendszerint kiáll a Puerto Ricó-i függetlenség mellett, értelemszerűen Kamala Harrist támogatta a 2024-es amerikai elnökválasztáson, aminek hangot is adott, miután a később megválasztott elnök nagygyűlésén az egyik felszólaló „úszkáló szemétszigetnek“ nevezte a hazáját.

A sokat említett Debí Tirar Más Fotos ilyen szempontból is a karrierje eddigi csúcspontja, ugyanis még sosem politizált ennyit egy albumon, mint ezen. A Lo Que Le Pasó a Hawaii című számban például párhuzamot von Puerto Rico és Hawaii között, figyelmeztetve a túlzott fejlesztések és a dzsentrifikáció veszélyeire, amik a helyi közösségek kiszorításához vezethetnek. De a lemezen nem kizárólag a narratívában van politikai gesztus, hiszen maga a zeneisége is egy statement. Ahogy korábban említettük, ez a legszínesebb albuma a tradicionális latin műfajok felvonultatása szempontjából, ami a közössége iránti tisztelet nonverbális kinyilatkoztatásának is tekinthető, gondoljunk csak Kendrick Lamarra, aki valami hasonlót csinált a legendás To Pimp a Butterfly albumon.
Habár a globális könnyűzenében abszolút, a latin popban nem magától értetődő az sem, hogy valaki szembemegy a macsó kultúrával. Bad Bunny öltözködésével és megnyilvánulásaival is az antimachismót képviseli, dalszövegeiben gyakran szakít a hímsoviniszta toposzokkal, és még a szexualitására is „fluidként” hivatkozik.
A divatvilág latin hercege
A fent említett antimachismo Bad Bunny határokat bontó, provokatív öltözködésében is visszaköszön. Többek között ennek is köszönheti a zenész, hogy korunk egyik legnagyobb divatikonjává nőtte ki magát.
Ahogy a Vogue is írja, karrierje kezdetén a színes és feltűnő utcai viseleteiről volt ismert, gyakran hordott élénk színű Louis Vuitton-monogrammintás ruhákat és neon pufferdzsekiket. Ahogy teltek-múltak az évek, a stílusa is fejlődött: egyre inkább előtérbe kerültek a letisztult szabású öltönyök, amelyeket különleges kiegészítőkkel, például sárga lencsés napszemüvegekkel és gyémántokkal díszített láncokkal tett különlegesebbé.

Bad Bunny gyakran ötvözi a hagyományos Puerto Ricó-i ruhadarabokat – például a guayabera ingeket – a modern divat elemeivel, hozzáadva ahhoz az imidzshez, amiről a fentiekben már rengeteget beszéltünk.

Óriási hype övezi az Adidasszal közös kollabjait is. Elég megnézni a mi havi sneakerjelentéseinket, alig van olyan hónap, hogy ne lenne benne aktuális Bad Bunny–lépő, mint például itt vagy itt. De nem ártott a státuszának az sem, hogy közös kollekciót készített Latin-Amerika másik nagy ikonjával, Lionel Messivel.

Idén pedig ő lett az első Puerto Ricó-i előadó, aki részt vett a Calvin Klein kampányán. Jelenleg minden európai nagyvárosban az ő alsógatyás fotója köszön vissza az emberre az utcai óriásplakátokról.
Összességében tehát 31 éves korára Bad Bunny a popkultúra több aspektusában is maradandót alkotott, az meg már csak a jövő zenéje, hogy innen hova viszi az útja. Az viszont biztos, hogy ha innen semmi értelmeset nem csinál, akkor sem fog feledésbe merülni a neve. A célt – amit egy Cheetos-reklámban megfogalmazott – már elérte: Deja Tu Huella.