A Sambával indult, aztán a Taekwondóig és a balettcipőig fajult az új cipőtrend, ami a minél szűkebb, minél laposabb darabokról szól. De mi lett azokkal a hatalmas lépőkkel, amikkel mindenki a Balenciaga Triple S-életérzést próbálta utánozni?
Otromba nagy sneakerek – ez volt az elmúlt évek egyik leglátványosabb divattrendje. Magas platformú sportcipők, bulky felsőrészek, és akár túlzásokba vitt méretű lépők. Aztán valami megváltozott. 2023 őszén mindenki lecserélte a hatalmas sneakereit a Sambára, a Gazelle-re, vagy később más márkák teremcipő-modelljeire, például a Puma Palermóra. A visszafogott cipők trendje odáig ment, hogy az Adidas újraélesztette azokat a típusokat, amik már a balerinafelszerelést idézik, szinte 0 talppal, az idei év pedig már valószínűleg a Tokyo meg Taekwondo modellekről fog szólni. Mi történik most a cipők világában, és mi lehet az oka annak, hogy divat körforgásában most a lapostalpú lábbelik kaptak erőre?
A háttérben meghúzódó Balenciaga-szál
Ugyan sportos lábbelikről beszélünk, a New York Times és a Highsnobiety egyaránt egy magasdivatból származó darabnak, a Balenciaga Triple S-nek tulajdonítja a hatalmas lépők elterjedését. Ez a modell lehetett az, ami kijárta az utat a New Balance vagy az Asics méretes futócipőinek, vagy ahogy a nemzetközi internet hívja, „apucipőknek“.

A trendet, ami arról szólt, hogyan tehetjük olcsóbban magunkévá Triple S életérzést, senkinek nem kell bemutatni. Az évtized elején eljutottunk oda, hogy teljesen mindegy volt, mennyire kényelmes vagy hordható valami, a lényeg, hogy legyen monumentális, legyen hatalmas, legyen feltűnő. Nemcsak a luxusmárkák vagy a legnagyobb sportruházati cégek, de a fast-fashion boltok is ilyeneket árultak, közben olyan brandeknek sikerült menővé válniuk, mint az On vagy a Hoka, amikről a fene se gondolta volna korábban, hogy jó ízlésű ember szépnek találja majd a dizájnjaikat, de a techy-gorpcore esztétika dominanciájának köszönhetően zöld lámpát adott nekik az utcaidivat-konszenzus.

Mindeközben ugyanakkor elindult egy csendes trónfosztás, amit sokan Grace Wales Bonner és az Adidas 2020-as együttműködéséhez kötnek. Az akkori kollab szűkebb rétegekhez jutott csak el ugyan, de a 2022-es folytatás már óriási sikert aratott, és, habár a brit tervező saját Samba-modelljeire csak keveseknek volt pénze, maga a Samba tarolni kezdett, olyannyira, hogy rövid idő alatt peakelt és ki is futott, de közben más hasonló jellegű lépők is feltűntek a radaron, mint például az Onitsuka Tiger Mexico 66, ami anno a Kill Billben, Uma Thurman lábán vált kultviseletté.

Miért váltottunk lapos talpúra?
Hogy az utcai- és magasdivat oda-vissza hat egymásra, azt mi sem mutatja jobban, hogy tavaly már a divatházak is előtérbe tolták a szuperlapos cipőket. A Miu Miu úgy formálta saját képére a New Balance 530-asát, hogy gyakorlatilag összepréselte, a kifutókon pedig megkerülhetetlen viseletté vált a balettcipő.
A Samba, a Gazelle vagy a Puma Palermo meghatározta az utóbbi egy-két évet, 2025-ben pedig ne legyünk meglepődve, ha a Puma Speedcat vagy az Adidas Tokyo és Taekwondo modellek jönnek lépten-nyomon velünk szembe. Mindez azt mutatja, hogy még a teremcipőkhöz képest is laposabb talpra vált a tömeg, és a harcművészek vagy balett-táncosok lábbeliviseletéből inspirálódnak majd az emberek. Kérdés: miért?
Bad Bunny x adidas Ballerina loading...
— HYPEBEAST (@HYPEBEAST) February 19, 2025
Release Date: March 29 pic.twitter.com/3j9gH3nfLh
Federico Barassi, a Ssense elnöke a New York Timesnak azt mondta, a laposabb cipők egy válaszreakciót jelenthetnek a ruházati divat változására, ahogy egyre lazább, bővebb szabások lettek úrrá, amit az emberi szem tudatosan vagy tudat alatt kompenzálni kíván más testrészeken, jelen esetben a lábbelikkel.
„A cipő és a nadrág alakja, amit viselünk, fordított korrelációban áll egymással”
– erősíti meg a leírtakat Brendan Dunne, a Complex újságírója. „Nézzünk vissza nyolc évvel ezelőttre, amikor minden rapper szűk farmert és óriási Balenciaga tornacipőt viselt. Most épp fordítva van: szűk, lapos cipők és óriási nadrágok.”

Mindemellett ezek a cipők egy új, izgalmas irányt szolgáltatnak a sportruházat és a divat állandó összeolvadásában. Olyan, eddig kevésbé „divatos” sporttevékenységekre épülnek, mint a harcművészetek, a sziklamászás, a birkózás vagy a balett.

Ráadásul ezek a sportcipők halványan emlékeztetnek minket a Y2K-korszak népszerű lábbelijeire is, ami továbbra is elvarázsolja a fiatalabb generációkat. „Emlékszem a Prada America's Cupra, mindenki azt a cipőt akarta” – meséli Barassi a 1997-ben bemutatott futurisztikus lépőről, hozzátéve, hogy annak is szűkebb volt a szabása.
Torben Schumacher, aki az Adidas Originalst, a cég divat- és életmód divízióját felügyeli, a Timesnak elmondta, amint észrevették, hogy bepörgött a Samba és a Gazelle, tudatosan kezdtek el hasonló régi-új modellek után nézni. Így adta ki a gép a Tokyót és a Taekwondót.
Schumacher szerint a kulturális tényezők mellett azt is fontos kiemelni, hogy mennyire megkönnyíti az életünket egy ilyen cipő, ami nem egy hatalmas és súlyos darab, gyorsan felvehető és könnyen hordható. Arról pedig már sokat értekeztünk, hogy a kényelem és az egyszerűség milyen szinten befolyásolja a trendeket, különösen a covid óta.