2024.11.13 12:48
Olvasási idő 4:37
Vank Antal

Kritika a Pingvin című sorozatról: ismét kiderült, hogy Batman nélkül is képes izgalmas lenni Gotham

Kritika a Pingvin című sorozatról: ismét kiderült, hogy Batman nélkül is képes izgalmas lenni Gotham
Forrás Warner Bros Discovery / The Penguin
FILMEK + SOROZATOK BATMAN COLIN FARRELL DC KÉPREGÉNY KRITIKA SOROZATOK

A denevérember szülővárosának alvilága tökéletes terep egy sötét maffiatörténetnek, amelyben a szinte felismerhetetlenségig eltorzított Colin Farrell mellett szinte mindenki brillírozik, és amelyben maga a történet is elképesztően erős.

Mondanánk, hogy meglepő húzás volt az HBO-tól, hogy Batman nélküli Batman sorozatot készített a legutóbbi film univerzumában, de igazából ezúttal a társaság nem ismeretlen terepre tévedt. A Médium alkotója ugyanis már pár esztendővel ezelőtt bebizonyította a beszédes című Gotham-sorozattal, hogy ez a sötét, véres, pokolbugyra város rendelkezik olyan vaskos karakterekkel, hogy anélkül is lehet velük mesélni, hogy rájuk vetődne a denvérember jellegzetes árnyéka. Persze azt már most leszögezhetjük, hogy a Pingvin egy teljesen új szint: egyrészt Colin Farrell szinte felismerhetetlenségig eltorzított külsővel eszement nagyot alakít a hatalmi vákuumot betölteni kívánó maffiózó szerepében, másrészt azért ez még mindig nem tévé, HBO. Míg a már említett Gothamet kötötték az országos sugárzású adók szabályai, addig a Pingvin vérben tocsogva, csonkolva, kegyetlenkedve bizonyíthatja be, hogy a DC bőregérének környezete abszolút nem gyerekmóka.


Kétszereplős téboly

Bár a széria címe Pingvin és kiemelkedően fontos szerepet játszik benne a protézisében gyakorlatilag szinte felismerhetetlenné maszkírozott, már a 2022-es filmben is hatalmasat alakító Colin Farrell, igen hamar kiderül, hogy a sztori igazából egy klasszikus, sötét gengsztertörténet. Egy ilyenhez pedig bizony dukál egy ellenlábas, aki legalább annyira – ha helyenként nem mégjobban – előtérben van, mint a világsztár. Ő a már említett moziban pórul járt Carmine Falcone lánya, Sofia, akit néha kicsit túltolt ripacskodással, mégis, magabiztosan játszik el Cristin Milioti.

Kiemelt tartalom
Ilyen egy halálosan mérgező kapcsolat, amiből sosem léphetsz ki – Kritika az Együtt című filmről Ilyen egy halálosan mérgező kapcsolat, amiből sosem léphetsz ki – Kritika az Együtt című filmről 2025.10.5 9:06


Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy a sorozatban a két szereplő sorsa kifejezetten hasonló mederben mozog: mindkettőjük attól kerül egyre sötétebb, egyre kilátástalanabb helyzetbe, hogy az, akire a legjobban kellene támaszkodniuk, elárulta őket. Sofia esetében ez a figura az édesapa, aki nem rest szó szerint az őrületbe taszajtani gyermekét, míg Oswald esetében a józan eszét lassan elveszítő édesanya. A készítők nagyon ügyesen húznak párhuzamot a főhős és riválisa között, de szinte minden egyes pillanatban jelzik is, hogy amennyire hasonlítanak egymásra, annyira sérültek is, így bár szinte adná magát, hogy ők ketten szövetségre lépjenek, a szereplők jelleméből egyértelmű, hogy ez nem történhet meg. Tragikus valahol, hiszen ha ez a két (a sorozatban tettekben is nagyszerűen ábrázolt) igen csak tehetséges bűnöző összeállna, valószínűleg a szériában soha, még csak említés szintjén sem felmerülő Batman is igen komoly kihívás elé kerülne – így viszont tulajdonképpen azt nézzük, hogy egymásra pazarolják az energiájukat. De még hogy!

Riválisok Forrás Warner Bros Discovery / The Penguin


Sejtettük, hogy az HBO nem fog szarral gurigázni, de kis túlzással kijelenthető, hogy a Pingvin időnként el-eléri a Maffiózók szintjét, már pedig ezt nem sokan gondolhatták volna egy „mezei képregényadaptációtól”.

Ez lenne a DC útja?

Míg a DC univerzumában játszódó filmek bukdácsolnak – már, ha bemutatják őket a leforgatás után, addig egyelőre úgy tűnik, minisorozatban (?) olyan minőséget tudnak biztosítani, amit nem sűrűn látni a mai streaminges túlkínálatban. Ezzel valahol tökéletes ellentétei lehetnének a pár évvel ezelőtti Marvelnek, ahol a sorozatok finoman szólva is középszerűek vagy egyenesen rettentően szarok (rád nézünk, She-Hulk). Bár valószínűleg szériafronton nehézkes annyi pénzt összeszedni, mint egy-egy kasszasikerrel, de a helyzet az, hogy amennyiben James Gunn (aki mostantól felel szinte minden DC produkcióért, kivéve pont azokért, amelyek mostanság mennek) okosan tervez, akkor ezt a mostani receptet fel fogja még használni.

Kiemelt tartalom
Megvendégeltük a kiégett, depressziós, nihilista magyar fiatalságot – Kritika az Egykutyáról Megvendégeltük a kiégett, depressziós, nihilista magyar fiatalságot – Kritika az Egykutyáról 2025.10.2 11:49


A Pingvinnek kifejezetten jót tesz, hogy bár az igen hosszúra nyújtott The Batmanben bemutatták már Oz figuráját, itt és most nyolc órát kap a gaztevő, hogy olyan szinten emblematikus ellenlábasává váljon a denevérembernek, mint amilyen a kacajáról megismert Joker. „Oz” Cobblepot nemcsak ronda és gonosz, de tökéletesen felépített, valósághűnek tűnő karakter, akinek megvan a saját tragédiája, de akivel mégsem lehet egy pillanatig sem együttérezni: amint felbukkan valami gyengesége, hirtelen megvillan benne az a fajta őrület, amiről elhisszük, hogy szükséges egy olyan város uralásához, mint Gotham. Márpedig nem titok, mi is írtunk róla alább, hogy Oz bizony nem kisebb ambíciókkal vág neki a nyolc epizódos történetnek, mintsem hogy a végén ő legyen a város alvilágának ura. Cobblepot nagy előnye még az átlagos DC-s fogdmegekkel szemben, hogy nem, hogy nem hülye, hanem kifejezetten okosan van megírva: pszichológiai és stratégiai értelemben is kiemelkedő elme, aki nem pár pofonnal kívánja megoldani a céljait. Viszont normálisnak nem nevezhető: az egyelőre miniszériának (így tehát valamennyire lezárt befejezéssel rendelkező sorozat) pont azért zudít a nyakába elképesztő szarvihart, mert elveszíti a fejét, és a megboldogult Carmine Falcone egyetlen fiát, a Falcone birodalom kérészéletű új urát hirtelen felindulásból kivégzi. Ahelyett tehát, hogy kényelmesen szőhetné nagyratörő terveit, a saját maga által generált problémából is ki kell kecmeregnie, miközben megpróbálja a gengsztertoposzok egyik legklasszikusabb elemét végrehajtani és egymásnak ugrasztani azokat, akik így meggyengülve könnyedebben legyőzhetővé válnak.

Szorult helyzetekből nincs hiány Forrás Warner Bros Discovery / The Penguin


Tovább nem spoilerezünk, maximum még annyit árulnánk el, hogy a Pingvin narratívája meglehetősen okos (és a füzetekben is nem egyszer alkalmazott) narratívával vezet be bennünket Gotham alvilágába: Oz ugyanis egy kvázi utcafiúból, Victor Aguilarból (Rhenzy Feliz emlékezetes alakításában) csinál először sofőrt, később pedig egyre fontosabb és fontosabb feladatokat bíz rá. Mi pedig az ő szemén keresztül láthatjuk kibontakozni azt a rengeteg mocskot és vért, amely Gotham szívét pumpálja.

Ez nem TV, ez HBO

Az HBO-s, meg a Max-os produkcióktól már megszoktuk, hogy egy teljesen különálló szintet képviselnek az átlagos tévés, de még a streaminges anyagok között is, és erre a Pingvin sem cáfol rá, sőt. A 95. Oscar-díjátadó gálán a The Batmant többek között a legjobb smink és frizura mellett a legjobb digitális trükkökre is jelölték – bár nem kapta meg – ezeket pedig szinte egy az egyben átemelték a sorozatra is. Farrell elcsúnyítását már dicsértük (bár nem lehet elégszer), de emellett tényleg hibátlan a látvány: a CGI nem tolakodó, bár ahol annak kell lennie, ott veszett jól néz ki, a praktikus effektek lenyűgözőek, a sötét – de nem nehezen látható – képek, beállítások pedig valósággal lesétálnak a tévéképernyőről. Nincs mese, a Pingvin nem vall kudarcot a csodálatosan festő The Batmannal szemben sem, önmagában is pazar látványvilággal rendelkezik. A dolog nem véletlen: a maszkokért többek között ezúttal is a filmem is dolgozó Michael Marino felelt, a fényképezést Darran Tiernan (Perry Mason), David Prenco (Star Wars III. rész – A Sith-ek bosszúja), Jonathan Freeman (több Trónok Harca epizód, Gengszterkorzó), és Zoe White (A szolgálólány meséje) végezték, míg a rendezői székbe között többek között Kevin Bray (Hősök-sorozat), és Jennifer Getzinger (Mad Men – Reklámőrültek) ültek. Pedigrés társaság ez, de meghálálja magát a dolog: minden maszk, minden kosztüm, minden beállítás a helyén van. A gigantikus íróstáb (köztük a showrunner Lauren LeFranc – Chuck) pedig alaposan, okosan építik fel az organikus történetet, amely legnagyobb előnye, hogy a 2022-es The Batman nyomvonalán haladva szuperképességeknek nyoma sincs benne. Nincs rá szükség.

Por előttem, por utánam Forrás Warner Bros Discovery / The Penguin


A Pingvin bebizonyította – ismét – hogy túlzások és gyerekes húzások nélkül is lehet „kvázi-képregényadaptációt” csinálni, méghozzá olyat, amelynek jó esélye van arra, hogy egy rakás díjat bezsebeljen majd. Szinte minden stábtag megérdemelné a dolgot, de az biztos, hogy Colin Farrellt ezúttal nem lehet félvállról venni, mert a több kilós protézis alatt egy olyan zseniális játék csillan meg, amelyre ritkán van példa, és amelyet bizony a The Batman pár percében inkább csak sejtettünk, sem mint biztosak lehettünk benne.


A Pingvin mind a nyolc része elérhető a MAX-on, méghozzá nemcsak magyar felirattal, de kitűnő magyar szinkronnal is.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotify-on és a Facebookon is!