És egyszer csak... New York-ból eltűnt a szex és mindenki retteg a cancel culture-től. Egy és fél évadnyi tömör szekunder szégyen után viszont, mintha haloványan megcsillant volna a fény az alagút végén. Krajnyák Petra véleménycikke.
Véget ért az Szex és New York spin-off, az És egyszer csak... (And just like that...) második évada. Micsoda hullámvasút volt ez, a szó minden értelmében. Megkönnyebbüléssel telített izgalommal zártam be a böngészőt: először is konstatáltam, hogy Samantha másfél perces jelenete több pozitív energiát adott a fináléban, mint Carrie valaha, másodszor a készítők érezhetően elkezdték kapizsgálni az eredeti sorozat mosdatásán kívüli céljaikat, és a PC-potyautasokból karaktereket kezdtek faragni. Ugyanakkor trehányságuk a még gyerekcipőben járó jellemfejlődés és a foghíjas cselekmény rovására ment.
Mindenek előtt: memóriafrissítés
Az első évadban Miranda (coming out-ját követően) elhagyta a férjét, Steve-et és a leszbikus stand up-os Che-vel Los Angeles-be költözött, ahol partnere sitcomját forgatták. Főszereplőnk, az író-podcaster Carrie megözvegyült, sutba dobta a "házi nyúlra nem lövünk" szabályt, és összegabalyodott főnökével. Charlotte... nos, megkapta álmai bat mitzvah-ját (zsidó felnőtté avatási ceremónia - a szerk.) Upper East Side-i háziasszonyként pedig "kissé" elkényeztetett gyerekei körül sürgött-forgott. Elvégre Lily és a non-binary-ként előbújó Rock hivatalosan is belépett az tinédzserkor legirritálóbb fázisába. Illetve mindhárom nő egy-egy diverzitást képviselő baráttal lett gazdagabb - az ismeretlen forrásból származó vagyonon kívül.
Mindenki, aki számít milliomos - még mindig
Mégis mikor lett mindenki az Utódlás eltitkolt szereplője? A világjárvány megtörtént, de a 2008-as és a jelenlegi gazdasági válság már nem? Életminőségét tekintve özvegy helyett sokkalt hitelesebb lett volna Carrie egy elítélt piramisjátékos (ex)feleségeként. Big-et infarktus helyett elvihette volna az adóhatóság egészen a Legfelsőbb Bíróságig. Carrie akár válóperes ajánlattal csábíthatná vissza Mirandát L.A.-ből, és verbálisan fenéken billentenék egymást elfuserált döntéseikért.
Big igazi nevére ugyan fény derült, de hivatására nem. Valószínűleg az írók se találtak a Trump-torony csúcsáig érő magas életre magyarázatot. Harry pedig vagy sztárügyvéddé avanzsált vagy több offshore cég tulajdonosává, mert egyedüli kenyérkeresőként aligha járathatná Chanel kosztümben gyerekeit magániskolába, ahol tombolán (!) Michelin-csillagos séf által készített vacsorát lehet nyerni. Carrie az előző évadban csak azért vett egy lakást, hogy meg ne bántsa Seemát, akivel ekkor még nem is voltak barátok. Mintha egy pár ocsmány cipőt vett volna meg, mivel nem akarja megsérteni a bolti eladó érzéseit. De mit várunk egy olyan világban, ahol a több száz dolláros alakformáló fehérnemű használt zsebkendő módjára landol a kukába.
Az "új Samanthák" viadala
Új szereplők tömkelegét üdvözölhettük az első évadban, akik a második felvonásban már régi kedvenceinkkel együtt jól összeszokott csapatot alkottak, amit újfent nem igazán indokolnak meg. Érezhetően egyszerre akarták kipipálni a politikai korrektséget és betölteni a Samantha Jones által hagyott űrt, előbbiből szerencsére visszavettek. Minden barátnő egy-egy nőtípust képviselt a Szex és New Yorkban, Samantha a forradalmár és büszke örök szingli szerepében tetszelgett. Korábban kifejtettem, hogy ő rendelkezett minden komfortzónán túli fun-faktorral, és hiánya erősen rányomta a bélyeget a jelenlegi szériára.
A nyers, kegyetlen őszinteséget, humort és szexuális fülledtséget az ügyeletes meleg barát Anthony, és három új szereplő; Che, Lisa és Seema együttesen próbálta szolgáltatni az első évadban, mivel együtt tettek ki egy komplex személyiséget. Az idei szezonban viszont egyértelműen Seema lépett a Samantha-pótlék szerepébe. Akárcsak elődje, ő is magabiztos, sikeres üzletasszony, aki büszkén élvezi sikerét. Kisujjából rázza ki aktualitás trendeket, és sznobizmusával együtt szerethető karakter. Szégyenérzet nélkül éli meg szexualitását ötvenes éveiben is, ugyanakkor Carrie-hez hasonlóan vágyik a nagybetűs szerelemre. Új legjobb barátnőjével ellentétben tisztában van saját értékével, így nem hajlandó alább adni az igényeiből. Sem csapot-papot hátrahagyva szedni a sátorfáját partnere egyetlen csettintésére, míg Bradshaw gondolkodás nélkül Párizsba költözött orosz szeretőjével a sorozatban.
Carrie
Az örök antihős, akit kevés pozitív tulajdonsága ellenére is képtelenség megkedvelnem. Huszonöt évvel később is meggyőződése, hogy körülötte forog a Naprendszer. Ki más állna meg a bicikliút közepén telefonálni, majd csodálkozna rá, hogy valaki majdnem kitörte a nyakát miatta? Igaz, kevésbé kendőzetlenül ignorálja másik érzéseit, kivéve ha búcsúvacsorájáról van szó.
Képes Covid-ot színlelve elmenekülni problémái elől, csődbe juttatni egy komplett produkciós céget, mert nem hajlandó kimondani a vagina szót (irinokus ezt egy szexrovat írójától hallani) egy reklámban, de legalább kevesebbet ítélkezik. A rosszindulatú barátnőből figyelmes hallgatóság lesz, építő kritikát és rá nem jellemző módon komfortot nyújt a bajban. Kivéve Mirandának, mikor a színpadon alázza porig Che-t. Autodidakta (ahogy magát nevezte) szex-antropológushoz képest továbbra is prűd maradt, akivel evés közben nem lehet szexről beszélni – noha 25 éve még egyik brunch alkalmával se forgatta fel a gyomrát a téma.
Nem pletykálkodik Charlotte-tal barátnőjük elcseszett kapcsolatáról, ahogy korábban tette. Carrie, aki régen Aiden nyaralóját a civilizáció vesztőhelyének tekintette, képtelen volt vigyázni egy kutyára, és szó szerint elhányta magát a házasság gondolatától, most vidékre (Virginiába) merészkedik, hogy megismerje Aiden tyúkjait és fiait. Bradshaw mércével mérve drasztikus változást észlelhetünk, ami nem fogható az csak idő múlására. A felesleges mellékszálak, mint Brady és Lily feledésbe merülő kavarása, elvette az időt a Carrie átalakulásának árnyalásától.
Érdekesebb lett volna (elvégre önkritikát gyakorolnak a készítők - szerk.), ha számon kérik régi cikkei miatt, miután felfedezik egy online archívumban. Máris indokolt lenne átértékelnie problémás kijelentéseit és nárcisztikus viselkedését. Na meg a cancel culture atomcsapásával reálisabban becsődöltetné podcastjét is.
Charlotte
Nem hittem volna, hogy valaha Charlotte lesz a legszerethetőbb figura a Szex és New York univerzumban, de a kínosan magyarázkodó boomer-Miranda és az egoista, nulla reakció képességű Carrie mellette labdába se rúghat. Az új karaktereket pedig (pár kivétellel) továbbra sem ismerhettük meg eléggé, hogy a szívünkbe lophassák magunkat. Másodvirágzása az évad sikersztorija, káoszba fulladás helyett az előrelépést választotta, és az évek alatt szemünk láttára egy szégyenlős, felszínes, PC-kvótáért barátkozó naivából elfogadó, (túl) szexpozitív, támogató anya, majd újra sikeres műtárgyszakértő lett.
Harrynek tartott beszéde az otthoni szerepvállalásról, a nőkre nehezedő elvárásokról összegzi, hova jutott önkereső útján. Végre sikerül elfogadni testét, amivel fiatalon is küzdött, és felhagy a roppant aktuális húsleves diétával. Szerencsére nem csináltak belőle mandulaanyát, de hiányoltam a Gwyneth Paltrow-referenciát. Epizódról epizódra levonja a tanulságot, és vágyait gyerekére erőltető momager-ből önmaga álomgyárosa lett. Az anális szextől, spermától és a dirty talk-tól viszolygó jó kislány, aki a sorozatban volt, most intimtorna szakértőként edzi férje záró izmait. Mondjuk még szokatlan tőle pénisz-elefánt metaforákat hallani, de határozottan szórakoztató.
Persze ő is tartogat kényes pillanatokat; túlzottan részletekbe menő szexpozitív felvilágosító leckéi pont olyan kínosak, mint amikor szex jelentet kell végignézni a szüleinkkel. Lánya, Lily reggeli közben bejelenti, hogy aznap elveszti a szüzességét (kérdem én: MIÉRT? - szerk.), majd anyját küldi el óvszerért a várost megbénító hóvihar közepén. Charlotte, mivel jobb dolga sincs, anyatigrisként harcol az elemekkel és házhoz is viszi. Gondolom az írók küzdenek a hormongőzös, gumi felhalmozó tinédzser fiú eszménnyel.
Miranda
Az önálló, szarkasztikus, sikeres nőből, akit az OG-sorozatban megismerhettünk, egy kaotikus woke-koktél lett, amit fájdalmas fogyasztani, és rögtön kikívánkozik szervezetünkből. Az első spinoff évad görcsös megfelelési kényszerét elengedve, az új évad felénél kezdett önmaga újradefiniálásába. Bár sajnos így is árnyéka maradt önmagának. A szexuális orientáció felfedezése kortalan, de esetében elnagyolt, hirtelen és megalapozatlan fordulat. Mostanára kellett volna eljutnunk coming out-jához, de a készítők fukarkodtak a tér-idő kerettel, így kilökték abból a bizonyos szekrényből.
Hirtelen képtelen kezelni egy telefont, holott mindig is ő volt a legnyitottabb az új technológiákra. Tipikus önző, csalfa feleség-anya klisévé lett, teljes ellentmondásban a korábbi énjével. Mintha ráerőltették volna az anyaságot, holott elutasította az abortuszt és önként a gyerekvállalás mellett döntött. Majd mikor fia zokogva hívja fel külföldről, ismét mamamaci módban tér vissza Brooklyn-ba.
Végre fellélegezhetünk, és véget ér Che és Miranda szikráktól mentes kapcsolata, ami láthatóan jót tesz neki. A történelem mintha ismételné önmagát, mert Steve-vel már ezt egyszer megjárta az éjjeli bagoly-korán kelő konfliktust, úgy tűnik neki ez a típusa.
Egyedülállóként végre megáll a lábán és új karrierbe kezd a Human Rights Watch-nál, de vajon mi történt az egyetemmel? Rejtélyes módon Miranda tanulmányait abbahagyta, most hogy Nya is távozott a Columbiáról. Erőltetett párkapcsolat nélkül képes szembenézni félelmeivel, tehát felhagy exei totális ignorálásával. Végre mertek feszültséget generálni az alkotók és Steve nézőpontjába is betekintést engedni. Viszont magából újfent kifordulva Miranda kiakad, amiért férje továbblépett, mintha nem ő csalta volna meg. Ehhez képest Che jogilag érvényes, poligám házasságát egyszerűen elfogadja.
Visszatér a divat, mint főszereplő
Nos, egyértelműen nem hitelességért nézzük a műsort, de akkor mégis miért? Boldogan jelenthetem ki, visszatért az igazságtalanul kiírt főhős; A DIVAT. Az öltözködés ismét kardinális kérdés lett a társaság életében, ráadásul a karakterek személyiségével is összhangban van, ezt fémjelezte a ruha-metaforák visszatértét Carrie halloweeni Helen Gurley Brown, egykori Cosmopolitan főszerkesztő jelmeze is.
Mindjárt egy MET Gálával indítunk, (bár érthetetlen miért hivatalos oda mindenki) melynek apropóján Carrie végre realizálja micsoda aranybányát rejteget a gardróbban. Régi Vivienne Westwood esküvői ruhájával túllép traumáján (amikor Big esküvőjükön nem jelent meg), ezzel jelképesen elhunyt férjét is elengedi. Bradshaw észlelhetően a fenntarthatóság útjára lépett, akár szűkös budget miatt, akár művészi megfontolásból, de sokkal szimpatikusabb kétszer-háromszor ugyanabban a cipőben látni. Visszatért virágmániája, kiegészülve a madár-őrülettel, és az újdonság erejével hat Birkenstocks papucsban és balerina cipőben látni őt tűsarkú helyett. A játékos kényelem is érettségét mutatja.
Che elutasítja a világ legocsmányabb zakóját, elvégre nem önazonos vele. Seema ellopott Birkin táskája, Lily Chanel ruhája és Charlotte kis fekete ruhája külön storyline-t kap. A szereplők élethelyzetével, érzelmeivel összhangban, Rock identitás keresése öltözködésében is megmutatkozik, Charlotte főállású anyaként rengeteg A szolgálólány meséjébe illő kék ruhát visel, ami remélem tudatos választás volt. A régi Miranda ébredését pedig nem csak vörös haja, az öltönyök visszatérte is jelzi.
Lisa, a hóviharban egyszemélyes Balenciaga show-t ad egy csodás Linda Evangelista meets Naomi Campbell szettben, magnifique. Férje nem csak kijelenti, hogy felesége gardrób-dolgozó szobájába illetékteleneknek belépni tilos, uszályhordozóként asszisztál Lisa vörös ruhája mögött. Az Ötödik sugárút lett az új kifutó, és ez így van rendjén.
Charlotte sztrók-gyanús THC-mámorban (törvénytisztelő állampolgárként nem ismerem a "vicces" süti hatásait, de egy falattól kizárt, hogy órákkal később lezsibbadna az arca) utolsó lélegzetével kiáltja Harry-nek:
Carrie válassza ki miben temessenek!
Viszont börtönt érdemel, aki Aidan retina perzselő kabátját kiválasztotta. Azóta is tanakodom, ecettel vagy szentelt vízzel mossam ki a szemem. Túlreagálom? Talán.
Aidan
Az írók legjobb legjobb döntése volt újra összehozni Carrie-t másik régi szerelmével, Aidan-nel. Gondolom a teljes bukástól akarták menti bőrüket a rajongók nagy álmának megvalósításával. Pont jókor találtak egymásra, végre ugyanazt akarják az élettől. Carrie most érett meg egy nyugodt kapcsolatra. Mivel sosem akart gyereket, Aidan-nek pedig három is van, emiatt sem kell aggódnia. Sőt, Aiden elismeri; szakításukban ő is vétkes volt, hiszen egyre erőltette a házasságot, és szándékosan tesztelte Carrie hűségét és féltékenységét. Mondjuk, még így is jobban bánt Carrie-vel mint Big, vagy mint Carrie vele. Minden túl tökéletes, és végre Bradshaw-t sem zavarja. Sőt, elfogadja Aidan ellenszenvét lakásával szemben, amihez régi-új szerelmét csupa trauma köti, például az eljegyzésük felbontása, megcsalás és még sorolhatnám.
Big hiba volt? - teszi fel a kérdést Carrie.
Végre átértékelte a szenvedélyesnek bélyegzett toxikus kapcsolatát, de váratlan megvilágosodása az érzelmileg/jogilag elérhetetlen férfiak iránti vonzalmáról továbbra sem tálalják megfelelőlen. Majd a fináléban, egy borzasztóan kínos sírógörcs után Aidan megkéri Carrie-t várjon öt évig, mert gyerekeinek szüksége van egy fix pontra. Mintha sose utazott volna üzletelni Abu Dhabi-ba. A távkapcsolat nem opció, pedig Carrie, vagyonát tekintve, valószínűleg életre szóló American Airlines klubtagsággal rendelkezik, mondván elvonná a figyelmét a családról. Lusta forgatókönyv írás ékes példájának lehettünk tanú. Megint.
A régi Samantha, káosz és megannyi plot hole
Samantha égető hiányát tökéletesen tökéletesen illusztrálja, hogy laza 30 másodperc alatt ellopta show-t, bár a mű brit akcentus még neki is megbocsájthatatlan. Nem tudok elmenni szó nélkül amellett, mennyire nem szolgáltattak neki igazságot. Rangidősként ténylegesen is a legérettebb volt, bele mert állni vitákba és büszkeségéből engedni barátai javára. Mégis, rá nem jellemző módon sértődötten Londonba költözött, miután Carrie kirúgta őt mint a PR-osa, és "ha már lúd, legyen kövér alapon" a többieket is ghostolta. Teljes kommunikációs blokádon keresztül hogyan mesélhetett volna neki Charlotte és Miranda Carrie Utolsó Vacsorájáról? Erről az aprócska tényezőről is megfeledkeztek a forgatókönyvírók.
Tudjuk be a hipochonder Charlotte jellemfejlődésének, hogy még a mexikói öt csillagos hotelben repubikánusokat megszégyenítő patriotizmussal falta a MADE IN USA bio pudingot, de ma már lazán kiveszi a kukából az általa kihajított fehérneműt? Carrie az első évadban újra cigizni kezdett, szokásával hirtelen felhagyott, akárcsak Steve a nagyothallással. Miranda drasztikus változását egy punnyadt, félig süket férjjel indokolták meg. Majd miután nem volt szükség rá, kockahasú nyugdíjazott Rocky Balboát csináltak belőle.
Elérkeztünk a spin-off legproblémásabb eseményéhez, a MILF listához. Charlotte és Lisa azon tanakodnak bekerültek a TOP 3-ba, majd gátlástalanul stírölik a helyes kiskorú elkövetőt a komikum oltárán. Ha ezt egy csapat középkorú apuka csinálta volna egy 15 éves lánnyal, már mindenki habzó szájjal követelné a műsor elkaszálását. Lehet ez igazságszolgáltatás a szexualizált tinilányoknak, de ízlésesebben, gyerekek illegális szexuális tárgyiasítása nélkül is kivitelezhető lett volna. Mondjuk a politikai inkorrektség illik a Szex és New Yorkörökségéhez.
Az ítélet
Az És egyszer csak... új évada sokkal élvezhetőbbre sikerült, bár továbbra is hiányzik a humor, izgalom, egy csipetnyi realitás és hűség az eredeti szereplőkhöz. A Poirot féle krimibe illő leleplezésre hajazó Utolsó Vacsora átlátszó kifogás volt a szereplők összetrombitálására, ami élvezhető lett volna, ha megismerjük előtte a vendégeket. A cselekmény homályos foltokban nem szenved hiányt, még a szereplők személyiségjegyekben annál inkább. Már biztosan érkezik a harmadik évad mind a hét régi-új főszereplővel, és ha kevesebb történetszálba kezdenek bele az alkotók, egész korrekt, komplex lehet a végeredmény. A remény hal meg utoljára.