2025.2.13 13:33
Olvasási idő 2:54
Zahorján Ivett

Nem szerelem, nem szex, csak társaság: így működik a barát(nő)bérlés Japánban

Nem szerelem, nem szex, csak társaság: így működik a barát(nő)bérlés Japánban
Forrás GETTY IMAGES
TÁRSADALOM BARÁTSÁG BARÁTSÁG EXTRÁKKAL JAPÁN KULTÚRA PÁRKAPCSOLAT

Egyre felkapottabb a barátnő- és barátbérlés Japánban, ahol az emberek barátokat, barátnőket kölcsönözhetnek maguknak különféle alkalmakra. A tokyo.rent-kano.net is ilyen szolgáltatásokat kínál. De mi idézte elő a jelenséget, és hogyan működik?

Nem a szexről, a társaságról szól

A barát- és barátnőbérlés folyamata egyszerű: a kliens kiválaszt egy számára szimpatikus profilt a weboldalon találhatók közül, majd lefoglal egy időpontot egy közös programra. Ezután étterembe mennek, várost néznek, vagy buliznak, de nem lépnek át egy bizonyos határt – elvileg.

Az efféle szolgáltatók részletes szerződési feltételeket határoznak meg, és vannak specifikus szabályaik. Például a tokyo.rent-kano.net világosan feltünteti, hogy tilos megosztani a személyes kapcsolattartási adatokat a partnerrel. Ennek megszegése esetén akár 500 000 jenes büntetést is kiszabhat a cég. Ezenkívül a fizikai érintkezés is korlátozott: általában csak kézfogás vagy könnyed ölelés engedélyezett, a csók vagy más intim érintkezés nem (legalábbis a leírtak alapján). Vagyis a hangsúly a társaságon, a barátkozáson van. Ma már egyébként nemcsak barátot vagy barátnőt lehet bérelni Japánban, de hivatásos bocsánatkérőt, középkorú férfit, kis unokát, komplett családot, vagy épp – kapaszkodjunk meg – kecskét is kölcsönözhetnek maguknak a felhasználók.

Japanban baratot es baratnot is berelhetsz
Akár kecskét is kölcsönözhetnek a magányos barátkeresők. Forrás Japan Today

Kik dolgoznak ebben az „iparágban”?

A barát- és barátnőbérlés piacán általában egyetemisták, színészek, modellek dolgoznak, illetve olyanok, akik másképp nehezen találnának munkát maguknak. Az egyik leghíresebb bérelhető barát Shoji Morimoto, akiről a nypost.com is írt. Ő évente körülbelül 80 ezer dollárt kaszál azzal, hogy mint „do nothing guy”, társaságot nyújt másoknak.

Shihomi, vagy másnéven Shiho-chan, szintén hasonló munkakörben tevékenykedik. A japantoday.com-nak elárulta, hogy az ő cégénél óránként 6 ezer jenbe (kb. 15 300 Ft) kerül egy találkozó, legalább kétórás bérlés esetén (vagyis összesen 12 ezer jenbe kerül egy randi). Az első alkalommal a kliens ingyen kaphat barátnőt, később minden további választás 2 ezer jen pluszköltséggel jár. Shiho nagyjából a díj felét kapja meg fizetésként. Ahogy ő mondja, több olyan férfival is találkozott, akiknek soha nem volt még barátnőjük, illetve sosem randiztak azelőtt.

A Shiho munkáltatója is szigorúan kiköti, hogy az ügyfelek nem léphetnek közvetlen kapcsolatba a bérelt barátnővel, és mivel ez a munkakör nem tartozik a fuzoku kategóriába – ez a kifejezés a felnőtt szórakoztatóiparra utal –, a borravalók és drága ajándékok elfogadása is tilos.

Miért van erre szükség?

Ahhoz, hogy a szigetországban szárba szökjenek ezek a szolgáltatások, több tényező fennállására van szükség. A japán társadalom hosszú ideig zárt és hierarchikus rendszerben működött, ahol a társadalmi szerepek és kapcsolatok szigorúan meghatározottak voltak. A 17. századtól kezdődően, az Edo-korban (1603–1868) a társadalom erősen rétegzetté vált, és az emberek közötti kapcsolatok formális keretek között zajlottak. Ebben az időszakban alakult ki a gésák intézménye is, akik professzionális szórakoztatók és társalkodónők voltak, művészi képességeikkel és társasági készségeikkel nyújtottak kikapcsolódást a férfiak számára.

A modern korban, különösen a második világháború után Japán gyors urbanizációja és gazdasági fejlődése jelentős társadalmi változásokat hozott. A hagyományos családi és közösségi struktúrák meggyengültek, és az egyének közötti kapcsolatok elkezdtek felszínessé válni. A hosszú munkaórák és a társadalmi elvárások sokakat magányba taszítottak. Mindennek az lett a következménye, hogy a japánok nehezen találtak időt vagy lehetőséget a mélyebb emberi kapcsolatok kialakítására. Mindez a mai napig jellemző, így ez a berendezkedés táptalajt ad az olyan kezdeményezéseknek, mint például a barát- és barátnőbérlés.

Az ilyen és ehhez hasonló szolgáltatások egyébként nem csak a szigetországra jellemzőek. Dél-Koreában és Kínában is megjelentek hasonló kezdeményezések, amelyek célja a magány enyhítése és a társadalmi elvárásoknak való megfelelés támogatása (például társasági eseményekre, akár a szülők „megnyugtatására” is bérelhetnek partnert a szingli kliensek).

Japanban baratot es baratnot is berelhetsz
Forrás GETTY IMAGES

A jelenség hatása a mentális egészségre

A barát- és barátnőbérlés hatása a mentális egészségre kettős: egyrészt segíthet csökkenteni a magányérzetet és rövid távon javíthatja az egyén hangulatát. Másrészt felmerülhet a kérdés, hogy az ilyesmik hosszú távon nem mélyítik-e a magányt? Ha valaki hozzászokik ahhoz, hogy fizet a társaságért, és ezzel megelégszik, akkor a valódi, mélyebb kapcsolatok kialakításánál gondjai adódhatnak. Emellett az érzelmi kötődés kérdése is bejön a képbe: mi történik, ha a kliens elkezd máshogy tekinteni a bérelt barátra vagy barátnőre, érzései támadnak iránta? Azoknak, akik eleve magányosak és érzelmileg kiszolgáltatottabbak, ez valós kockázatot jelenthet. A bérelt barát/barátnő egy ideiglenes társaság, vele (a leggyakrabban) komoly baráti vagy romantikus kapcsolat nem alakítható ki, és ezt lehet, hogy egyeseknek nehezebb tudomásul venni, elfogadni.

Kiemelt tartalom
„180 centi alatt csak húzz balra” – De miért vagyunk így ráfüggve a magasságra? „180 centi alatt csak húzz balra” – De miért vagyunk így ráfüggve a magasságra? 2025.7.22 15:31

Összességében a barát- és barátnőbérlés innen, Magyarországról nézve talán furcsa, szokatlan, „természetellenes”, sőt, akár tárgyiasító és elítélendő gyakorlatnak hat, de Japánban és Ázsia más részein népszerűbb, mint valaha. Hogy mit hoz a jövő ezzel kapcsolatban, kérdéses, mindenesetre a mesterséges intelligencia izgalmas (vagy ijesztő?) kérdéskörökkel tarkíthatja a barát- és barátnőbérlés jelenségét.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!