Bár valóságos pénznyomda volt a FIFA és az EA számára a legendás sportszéria, útjaik már több mint két éve elváltak. Nem is olyan rég azonban kiderült, hogy a labdarúgó-szövetség neve nem marad örökké parlagon, és a legnagyobb riválisnál kötött ki.
A FIFA sorozat kis túlzással azóta létezik, mióta a modern videójátékipar is. A sorozat első része 1993-ban látta meg a napvilágot, majd egészen 2022-ig létezett, méghozzá mindig ugyanazon kiadó, az EA szárnyai alatt. Közel harminc év; ritka, hogy egy sorozat idáig fennálljon, pláne, hogy a balhék sem kerülték el ezt az együttműködést. Eleinte a kritikusok azt rótták fel a játéknak, hogy csak nevében futballszimulátor, valójában csak valami, ami távolról hunyorítva hasonlít a futballra. Később aztán ezek a hangok elhaltak, hogy jó pár évnyi kihagyás után egy jóval nagyobb viharban találja magát a labdarúgó-szövetség és az EA: a FIFA az elsők között volt, akik az úgynevezett lootboxokat bevezették a játékba, ezzel pedig nemcsak megnyitották az utat a kvázi szerencsejátéknak az akár fiatalkorú gamerek között is, de elképesztő vitákat generáltak szerte az interneten, ezek a viták pedig később aztán szépen begyűrűztek a törvényhozók elé, és a politikusoknak is szemet szúrtak.
De mi a gond a lootboxokkal?
Ahhoz, hogy értsük, mi is a gond a lootboxokkal, az alapoktól kell kezdenünk. A FIFA-széria az egyik első mohikán volt, amely bevezette az Ultimate Team nevű játékmódot, amelybe nemcsak úgy lazán, játékbeli valutáért vásárolhatunk játékosokat, hanem bizonyos teljesítményekért, napi feladatok végrehajtásáért és így tovább, kaphatunk is. Igen ám, de akármennyire is szeretnénk Ronaldót, Mbappét, vagy éppenséggel Sallait a csapatunkba, ezt nem mi döntjük el: kártyacsomagokat bonthatunk ki, amelyekben véletlenszerűen találhatunk ismert, vagy kevésbé ismert focistákat. Ezekből kell összehoznunk a szedett-vedett csapatunkat, hogy aztán pillanatok alatt felmossák velünk a padlót azok, akik hajlandóak komoly pénzt ölni ilyen kártyacsomagok vásárlásába, ezáltal pedig nagyobb eséllyel jutnak erősebb, ismertebb futballistákhoz.
Innentől azért látszik, hogy hol a probléma: a sorozat legújabb részét, az FC-t már 69.99 euróért árulják, de ahhoz, hogy komolyabb sikerélményünk legyen multiban, bizony ezen felül is költeni ajánlott, méghozzá nem is keveset. Vagyis az EA – mostantól FC – széria a tökéletes példája a „pay 2 win“ szoftvereknek, amelyet leginkább úgy lehetne lefordítani, hogy „fizess, hogy nyerhess”.
Természetesen, miután a fiatalabb korosztály számára is népszerű videojátékról van szó, csak idő kérdése volt, hogy a politikusok – videójátékokat amúgy általában messzire elkerülő – szemei elé kerüljön a konkrétan szerencsejátékos alapokra épített mechanika. Beindultak a balhék, több országban egyszerűen kitiltották a lootboxokat, amire az EA és a vezetése dacból nem úgy reagált, hogy kivette volna ezt a mechanikát a szoftverből, hanem inkább ezeken a területeken nem értékesítette a játékot.
A szakítás okai
Hogy mi vezetett a szakításhoz, annak több oka is volt. Egyes források szerint a labdarúgó-szövetség megunta, hogy az EA körül egyre több és több balhé van – több vezető is előkerült a #metoo botrány kapcsán, ráadásul több fejlesztő szerte a stúdiók közül panaszkodott a rengeteg fizetetlen túlórára és az élhetetlen munkakörülményekre. Persze a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség sem jótékonysági intézmény, valószínűleg magasról tettek rá, hogy gyakorlatilag rabszolgák csinálják az újabb és újabb címeiket, miközben dől hozzájuk a lé. De az biztos, hogy marketing szempontból az amúgy is megtépázott hírnevüknek nem tett jót, hogy egy szintén nem túl nívós csapattal bútoroztak össze évtizedekre.
Ennél valószínűbb ok, hogy a FIFA minden egyes újratárgyalás alkalmával abszurd árakat kért a licencjogokért, miközben azon felül, hogy ezeket a cég rendelkezésére bocsátotta, semmit nem segített be a fejlesztésbe. Hiába volt az EA kezében a legtöbb világsztár és ismert csapat neve, ha bármit akart velük kezdeni – motion capture, reklámok stb. – nekik kellett kulcsolniuk az embereknél és csapatoknál, a Világszövetség maximálisan tojt az együttműködésre onnantól fogva, hogy megkapta az egyre magasabb és magasabb jogdíjakat. Egyes források szerint ráadásul a kontraktus bizonyos része évek óta kötött, vagyis a FIFA az eladott példányszámok után kapott pénzt, de a jelentősen nagyobb bevételt hozó mikrotranzakciókból, például lootboxokból nem.
Szó szót követett, végül mind a két cég elég szűkszavúan jelentette be a szakítást. Az EA szerint ők döntötték el, hogy elválnak az útjaik a FIFA-tól, mert a futballszimulátoruk már van olyan erős brand, hogy önmagában is megállja a helyét (és az előző két FC eladásait elnézve nem is tévedtek nagyot), a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség pedig bejelentette, hogy együttműködőbb partnert keres. A helyzet azonban láthatóan meglepte a FIFA-t. A Világszövetség ránézésre nem rendelkezett B tervvel, elvégre egy, hosszú évtizedek óta tartó üzleti kapcsolat volt ez. Eközben meg az EA fogta magát, és magánúton több száz klubbal kötött háttéralkut.
A szerencsés (?) kiválasztott
Ha eddig nem volt elég kacifántos a cikk, most azzá válik, mert behozunk egy harmadik, illetve negyedik versenyzőt. Mielőtt a Konami japán kiadó (akik többek között olyan csodákat alkottak régen, mint a Metal Gear, a Castlevania, vagy a Silent Hill) vegetáló üzemmódba állt át, az EA és a FIFA legnagyobb riválisa volt. A cég közel 111 millió példányban értékesítette játékait 1995 óta (ekkor jelent meg a felkelő nap országában World Soccer Winning Eleven, nyugaton Goal Storm címmel az első felvonás), aztán üzleti modellt váltottak. A játék alapvetően ingyenessé vált – persze lootboxok vannak itt is –, nevet váltott, jelenleg eFootballként fut és a nagyobb gépeken (PC, Xbox One és S, Series S és X, PS4, PS5), illetve mobilokon is jelen vannak, és utóbbiakon elképesztően hatalmasat kaszálnak.
A rebrandelés nem véletlen: amikor a Konami 2021 júliusában bemutatta az új címet, állítólag már folytak a tárgyalások a FIFA-val, ebből akkor azonban nem lett semmi. Szerencsére azonban pont a volt Pro Evolution Soccertől (egy idő után csak PES-ként futott nyugaton a sorozat, miközben keleten sokáig maradt World Soccer Winning Eleven) senki sem várt el hajszálpontos stadion- és játékosábrázolást. A Konami mindig kisebb pénzből, „kisebb pályán” játszott a FIFA árnyékában, egy rakás játékost helykitöltő névvel és fizimiskával helyettesítettek, de ezt a rajongók már megszokták.
A tárgyalások azonban befejeződtek, a nyílt titok pedig valóra vált, a FIFA az eFootball 2025-tel bútorozik össze. Hogy ez pontosan mit jelent majd, azt egyelőre nem tudjuk – az biztos, hogy valószínűleg több licenc, és az EA által is felfuttatott FIFA-cím miatt több millió, esetleg tízmillió új játékos fogja majd kipróbálni a Konami eddigi állandó másodhegedűsét. Kérdés, hogy a japán cég (akik mostanság pár megkérdőjelezhető minőségű újrakiadás mellett maximum a Silent Hill 2 remake hatalmas sikerének örülhetnek) tud-e majd a váratlan lehetőséggel mit kezdeni. Noha attól nem kell félni, hogy az ePES hamarosan FIFA logóval debütál. Az biztos, hogy az Nemzetközi Labdarúgó-szövetség nem fillérekért bontott szerződést az EA-val, így az új fejlesztőknek alaposan fel kell kötniük a gatyájukat, mert oké, hogy a régi FIFA-t (mostani FC-t) sokan szidták amiatt, hogy túlságosan árkád, nem valósághű, de mégis milliókat költöttek el rá, legyen szó a termék megvásárlásáról, vagy éppenséggel a mikrotranzakciók pörgetésétől.
A Konaminak rengeteg pénzt kell majd kihúznia az immáron FIFA-val megtámogatott című sportjátékából, hogy az ideiglenes együttműködés állandóvá váljon, ha a pénzénél szeretne lenni, de fogalmazzunk úgy, hogy valószínűleg képesek lesznek felnőni a feladathoz. Még akkor is, ha az EA személyesen kulcsolt több mint 300 partnernél, hogy többek között a Premeier League, az MLS, a La Liga, a Bundesliga és a Series A jogai is náluk maradjanak, bármiről is ír alá a FIFA és a Konami.
És hogy a dolog ne legyen olyan egyszerű, a futballvilágszövetség már bejelentkezett egy saját projekttel, amelyet a Mythical Games hoz majd össze, és bizony komolyabb szerepet kap benne a blockchain technológiai is, hogy – a sajtóközleményt idézve – a játékosok biztonságosan cserélgethessék és értékesíthessék a megszerzett játékosaikat. Ez utóbbi, mármint a FIFA Rivals egyelőre kizárólag mobilokra érkezik.
Röviden? A játékipar legnagyobb és legismertebb – mocskosabb húzásoktól mentes – rivalizálása teljesen új szinten folytatódik, ennek a futballrajongók pedig csak örülhetnek.