A Sailor Moon máig nagy hatással van a nemzetközi divatra. Bár az animációs műsorokban ritkán váltogatják ruháikat a szereplők, a 90-es évek kultikus sorozatában erről szó sem volt, a karakterek sokszor a legnagyobb divatházak ruháiban jelentek meg.
A Sailor Moon nemcsak a 90-es évek, hanem napjaink egyik legnagyobb hatású mangája, melynek anime adaptációját a legstílusosabb japán animációk közé válogattuk. Takeucsi Naoko műve megérdemli, hogy külön cikkben mutassuk be az intergalaktikus hercegnők ruhatárát. A mangaka 1992-es mangájában a divat, művészet és asztronómia iránti szenvedélye egyaránt tükröződik. Valamennyi naprendszerbéli szuperhősnő a 80-as és 90-es évek japán utcai divatját követi, a gonosztevők jelmezeit pedig Takeucsi egyenesen a párizsi haute couture kollekciókról mintázta.
Azok kedvéért, akik esetleg valamilyen tragikus eseménysorozat nyomán még nem hallottak a sorozatról, röviden felvázolnám a divatértekezés előtt a cselekményt.
Széráfuku (セーラー服)
Sailor Moon és harcostársai nevükhöz hűen széráfukut, vagyis a brit tengerészet egyenruhájáról mintázott iskolai egyenruha újragondolt verzióit viselik. A matrózruha Viktória királynő fiának, Eduárdnak készíttetett ruhája nyomán olvadt be a közemberek ruházatába.
Az 1870-es években már a fiúk és lányok körében is népszerűek lettek a tengerészruhák, és ennek jellegzetes gallérjai, szabásmintái, sziluettje a japán divatban is nyomot hagytak.
Az amerikai Peter Thomson ruhákról mintázott széráfuku a japán iskolák bevált egyenruhái voltak egészen a 70-es évekig, amikor a lázadó, huligán diáklányok uniformusai lettek. Erre válaszként egyre több japán iskola a nyugati katolikus iskolák egyenruháit vezette be, melyet később a gjaru szubkultúra védjegye lett.
Mivel Takeucsi is széráfukut hordott középiskolásként, így érthető, miért visszatérő öltözék több mangájában is. Kezdetben minden Sailor egyedi szuperhős jelmezt viselt, de szerkesztője, Osano Fumio javaslatára a szereplők közötti kohézió érdekében minden lányt a szérafuku egy-egy variációjába bújtatott.
Az újragondolt iskolai egyenruhák nemcsak a lányok korát jelzik, hanem valamennyi szín a személyiségét, születési kövét, bolygóját vagy épp csillagjegyét jelképezi. Ezen felül egyenruhájukban manifesztálódik a műsor egyik fő üzenete: a feminin külső nem gyengeséggel, hanem erővel párosul.
Street style
Uszagi, Ami, Rei, Makoto, Szecuna, Micsiru, Haruka és Hotaru mind jól megkülönböztethető stílussal rendelkeznek, melyeket a 70-es és 80-as években ébredező japán street style népszerű irányzataiból gyúrt össze az alkotó.
Office Lady
A fiatal, alacsony pozícióban dolgozó, kevés befolyással rendelkező női irodistákat a japán köznyelvben OL-ként, vagy Office Lady-ként emlegetik a 60-as évek óta. Vannak, akik a kifejezést szexistának és degradálónak tartják, de a 80-as éveik a negatív konotáció helyett a gazdasági befolyásukon volt a hangsúly. Ugyanis a fogyasztói társadalom motorjai voltak, igazi trendsetterek, akik népszerűvé tették a formális, vállalati ruházatot.
Dzsosi daisei (女子大生)
Az elit egyetemek uniformisai inspirálta stílust, mely főleg a 18 éves fiatal lányok körében vált népszerűvé, a blézerek, kardigánok, a fehér blúzok, miniszoknyák és loaferek határozták meg.
Otome (乙女)
A lolita divatirányzat előfutárának tekinthető stílus a 80-as évek diáklányai körében volt igazán. Az édes, aranyos hatás érdekében masnikat, fodros felsőket, mintás kardigánokat, balerina cipőket, nagy galléros blúzokat, ingeket öltöttek magukra a fiatalok, főleg piros, pink, fehér színekben.
Sibukadzsi
Az ugyancsak a tehetős diákok képviselte lezser stílus a mai csöndes luxus egyik korai előfutáraként az egyéniség helyett az ízléses komformizmust helyezte előtérbe. A Levi's farmert sötétkék blézerrel, farmerdzsekival, feliratos és mindenféle márkajelzéses pólókat, sálakat, kendőket és pulcsikat viseltek.
Catwalk
Takeucsi divatszakértelmét mi sem tükrözi jobban, hogy a hősök és antihősök több ruháját is a többek között a Chanel, a Mugler és a Versace ruháiról mintázta.
Sailor Pluto Chanelben
A francia divatház 1992-es téli-őszi haute couture kollekciójának leghíresebb, láncos darabját Sailor Pluto nem sokkal azután "viselte", hogy Christy Turlington végig vonult benne a a kifutón.
Sailor Pluto Chanel kosztümje
A legtöbb high fashion ihlette ruhát Sailor Pluto viseli, talán mert a legidősebb karakter révén ezekben a ruhákban tényleg sokkal érettebbnek tűnik társainál. A Chanel 1992-es tavaszi-nyári ready-to-wear kollekciójának lila kosztümje inspirálta egyik leghíresebb megjelenését, melyben egykor Naomi Campbell lépett Kifutóra.
Szakurada Nacuna
Nacuna, a Fővárosi Rendőrkapitányság főfelügyelője csak a Codename: Sailor V mangában jelenik meg, de tetőtől talpig Chanel outfitjei mellett mégsem mehetünk el szó nélkül.
Sailor Saturn Thierry Muglerben
Takeucsit annyira lenyűgözte a Thierry Mugler divatház, hogy a Mugler 1992-es őszi/téli kollekciójának egyik újragondolta darabját adta Sailor Saturnra.
Serenity hercegnő
A sorozat egyik legszebb ruhája Sailor Moon egyik reinkarnációjának jutott: a Christian Dior 1992-es Palladium estélyiének stilizált, de továbbra is lélegzetelállító kétdimenziós mása.
Black Lady
Ruháját az Yves Saint Laurent Opium illatának egyik kampánya inspirálta, melynek arca Kate Moss volt.
Koan Thierry Muglerben
A manga egyik legstílusosabb főgonoszaként a Mugler 1992-es őszi-téli kollekciója ihlette tollas kezeslábast visel. Sőt, még a haja is a kifutón végig vonuló modellét tükrözi.
Calaveras
A Black Moon Klán legidősebb tagja egy Christian LaCroix fűzőt visel a mangában és az animében is.
Heavy Metal Papillon
@everythingcouturefashion THIS Mugler dress 🦋 #mugler#butterflydress#vintagefashion#runway#90srunway♬ The Lost Soul Down - Leasis
Sajnos az animében már nem kapott szerepet a kisebb gonosz erő szerepében tetszelgő karakter. Pedig milyen jól is mutatott volna a képernyőn a Mugler 1997-es, Kafka Átváltozás című műve inspirálta kollekciója ihlette pillangó ruhája.
Galaxia
Galaxia arany páncélját Mugler egyik leghíresebb tervezése ihlette: az arany corset, melyet 2009-es turnéján Beyoncé is viselt.