Nálunk debütál a harmadik nagylemezével készülő rapcsapat "X" című dala és klipje, amit itt láthattok és hallhattok először.
Több út is vezethet afelé, hogy valakiből jelentőséggel bíró zenész legyen. Ezek közül az egyik a tévés tehetségkutatózás, ami az elmúlt évek tapasztalatai szerint olyan, mintha az úszóversenyen két testhosszal előrébb indulhatnál, aztán amikor az első fordulónál felnézel, rájössz, hogy eltévesztetted a medencét. Persze, attól még odaérhetsz a verseny végére, de az esetek többségében rá kell jönnöd, hogy hosszú távon inkább hátrány, mint előny, hogy onnan indultál.
Ezt a világot csak távolról ismerhetik a Slow Village tagjai, akik a másik utat választották: zeneírás, koncertezés, türelem. Nekik bevált, ugyanis vitathatatlanul az alternatív rapszcéna Akkezdet Phiai utáni időszakának egyik (ha nem a) legrelevánsabb bandája lettek az elmúlt években. A Glsch, Tink, Nash, illetve DJ Slow és ONE-AB alkotta formáció két nagylemezt tudhat maga mögött, de érkezik a harmadik, amelyről egy dal (Pénzmágnes) már megjelent, a második, X című pedig most debütál. A számhoz a Slow Village visszatérő partnere, Lippai Balázs rendezett videóklipet, ami itt, a Refresher oldalán látható először.
Az X (valószínűleg egyértelmű, honnan a kapta a címét) a tehetségkutatók világát figurázza ki. Ezek a show-k a csapat tagjai szerint inkább scripted realitynek tűnnek, nem valódi tehetséggondozásról szólnak.
Ízléstelen és szakmaiatlan zsűrik, felfújt celebkomédia, mentorálásnak nevezett kirakat jóemberkedés. Miközben szerződések tömkelege hagyja, hogy ezek az előadók már fiatalon kiégjenek és a bulvár csapda áldozatává váljanak. Nem beszélve arról, hogy hány jelentkezőt szégyenítenek meg direkt az előválogatók során, csak és kizárólag azért, hogy összekaparják valahogyan a szükséges nézettséget
– fogalmaznak a Slow Village tagjai.
Szerintük ezeknek a műsoroknak a korábbi évadai tényszerűen kitermeltek néhány fontos egyéniséget, és azóta is bukkantak fel olyan arcok (gondolhatunk Manuelre), akik át tudták forgatni az ott szerzett népszerűséget egy „valódi zenei karrierbe“. „Szerencsére most már vannak alternatív tehetségkutatóink, ahol releváns, mai szakmai zsűri mentorál, segít és értékel, ráadásul tízszer erősebb koncepciók között, mint amit bármelyik kereskedelmi televízió valaha kitalált“ – teszik hozzá mindehhez, utalva olyan underground kezdeményezésekre, mint amilyen a Keret Blog Kikeltetője.
Amellett, hogy a dal a kereskedelmi tévék tehetségkutatóinak kritikáját fogalmazza meg, a „Lassúfalu“ tagjai üzenetnek is szánják azon fiatal tehetségek felé, akik megugorhatatlannak látják a zeneipari érvényesülést: „Ne hagyják magukat átverni, hiszen ha igazán tehetségesek, ha tényleg hisznek magukban, és elég munkát tesznek a zenei karrierjükbe, akkor az áttöri majd a falakat, és meghozza a kellő elismertséget.“
Az X-hez az a Lippai Balázs rendezett videóklipet, aki már „három és feledik alkalommal“ dolgozott együtt a Slow Village-dzsel. Korábban az Úton és a Lesz nyár című dalok kaptak Lippai-klipet, a kettő között, a Covid idején pedig készítettek egy vírusvideót, ami klasszikus értelemben vett forgatást nem igényelt – ezért nem tudják eldönteni, hogy az X a harmadik vagy negyedik közös munkájuk. Az Úton és a Lesz nyár is díjat kapott a Magyar Klipszemlén, míg a kettő között született Kilét egy jelöléssel gazdagodott.
Mindig hálás móka a falu népének mozgóképet hozni, hisz a megbízhatóan cool beat és a srácok markánsan eltérő egyedi stílusa remek játékteret ad egy dalon belül. Az eddigi legprovokatívabb X-nél sincs ez másképp
– fogalmaz Lippai. Ezután a koncepcióra is kitér: az alapelképzelés az volt, hogy külön szitukat álmodjon meg a három emszí alá, hogy a refrénben azán összeeressze őket. „Így lett a tenyérbemászó zsűritagot elrappelő Nashből egy pimasz, rendőrcukkoló bandatag, a bulizó fiatal tehetségek szemüvegén tükröződő Glschból egy minden hájjal megkent menedzser, Tinkből pedig a kattant vénember, aki képtelen sikerre edzeni túlkoros fiát.“
A markáns és szellemes kritika tehát a szövegben és a klipben is visszaköszön, miközben a Slow Village-nek valamennyire egy új oldalát mutatja meg: habár a hiphop odamondogatós, kritikus jellege mindig is jellemezte a formációt, talán nem volt még olyan daluk, ami ennyire jól körbeírható módon, ennyire konkretizálva állt volna be valamibe. Ez egy olyan üzenet, amivel mind a kereskedelmi tévéknek, mind az iparágnak foglalkoznia kell. „Don’t hate the player, hate the game!“ – üzenik a „Lassúfalu“ tagjai utalva arra, hogy a kritika nem a kiszolgáltatott egyéneknek szól, hanem a rendszernek, ami kizsákmányolja őket.
A harmadik lemezével készülő Slow Village-et legközelebb a Lánchíd lábához visszatérő Pontoonon hallhatjuk élőben, június 27-én.