A Squide Game egyedi történetével, nyers társadalomkritikájával és brutálitásával örökre beírta magát a popkultúrába. Cikkünkben olyan K-drámákat gyűjtöttünk össze, melyek hasonlóan megbolygatják idegpályáinkat.
Disztópia, horror, thriller, akció, dráma és Battle Royale. Csak néhány a sok műfaj közül, mely keresztezi egymást a Netflix egyik legsikeresebb sorozatában, a Squid Game-ben. Hwang Dong-hyuk író-rendező antihősei hamarosan visszatérnek, hogy még taszítóbbá tegyék az emberiséget és brutális játékaikkal újabb egzisztenciális krízisbe sodorjanak bennünket. Azonban még tengernyi időnk van a dél-koreai sikersorozat második évadáig, melyet éppenséggel hasonlóan lebilincselő, izgalmas és megrázó K-drámákkal is eltölthetünk.
1. All of Us Are Dead (Mind halottak vagyunk)
Íme a műfaji keveredés netovábbja: coming-of-age zombi apokalipszis horror, melynek második évada egyébként szintén hamarosan érkezik. Hyosan városában egy megzavarodott természettudomány-tanár szörnyű tudományos kutatásba kezd bántalmazott fia megmentése érdekében, azonban a félresikerült kísérlet következtében a helyi középiskolát elözönlik a zombik. A járvány gyorsan átterjed a városra, a hatóságok egyre küzdenek a fertőzés visszaszorításáért. Mindeközben a gimiben csapdába esett diákok egy csoportja kétségbeesetten küzd a túlélésért, mely egyre hiábavalóbbnak látszik.
2. Tomorrow
Choi Joon-woongnak nincs szerencséje a munkaerőpiacon. A munkanélküli fiatal – akit egyébként a SF9 fiúbanda egykori tagja, Rowoon alakít – egy éjszaka szemtanúja lesz, amint egy ember véget akar vetni az életének, ám sikerül megakadályoznia az ismeretlen halálát. Így ismerkedik meg a Kaszásokkal. Koo-ryeon és Ryoong-gu a válságkezelő csapat tagjai, céljuk pedig az öngyilkosságok megakadályozása. Miután Joon-woong kómába esik félig emberré, félig szellemmé válik és hamarosan élet-halál között ragadva a Kaszásokból álló társaság legújabb alkalmazottja lesz.
3. Mask Girl
Mim Mo-mi átlagos tisztviselő, aki gyermekkorában idol karrierről álmodott. Azonban a reflektorfény helyett a csúfnak bélyegzett lány szürke kisegér maradt, aki titokban kettős életet él. A munkaideje után, a négy fal között felölti álarcát és élőben közvetíti erotikus táncos előadásait. Titka azonban veszélybe kerül, miután összeismerkedik egyik megszállott rajongójával.
4. Sweet Home
Egy véres utópikus világ tele különleges képességekkel bíró, szörnyekké vált emberekkel. Ebben az alternatív világban kell egyedül boldogulnia Hyunnak, a magányos gimnazista fiúnak. Miután egy balesetben elvesztette egész családját, kénytelen elhagyni otthonát, és egy panelházba költözik. A lakók csapdába esnek az épületben, Hyun pedig rövidesen az emberi faj megmentéséért folytatott küzdelem fő résztvevőjévé válik.
5. Hellbound (Út a pokol felé)
A 2022-2027 között játszódó sorozat Dél-Koreájában egy önjelölt próféta megalapítja az Új Igazság Társaság szektát, és a Nyílhegy bűnbandával karöltve az emberek félelmeit és hirtelen jött vallási buzgalmát kihasználva hatalomra tör. Ugyanis egy „angyal“ jelenik meg a „kiválasztottak“ előtt, aki a bájos, szárnyas puttók és Mihály Arkangyal szöges ellentéte. A baljós hangú entitás dekrétumnak nevezett próféciákat ad át a pokolra jutóknak, akikért a megadott időpontban, másodpercekkel vagy akár évekkel később, három szörnyeteg jön el, hogy a jóslatok végrehajtásaként látványos erődemonstráció keretében szétmarcangolják és elhamvasszák a pokolra szállókat.
6. Kingdom
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy koronaherceg a 16. századi fiktív, középkori Csoszon királyságban (a mai Korea), aki egy rejtélyes betegség eredetének nyomába eredt. Ha az élőholtak egyre dagadó tömege nem lenne elég, még a tőle fiatalabb mostohaanyja is fúrni kezdi helyét az öröklési sorrendben. A politikai thriller zombihorror apokalipszisbe ágyazva nem mindennapi műfaj koktél, ami garantáltan megrészegít. A koreai szórakoztató ipar egyik legkiválóbb alkotásában a Train to Busan találkozik A palota ékkövével. A forgatókönyvírók mellett pedig a díszlet-, jelmeztervezők és a maszkmesterek is kitettek magukért.
7. Strangers from Hell
A 20-as éveiben járó Yoon Jong-woo történetével sok vidékről a fővárosba költözött fiatal tud azonosulni, bár remélhetőleg nem teljes mértékben. Miután gyakornoki állást kap egy vállalatnál Szöulba költözik, ám szűkös budget-jéből csak egy olcsó munkásszállóra futja, ahol a konyhát és a fürdőt is meg kell osztani a többi lakóval. A kollégiumi körülményekkel semmi gond nem lenne, ha szomszédjai nem a 4-6 villamos és a Boráros tér legsötétebb óráiban felbukkanó alkokat idéznék. Az apartmanházban hamar rejtélyes események történnek, ami miatt Jong-woo okkal kezd el rettegni a többi lakótól.
8. Mouse
A forgatókönyvírót egy 2017-ben történt általános iskolai gyilkosság ihlette meg. A tárgyalás során a vádlott arra a kérdésre, hogy mi a legnehezebb dolog, amivel most szembesülnie kell, azt felelte:
Az időjárás szép, de a legnehezebb számomra, hogy nem láthatom a cseresznyevirágokat.
A gyilkos nem mutatta sem bűntudat, sem empátia jelét, Choi-ran azonban egy olyan történetet akart írni, melyben a pszichopata gyilkos átérezve az áldozat és hozzátartói fájdalmát, egy életen át bűntudattal vezekel tetteiért. A sorozatban saját gyerekkori traumájától vezérelve Go Moo-chi nyomozó egy sorozatgyilkos nyomába ered. Újonc társával, Jeong Ba-reummal megpróbálja feltárni a pszichopata viselkedés, az esetleges pszichopátiára való genetikai hajlam hátterét.
9. The Silent Sea
Talán nem is olyan távoli jövőkép bontakozik ki előttünk: a Föld szélsőséges elsivatagosodása miatt az ivóvízellátás biztosítása drákói intézkedéseket követelt meg. Egy katonákból és tudósokból álló elit csapat a Holdra utazik egy elhagyatott kutatóközpontba, ahol öt évvel korábban a csapatot vezető tudós, Song Ji‑An nővére 117 alkalmazottal együtt meghalt egy incidens során, melynek részleteit titkosították. Hamar kiderül, hogy a felsőbb vezetők féligazságokat és fals információkat terjesztettek a küldetésről, a létesítményről, valamint a régi személyzetet megsemmisítő balesetről. Az állomáson pedig hamarosan elszabadul a pokol.
10. My name (A bosszú nevében)
Yoon Ji-woo szeme láttára megölik apját és a lány egész életét az apja gyilkosának előkerítésének szenteli. Ji-woo apja legjobb barátjánál, Choi Mu-jinnál keres menedéket, aki történetesen egy bűnszövetkezetnek feje. A támogatásért és kiképzésért cserébe Ji-woo új személyazonossággal beépül a rendőrség kábítószer bűnözés elleni osztályához, ahol tovább kutakodik apja gyilkosa után. A bosszútörténetek okkal váltak a koreai filmgyártás védjegyévé, hiszen gyönyörűen nyomasztó vizuális világuk és az ellentmondásos antihősök mély lélektani ábrázolása egyszerre megrázó és elgondolkodtató.
11. Flower of Evil
Cha Ji-won nyomozó és férje, Baek Hee-sung egy gyönyörű hatéves kislány boldog szülei, tökéletes nukleáris családként a Szociális és Családügyi Minisztérium bármely kampányában megállnák helyüket. Azonban nem minden arany, ami fénylik. Miután Ji-won egy gyilkosságsorozat ügyében kezd nyomozni, idilli életük illúziója összeomlik, amint Hee-sung erőszakos múltja lassan felszínre kerül.
12. Weak Hero Class
Yeon Si-eunt a tanuláson kívül semmi más nem érdekli, ez pedig tanulmányi eredményein is meglátszik. Osztálya legjobb egy százalékába és ezzel együtt a potenciális bullying-áldozatok közé tartozik. Si-eun azonban fizikai ereje helyett az eszével próbálja megvédeni magát az egyre erőszakosabb támadásoktól. Amikor életveszélybe kerül, osztálya legkeményebb figurájától, Ahn Su-ho-tól és egy másik abuzált osztálytársától, Oh Beom-seok-tól (Hong Kyung) kap segítséget. A három kívülálló között lassan barátság szövődik, miközben próbálnak a középiskolai tápláléklánc aljáról felküzdeni magukat.
13. Extracurricular (Tanórán kívüli foglalkozás)
Adott négy tehetséges középiskolás diák, akiknek kiemelkedő képességeik ellenére nagy nehézségekkel kell szembenézniük az egyetemi felvételin. A magas tandíjat képtelenek legális munkával megkeresni, így a mintadiákokból bűnözők lesznek. Ji-soo és Gyu-ri bűntársakként a sötét, nyers alvilágban találják magukat, ahol a változatosság kedvéért a női főhős siet a férfi segítségére az életveszélyes helyzetekben. A karakterek pedig mindvégig amolyan morális szürke zónában maradnak, tehát egyszerre imádjuk és vetjük meg őket.