2023.11.30 16:15
Olvasási idő 1:19
Masszi-Rigó Csilla

Európa bepipult a Metára a fizetős Facebook miatt

UROPE FACEBOOK META

A fogyasztóvédelmi szervezetek szerint a fizetős Facebook nemcsak drága, hanem az európai jogokkal is szembemegy.

Az osztrák adatvédelmi hatósághoz fordult egy osztrák jogvédő szervezet, amely szerint a fizetős Facebook szembemegy az európai jogokkal, valamint túl sok pénzt követel a felhasználóktól – írja a 24.hu.

Az akció nem várt felbolydulást indított el, ugyanis rövid időn belül 20 régiós fogyasztóvédelmi szervezet nyújtott be közös panaszt a Meta ellen azzal vádolva a céget, hogy tisztességtelen és illegális módon kényszeríti a felhasználókat arra, hogy az alkalmazások lekövessék és profilozzák azok tevékenységeit, ezzel pedig megsértik az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat. 

Forrás Rafael Henrique/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Ahogy arról korábban írtunk, a Facebook reklámmentes felületéért 10 vagy 13 eurót kell fizetni attól függően, hogy mobilalkalmazásban vagy webes böngészőből igényeljük meg. Ez az ár még tovább növekedhet, ha szintén reklám- és követésmentes Instagramot szeretnénk, amennyiben viszont ingyenesen használjuk tovább az alkalmazásokat, az szabadon felhasználhatja az adatainkat. 

Ez egy tisztességtelen választás a felhasználók számára, amely több szempontból is sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, éppen ezért meg kell állítani


– írta az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC), hozzátéve, hogy panaszt nyújt be a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához (CPC). A lépéshez 18 tagszervezet csatlakozott, a magyarországi azonban nincs köztük.

Kiemelt tartalom
Dezinformációk ezrei és bolyongás a metaverzumban: így változtatja meg az életed a technológia 2024-ben Dezinformációk ezrei és bolyongás a metaverzumban: így változtatja meg az életed a technológia 2024-ben 2024.1.3 16:34

Közleményük szerint a Meta részben blokkolja a Facebook és az Instagram használatát mindaddig, amíg a felhasználók ki nem választják egyik vagy másik lehetőséget, ez pedig az európai fogyasztóvédelmi jog szerint agresszív gyakorlat, a techóriás ráadásul folyamatosan, a sürgősség érzetének keltésével presszionálja a fogyasztókat a döntésre.

Sokan úgy vélik, hogy a Meta a felhasználók adatait még az előfizetés ellenére is gyűjti, csak éppen nem reklámcélokra használja fel. Amellett, hogy a fizetős Facebookért nagy árat kell fizetni, valójában az ingyenes verzió sincs ingyen, hiszen itt az emberek az adataikkal fizetnek. 

A BEUC kiemelte azt is, hogy mivel a Facebook- és Instagram-szolgáltatásoknak elképesztő piaci és emocionális ereje van, ha kilépnének a szolgáltatásokból, elveszítenék az évek során kialakított összes kapcsolatukat és interakciójukat. Így tehát a fogyasztóknak nincs valódi választásuk.

Az EU-ban az ír adatvédelmi hatóság (DPC) már több hónapja vizsgálja a Meta fizetős ajánlatát, egyelőre azonban nem közölt eredményeket. A Meta szerint az általa kidolgozott modell megfelel a GDPR-nak, vagyis az általános adatvédelmi rendeletnek. 

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.