A fogyasztóvédelmi szervezetek szerint a fizetős Facebook nemcsak drága, hanem az európai jogokkal is szembemegy.
Az osztrák adatvédelmi hatósághoz fordult egy osztrák jogvédő szervezet, amely szerint a fizetős Facebook szembemegy az európai jogokkal, valamint túl sok pénzt követel a felhasználóktól – írja a 24.hu.
Az akció nem várt felbolydulást indított el, ugyanis rövid időn belül 20 régiós fogyasztóvédelmi szervezet nyújtott be közös panaszt a Meta ellen azzal vádolva a céget, hogy tisztességtelen és illegális módon kényszeríti a felhasználókat arra, hogy az alkalmazások lekövessék és profilozzák azok tevékenységeit, ezzel pedig megsértik az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat.
Ahogy arról korábban írtunk, a Facebook reklámmentes felületéért 10 vagy 13 eurót kell fizetni attól függően, hogy mobilalkalmazásban vagy webes böngészőből igényeljük meg. Ez az ár még tovább növekedhet, ha szintén reklám- és követésmentes Instagramot szeretnénk, amennyiben viszont ingyenesen használjuk tovább az alkalmazásokat, az szabadon felhasználhatja az adatainkat.
Ez egy tisztességtelen választás a felhasználók számára, amely több szempontból is sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, éppen ezért meg kell állítani
– írta az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC), hozzátéve, hogy panaszt nyújt be a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához (CPC). A lépéshez 18 tagszervezet csatlakozott, a magyarországi azonban nincs köztük.
Közleményük szerint a Meta részben blokkolja a Facebook és az Instagram használatát mindaddig, amíg a felhasználók ki nem választják egyik vagy másik lehetőséget, ez pedig az európai fogyasztóvédelmi jog szerint agresszív gyakorlat, a techóriás ráadásul folyamatosan, a sürgősség érzetének keltésével presszionálja a fogyasztókat a döntésre.
Sokan úgy vélik, hogy a Meta a felhasználók adatait még az előfizetés ellenére is gyűjti, csak éppen nem reklámcélokra használja fel. Amellett, hogy a fizetős Facebookért nagy árat kell fizetni, valójában az ingyenes verzió sincs ingyen, hiszen itt az emberek az adataikkal fizetnek.
A BEUC kiemelte azt is, hogy mivel a Facebook- és Instagram-szolgáltatásoknak elképesztő piaci és emocionális ereje van, ha kilépnének a szolgáltatásokból, elveszítenék az évek során kialakított összes kapcsolatukat és interakciójukat. Így tehát a fogyasztóknak nincs valódi választásuk.
Az EU-ban az ír adatvédelmi hatóság (DPC) már több hónapja vizsgálja a Meta fizetős ajánlatát, egyelőre azonban nem közölt eredményeket. A Meta szerint az általa kidolgozott modell megfelel a GDPR-nak, vagyis az általános adatvédelmi rendeletnek.