Az eladásai tíz évvel ezelőtt zuhanni kezdtek, a testpozitivitás és a feminizmus hatására pedig egyre többen ellenezték, most mégis népszerűbb, mint valaha. Több mint hatvan év után egy élőszereplős Barbie-film újradefiniálta volna a babát?
Szőke, kékszemű, szép, vékony és mindig minden körülmények között a toppon van – Barbie a tökéletes nő, mármint sokáig ezt akarták velünk elhitetni. Nem én leszek az első, aki azt írja, hogy ez a baba a „tökéletességével” olyan mércét támasztott fiatal lányok és nők elé, amit lehetetlen utánozni. Csakhogy Barbie nemcsak a hibátlanság, hanem a kapitalizmus ikonja is lett, amit a köré épített marketingnek köszönhet: egyszerűen elbűvölte a lányokat és megmutatta nekik, hogyan legyenek telhetetlenek. Ha valakinek nem volt, akart egyet. Ha volt, akkor nem volt elég a szőke és kék szemű baba, úgy érezte, szüksége van a Barbie Álomházra, egy autóra, a meseszép ruhákra, a cipőkre és a többi kiegészítőre is.
A baba gyártója, a Mattel szerint percenként több mint 100 babát, kétpercenként pedig egy Barbie Álomházat adnak el világszerte. Barbie és minden tartozéka azt üzeni, hogy mindennek – a ruháknak, a háznak, az autónak – a legmenőbbnek kell lennie. A menő pedig mindig az, ami egyben a legújabb is, és ha nekünk nincs, feltétlenül pótolnunk kell a hiány okozta űrt. Aztán egyszer csak jött egy rendező, Greta Gerwig, akinek az élőszereplős Barbie-filmje kasszasiker lett, és nem csak a Barbie-jelenség, hanem a humorba ágyazott komoly mondanivalója miatt is agyondicsérték a nézők, hiszen minden várakozást felülmúlt, rekorddöntögető kasszasiker lett. Több mint 356 millió dollárt termelt a nyitóhétvégén világszerte, és újabb 50 milliót a rákövetkező hétfőn és kedden.
Köztudott, hogy hollywoodi stúdiók nagyjából ugyanannyit, ha nem többet költenek egy film marketingkampányára, mint amennyit az elkészítésére. Ez egy várhatóan nagy sikert arató film esetében általában minimum 100 millió dollárt jelent. Aztán jönnek a több tízmilliós promóciós partnerek, amiből a Barbie a megjelenése előtt több mint százat is bevonzott a legnagyobb divatházakon át egészen a hétköznapi használatitárgyakat gyártó cégekig – és minden mást is, amit csak el tudunk képzelni. Ezekből a Warner Bros. és a Mattel legalább 70 millió dollár nyereséget termeltek.
@justinpower58z My favorite Barbie commercial in 2009. Barbie Fashionista dolls. #barbie#barbiefashionistas#barbiefashionistas2009#barbietiktok#tiktok#tiktok2023♬ original sound - Justin Urgovitch
Barbie nem is olyan tökéletes
Eközben a Mattel egyre súlyosabb kritikákat kapott a játék ökológiai lábnyoma miatt, Ynon Kreiz vezérigazgató szerint pedig a filmek nyomán legyártott termékekből egytől egyig sikerült mindent is eladniuk. A mindent pedig annak tudatában kell elképzelnünk, hogy évente nagyjából 60 millió Barbie-babát gyártanak legalább ötféle fosszilis tüzelőanyag-alapú műanyag felhasználásával kínai, illetve mexikói létesítményekben.
A műanyag játékokból mérgező mikroplasztik szabadul fel, amelyeket könnyű belélegezni és lenyelni (főleg, ha egy gyerek megrágja), ezekkel együtt pedig olyan vegyi anyagok is távoznak, amelyek számos egészségügyi problémához kapcsolódnak – főként szem-, orr- és torokirritációt; fejfájást; szervi károsodást; hányingert vagy akár a rákot okozhatnak. A szakértők szerint különösen veszélyesek lehetnek a 2007 előtt, PVC-ből készült játékok, így az ekkoriban dobozokba kerülő Barbie-babák is.
Az 1959 óta több mint 1 milliárd Barbie-t legyártó Mattel csupán csak az elmúlt években jutott el oda, hogy ígéretet tegyen arra, hogy 2030-ig 100 százalékban újrahasznosított, újrahasznosítható vagy bioalapú műanyagot használ majd termékei előállításakor. A vállalat arra is ösztönözni kezdte a vásárlóit, hogy küldjék vissza a már nem használt játékaikat, hogy reciklálni tudják őket. 2021-ben pedig elindították az újrahasznosított műanyag testű babákból álló Barbie Loves the Ocean kollekciót, és a Mattel PlayBack kampányt, ami öt országban (Kanada, Franciaország, Németország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok) indított újrafeldolgozási programot.
A szennyezés legrosszabb hatásait pedig főként az óceánokban élő állatok és növények, az alacsony jövedelmű, vidéki területeken élők, a feketék, az őslakosok és a színes bőrű közösségek szenvedik meg nemcsak a hulladékokból származó egészségügyi problémák, hanem a zaj- és fényszennyezés, az életminőség romlása, a veszélyes tüzek és balesetek, valamint a fertőzések fokozott kockázata miatt is.
Gerwig filmje megkapta a környezettudatosságra ösztönző non-profit szervezet, az Environmental Media Association (EMA) aranypecsétjét, amit azoknak a médiatermékeknek ítélnek oda, amelyek gyártási folyamatainál a stáb fokozottan igyekszik mindent megtenni a fenntarthatóság érdekében. Nem úgy, mint a rajongók. A filmet még a New York-i Pride-on is népszerűsítették a felvonulók, mindenkit ledöntött a lábáról a Barbiecore, és mindenki Barbie-logóval ellátott termékekre áhítozik, miközben a Mattel évtizedek óta uralja a játékgyártók trónját, kinevelve az újabb és újabb generációkat, akik ezután is mindent, azonnal akarnak majd.