2023.5.12 16:01
Olvasási idő 2:48
Kremmer Magdi

Május a mentális egészség hónapja: íme néhány tipp, hogyan foglalkozz ne csak a testeddel, de a lelkeddel is

Május a mentális egészség hónapja: íme néhány tipp, hogyan foglalkozz ne csak a testeddel, de a lelkeddel is
Forrás IMDB / Metro-Goldwyn-Mayer / Doktor Szöszi
ÉLETMÓD MENTÁLIS EGÉSZSÉG PSZICHOLÓGIA

Az egészséges életmód nemcsak azt jelenti, hogy rendszeresen sportolsz és kiegyensúlyozottan étkezel, de a mentális jólléteddel is épp olyan fontos foglalkoznod. A mentális egészség hónapja tökéletes alkalom arra, hogy megtanulj törődni a lelkeddel.

Az emberiség történetében elenyészőnek mondható az a néhány évtized, jóindulattal évszázad, amióta végre komolyan vannak véve a mentális problémák. Évezredekig nem igazán foglalkoztak azzal, hogyha valakinek bármiféle pszichés gondja volt, a személyiség- vagy hangulatzavarral küzdő embereket nemes egyszerűséggel bolondnak bélyegezték és elkülönítették a társadalom többi tagjától, vagy rosszabb esetben műtéti úton „szüntették meg a problémát.“

A pszichológia rengeteget fejlődött az utóbbi évtizedek során és szépen lassan a mentális betegekre aggatott stigma is elkezdett lekerülni róluk. Annak ellenére, hogy a pszichés betegségek ma már tudományosan bizonyíthatóak, sokan még mindig nem veszik komolyan azokat. A konzervatív álláspont szerint a mentális problémák nagy része csupán hiszti, amit az új generáció talált ki magának, az agyturkászok pedig legfeljebb arra jók, hogy telebeszéljék a fejedet mindenféle baromsággal és lehúzzanak jó sok pénzzel – azért szerencsére már kevesen gondolkodnak ilyen szélsőségesen a mentális egészségről.

Kiemelt tartalom
Anemoia: ezért hiányolunk olyasmit, amit soha nem éltünk át Anemoia: ezért hiányolunk olyasmit, amit soha nem éltünk át 2024.4.15 17:49

Ha elfogadjuk, hogy mentális problémák igenis léteznek, szembe kell néznünk egy elég rémisztő jelenséggel: a fiatalok majdnem fele küzd valamilyen mentális problémával világszerte. A depresszió, a szorongás és a különböző viselkedési zavarok a leggyakoribbak a fiatalok körében, de rengetegen küzdenek étkezési- vagy testképzavarral is. A 15-29 éves korosztályban az öngyilkosság  a vezető halálozási okok között van, a személyiségzavarok megjelenése is jellemző ebben a korban. Egyértelmű, hogy a mentális gondok és pszichés betegségek globális problémát jelentenek. De mit tudsz tenni a mentális egészségedért azon túl, hogy elfogadod, hogy fontos odafigyelni rá?

Ápold a kapcsolataidat! 

Nem véletlen, hogy a Covid alatt drasztikusan megugrott a mentális betegségek száma. A bezártság és az egymástól való elszigeteltség nagyon rossz hatással van a mentális egészségünkre. A családi-, baráti- és párkapcsolatok nagyon fontosak a jóllétünkhöz, hiszen megadják a hovatartozás érzését és magunkat is értékesebbnek érezzük általuk. A szeretteinkkel meg tudjuk osztani a pozitív élményeinket, és támogatást nyújtanak a nehéz időszakokban. Amíg egy osztályba vagy szakra jársz a barátaiddal, könnyűnek tűnhet a kapcsolatok fenntartása, hiszen nap, mint nap találkoztok egymással. Ha viszont nem köt össze az iskolai keret, több energiát és odafigyelést igényel, hogy a kapcsolatok megmaradjanak. Próbálj meg minden nap beszélni a családoddal és a barátaiddal, menj el ebédelni egy munkatársaddal és telefonozás vagy Netflixezés helyett inkább társasozz a testvéreddel vagy a lakótársaddal.

Jóbarátok Forrás IMDB / Warner Bros. / Friends

Figyelj oda magadra!

Magától értetődőnek tűnik, mégis gyakran esünk abba a hibába, hogy érzékeljük, hogy valami gond van, mégsem foglalkozunk vele. Természetes, hogy vannak rosszabb és jobb időszakok az életünkben, hogy van, amikor baromi stresszesek vagyunk, máskor pedig könnyen telnek a mindennapok. A jó mentális egészséghez nélkülözhetetlen a tudatosság és az, hogy képesek legyünk foglalkozni a problémáinkkal.

Dolgozz ki magadnak egy mentális egészségre vonatkozó tervet, ami tartalmazhat szokásokat, gyakorlatokat, könyveket. Próbáld meg beépíteni ezeket a szokásokat a mindennapjaidba és figyeld meg, hogy milyen gyakorlatok vannak rád pozitív hatással.

Légy fizikailag aktív!

A rendszeres testmozgás nemcsak a fizikai egészség szempontjából fontos. A sport bizonyítottan javítja a mentális egészséget is: növeli az önbecsülést, segít célokat megfogalmazni és olyan kémiai változásokat idéz elő az agyában, ami segíthet a hangulat javításában. Természetesen nem kell végtelen órákat az edzőteremben töltened ahhoz, hogy megtapasztald a mozgás pozitív hatásait, és már heti egy óra séta is pozitívan hat a mentális egészségre.

Tanulj új dolgokat!

Ha most érettségizel, valószínűleg a tanulás az utolsó dolog, amire vágysz. Pedig az új készségek elsajátítása pozitív hatással van a mentális jóllétedre. Megtanulni valami új dolgot segít az önbizalom építésében és célt ad a mindennapoknak, emellett pedig közösségi élményt is jelenthet. Ha úgy érzed, nincs időd eljárni egy órára vagy workshopra, otthon is kipróbálhatod magadat. Főzz meg egy nehéznek tűnő receptet, találj ki magadnak egy DIY projektet vagy kezdj el naplót, blogot vezetni.

Bridget Jones naplója Forrás IMDB / StudioCanal / Bridget Jones naplója

Figyelj oda másokra!

 A brit Egészségügyi Szolgálat szerint a másokra való figyelés, a kedvesség és mások támogatása szintén hozzájárul a mentális egészségünk javításához. Egyrészt magunkat is pozitívabban látjuk, hogyha úgy érezzük, tettünk valami hasznosat, emellett pedig a kapcsolatainkra is nagyon jó hatással van, hogyha támogató jelenlétet tudunk biztosítani a szeretteinknek. Mindegy, hogy a szomszéd néninek segítesz levinni a szemetet, egy barátoddal csinálsz beadandót vagy önkénteskedsz egy szimpatikus szervezetnél, másoknak adni baromi jó érzés.

Légy jelen!

Ha túl sokat agyalunk a mentális hogylétünkön, könnyen áteshetünk a ló túloldalára. Gyakorold a mindfullnesst és próbálj meg jelen lenni a mindennapi helyzetekben és  kapcsolataidban, ahelyett, hogy folyton a fejedben lennél. Olvass utána a mindfullnessnek vagy próbáld ki a Netflixen is elérhető Headspace meditációs gyakorlatait.

Kiemelt tartalom
Tippek a pszichológustól, ha elakadtál az életben – Ezért kell megnézned A Phil Stutz-módszert Tippek a pszichológustól, ha elakadtál az életben – Ezért kell megnézned A Phil Stutz-módszert 2023.5.8 16:28