Régen sértés volt, ma már viszont büszke az, aki bimbonak mondhatja magát. De mit jelent bimbonak lenni, és hogyan lehetséges, hogy egy egykor pejoratív popkulturális jelenség ma pozitív mintát mutat egy generáció számára? Nos, tessék!
Nem túlzás azt állítani, hogy 15 évvel ezelőtt még teljesen más világot éltünk. Itthon még azt sem nagyon tudtuk, mi az a Facebook, tizedannyi időt töltöttünk el az interneten, még MP3-lejátszón hallgattuk ugyanazt a harminc zenét, és még nem csináltunk abból túl nagy ügyet, ki mit vagy éppen kit szeret.
Persze ez közel sem azt jelenti, hogy tökéletes lett volna a világ, sőt! Nagyjából ekkor kezdte el a sztárvilág kitermelni az első, máig meghatározó celebeket, akiket a mai napig nem felejtettünk el: Paris Hilton, Nicole Richie, Lindsay Lohan, de ekkortájt kezdett el például Britney Spears is botrányhőssé avanzsálni maga mögött hagyva a csillogó énekesi karriert, és vált az egykor népszerű Narancsvidék üdvöskéje, Mischa Barton is ígéretes színésznőből bulvárlapok céltáblájává.
Az imént felsorolt hírességekre 2007-ben egy gyűjtőnevet is kitaláltak, ők lettek a bimbo-k, vagyis azok a szép lányok és nők, akiknek bár a közvélemény szerint semmi értékük nincsen, szépek, fiatalok, szédültek, teljesen kontrollálhatatlanok és előbb vagy utóbb, de végül úgyis a süllyesztőbe kerülnek.
Bimbo-nak lenni nem volt erény, sőt, kifejezetten pejoratív jelző volt, a legjobban talán P!nk 2006-os slágere, a Stupid Girls foglalta össze, milyen is egy igazi bimbo!
Azóta nagyot fordult a világ, és már nem csak az üresfejű cicababákra használják a kifejezést, bimbo lehet az is, aki egyszerre csinos, kitűnik a tömegből, emellett pedig okos és intelligens is!
Köszönjük TikTok!
Míg a kétezres évek elején még tárgyiasította a nőket a kifejezés (mondván az agyonsminkelt, kihívó öltözetben tetszelgő plasztik cicákat nem lehet komolyan venni), ma már éppen azokra az emberekre használják, akik merik megélni a nőiességüket, csinosak, érzékenyek a világ problémáira, szabadelvűek, mindeközben küzdenek az egyenjogúságért, igazi feministák.
A bimbo népszerűsége részben a TikTok-nak köszönhetően futott fel 2020 környékén. Az egyik legnagyobb TikTokker bimbo a mai napig nem más, mint Chrissy Chlapecka. Az őzikeszemű, hosszú, szőke hajú, feltűnő ruhákban megjelenő fiatal lány azt üzeni a világnak, hogy igenis mindenki élje meg saját nőiességét úgy, ahogyan az neki tetszik, szeresse önmagát, és ne akarjon megfelelni feltétlenül a társadalmi elvárásoknak. Egyik videójában szórakoztatóan mutatja meg, szerinte mit is jelent bimbonak lenni:
@chrissychlapecka who is the gen-z bimbo? here’s ur answer 💖 luv y’all xoxo #bimbo#ihatecapitalism#ily♬ original sound - chrissy
Videójában Chrissy – egy kis Paris Hiltonos beütéssel nagyjából a következőket mondja:
Egy bimbo nem buta... mármint egy kicsit az, de nem ANNYIRA buta. Egy bimbo valójában egy igazi, baloldali érzelmű, poltikailag aktív ember, aki nem ítéli el a szexmunkát, Black Lives Matter-, LMBTQ+-, pro choice -párti, és minden esetben támogatja a barátiat, nőket, melegeket, gendersemleges embereket egyaránt.... Lehet valaki, bimbo, himbo vagy thimbo, a nap végén az egész az érzelmi intelligenciáról szól.
Nem Chlapecka az egyetlen internetes bimbo-sztár, érdemes meglesni Griffin Maxwell Brooks TikTok-videóit is, ha teljesebb képet szeretnénk kapni a jelenségről és arról, mennyire nem lehet csak nőkre ráadni a jelzőt. A világhírű borostyánligás Princeton Egyetemen tanuló gépészmérnök-hallgató nem csak, hogy felvállalja magát, de nagyon szórakoztató módon reprezentálja a bimboizmust.
@griffinmaxwellbrooks that’s water in my glass. Tag a bxmbo #bimbo#bimbofication#bimbotiktok#fyp @chrissychlapecka ♬ original sound - GMB
„Queer és genderfluid vagyok, és imádom kifejezni magam a divaton keresztül. A „bimbofikáció” gondolata számomra mindig is egy vicces és gyönyörű módja volt annak, hogy felvállaljam azokat a részeimet, amelyek a társadalom számára kicsit sokkolóak” - mondta Brooks.
Persze nem csak TikTok-sztárok foglalkoznak a bimboifikációval, a jelenségnek ma már pontosabb meghatározása is van. A Marie Claire magazin a Lucerne-it Egyetem Egyetem feminista filozófiára és genderkutatásokra szakosodott PhD-kutatóját, Stephanie Deiget idézi, aki szerint
„A bimbók a hiperfeminin szerepjáték erejét használják az antikapitalista kritika egyik formájaként. Nőiességük és vonzerejük hangsúlyozásával pont arra hívják fel a figyelmet, hogy bár a női test szépségének kiemelése történelmileg a tárgyiasítás és elnyomás eszköze volt, ma az már a nőiség erejét adja.„
A bimbo tehát szembemegy az olyan normákkal, amiket az évtizedek – vagy inkább évszázadok során – a nőkre erőltetett a társadalom. Egy bimbo mindig hű marad önmagához, stílusához és érzéseihez, nem kényelmesedik bele a szürke hétköznapokba, és soha, de soha nem tántorítja vissza semmilyen szexista előítélet.
(via Vice, The Cut, Marie Claire, nylon)