2025.8.13 15:01
Olvasási idő 4:13
Kazár Zalán Kristóf

A Többesélyes szerelem kliséparádéval üzeni: reménytelen a modern házasság – Kritika

A Többesélyes szerelem kliséparádéval üzeni: reménytelen a modern házasság – Kritika
Forrás InterCom
FILMEK + SOROZATOK CHRIS EVANS DAKOTA JOHNSON KRITIKA PEDRO PASCAL RANDIZÁS

Augusztus 14-étől vetítik a hazai mozik a Pedro Pascal, Dakota Johnson és Chris Evans szerelmi háromszögén alapuló drámát, a Többesélyes szerelmet.

Celine Song első nagyjátékfilmjét, az elbűvölően szívszorító Előző életeket két Oscar-díjra is jelölték 2023-ban. Várható volt, hogy másodjára tetemesebb büdzsével és nagyobb hollywoodi nevekkel dolgozhat együtt a rendezőnő – el is készült idén nyárra a sután magyarra fordított Többesélyes szerelem. Eredeti címe, a Materialists, vagyis az Anyagiasak ugyanis sokkal érzékletesebb a film tematikáját, mondanivalóját illetően.

A történet során a 30-as éveinek közepén járó, szingli Lucyt (Dakota Johnson) követjük, aki hivatalosan házasságközvetítőként, de inkább modernebb értelemben vett randiügynökként dolgozik egy matchmaker-cégnél. Úgy kell elképzelni, mint egy való életbeli, projektmenedzserrel felturbózott Tindert: Lucy feljegyzi kliensei paramétereit, amik a külső-belső jegyeken át egészen a pénztárca vastagságáig terjednek, majd a kompatibilisnek tűnő párosok számára leszervez egy találkozót. Értékesítőként funkcionál, a beteljesült szerelmek, házasságok ugyanis extra jutalékot hoznak neki. 

Kiemelt tartalom
10 guilty pleasure film hétvégi iszogatáshoz, amik annyira rosszak, hogy már jók 10 guilty pleasure film hétvégi iszogatáshoz, amik annyira rosszak, hogy már jók 2 nappal ezelőtt

Egy a bökkenő: Lucy bár a szakmájában profi, a saját magánéletében képtelen két férfi közül választani. Az egyik a filmben unikornisként titulált dúsgazdag, jóképű és makulátlan modorú Harry (Pedro Pascal), a másik a korábbi exe, John (Chris Evans), aki nehéz anyagi körülmények közt élő színész. A kissé szerencsétlen, galamblelkű Johnnal anyagi okok miatt váltak külön, de azóta sem tették túl magukat a szakításon.

A kalamajka egy esküvőn veszi kezdetét, ahol a „szinglik asztalánál” megismerkedik egymással Lucy és Harry, miközben a pincérük nem más, mint a megélhetéséért pluszmunkát vállaló John. A legelső vélemények igencsak vegyesek a filmről, megnéztük hát mi is magunknak – következzen a spoilermentes értékelő!

Tényleg ennyire reménytelen lenne a szerelem?

A Többesélyes szerelem arról szól, miként befolyásolja a pénz, az anyagi javaink, összességében a materializmus a párválasztást és a szerelmi viszonyok életképességét, tartósságát. Lucy matematikai alapon, körülhatárolt paraméterek szerint párosítja ügyfeleit, rendre el is ismétli a játékidő során: „a szerelem csupán matek”. Az alaptézis szerint a házasság végső soron tranzakció alapú, üzleti jellegű együttműködés, amelyben mindkét fél tudja, mi az, amit teljesítenie kell a deal életben tartásához. Amikor tovább már nem fenntartható az egyezség, felbontják a (munka)szerződést.

Kiemelt tartalom
DiCaprio abszurd hajszája a fehér felsőbbrendűség útvesztőjében – Egyik csata a másik után kritika DiCaprio abszurd hajszája a fehér felsőbbrendűség útvesztőjében – Egyik csata a másik után kritika 2025.9.25 11:13

Felvonultatja a modern világ párkeresési kihívásait és robotikus jellegét: a kötelezően kipipálandó egyéni elvárásokat, a nagy ívben elkerülendő red flageket, a külső jegyek túlértékeltségét, illetve a kompromisszumra való hajlandóság hiányát – Lucy szerint a kompromisszum hosszú távon életképtelen konstrukció, és úgysem lesz működőképes, hiszen ne feledjük, „a szerelem matek”. A randiapplikációk (Tinder, Bumble stb.) karikaturizálása nyilvánvaló, amiknél a kulcsfontosságú attribútumok egyezése alapján párosítják össze a felhasználókat, a romantika híján algoritmikus alapon.

Többesélyes szerelem - Materialists
Lucy (Dakota Johnson) és Harry (Pedro Pascal). Forrás InterCom

A film alapvetése, hogy a potenciális jelöltjeink alá- és fölérendeltségi rangsora kizárólag az anyagi javaktól függ. Ezt akár önmagunk elől is el lehet titkolni, de végül mindig a tehetősebb delikvenst fogjuk választani – és itt érkezünk el a Többesélyes szerelem legfőbb problémájához.

Kiemelt tartalom
Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de Office: ilyen lett a The Paper első évada – Kritika Kicsit sárgább, kicsit savanyúbb, de Office: ilyen lett a The Paper első évada – Kritika 2025.9.17 17:15

Nemcsak túloz és sarkít – ezek ugyanis valid storytelling eszközök is lehetnek –, hanem már-már dogmatikus, és ami a legfőbb probléma: klisés. Az első és utolsó harmada semmivel sem több, mint egy ezerszer látott, sekélyes romkom. A nyitány különösen kellemetlen, kis túlzással élve az Álom.net Amerikát koppintó, művi és krindzs hangulatvilágát idézi meg. A szereplők gyakran az addig megismert személyiségüktől eltérő módon, logikátlanul, randomizált módon hoznak döntéseket, ráadásul a finálé is mérföldekkel előre sejthető.

A témafelvetés figyelemre méltó és izgalmas, de kielégítő megoldást, ellentézist nem kínál, csupán a megszokott trópokat szajkózza, amitől nem lesz a néző se több, se kevesebb.

Érthető, mit szeretett volna elérni az író-rendező: világossá tenni a szörnyű diagnózist, majd felvillantani a reményt. A film azonban csakis azt erősíti meg, hogy nagyjából menthetetlen a helyzet, és kizárólag a tranzakció alapú, materiális javakra épülő szerelmek működőképesek. A kivétel már-már mesébe illő, és ritka, mint a fehér holló – ami egész egyszerűen nem átérezhető, nem autentikus, és ami a legfontosabb: nem igaz.

Többesélyes szerelem - Materialists
A Többesélyes szerelem Lucyja Dakota Johnson első mainstream szerepe a Madame Web-fiaskó óta. Forrás InterCom

Romkomnak minőségi, de Celine Songtól azért többet vártunk

Kifejezetten negatív fényt vet a Többesélyes szerelem megítélésére, hogy a rendező nevének tükrében elemezzük, ugyanis ha például a Bridget Jones naplója direktorának új projektjéről lenne szó, elkönyvelhetnénk egyszer nézős, megmosolyogtató romkomnak. Celine Song az Előző életekben ugyanakkor letaglózóan és gyönyörűen illusztrálta, miről is szól valójában a szerelem, és miként ívelhet át időn és távolságon – mondhatjuk, hogy ezúttal bemutatta az érem másik, komorabb oldalát, de ha könnyek és a gyomortájékon szorító érzés helyett a konklúzió szemforgatást eredményez a nézőnél, akkor valahol félresiklott a vonat.

Irreálisan lesújtó, szinte reménytelen képet fest napjaink randikultúrájáról, aminek szerinte a fő kártevője: a pénz. Kétségtelenül kártékony tényező, de a közösségi média által felvizesedett, elértéktelenedő emberi kapcsolatok, az ismerkedéstől való félelem, a múltbeli traumák, a megfelelési kényszer vagy a kisebbségi komplexus sokkal szignifikánsabb problémák a párkeresés során – ezekről pedig említést sem tesz a film.

A rendezés egyébként profi, a vékony, elenyésző magvas tartalommal operáló sztori ellenére kellemesen sodródik a film tempója. Ahogy említettem, a nyitány és a befejezés klisés, de középtájt olykor ténylegesen érdekfeszítő. Hiába nem feltétlenül ért egyet a néző az üzenettel és vakarja a fejét egyes történések láttán, végig leköti a film. Dakota Johnson és Chris Evans kiváltképp meggyőzően játszanak – utóbbi régóta éhezhetett már egy hasonló szerepre, szívét-lelkét beleadta. Pedro Pascal hozza a kötelezőt, de csekély a mozgástere, egysíkú, archetipikus karaktere okán. Ő a matematikai paraméterek szerinti tökéletes férfi a sztoriban, és mint tudjuk, ami tökéletes, az ritkán izgalmas.

Kiemelt tartalom
Érzelmi érték-kritika: megnéztük a filmet, ami lekörözte Nemes Jelest és Lánthimoszt is Érzelmi érték-kritika: megnéztük a filmet, ami lekörözte Nemes Jelest és Lánthimoszt is 2025.9.15 13:26

Chris Evans karaktere, vagyis John a szeretni való jófiú, akit folyton-folyvást kihasznál Lucy, a srác ennek ellenére továbbra is megállíthatatlanul, reménytelenül és egyébként érthetetlenül szerelmes belé. Hogy miért (Lucy többször is felteszi neki ezt a kérdést)? Mert csak – vicc nélkül, nagyjából így hangzik el, megidézve Bella és Edward szerelmének logikáját az Alkonyat című filmből. A guilty pleasure-nek természetesen megvan a helye és a létjogosultsága, de Celine Song nem hiszem, hogy kifejezetten örülne a hasonlatnak.

Többesélyes szerelem - Materialists
Dakota Johnson és Chris Evans is apait-anyait beleadott a szerepbe. Forrás InterCom

A dialógusok dichotómiája is egészen különös: az esetek kétharmadában ügyesen dramatizáltak, jól megírtak. Másutt viszont olyannyira hihetetlenül modorosak és felszínesek, hogy legszívesebben áttekernénk őket. Az atmoszférára viszont nem lehet panasz: az Előző életekhez hasonló, 35mm-es filmszalagra vett meleg pasztellszínek itt is működnek – jól áll a naturális, minimalista külső a filmnek. 

Kiemelt tartalom
Egy igazságosztó démon, aki előbb-utóbb úgyis megtalál – Kritika a Jimmy Jaguárról Egy igazságosztó démon, aki előbb-utóbb úgyis megtalál – Kritika a Jimmy Jaguárról 2025.9.12 14:46

A Többesélyes szerelem megtekintése után ambivalens érzésekkel távoztunk a moziszékből: filmszakmai, technikai szempontból és a rendezést tekintve kompetens szerelmi dráma, forgatókönyvét és mondanivalóját tekintve azonban sekélyes, kivitelezésében pedig gyakran mesterkélt. A palettáról véletlenszerűen kiválasztott romkomok közül mindenképp kiemelkedik, de Celine Songtól ennél sokkal többet vártunk. Ha bírod a szereplőgárdát, vagy téged is lenyűgözött az Előző életek, akkor érdemes egy esélyt adni neki a nagyvásznon. Ellenkező esetben streamingen egyszer nézős, de akkor sem maradsz le sokról, ha ezt most kihagyod.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!