2023.1.29 14:01
Olvasási idő 3:23
Maier Péter

4+1 vállalat, aki tudja, hogy mémekkel mindent el lehet adni

TECH-TUDOMÁNY MARKETING MÉM NETFLIX RYANAIR

Az internet már nem a jó kis mocsár. Hanem egy jó nagy mocsár.

2023-ra eljutottunk oda, hogy a nagyvállalatok marketingesei elkezdték tényleg érteni az internetet. Egy-két nagyobb márka social media oldalaiból lényegében meme page-ek lettek, amelyek hellyel-közzel még egész szórakoztatóak is. Más kérdés, hogy a mémkultúrának jó-e az, hogy tulajdonképpen értékesítésre használják ki a nagy cégek, de azért látható, hogy a szféra újra és újra feltalálja magát úgy, hogy egy lépéssel mindig előttük legyen. Mindenesetre, vannak olyan vállalatok, akik felismerték, hogy így lehet erősíteni magukat a nyilvánosságban, és néhányuknak ez sokszorosan be is jöhet.

Ryanair

Azt nehéz lenne megmondani, hogy melyik vállalat kommunikációs osztályán született meg először a gondolat, hogy kvázi mémoldalt csináljanak a social media felületetikből, de vitathatatlan, hogy az egész trendnek a Ryanair az egyik zászlóvivője. A légi társaság a Twitter-oldalán szinte minden aktualitásra reagálni tud, általában egész viccesen. Persze, az ilyen, egy téma (repülés) köré felfűzött oldalak elég kínosak (normik) tudnak lenni olykor, de ha kicsit lejjebb adunk a mémsznobizmusból, akkor egész szórakoztató a Ryanair Twittere. Mondjuk az elsődleges cél így is inkább a PR, mintsem a szórakozás – előbbi tekintetében pedig kifejezetten hasznos a dolog. Nem kerülik el a botrányok a céget, és ilyenkor ez a jópofa imázs (ha okosan van alkalmazva), javíthat a reputáción.

Kiemelt tartalom
A Z generációs humor egy létező dolog, és meg is tudjuk fogalmazni, mitől specifikus A Z generációs humor egy létező dolog, és meg is tudjuk fogalmazni, mitől specifikus 2 nappal ezelőtt

Legutóbb például nagyot ment az interneten, hogy a korábban kifejezetten fess Graham Potter eléggé megroggyant, mióta a bukdácsoló Chelsea vezetőedzője lett, ezt pedig nagy táskák mintázzák a szeme alatt. És ha már táskák, a Ryanairnek ehhez is volt egy-két szava:

 

Netflix

Egy streamingszolgáltatónak/produkciós vállalatnak elég kézenfekvő a mémmarketing. Sorozatokat, illetve filmeket gyártanak és forgalmaznak, az interneten terjedő tartalmak tetemes része pedig ezekből származik. A cég a hullámokra okosan ül rá, újraosztja a felhasználók által készített legjobb kontenteket, emellett pedig külön Instagram-profilt (@netflixisajoke) hoztak létre, ahol a stand-upos műsoraik jelenetei mellett mémeket is megosztanak. A tartalmak humora elég vegyes minőségű, de az biztos, hogy tökéletes marketingeszköz arra, hogy a sorozatokkal vagy filmekkel minél több embert elérjenek, ráadásul közösségépítő hatása is van annak, hogy újrahasznosítják a felhasználók kreatív termékeit. 

A brand magyarországi kirendeltsége is csatlakozik ehhez, a Netflix Magyarország Insta-oldala tele van mémekkel:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Netflix Magyarország (@netflixhu) által megosztott bejegyzés

 

Duolingo

Aki nem ismerné, a Duolingo egy személyre szabott, játékos nyelvtanuló applikáció. Egyik fontos jellemzője, hogy folyamatosan értesítéseket küld arról, hogy most már ideje „órára menned“, azaz megnyitni az alkalmazást és folytatni a tanulást. Ezek az értesítések azok, amik annyira emlékezetes megfogalmazásokkal operálnak, hogy organikusan mémmé váltak még a 2010-es évek végén. A „gonosz Duolingo-bagoly“, aki az elvégzendő feladataidra emlékeztet, visszatérő elem lett az interneten, és a cég, ahelyett, hogy ignorálta volna ezt a hullámot, ráült inkább. Plüss formában életre keltették a baglyot, majd, amikor Zaria Parvez frissdiplomás közösségi média-expert létrehozta a márka a TikTok oldalát, a Duolingo-bagoly végérvényesen beírta magát a nyilvánosságba.

Kiemelt tartalom
12 film és sorozat, amit érdemes csekkolnod áprilisban a Netflix, az HBO Max, a SkyShowtime és a Disney+ kínálatából 12 film és sorozat, amit érdemes csekkolnod áprilisban a Netflix, az HBO Max, a SkyShowtime és a Disney+ kínálatából 2024.4.4 19:51

Azóta rengeteg emlékezetes mém készült a plüssmadárral, ezek közül több kifejezetten szórakoztató. Mint például a bagoly Dua Lipa-fixációja, amivel a cég kreatív szakemberei ügyesen használják ki az app és a popsztár neve közötti hasonlóságot.

@duolingo for legal purposes, @thekatiethurston is holding a carnation #Duolingo#dualipa#notanad#carnation#bachelornation♬ original sound - Chloe George

 

Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Ha már a Ryanairnél beszéltünk arról, hogy a mémek PR-téren is hasznosak lehetnek, akkor a magyar közúthálózat üzemeltetéséért felelős állami cégnél nem nagyon kell magyarázni, miért hasznos, ha humorral növelheti az általános szimpátiát vele szemben. A Közút kommunikációs felelősei jól érzik, hogy mi működik, és rendkívül népszerű tartalmakat gyártanak. A TikTok-oldalukon már 63 ezer felhasználó várja epekedve a kontenteket, pedig nem is Z-generációs a kreatív szakember! Legalábbis egy kommentelőt, aki ezt feltételezte, jól helyretett, hogy márpedig nem Gen Z, hanem „millenial lesz a helyes válasz 😉“. Ez épp egyik legnépszerűbb videójuk alatt történt, amely – valljuk be – emlékezetes alkotás:
@magyarkozut Wednesday feat. Rostás Szabika - Csepereg az eső a 37-es főúton. #magyarkozut#nekedbe#fyp (A felvételek a @Magyar Építők és a @netflix ♬ eredeti hang - Gipsy music

 

+1: Magyar Rendőrség

Azért plusz egy, mert nem egy vállalatról beszélünk, hanem hivatalos szervről, de még itt is tudják, milyen reputációjavító hatása lehet a sh*tpostingnak. A rendőrség egyébként annyira beleállt a dologba, hogy Somogy megyében mémkészítő versenyt is hirdettek. Igaz, a tizenévesek által készített tartalmak, amik helyezettek lettek, elég rasszista jellegűek, úgyhogy ide nem szúrnánk be őket, ha nem gond.

Kiemelt tartalom
Guy Ritchie beletúrt a fiókjába, elővette, amit eddig még nem használt, és működött – Úriemberek sorozatkritika Guy Ritchie beletúrt a fiókjába, elővette, amit eddig még nem használt, és működött – Úriemberek sorozatkritika 2024.3.16 10:43

Habár a rendőrség közösségi médiafelületei nem mindig vidámak, azért egy-két esetben meg tudják lepni az embert egy kis humorral, vagy valami olyasmivel. Ha viccesnek lenni nem is mindig sikerül, a bizarrságfaktor legalább akkora érték a mémvilágban:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Magyar Rendőrség (@police_hu) által megosztott bejegyzés

Persze, látjuk magunk előtt, ahogy a fiatalos kommunikációs igzagató körbeírja az e-maileket a digitális részlegnek, hogy „nálunk miért nincsenek ilyenek?“, és aztán megy a brainstorming, hogyan lehetne viccesnek lenni. Mára már alapvető, hogy az a cég, amelynek az imázsába illik, mémekkel kampányol, de néha vannak köztük egész viccesek is. Persze, egy jó Mézga Géza Apokalipszis Szektával vagy Kutyakukkendáréval egyik sem versenyezhet (ha nem ismersz jó mémes Insta-oldalakat, anno írtunk erről egy összeállítást). Ezek az oldalak ékes példái annak, hogy hiába üresednek ki néha a profitmaximálás szolgálatába állított mémek, az internet bugyraiban mindig van annyi kreativitás, hogy ez a kultúra újra és újra feltalálja önmagát.