Az internet már nem a jó kis mocsár. Hanem egy jó nagy mocsár.
2023-ra eljutottunk oda, hogy a nagyvállalatok marketingesei elkezdték tényleg érteni az internetet. Egy-két nagyobb márka social media oldalaiból lényegében meme page-ek lettek, amelyek hellyel-közzel még egész szórakoztatóak is. Más kérdés, hogy a mémkultúrának jó-e az, hogy tulajdonképpen értékesítésre használják ki a nagy cégek, de azért látható, hogy a szféra újra és újra feltalálja magát úgy, hogy egy lépéssel mindig előttük legyen. Mindenesetre, vannak olyan vállalatok, akik felismerték, hogy így lehet erősíteni magukat a nyilvánosságban, és néhányuknak ez sokszorosan be is jöhet.
Ryanair
Azt nehéz lenne megmondani, hogy melyik vállalat kommunikációs osztályán született meg először a gondolat, hogy kvázi mémoldalt csináljanak a social media felületetikből, de vitathatatlan, hogy az egész trendnek a Ryanair az egyik zászlóvivője. A légi társaság a Twitter-oldalán szinte minden aktualitásra reagálni tud, általában egész viccesen. Persze, az ilyen, egy téma (repülés) köré felfűzött oldalak elég kínosak (normik) tudnak lenni olykor, de ha kicsit lejjebb adunk a mémsznobizmusból, akkor egész szórakoztató a Ryanair Twittere. Mondjuk az elsődleges cél így is inkább a PR, mintsem a szórakozás – előbbi tekintetében pedig kifejezetten hasznos a dolog. Nem kerülik el a botrányok a céget, és ilyenkor ez a jópofa imázs (ha okosan van alkalmazva), javíthat a reputáción.
Legutóbb például nagyot ment az interneten, hogy a korábban kifejezetten fess Graham Potter eléggé megroggyant, mióta a bukdácsoló Chelsea vezetőedzője lett, ezt pedig nagy táskák mintázzák a szeme alatt. És ha már táskák, a Ryanairnek ehhez is volt egy-két szava:
We'd need to charge Potter for those bags. https://t.co/W7gT0Rr0cP
— Ryanair (@Ryanair) January 14, 2023
Netflix
Egy streamingszolgáltatónak/produkciós vállalatnak elég kézenfekvő a mémmarketing. Sorozatokat, illetve filmeket gyártanak és forgalmaznak, az interneten terjedő tartalmak tetemes része pedig ezekből származik. A cég a hullámokra okosan ül rá, újraosztja a felhasználók által készített legjobb kontenteket, emellett pedig külön Instagram-profilt (@netflixisajoke) hoztak létre, ahol a stand-upos műsoraik jelenetei mellett mémeket is megosztanak. A tartalmak humora elég vegyes minőségű, de az biztos, hogy tökéletes marketingeszköz arra, hogy a sorozatokkal vagy filmekkel minél több embert elérjenek, ráadásul közösségépítő hatása is van annak, hogy újrahasznosítják a felhasználók kreatív termékeit.
A brand magyarországi kirendeltsége is csatlakozik ehhez, a Netflix Magyarország Insta-oldala tele van mémekkel:
Duolingo
Aki nem ismerné, a Duolingo egy személyre szabott, játékos nyelvtanuló applikáció. Egyik fontos jellemzője, hogy folyamatosan értesítéseket küld arról, hogy most már ideje „órára menned“, azaz megnyitni az alkalmazást és folytatni a tanulást. Ezek az értesítések azok, amik annyira emlékezetes megfogalmazásokkal operálnak, hogy organikusan mémmé váltak még a 2010-es évek végén. A „gonosz Duolingo-bagoly“, aki az elvégzendő feladataidra emlékeztet, visszatérő elem lett az interneten, és a cég, ahelyett, hogy ignorálta volna ezt a hullámot, ráült inkább. Plüss formában életre keltették a baglyot, majd, amikor Zaria Parvez frissdiplomás közösségi média-expert létrehozta a márka a TikTok oldalát, a Duolingo-bagoly végérvényesen beírta magát a nyilvánosságba.
Azóta rengeteg emlékezetes mém készült a plüssmadárral, ezek közül több kifejezetten szórakoztató. Mint például a bagoly Dua Lipa-fixációja, amivel a cég kreatív szakemberei ügyesen használják ki az app és a popsztár neve közötti hasonlóságot.
@duolingo for legal purposes, @thekatiethurston is holding a carnation #Duolingo#dualipa#notanad#carnation#bachelornation♬ original sound - Chloe George
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
@magyarkozut Wednesday feat. Rostás Szabika - Csepereg az eső a 37-es főúton. #magyarkozut#nekedbe#fyp (A felvételek a @Magyar Építők és a @netflix ♬ eredeti hang - Gipsy music
+1: Magyar Rendőrség
Azért plusz egy, mert nem egy vállalatról beszélünk, hanem hivatalos szervről, de még itt is tudják, milyen reputációjavító hatása lehet a sh*tpostingnak. A rendőrség egyébként annyira beleállt a dologba, hogy Somogy megyében mémkészítő versenyt is hirdettek. Igaz, a tizenévesek által készített tartalmak, amik helyezettek lettek, elég rasszista jellegűek, úgyhogy ide nem szúrnánk be őket, ha nem gond.
Habár a rendőrség közösségi médiafelületei nem mindig vidámak, azért egy-két esetben meg tudják lepni az embert egy kis humorral, vagy valami olyasmivel. Ha viccesnek lenni nem is mindig sikerül, a bizarrságfaktor legalább akkora érték a mémvilágban: