ma 2025.5.14 10:51
Olvasási idő 3:09
Bence Loksa

Miért hódította meg a Marvel Rivals a gaming-világot?

Miért hódította meg a Marvel Rivals a gaming-világot?
Forrás X/MarvelRivals
TECH-TUDOMÁNY E-SPORT GAMING MARVEL VIDEÓJÁTÉK

Ugyanolyan hero shooter, mint előtte a Paladins vagy az Overwatch, de mégis nagyobb hypeot élvez, mint az előző kettő.

Szerintünk már senki nem lepődik meg akkor, ha a különböző közösségimédia-felületeken Marvel Rivals klipekkel találkozik. A kínai NetEase által kiadott játék futótűzként terjedt a világhálón, rengeteg reel, mém és cosplay jelent meg, mióta a Rivals mindenki számára elérhetővé vált tavaly év végén. Azóta már több mint 2 millióan töltötték le a játékot, csak a Steamen majdnem 700 ezer volt a maximális player count, a világ legnagyobb streaming platformján, a Twitchen pedig több tízezren nézik azt, hogy valaki Rivalsözik.

De miért lett ilyen sikeres a játék, amely valójában csak egy újabb hero shooter – amiből az elmúlt években rengeteget kaptunk, csak most a Marvel karakterek bőrébe bújhatunk, miközben az ellenfeleinket próbáljuk kilőni?

Nem újít sokat, mégis beránt

Alapvetően a Marvel Rivals tényleg „csak egy újabb hero shooter”, egy olyan third-person shooter, amelyben nagyjából 40 hős közül választhatunk, akik különböző képességekkel rendelkeznek. Ezek a karakterek általában 3 kategóriába vannak sorolva: tank, aki felfogja a sebzést; DPS, aki osztja a sebzést; és support, aki vagy gyógyít, vagy más módon erősíti a csapattársait. Ezeket a Marvel Rivalsben Vanguardnak, Dueslitnek és Strategistnek hívják, a speckó titulusok azonban ugyanezeket az archetípusokat takarják.

Kiemelt tartalom
10 Marvel-film és sorozat, amit látnod kell, ha érteni akarod a Mennydörgők*-et 10 Marvel-film és sorozat, amit látnod kell, ha érteni akarod a Mennydörgők*-et 2025.4.27 10:40

Miután a hatfős csapatunk minden játékosa választott egy-egy karaktert (és remélhetőleg nem hat sebzéshordozót, ugyanis akkor gyorsan vége lesz a meccsünknek), teljesítenünk kell az adott pálya küldetését. Ezek a feladatok általában addig terjednek, hogy toljunk el egy kocsit A-ból B-be (vagy a másik oldalon állítsuk meg), foglaljunk el egy pontot az ellenféltől, de olyan is előfordulhat, hogy ezt a két aspektust kombinálja a játék, és a capture után még egy payloadot is célba kell, hogy juttassunk.

Ezt a formulát a 2007-es Team Fortress 2 óta az egész világ megismerte, azóta pedig az olyan játékok, mint a Paladins vagy a játéktípus előző királya, az Overwatch magasabb szintre emelte. A Marvel Rivalsnek viszont sikerült épp elég újítást belecsempésznie a receptbe ahhoz, hogy frissnek érződjön a játék. Egyrészt a pályán található épületek nagyrésze romboltható, ami amellett, hogy olyan érzéseket kölcsönöz, hogy tényleg szuperkatonákkal és félistenekkel játszunk, új stratégiákat is lehetővé tesz. Például ha egy szűkebb résznél kiütjük a falat, akkor olyan rálátás nyílhat az ellenséges csapatra, ami jócskán megnehezíti az előrenyomulásukat.

A másik ilyen újítás a játékmenetben a Z-tengely bevonása. Több karakter, mint például Vasember vagy az X-Menből ismert Storm szinte végig a levegőben van, a hősök nagy részének pedig van olyan képessége, amivel el tudják hagyni a talajt. Bár ez már az Overwatch-ban és a Paladinsban is helyett kapott, a Marvel Rivalsben jóval hangsúlyosabb, így egy picit máshogy kell a csapatharcokhoz hozzáállni a NetEase játékában.

Kiemelt tartalom
Miért adnak az emberek milliókat kártyalapokért? Miért adnak az emberek milliókat kártyalapokért? 2025.4.18 9:56

Végül pedig nagyon fontos, hogy a fejlesztők remekül eltalálták az alapokat is. A lövöldözős játékokban a legkritikusabb kérdés a „gunplay”, szó szerint az, hogy milyen „érzés” a játékmenet. Mennyire érződik reszponzívnak az, hogyha valakit eltalálunk, mennyire gyorsan tudunk célpontot választani, sőt, ide sorolnánk azt is, hogy milyen az egyes lövések és képességek impactje, hangbeli és képi megvalósítása. A Rivals pedig ezekben mind remekül teljesít – jó játszani a játékkal.

Segít azért az MCU is

Persze a játékmenet önmagában (sajnos) kevés, rengeteg olyan címet láttunk, amelyek alapjaikban jók voltak, mégsem lettek olyan népszerűek. A Marvel Rivals egyik legnagyobb húzóereje benne van a címében, ugyanis nem olyan karakterek bőrébe bújhatunk, akiket külön megkell ismertetni a játékosokkal, vagy marketingelni őket, ugyanis a képregények és a Marvel Cinematic Univerzum miatt szinte mindenki tudja, ki az az Amerika Kapitány vagy Doktor Strange.

Persze a Rivals felhozatalában vannak kevésbé ismert hősök is, mint például Adam Warlock, akivel csak a Galaxis Őrzőinek harmadik felvonásában találkozhattunk, és akkor is csak keveset, vagy Squirrel Girl, akit pedig rendes körülmények között még nem láthattunk a képregényfüzeteken kívül. A Marvel Rivals jelenség azonban egy öngerjesztő folyamattá vált, ugyanis a játék és a körülötte lengő social media presence miatt egyre többen kezdtek képregényeket vásárolni, így a Marvel többszörösen is örülhet.

A NetEase pedig hosszú távra tervez

A fejlesztők igyekeznek minél jobban meglovagolni a Marvel Rivals sikerét, azonban nem csak a rövid távú sikerekre figyelnek. Egyrészt folyamatos frissítések mellett két új karaktert is hozzáadtak a rosterhez: a Fantasztikus Négyes Mr. Fantasticja és Invisible Girlje lettek az első új karakterek, valamint ők hozták el magukkal a játék első szezonját is.

De a NetEase már rendezett e-sport versenyeket és teaselte a következő újításokat, valamint elég információt hagyott az adatbányászoknak, hogy rengeteg új karaktert és pályát kiszedjenek a kódból. Ezzel a módszerrel elég könnyedén fenntartják a hype-ot anélkül, hogy bármennyit kéne költeniük reklámokra vagy marketingre. A Marvel Rivals nagyon erősen indult, és úgy látszik, sikerül megtartania a lendületet – a kérdés az, hogy a fejlesztők úgy járnak-e, mint a már halott Paladins vagy a haldokló Overwatch 2 kiadói.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!