A TikTok-nak hála a [illessz ide bármilyen hot topicot]-core trendek tarolnak az interneten, és gyakran néhány hét alatt el is tűnnek a süllyesztőbe. De mi egyáltalán a core, és hogyan lehet megkülönböztetni a valódi aranyat a bolondok aranyától?
Bármi...core
Mióta az - angolul magot jelentő - utótagot bevezették a divatszótárba, a core-t több ezer mikrotrend megkomponálásához használták, közülük néhány sikerre talált és hatalmas követőtábort szerzett, mint például a cottagecore és a gothcore, de elég sok csak szűkebb körökben terjedt el. Az előtag lehet popkulturális referencia (pl. utalás filmre, animációs karakterre), máskor pedig csak egy nagyon specifikus réteg vagy szubkultúra számára érthető. Ami biztos, hogy bárki létrehozhat különféle core-okat, és rengeteg felkapott - gyakran tiszavirág életű - irányzatra sütötték már rá.
Ugyanazokat a stratégiákat használja a divat is, mint az influenszerek, hogy népszerűvé és virálissá váljanak a TikTokon. Őrületes, ahogyan a divat alkalmazkodik az újfajta fogyasztási szokásokhoz
– mondta a Hypebeastnek Mandy Lee divatelemző.
Mi volt tavaly, és mi lesz idén?
Tavaly tarolt a nosztalgiacore, a Y2K visszatérése miatt, vagy a fétiscore, ami a BDSM szubkultúrából betört a mainstraimbe és sikerre vitte a bőrszíjakat és latexbodykat (köszönjük a közreműködést, Julia Fox!)
De semmi kétség, hogy 2022-ben a Barbiecore vitte a prímet, amit Margot Robbie és a Barbie-film, a Valentino márka, és különösen a Tiktok tett híressé. Korábbi előrejelzések szerint 2023-ban a Bridgerton által elhíresült régenscore, a koboldok inspirálta goblincore vagy a Miu Miu miatt menővé vált balettcore tarolhat. Valljuk be, ez már kicsit túl sok, és a core-októl legalább annyira megcsömörlöttünk, mint év végére a bejligtől.
Mi köze a mikrotrendeknek a fast fashionhöz és a Sheinhez?
A fast fashion márkák döbbenetes sebességgel képesek reagálni a mikrotrendek hirtelen jött sikerére, tavaly például az összes nagyobb márka - köztük a Zara, a Bershka és a H&M - kiadta rózsaszín Barbiecore kollekcióját.
A legnagyobb hunyó mégis az ultra fast fashion Shein, ami a money.co.uk szerint a legnépszerűbb márka lett a tavalyi évben: a kínai brand összesen 113 országban, köztük Ausztráliában és Franciaországban a legkeresettebb volt a Google-keresések alapján, emellett a Shein lett 2022-ben a világ legnagyobb digitális divatcége a The Wall Street Journal szerint: 100 milliárd fontra becsülték, ami körülbelül a Zara és a H&M értéke együttvéve. A Shein a világjárvány alatt tarolt a legnagyobbat, amikor a jól megválasztott hashtageknek és az algoritmusnak köszönhetően naponta felhasználók ezrei kattintottak át a webáruházba.
A vállalat etikátlan gyakorlatát három fő dologgal lehetne szemléltetni:
- Naponta körülbelül 2000 - szuperolcsó - termékkel bővül a repertoárjuk, amiért a munkások hatalmas árat fizetnek a gyárakban: embertelen körülmények között, hetente körülbelül 75 órát dolgoznak éhbérért. Arról, hogy a Shein miért problémás munkajogi szempontból, itt írtunk részletesebben.
- A fast fashion nagyban felelős a klímaváltozásért: az iparágnak tulajdonítható a globális kibocsátás körülbelül 10 százaléka. Egy olyan cég, mint a Shein duplán hibáztatható az olcsó, rossz minőségű termékeik puszta mennyisége miatt; a ruhák a fél világot bejárják, a silány minőség miatt pedig maximum néhány alkalmat élnek meg. A legtöbb visszaküldött termék szintén a szeméttelepen végzi, mivel ez még mindig olcsóbb megoldás, mintha újra forgalomba hoznák őket. A Shein fenntarthatatlan környezeti modellje komoly következményekkel jár, amiről a számok is árulkodnak: évente közel 6,3 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást hagy maga után.
- A Sheint emellett többször megvádolták már azzal, hogy független, feltörekvő tervezők terveit lopja és másolja le.
Olcsón gagyit, de trendit
A világválság közepén sokaknak jelenthet mentőövet a Shein az 5-10 eurós termékeivel, de hiba lenne azt gondolni, hogy a vállalat egy percig is a rászorulók érdekeit tartaná szem előtt a gyanúsan olcsó árakkal. Egyszerűen csak hipergyorsan reagálnak az újonnan jött trendekre: mire egy „core“ újabb Z generációs mozgalommá válna, és letarolná az egész TikTokot, addigra jó eséllyel a mikrotrend darabjai ott lesznek a Shein virtuális polcain, elérhetővé téve bárki számára az aktuálisan „legmenőbb“ stílust, és életben tartva a mérgező körforgását.
Nothingcore
Mandy Lee azt jósolta, hogy a trendciklus hamarosan eléri azt a pontot, ahol összeomlik, mert az emberek egy idő után képtelenek lesznek befogadni ennyi mindent és lépést tartani a számtalan - túlfogyasztással járó - mikrotrenddel. Lehet, hogy ideje átgondolni a vásárlási szokásainkat, és beállni a Hypebeast által megalkotott „nothingcore“ mellé, ami a mikrotrendek és a core-ok háttérbe szorulását hirdeti, emellett kreativitásra és spórolásra hívja a Z generációt: találd meg a stílusodat, ne a tömegtrendekben bízz, hanem a saját ízlésedben és divatidentitásodban.
Ha szerencsénk van, a fast fashion ellen harcoló nothingcore beváltja a hozzáfűzött reményeket, és hamarosan egyre több horgolós, kötögetős és varrós kontent jelenik meg a TikTokon, a fiatalok pedig nagyobb számban kezdenek el foglalkozni a fenntarthatóság problémájával. Az pedig a jövő zenéje, hogy a mozgalom elég erős tud-e lenni ahhoz, hogy felrázza az iparágat és megfékezze az olyan óriásokat, mint a Shein... vagy a Tiktok.