2024.10.26 9:58
Olvasási idő 3:34
Krajnyák Petra

Ajánló a Vogue: A 90-es évek című sorozathoz, ami egyszerre megsirat és nevettet, de mindenekelőtt a divatban gyönyörködtet

Ajánló a Vogue: A 90-es évek című sorozathoz, ami egyszerre megsirat és nevettet, de mindenekelőtt a divatban gyönyörködtet
Forrás Vogue Archive
DIVAT DIVATBEMUTATÓ DIVATTÖRTÉNET MILÁNÓI DIVATHÉT MODELL NEW YORK-I DIVATHÉT PÁRIZSI DIVATHÉT VOGUE

A Vogue: A 90-es évek minisorozat a '90-es évekbeli divatipar meghatározó eseményeit mutatja be Anna Wintour, Edward Enninful, Tonne Goodman, Hamish Bowles szerkesztők, valamint más modellek, sztárok és tervezők narrálásával.

Ma már a divatmagazinok többségét leginkább a nosztalgia lengi körül, de fénykorukban hatalmas befolyással rendelkeztek nemcsak a divat, hanem a popkultúra felett is. A szerkesztők, akárcsak a tervezők, megkérdőjelezhetetlen státusszal rendelkeztek. Ebbe a korszakba röpít vissza a Vogue: 90-es évek, a Disney+-on streamelhető dokumentumfilm-sorozat, ami kötelezően ajánlott a menthetetlen nosztalgikusoknak, a divat iránt kicsit is érdeklődőknek és a hozzám hasonló akcentusfétistől szenvedőknek. (Hamish Bowlest és Kate Mosst felváltva hallgatni önmagában egy élmény.)

Miliő

Az archív felvételek, a sztárok és szakmabeli legendák szórakoztató és szívszorító visszaemlékezései olyan hangulatot teremtenek, mint azok a New Yorkban játszódó filmek, melyeket a mellékszerepet betöltő város atmoszférájáért nézünk meg. A sorozat miliője meggátolja, hogy megnyomjuk a stop gombot. Utoljára hasonló élményt a The Last Dance dokusorozat okozott, annak ellenére, hogy még csak kosárlabdát pattogtatni sem tudok és még kevésbé értem a szabályait, mint a fociban a lest. (A párkapcsolatáért néha olyanra is képes az ember, ami nem okoz életre szóló traumát.)

Gianni Versace olasz divattervező (1946 - 1997), Anna Wintour brit-amerikai divatszerkesztő és újságíró, Karl Lagerfeld német divattervező (1933 - 2019) és Christian Lacroix francia divattervező a New York-i Paramount Hotelben, a New York-i divathéten 1990. szeptember 7-én. (Fotó: Sonia Moskowitz/Getty Images)
Gianni Versace olasz divattervező, Anna Wintour az amerikai Vogue főszerkesztője, Karl Lagerfeld német divattervező és Christian Lacroix francia divattervező az 1990-es New York-i divathéten. Forrás Sonia Moskowitz/Getty Images

Olyan divatbemutatókat csodálhatunk meg, amelyekről még Youtube-on sem lehet 230-as felbontású felvételt találni. A 90-es évek egy fényesebb szeletét kapjuk, mely mellőzi az évtized tragédiáit és politikai fiaskóit. Tökéletes menedék, ha menekülni akarunk a saját életünkből.

Anna Wintour

A legmeghatározóbb divatplatform még ma is a Vogue, kiváltképp az amerikai. Ez pedig  Anna Wintournak köszönhető, aki 1988 óta a magazin főszerkesztője, és egyben a divatvilág egyik legnagyobb tekintélye. Reformer szellemisége tagadhatatlan, hiszen felszámolta a repetitív címlap formátumot, felkarolta a tehetséges, pályakezdő tervezőket és a hiphop első sztárjait, valamint addig példátlan jótékonysági akcióval segítette a HIV-járvány áldozatait. 

Anna Wintour első címlapja az amerikai Vogue-nál. Forrás Vogue Archive

Az éjjel-nappal hordott napszemüveg és az ezer közül felismerhető bob frizura, a Met-gála és később Az ördög Pradát visel is jelentősen megkönnyítette, hogy a popkultúra szigorú keresztanyjává fogadja Wintourt.

Kiemelt tartalom
Masnikkal, csipkékkel és extra cukisággal hódít a Lolita-szubkultúra, aminek semmi köze a kiskorúak fetisizálásához és Nabokovhoz Masnikkal, csipkékkel és extra cukisággal hódít a Lolita-szubkultúra, aminek semmi köze a kiskorúak fetisizálásához és Nabokovhoz 2024.10.23 10:52

Munkássága tagadhatatlanul úttörő és formabontó, de furcsának találtam Franca Sozzani totális mellőzését. Az olasz Vogue főszerkesztőjét érdemes lenne egy lapon említeni Wintourral, és nem csak azért, mert ő is 1988-ban került a magazin élére. Sozzani nevéhez fűződik az első, 2008-es All Black kiadás, amiben értelemszerűen csak fekete modellek szerepeltek.

@thefashionnap Lets talk about Vogue Italia’s Black issue ✨ #vogueitalia#francasozzani#stevenmeisel#blackmodel#antm#jourdandunn#naomicampbell#sessileelopez#liyakebede#90ssupermodel#supermodel#vogue♬ original sound - Chani Ra - fashion commentary

Igen, Wintour bevállalta a fanszőrzettrimmelő Gucci-reklámot (ami egyébként Tom Ford érdeme), de Sozzani képes volt címlapra tenni a „plasztikai műtétből lábadozó” Linda Evangelistát. A 2005-ös Makeover Madness irdatlan nagy port kavart, ennek (is) köszönhetően ma 500 dollárért árulják eBayen.

Franca Sozzani részt vesz a Roberto Cavalli bemutatóján a Milánói Divathéten, a 2014-es őszi/téli férfi divatbemutatón.
Franca Sozzani 2014-ben. Az olasz Vogue kultikus főszerkesztője 2016-ban hunyt el egy hosszú ideje elhúzódó betegségben. Forrás Getty Images/Venturelli/WireImage

Két évvel később pedig az USA történetének legnagyobb olajkatasztrófájának szentelte a címlapot, amikor a világ legtöbb pontján mélyen hallgattak arról, hogy 3 hónapon át akadálytalanul ömlött az olaj a Mexikói-öböl vizébe.

@wherefashionsits Makeover Madness by Steven Meisel for Vogue Italia. #vogueitalia#stevenmeisel#lindaevangelista♬ Blade Runner 2049 - Synthwave Goose

A címlap

A Vogue tekintélye a hagyományos média hanyatlása ellenére töretlen maradt, hiszen ma is minden sztár és modell életében és karrierjében egyaránt, ha nem is sorsfordító, de meghatározó momentum a magazinban szerepelni. Hát, még annak címlapján. Linda Evangelistában az első, francia Vogue címlapfotózásán realizálódott, hogy révbe ért karrierje. Naomi Campbell a jamaicai Vogue címlapjával tudta bebizonyítani családjának, hogy igenis jó döntést hozott, amikor modellkedni kezdett. Cindy Crawford karrierje fénypontjaként pedig az amerikai Vogue címlapját emelte ki. 

Madonna a Vogue októberi számának címlapján 1996-ban. Forrás Vogue Archive

A műsor bemutatja, hogyan reformálta meg Wintour több aspektusból is az évtizedekig modellek territóriumának számító címlapot és demonstrálta a Vogue igazi transzformációs erejét.

A tervezők

A szerkesztőkön kívül a gyakran színfalak mögött megbújó divattervezők „emberibb“ arcát is megismerhetjük. Szívet melengető a lelkesedés, amivel John Galiano, Marc Jacobs, Tom Ford, Stella McCartney, Calvin Klein és Donna Karen felelevenítik karrierjük kezdetét. Az iparban szerzett barátaikon kívül nem avatják be a nézőt túlzottan a magánéletükbe, hiszen ez a műsor szempontjából lényegtelen. Pusztán a munkásságuk, attitűdjük és hanghordozásuk elárulja, milyen emberek is valójában. Ami még inkább „halandóvá“ teszi őket, hogy elismerik hibáikat, kudarcaikat és konfliktusaikat is.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Marc Jacobs (@themarcjacobs)

Bár több már elhunyt nagyágyú feledésbe merül, Sozzani mellett André Leon Talley is, aki a Vogue első fekete kreatív igazgatója volt, Alexander McQueen viszont szinte valamennyi epizódban megjelenik. A 2010-ben elhunyt brit tervezőt négyszer választották meg az év brit tervezőjének a Brit Divat Díjátadón. Mindössze negyven évet élt és ez idő alatt felrázta, megbotránkoztatta és térdre kényszerítette a magas divatot. Erről pedig a műsor – a rendelkezésre álló szűk keretek között – méltó módon megemlékezik.

Kim Kardashian?

A műsor legnagyobb negatívuma, s egyben kérdőjele számomra, hogy kissé feltüzelte bennem a rosszindulatot: mégis kinek és mennyit fizetett Kim Kardashian, hogy kamerák előtt elmesélhesse, hogy ő volt Madonna kutyasétáltatója? Popkulturális relevanciája tagadhatatlan napjainkban, de azon kívül, hogy a 90-es években volt tinédzser, nem sokat tud hozzáadni a korszellem felfestéséhez.

Kiemelt tartalom
Sailor Moon: egyszerre invitál intergalaktikus kalandokra és divatbemutatóra a 90-es évek kultikus animéje Sailor Moon: egyszerre invitál intergalaktikus kalandokra és divatbemutatóra a 90-es évek kultikus animéje 2024.10.22 12:24

Bármennyire is szórakoztató gyermeki lelkesedése, Madonna, Julia Roberts, Jennifer Aniston, Gwen Stefani, Grace Jones, Iman vagy mondjuk Janet Jackson élménybeszámolója nemcsak indokoltabb lett volna, hanem valószínűleg tartalmasabb is.

Kim Kardashian a Dolce & Gabbana 2023 tavaszi-nyári kampányában Forrás COURTESY DOLCE&GABBANA/MERT & MARCUS

Hiphop

A hiphopról szóló epizód tartogatja a legnagyobb meglepetéseket. Feltételezem, nemcsak a zenére és divatra gyakorolt globális befolyása miatt kerül reflektorfénybe a műsorban, hanem az önkritikagyakorlás végett is. Wintour maga is elismeri, hogy az amerikai divat (így a Vogue is) egy elsősorban fehér amerikai álmot hirdetett. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Misa Hylton (@misahylton)

Megszólal a kor két hiphop-királynője, Mary J. Blige és Missy Elliot, és olyan elfeledett alkotók is, akik nem tudtak átevickélni az undergroundból a mainstreambe. Misa Hylton stylist, Dapper Dan és Daymond John tervezők elbeszéléseivel rálátásunk nyílik arra, hogyan lehetett érvényesülni a perifériára szorulva, korlátozott eszköztárral is. 

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotify-on és a Facebookon is!