2024.6.8 10:17
Olvasási idő 4:10
Kremmer Magdi

A Harmadik Hullám: egy iskolai kísérlet a fasizmusról, ami rosszul is végződhetett volna

A Harmadik Hullám: egy iskolai kísérlet a fasizmusról, ami rosszul is végződhetett volna
Forrás Die Welle (2008) - Rat Pack Filmproduktion
TÁRSADALOM ISKOLA KÍSÉRLET NÁCIK OKTATÁS PSZICHOLÓGIA

Mindenkinek vannak olyan nézetei, elvei, amelyekről úgy gondolja: soha nem tudná feladni őket. De mi történik akkor, ha jön valaki és feje tetejére állít mindent, amiben hiszel?

Egész estés játékfilmek, átfogó dokuk és 2019-ben egy új Netflixes sorozat is készült a kaliforniai történelemtanár, Ron Jones iskolai kísérletéről. A majdnem hatvan éve történt eset a mai napig foglalkoztatja a közvéleményt, és ez nem véletlen. Jones 10. osztályos tanulókon végzett kísérlete olyan kérdéseket feszeget, amelyekre ma is keressük a választ: miért radikalizálódik valaki, hogyan jönnek létre, és léteznek egymás mellett szélsőségesen eltérő nézetek, és miért nem teszünk semmit látva a körülöttünk történő igazságtalanságot és erőszakot?

A Harmadik Hullám kísérlet
A Hullám (2008) nagyjátékfilm a kísérlet egyik legismertebb feldolgozása. Forrás Die Welle (2008) - Rat Pack Filmproduktion

A hullám

Majd’ 60 évvel ezelőtt, 1967. tavaszán, a Kalifornia állambeli Palo Alto város középiskolájában Ron Jones a Harmadik Birodalom felemelkedéséről tanította egyik 10.-es osztályát. A Cubberley Gimnázium 15 éves tanulói értetlenül hallgatták a náci Németország rémtetteit. Képtelenek voltak megérteni, hogy mégis hogyan történhettek meg a Holokauszt borzalmai, miért követték annyian Hitlert, és hogyan tudott a náci ideológia teret nyerni, miért nem lépett fel senki ellene. Jones úgy döntött, hogy további magyarázatok helyett inkább megpróbálja megmutatni a diákoknak a választ. 


A tanár pár hónappal később belekezdett a „Harmadik Hullám“ projektbe. Az első órán Jones közölte a diákjaival, hogy egy kísérletben fognak részt venni. A következő egy hétben közösen fogják létrehozni és működtetni a Harmadik Hullám mozgalmat, aki részt vesz benne 5-öst kap, de ha valaki kihátrál a dologból, vagy forradalmat szít, annak 1-es jár. A történelemtanár felírta a  táblára a „Strength Through Discipline”, vagyis „Erő fegyelem által” jelmondatot és megkérdezte a diákokat, hogy szerintük mi a siker titka. Sportolók és művészek példás fegyelméről tanított, arról, hogy az igazán sikeres emberek azért jutnak előre, mert szigorúan betartják a szabályokat és mindig fegyelmezettek. Hogy megmutassa a fegyelem fontosságát, Jones új, poroszos órai szabályokat vezetett be: többek között elvárta a diákoktól, hogy egyenes háttal, rendezetten üljenek, a tanulók nem szólalhattak meg engedély nélkül és szigorúan Mr. Jones-nak kellett szólítaniuk a tanárt. 


Jones maga is meglepődött azon, hogy a diákok mennyire komolyan vették az előző napi szabályokat és úgy döntött, tovább viszi az ötletét. A következő történelem órán az „Erő a közösség által” mottó is a táblára került és az individualizmus atomizáló hatásáról, a közösség erejéről beszélt. Jones egy, a náci karlendítésre hasonlító, szalutálást is kitalált, és arra utasította az osztály tagjait, hogy tisztelegjenek egymásnak az osztályban és azon kívül is. Ezután minden diákjának egyéni feladatot adott, például Harmadik Hullámos transzparensek megtervezését vagy új tagok toborzását. 

A Harmadik Hullám kísérlet
A diákoknak szalutálniuk kellett, ha találkoztak egy másik mozgalmi taggal. Forrás Die Welle (2008) - Rat Pack Filmproduktion


A kísérlet harmadik napján már 43 diák vett részt Jones óráján, többen kihagyták a saját órájukat, hogy csatlakozhassanak a “mozgalomhoz”. A tanár bejelentette a tagsági kártyák bevezetését: mindenkinek, aki részt akart venni a mozgalomban rendelkeznie kellett egy kártyával. Egy diák sem távozott, mindenki azt mondta, hogy szeretné folytatni a Harmadik Hullámot. Jones kiosztotta a kártyákat, amelyek közül néhányat véletlenszerűen egy piros X-szel jelölt meg. A megjelölt kártyák tulajdonosait felszólította, hogy jelentsék neki, ha bárki megszegi a mozgalom szabályait. Újabb jelmondat került a táblára: „Erő cselekvés által”. A tanár a cselekvés fontosságáról tanított, arról, hogy csak akkor tudunk elérni bármit is, ha a kezünkbe vesszük az irányítást. A diákok az óra végén fontos feladatot kaptak: szerezzenek új tagokat a mozgalomnak. Csak úgy lehetett csatlakozni a Hullámhoz, ha egy tag javasolta az új diák belépését, akinek Jones előtt bizonyítania kellett, hogy ismeri a mozgalom szabályait. A mozgalom híre hatalmas sebességgel terjedt az iskolában. A diákok érdeklődését felkeltette az izgalmas, új közösség és mindenki csatlakozni akart. A nap végére már több mint száz tagja volt a Harmadik Hullámnak és a gimnázium oktatói közül is elsajátították néhányan a mozgalom tisztelgését és jelmondatait. Az eredeti három besúgó helyett húsz diák kezdett „köpni“ Jonesnak azokról, akik nem szalutáltak vagy épp kritizálták a mozgalmat. A diákok közül mindössze hárman jelezték a szüleiknek, hogy mi folyik az iskolában, a szülők között hamar elterjedt a kísérlet híre. A harmadik nap estéjén a helyi rabbi is megkereste Jonest, aki biztosította őt arról, hogy minden a legnagyobb rendben van, egyszerűen a német fegyelemről tanítja a diákokat. A rabbit szórakoztatta Jones módszere és megígérte neki, hogy segít megnyugtatni a szülőket. 

A Harmadik Hullám kísérlet
Az egyik alapelv: a fegyelem Forrás Die Welle (2008) - Rat Pack Filmproduktion


A diákok élvezték a mozgalmat, az egyenlőség és a közösség érzését. Többen szerették volna kivívni Jones elismerését, ezért a korábbinál sokkal többet és kitartóbban tanultak. A tanulók megírták a beadandókat, nem problémáztak a feladott olvasmányok miatt és minden áron azon dolgoztak, hogy megfeleljenek a vezetőjüknek. Az egyik diák odáig ment, hogy Jones testőrének jelentkezett, mert féltette a tanár testi épségét. Innentől kezdve egy 10.-es tanuló kísérte a tanárt mindenhová az iskolán belül. 


A kísérlet negyedik napjára a Harmadik Hullám az egész iskolában jelen volt. A mozgalom tagjai együtt mozogtak és kiközösítették azokat, akik nem akartak csatlakozni. Jones bejelentette az osztályának, hogy a mozgalom valójában egy országos projekt része, amelyben olyan diákokat keresnek, akik képviselik a nemzeti értékeket és tesznek majd az Egyesült Államok jövőjéért. Elmondta a diákoknak, hogy másnap egy gyűlést tart, ahol találkozhatnak majd a mozgalom vezetőjével. 

A Harmadik Hullám kísérlet
A kísérlet során mindössze 5 nap alatt váltak a diákok a fiktív mozgalom elvakult tagjaivá. Forrás Die Welle (2008) - Rat Pack Filmproduktion


Pénteken, a kísérlet utolsó napján több mint 200 diák gyűlt össze az iskola előadótermében. Jones néhány barátja magukat riporternek kiadva kérdezték a diákoktól, hogy mit tanultak az elmúlt öt nap során. A tanár beszédet mondott, majd a Harmadik Hullám mottóját ismételte egyre hangosabban: „Erő a fegyelem által! Erő a közösség által! Erő a cselekvés által!” A diákok követték őt és Jonesszal együtt kántálták a jelmondatokat, miközben tisztelegtek a tanárnak. A tanár végül bekapcsolta a tévét, de azon nem az állítólagos mozgalmi vezért, hanem egy üres képet láthattak a diákok. Jones elmondta, hogy nem létezik semmiféle vezér és a diákok az ő, fasizmusról szóló kísérletének voltak a részei. Mindannyian a saját akaratukból vettek részt az abszurd projektben, miközben úgy gondolták, hogy jobbak, mint mindenki más, pont úgy, mint ahogyan az a náci Németországban történt. 

A Harmadik Hullám kísérlet
A We are the Wave a Harmadik Hullám legújabb feldolgozása, egy csavarral: a sorozatban szélsőbaloldali aktivisták lesznek a középiskolás diákokból. Forrás We are the Wave (2019) - Rat Pack Filmproduktion, Sony Pictures Film und Fernseh Produktion

A harmadik hullám után

A kísérlet befejeztével az iskola élete hamarosan visszatért a normális kerékvágásba. Ron Jones rengeteget beszélgetett diákjaival és közösen próbálták feldolgozni, hogy mi is történt a Harmadik Hullám alatt. A tanár sokáig maga sem szívesen beszélt a nagyközönség előtt a kísérletről, kilenc évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy publikálja a történteket. Jones számára rémisztő volt végignézni, hogy hogyan születik meg és válik majdnem irányíthatatlanná egy fiktív mozgalom, csupán néhány nap alatt. A kísérlet történetét azóta több könyvben, filmben és 2019-ben egy sorozatban is feldolgozták. És hogy mi a tanulság? Jones szerint leginkább az, hogy „vigyázz, kit követsz!“. 

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!