2024.10.23 10:52
Olvasási idő 4:28
Krajnyák Petra

Masnikkal, csipkékkel és extra cukisággal hódít a Lolita-szubkultúra, aminek semmi köze a kiskorúak fetisizálásához és Nabokovhoz

Masnikkal, csipkékkel és extra cukisággal hódít a Lolita-szubkultúra, aminek semmi köze a kiskorúak fetisizálásához és Nabokovhoz
Forrás Instagram/@lococo.lolita
DIVAT DIVAT DIVATTÖRTÉNET JAPÁN LOLITA SZUBKULTÚRA

A lolita egy igen materiális szubkultúra és divatirányzat, melyet sokan tévesen Vladimir Nabokov regényével állítanak párhuzamba, holott az irányzat a nyugati történelem és a historikus öltözködés idealizált interpretációjából merít.

Japán a 20. század során a szubkultúrák Mekkájaként híresült el, melyekben az egyedi vizuális világ és életstílus kéz a kézben járt. Többségük önálló divatirányzatként olvadt be a popkultúrába, így hosszútávú hatást gyakoroltak a többségi társadalomra. A Vladimir Nabokov regényével azonos névre hallgató Lolita-divat a nyugati történelem és a historikus öltözködés idealizált interpretációjából merít, de egyúttal a nosztalgiáról, a nőiesség megéléséről, létezéséről és megkérdőjelezéséről is szól.

A nyugati felsőbbrendűségérzet mint a félreértések gyökere

Nyugati szemmel adja magát, hogy Nabokov főhősnője ihlette meg a hetvenes évek fiataljait, elvégre a regény 1955-ben jelent meg, a szubkultúra első tagjai pedig két évtizeddel később jelentek meg. Azonban sem az irányzat képviselői, sem a dizájnerek, sem a kutatók nem tudják pontosan, hogyan ragadt rá az első sorban női ifjúsági kultúrára a gyermeki báj szexualizálására használt kifejezés. A kiskorúak hiperszexualizálását és kihasználását a lolikon (ロリコン, rorikon) szóval illetik, mely valóban Nabokov művére vezethető vissza, és számos animében szemtanúi lehettünk.

Kiemelt tartalom
Eresszük ki a páncélba zárt szellemet, így kapcsolódott össze a pesszimista cyberpunk szubkultúra a divattal Eresszük ki a páncélba zárt szellemet, így kapcsolódott össze a pesszimista cyberpunk szubkultúra a divattal tegnap 15:17 -kor

Egyes elméletek szerint a 90-es években megjelenhetett egy Lolita névre keresztelt kollekció az egyik női magazinban, akár a könyv, akár az 1997-es filmadaptáció kapcsán, majd a többségi társadalom aggatta az elnevezést az eleven viktoriánus porcelánbabákra. Ez aligha számít kuriózumnak, a szubkultúrák gyakran nem önmagukat nevezik el, hanem a külső, gyakran kritikus megfigyelők által használt kifejezést sajátítják el, ahogy az a gjaruesetében is történt, melynek szintén külön cikket szenteltünk.

Nyelvészeti oldalról megközelítve felmerült, hogy a kifejezés vaszei eigoként jelent meg a japán nyelvben, vagyis olyan angol jövevényszóként, melyet az eredeti helyett új jelentéssel teljesen más kontextusba helyeznek át. Emiatt is lehetséges, hogy a szubkultúra japán képviselői nincsenek tisztában a szó pejoratív természetével. Feltehetően aranyos, lágy hangzása miatt tudtak azonosulni a szóval, mely jól megragadja a divat fiatalos, gyermeki és őszinte mivoltát. 

Mivel a Lolita a Dolores becézett alakja, így Nuestra Señora de los Dolores, vagyis a  Fájdalmas Szűzanya spanyol nevéből is eredhet a szubkultúra neve, mely a gótikus lolita megjelenésekor kaphatott szárnyra. Ezen analógia mentén haladva az újragondolt, sötét viktoriánus ruhákat viselő, törött, deformált porcelán babákat idéző fiatalok a modern társadalom sötét tragédiáját fejezik ki, és céljuk, hogy konfrontálják a nyilvánosságot.

Fájdalmas Szűzanya vagy Fájdalmas Anya (latinul: Mater dolorosa), Fájdalmas Szűz vagy Hétfájdalmú Szűz, a magyar népi hagyományban néha Fájdalmas Boldogasszony: Máriának, Jézus Krisztus anyjának egyik, a katolikus egyházban szokásos megnevezése, vallásos tárgyú festmények, szobrok, irodalmi és egyéb műalkotások gyakori témája. Az ábrázolás különleges és közismert formája a Pietà, vagyis a keresztről levett halott Krisztust ölében tartó Mária szobra vagy képe.
A Fájdalmas Szűzanya-kultusz gyökere valószínűleg a keresztes háborúk Szentföld-élményében és az ahhoz kapcsolódó passió-kultuszban kereshető. Terjesztéséért a koldulórendek, különösen a ferencesek tettek sokat, a szervita rendnek pedig kifejezett lelkiségévé vált.
A Fájdalmas Szűzanya. Forrás Wikipedia

Az egyértelmű negatív konnotáció miatt az Instagram sem szívleli a Lolita kifejzést, így nem túl meglepő, hogy több alternatívával is előrukkoltak a stílus nyugati képviselői, mint az alice kei (szó szerint Aliz csodaországban típusú öltözködés), a neorokokó vagy a quaintrelle. A szubkultúra japán tagjai pedig gyakran nem lolitaként, hanem otome, vagyis fiatal hölgyként hivatkoznak.

Forrás Instagram

Cukisított rokokó

Az első loliták a 70-es években jelentek meg a tokiói Haradzsuku-negyedben, mely ma is a szubkultúra epicentruma. Miután az Olive magazin a „francia életmód”, vagyis a francia rokokó japán interpretációjának megfelelő ruhák népszerűsítésébe kezdett, a kezdetleges Lolita-kultúra is formát öltött. Az ekkor bemutatott márkák, mint a Milk és a Pink House megágyaztak a későbbi kultikus brandeknek, például a Baby the Stars Shine Brightnak is. Utóbbi volt az első igazi lolita-márka, így a vintage Baby-darabok igazi relikviáknak számítanak. A japános rokokón kívül a kavaii (aranyosság) kultúra és a Vivienne Westwood-féle punk – a rocking horse cipő azóta is minden lolita álma – szintén nagy hatást gyakorolt a márkát alapító Akinori Iszobéra, aki megalapozta a stílus későbbi sokszínűségét. 

Ezen a képen Hello Kitty épp fellép a My Melody és a Little Twin Stars társaságában az EVA Air Hello Kitty Shining Star Jet nyitórendezvényén a George Bush-ról elnevezett houstoni reptéren
Hello Kitty, a kavaii tökéletes példája. Forrás Bob Levey/Getty Images for Sanri

A kavaii (可愛い) kultúra szinte mindent magába foglal, ami aranyos, szerethető, törékeny, ártatlan. Ugyan a kifejezés az aranyos, cuki szavaknak feleltethető meg, valójában egy komplex esztétikai fogalom is. Amolyan bájos szépségre utal, mely gyengeséggel és kiszolgáltatottsággal párosul, utóbbi kvalitásokkal pedig az átlag ember könnyen tud azonosulni. A felnőtt társadalom egyszerre látja önmagát a kicsi, gyenge, szeretetre és védelemre szoruló cukiságokban, és szeretné „megadni“ nekik a törődést, amit maguk talán soha nem kaptak meg. 

Kiemelt tartalom
A 70-es évek divatikonjai, akik egy életre beleégtek a kollektív emlékezetbe és a popkultúrába A 70-es évek divatikonjai, akik egy életre beleégtek a kollektív emlékezetbe és a popkultúrába 2 nappal ezelőtt

Bizonyos tekintetben a loliták "moratóriumi emberek". A kifejezés olyan fiatalokra utal, akik elutasították a kultúra főáramlatait, és a társadalmi kötelezettségek, felelősségvállalás, felnőtt élet elől a játékkal és cukisággal teli gyerekkori nosztalgiába menekültek. 

Kyoto-Rin japán lolita Haradzsukuban. Milk, Vivienne Westwood Rocking Horse Shoes & Baby The Stars Shine Bright visel.
Kyoto-Rin japán lolita Haradzsukuban. Milk, Vivienne Westwood Rocking Horse Shoes & Baby The Stars Shine Bright visel. Forrás Tokyo Fashion/Facebook

A 90-es évek

A következő évtizedben a szubkultúra reprezentációjával együtt népszerűsége is ugrásszerűen megnőtt, a kultikus FRUiTS magazinban is megjelentek az első Lolita street style fotók. Maga az elnevezés is ekkor ragadt rá a szubkultúrára a fentebb taglalt ködös körülmények között. Rögzültek a lolita alapkövei is: a kötények, Mary Jeans cipők, a csipkés alsószoknyák, az Elisabeth-ruha, fejdíszek, a pink, a fehér és a fekete dominanciája.

Loliták a FRUiTS magazinban.
Loliták a FRUiTS magazinban. Forrás Reddit

Az alstílusok is ekkoriban kezdték bontogatni szárnyaikat, ekkorra datálható például a gótikus lolita születése, mely a visual kei gitáros, Mana nevéhez fűződik.

A Visual Kei (ビジュアル系 bidzsuaru kei) egy alternatív zenei és divatmozgalom, amely a nemzetközi és japán glam rock, punk rock együttesek audiovizuális világából merít. Az extravagáns, androgün és drámai esztétika alapkövei a hosszú, festett haj, erős smink és monokróm öltözék.
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Mana-Sama Fan Page (@manasama_fanpage)

Mana sötét csavarral prezentálta az idealizált, erősen japanizált viktoriánus és francia esztétikát, vagyis a lolitát, az új stílus pedig hamar megnyerte rajongóit is. Így szinte adta magát az újabb ikonikus márka alapítása. Megszületett a Moi-même-Moitié, melynek hatására kibontakozhatott a gótikus lolita, melyet hosszú, díszes, kabátok, sötét színpaletta, platformos magassarkúk és erős sötét smink jellemez.

Kiemelt tartalom
Black is the new black: mióta és miért viselünk annyi feketét? Black is the new black: mióta és miért viselünk annyi feketét? 2024.11.1 9:44

Létrejött az egészen gyermeki nosztalgiával átitatott "édes lolita" (甘ロリ amarori) stílus is, melyet pink masnik, csipkék, ragyogó cukorka színek, pasztellek, valamint torta-, mackó-, muffinminták jellemeznek. Tulajdonképpen bármi belefér, ami szó szerint vagy szimbolikusan édességre utal.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by RinRin 📍 Tokyo (@rinrindoll)

A divatirányzat popkultúrába olvadását nagyban elősegítette a Kamikazegirls című film, melynek főhőse egy idealizált francia arisztokráciába vágyódó lány. Momoko a Baby ruháit viselte, így a márka nem hivatalos nagyköveteként a későbbi Lolita-generációk egyik legfőbb inspirációja lett. A Lolita-divat a többi szubkultúrával együtt kiutat jelentett a 90-es években, amikor a gazdasági recesszió okozta létbizonytalanság nemcsak a munkanélkülivé váló felnőtteket, hanem a fiatalságot is sokkolta. A fiatal lányok egy része pedig a múltat egyszerre felidéző és romantizáló divatirányzatban talált megnyugvást és komfortot. 

Y2K éra

2000-es évek elején a gótikus Lolita-stílust képviselő visual kei zenekarok révén a divatirányzat népszerűsége tetőfokára hágott. A nemzetközi média is felfigyelt a krinolinos, fuvafuva (ふわふわ, légies, habos-babos) ruhákban pompázó fiatalokra és a Nyugat persze rögtön az ellentmondásos könyvvel állította párhuzamba őket. Azonban nem a félreértettség vezetett a stílus hanyatlásához, hanem a fast fashion óriások hatalomátvétele. A Moi-meme-Moitie bezárta az összes fizikai üzletét, és az olyan kulcsfontosságú magazinok, mint a KERA, a FRUiTS és a Gothic & Lolita Bible 2017-ben adták ki utolsó lapszámukat. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Tokyo Fashion (@tokyofashion) által megosztott bejegyzés

Bár a japán Lolita-szubkultúra összezsugorodott, Kínában azonban egyre terebélyesebb közösség alakult ki. A japán márkák már teapartikat szerveznek Sanghajban, de a lolita márkák üzletei is megszaporodtak az országban. A kínai Lolita-irányzat a tradicionális kínai ruhákat vegyíti az újra gondolt viktoriánus ruhákkal, melyhez babaszerű smink társul.

Bár sokat változott az évek alatt, a lolita továbbra a nőiességet, a szerénységet, a bájt, cukiságot és a szépség sajátos formáját ünnepli a mainstream divathullámokon túlmutató eszköztárral. Négy évtizedes történelme alatt rengeteg alstílusa kialakult, melyeket az alábbi galériában tudod szemügyre venni.

Amarori (甘ロリ)vagyis édes lolita.Gosurori (ゴスロリ), vagyis gótikus lolita.Hanarori (華ロリ), vagyis kínai stílusú lolita.Kurarori (クラロリ), vagyis klasszikus lolita.
Galéria megtekintése
(6)
Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotify-on és a Facebookon is!