New Music Friday Refresher-módra! A Playback Péntekben mutatjuk be a hét legizgalmasabb vagy legfontosabb könnyűzenei megjelenéseit. Ezúttal három friss albumot és négy új dalt hozunk nektek, előbbieket Maier Péter, utóbbiakat Szécsi Krisztián válogatta.
Albumok, EP-k
SZA: SOS
A generációs tehetségnek kikiáltott progresszív R’n’B énekesnő, SZA új albumától volt hangos a nemzetközi könnyűzenei sajtó a héten. Arról, hogy mire ez a nagy felhajtás, és hogyan lett belőle a műfaj „sötétben megbújó hercegnője”, mi is írtunk.
Az SOS egy elég hosszú, több mint egy órás album 23 dallal, amelyek nagy része leginkább a „SZA-s” alternatív R’n’B-t viszi tovább, de meglepetések is bőven akadnak: közreműködik rajta például az elmúlt évek egyik legelismertebb singer-songwritere, Phoebe Bridgers, aki egy teljesen más világból érkezik, mint SZA, és ezzel új színt ad a Ghost in the Machine című számnak. Az azután lévő F2F szintén szokatlan vállalás az énekesnőtől a poppunkot idéző gitárriffekkel. A közreműködők között megjelenik még (szemfüleseknek többször is) Travis Scott, Don Toliver, illetve a zárószámban felelevenítődik a 2004-ben elhunyt Wu Tang-rapper, Ol' Dirty Bastard hangja is.
Mount Westmore: SNOOP, CUBE, 40, $HORT
Váratlan formában hallatnak magukról a hiphop zene legendái: Snoop Dogg, Ice Cube, E-40 és Too $hort először tavaly adtak ki közös dalt Mount Westmore bandanév alatt, most pedig albummal érkezik a veterán rapperek frissen alakult formációja. A neveikkel címezett SNOOP, CUBE, 40, $HORT kacsintgat a modern hangzások felé is, de alapvetően azt a nyugati-parti hangulatot kínálja, amelyre anno ezek az arcok (is) alakították ki a keresletet a világ számára. A négy legenda mellett többek között Dr. Dre is cameozik a lemezen, de P-Lo is feltűnik a több mint egy órás móka során.
UPSAHL: Sagittarius (EP)
Nyilasszezon van! Vagy valami ilyesmi, nem tudom, nem értek a horoszkópokhoz. Nem úgy, mint UPSAHL, aki maga is ebben a jegyben született, és új Sagittarius című EP-jét is a nyilaslét köré írta. Taylor Cameron Upsahl amerikai dalszerző-énekesnő azzal robbant be a köztudatba, hogy megénekelte, nem a társaság, inkább az elfogyasztható szerek miatt jár bulikba, abból a dalból TikTok-sláger lett, UPSAHL pedig tavaly kiadta első nagylemezét is Lady Jesus címen. A friss minialbum 5, könnyed elektronikus beatekre készült, de némileg különböző popszámot tartalmaz. Az a fajta zene, amivel manapság nagyot lehet hódítani az interneten, főleg így, hogy még asztrológiai áthallása is van.
Dalok, klipek
Lana Del Rey: Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd
Világ összetört szívei, egyesüljetek! Miss Lana Del f*cking Rey visszatért!
Egy évvel Chemtrails over the Country Club és Blue Banisters albumjai után, a melankolikus dallamok királynője új dallal örvendeztette meg rajongóit, mely egyúttal a március 10-én megjelenő, kilencedik, ugyanezen a címen futó nagylemezének lead single-je is.
Az amerikai énekesnő karrierjében is szép tisztán végigkövethető az a tranzíció, mely a mainstream popra jellemző könnyed hangzásból elindulva végül az érett, instrumentális, sokvonós, sokgitáros alterben ér révbe – ez legújabb számával sincs másként, amit rajongói konzekvensen csak Ocean Blvd-nak hívnak.
A dal egyébként a kaliforniai Long Beach városában található Ocean Blvrd egyik aluljárójának állít emléket, melyet 1967-ben befalaztak, és azóta a felejtés homályába csúszott. Magát ezzel az átjáróval azonosítva énekli Lana: „Szeress, míg meg nem szeretem magam/ aluljáró vezet az Ocean Blvrd alatt/ mint azt, el ne felejts engem úgy“
Paramore: The News
A Paramore is a hamarosan megjelenő, egyébként hatodik nagylemezük promójához, a This Is Why című koronghoz dobott ki egy dalt, ami rögtön egy horrorisztikus klipet is kapott.
Legújabb számukban a zenekar az utóbbi években őket körül keringő pletykákról, híresztelésekről és úgy általában az ember életében jelenlévő 24 órás hírciklusról énekelnek – nyilván ezt a lehető legrockosabban teszik, hozva a szokásos Paramore-hatást. A banda énekesnője, Hayley Williams úgy hivatkozott a dalra, mint aranyközépút. Williams úgy véli, hogy a The News tökéletes keveréke a klasszikus Paramore-os hangzásnak és néhány olyan behatásnak, amelyek mindig ott lapultak mélyen a zenekarban, de valamiért sosem hozták a felszínre őket.
OHNODY: Kiazaki
Bármiféle hosszabb felvezetés nélkül, jöjjön egy részlet abból, amit maga az énekesnő írt saját szerzeményéről közösségi oldalán:
„Dühös vagyok. Unom a képmutatást meg a dehumanizáló fekete-fehér gondolkodást. Unom az ön és közveszélyes hedonizmust, ami semmi másról nem szól, csak arról, hogy hogyan ne kelljen semmit érezni. Unom, hogy tárgyiasítjuk magunkat és egymást. Unom a bullshitet. Unom a hazugságokat, amiket hallok magamról; hogy ebben az évben “voltam” nárcisztikus, egoista, obszesszív, üldöző, bántalmazó, őrült, nagyképű picsa, majdnem öngyilkos és Münchausen-szindrómás. Úgy tűnik, hogy ennek a világnak a Happy Meal menüjéhez járó kis műanyagjátékok az irigység, a mocskolódás, a manipuláció, a túlzás, a taposás.“
Erő – ez jut eszünkbe OHNODY, azaz Hegyi Dóri legújabb számáról, amely szintén videóklippel érkezett. Finom, de nem finomkodó enyhén keleties, pentatonra épülő hangzásvilág, mindez OHNODY-féle énekelt beszéddel. Ez volna a Kiazaki, amely igencsak izmos előrevetítése a jövőre megjelenő harmadik nagylemezének.
Дeva: Emilyen
A cirill d-betűről (fun fact: az orosz „дева“ (ejtsd: gyevá) szó jelentése „szűz“) és misztikus hangzásvilágáról ismeretes Takács Dorina, művésznevén Дeva ha már zenével kezdte az évet, azzal is zárja le.
Emilyen című számában a repetitív, a dalt körbeölelő hármas hangzók esőcseppeként hullnak a melódiára, mely végéhez közelítve egyre csak népies jelleget ölt magára. A zenész legújabb szerzeménye nagyon szépen belesimul a gyevás hangzáskörbe, és talán nem is kaphattunk volna szebb ajándékot az énekesnőtől az ünnepek előtt.
Az Emilyen tökéletes hangulatba hoz, hogy számot vess 2022-ről.