2022.12.5 11:42
Olvasási idő 3:41
Szöllősi Anna

Így született az örökzöld ruhadarab, amit mindenki imádott, az iskolákban mégis betiltották

Így született az örökzöld ruhadarab, amit mindenki imádott, az iskolákban mégis betiltották
Forrás Bruce Springsteen
DIVAT DIVAT DIVATTÖRTÉNET

Összegyűjtöttük a legérdekesebb tényeket a farmerről, ami nemcsak az elit, de a munkásosztály kedvencévé is vált!

A világ talán leghíresebb és legidőtállóbb darabja egyszerre változtatta meg és írta át a divat történelmét; legyen az skinny, bőszárú, magas derekú, világos, sötét vagy színes, mára már el sem tudjuk képzelni farmernadrág nélkül a ruhatárunkat. A farmer sikere 150 év után után is töretlen: a statisztikai adatok alapján minden amerikai átlagosan hét darab farmerrel rendelkezik, ezenkívül évente körülbelül 450 millió párt adnak el belőle az Egyesült Államokban. 

Honnan ered az elnevezés? 

jeans az 1800-as években jelent meg abban a jelentésében, mint a nadrághoz használt pamutszövet, majd később magára a kész termékre használták. A szó etimológiája a francia Gênes-re (Genova városa) vezethető vissza, ahol már a 15. században is gyártottak szövetet. A denim (maga a szövet) a francia Nîmes városából származik (Serge de Nîmes), ahol szintén gyártották az anyagot. A mai napig vita folyik arról, hogy a denim a francia textilanyag angolosított változata-e, vagy a francia nevet egy, már létező angol terméknek adták. Ami viszont egészen biztos, hogy a 20. századra a jeans a pamutszövetből készült nadrágok széles skáláját foglalta magába.

Kiemelt tartalom
A legcsábítóbb bakancsok és csizmák, amikkel idén télen döngetheted az aszfaltot A legcsábítóbb bakancsok és csizmák, amikkel idén télen döngetheted az aszfaltot 2022.11.22 17:22

 A farmer szó magyarországi elterjedése a pártállami időkből való, amikor a nemzetközileg használt blue jeans elnevezést váltották fel vele, talán a könnyebb kiejthetőség kedvéért, vagy talán azért, hogy a nálunk is gyártott anyagot elszakítsák „kapitalista gyökereitől.” A magyar etimológiai szótár szerint a szó első megjelenése 1977-re tehető.

Mikori az első farmer? 

Már a 15. században is készítettek denimet francia-olasz területen: az olaszországi Genovában az építők és kereskedők a mai farmerhez hasonló, pamutszövetből készült anyagot használtak, ami durva, ugyanakkor olcsó volt, és megvédte az árukat a sérülésektől.

Kiemelt tartalom
A 70-es évek divatikonjai, akik egy életre beleégtek a kollektív emlékezetbe és a popkultúrába A 70-es évek divatikonjai, akik egy életre beleégtek a kollektív emlékezetbe és a popkultúrába 3 nappal ezelőtt

A kék farmer tökéletesítését Levi Strauss német üzletembernek és Jacob Davis szabónak tulajdonítják, akik 1873-ban San Franciscóban közösen szabadalmaztatták az akkor még derékoverállként emlegetett nadrágot. Strauss az aranyláz idején emigrált Amerikába Németországból, és nyitotta meg textilüzletét, hogy beteljesítse az amerikai álmot. 

Így néztek ki az első farmerek 

Strauss és Davis kezdetben kétféle anyagból, barna és indigókékre festett farmerből készítettek nadrágokat, de végül az 1890-ben megálmodott, 501-es számú termék aratott igazán nagy sikert és vált bestsellerré - idézte fel a Vogue.

Az évek során a végleges dizájn is kiforrott: szépen lassan megjelent a narancssárga varrással készült dupla ív, 1922-ben az övhurok, 1954-től egyes modelleken a cipzár váltotta fel a gombos sliccet, és a márka védjegyének számító piros címke is feltűnt a farmer hátsó zsebei mellett. 

Amikor azonban Strauss és Davis szabadalma 1890-ben megszűnt, más gyártók szabadon reprodukálhatták a stílust. Az OshKosh B'Gosh 1895-ben, a Blue Bell (később Wrangler) 1904-ben, a Lee Mercantile pedig 1911-ben lépett a piacra.

Tényleg mindenki farmert viselt 

Az elmúlt közel két évszázadban bányászok, cowboyok (John Wayne és Gary Cooper), hollywoodi legendák, az ellenkultúra lázadói, rocksztárok (a Rolling Stones vagy Elvis Presley) valamint divattervezők is magukévá tették az ikonikus kék farmert.

Getty Images / LMPC Forrás Getty Images / LMPC

Később olyan nagy színésznők, mint Ginger Rogers és Carola Lombard is farmerben tűntek fel a reklámfotókon, és győzték meg nők millióit arról, hogy ez a stílus nemcsak a férfiaknak, de nekik is pont ugyanannyira való. Az 1930-as években még a Vogue is dicsérte a farmert, amikor „nyugati sikknek" nevezte azt.

A híres tervező, Yves Saint Laurent 1983-ban úgy nyilatkozott az ikonikus darabról: 

Sokszor mondtam már, hogy bárcsak én találtam volna fel a kék farmert. Kifejezés, szerénység, szexepil, egyszerűség - minden, amit a ruháimtól remélek.

 

A munkások kedvencévé vált 

A zsebekkel és erős szegecsekkel ellátott nadrág munkaruházatra is tökéletesen alkalmas volt: korábban sokan panaszkodtak arra, hogy az anyag gyakran elszakadt, ezért a bányászok és más munkások is értékelték a zsebek megerősítésére használt rézszegecseket. A  20. század elejére a Levis lett a legnépszerűbb és legkeresettebb férfi munkaruha az Egyesült Államokban, sőt az első világháború idején a Lee Union-Alls farmer volt az alapfelszerelés a hadimunkások számára is. A farmer sikere a munkásosztály körében nem volt véletlen: nemcsak tartósabb volt, mint korábban a munkaruhák készítésére használt anyagok, de jóval olcsóbb is.

 

A lázadás szimbóluma

Miután a rock'n'roll sztárjai „megszilárdították" a stílus menőségét, az 1950-es évektől az ikonikus ruhadarabot elkezdték összekapcsolni a rebellis fiatalsággal is: az 1960-as évekre a farmer az ellenkultúra szimbólumává vált, és néhány középiskola be is tiltotta a ruhadarabot, ami csak tovább növelte a státuszát. A hippik és a háborúellenes tüntetők farmerben mutatták ki a munkásosztály vagy LMBTQ közösség iránti támogatásukat, míg a feministák és a női szervezetek a nemek közötti egyenlőség demonstrálásának módjaként választották az ikonikus nadrágot. 

 

Berobbant a kifutókra 

Az 1970-es évek végére és az 1980-as évek elejére a divat krémje is egyre nagyobb érdeklődést mutatott a ruhadarab iránt: a Fiorucci „Buffalo 70“ farmerje szűk, sötétebb árnyalatú, drága és nehezen beszerezhető volt, tehát a fiatalok által viselt, kifakult darabok szöges ellentéte.

Kiemelt tartalom
Black is the new black: mióta és miért viselünk annyi feketét? Black is the new black: mióta és miért viselünk annyi feketét? 2024.11.1 9:44

1976-ban Calvin Klein elsőként tört be farmellel a kifutóra, az 1980-as években Brooke Shields - akkor provokatívnak nevezett - Calvin Klein-kampánya és Claudia Schiffer fülledt Guess-reklámjai pedig az elithez is eljuttatták a stílust. 

Kiemelt tartalom
Botrányos divatkampányok a Balenciagan túl – Izzadt genitáliával és haldokló AIDS-beteggel is adtak már el százezres ruhákat Botrányos divatkampányok a Balenciagan túl – Izzadt genitáliával és haldokló AIDS-beteggel is adtak már el százezres ruhákat 2022.12.2 13:17

Az 1990-es évekre olyan nagy divatházak, mint a Versace, a Dolce & Gabbana és a Dior is megjelentek a piacon, mára pedig szinte nem is létezik olyan luxusmárka vagy divattervező, akinek a kollekciójában ne jelenne meg valahogyan a  farmer.

Alábbi galériánkban összegyűjtöttük azokat a kultikus pillanatokat, amikor híres színésznők vagy ismert személyiségek jelentek meg farmerban a nyilvánosság előtt, Diana hercegnétől át egészen Britney-ig. 

Cindy Crawford az ikonikus, 1992-es Pepsi-reklámban is farmert visel. A mindig csinos, de sportos Diana hercegné is előszeretettel viselt farmert. Marilyn Monroe a Kallódó emberek című film forgatásán (1960)Britney Spears és Justin Timberlake nem bízták a véletlenre: a 2001-es Music Awardson tetőtől talpig farmerbe öltöztek.
Galéria megtekintése
(7)