2023.11.18 9:35
Olvasási idő 10:57
Szentgyörgyi Zénó

The Voice vs. X-Faktor: Így próbálta meg újjáéleszteni az RTL a már elcsépelt tehetségkutatókat

The Voice vs. X-Faktor: Így próbálta meg újjáéleszteni az RTL a már elcsépelt tehetségkutatókat
Forrás RTL
FILMEK + SOROZATOK MIKLÓSA ERIKA RTL THE VOICE VÉLEMÉNY X-FAKTOR

A magyar közönséget idén sem hagyták nagyszabású zenei tehetségkutató nélkül, hiszen a tavaly már gyengélkedő X-Faktort egy régi-új formátumra, a Voice-ra cserélte az RTL, mi pedig alapos összehasonlítással megnéztük, hogy is sikerült az őrségváltás.

Mi fán termett a Voice?

A The Voice – mint a legtöbb sikeres tv-műsor – is holland licenszen alapszik. A műsor 2010-ben indult kísérleti jelleggel, alapkoncepciója pedig arra épül, vagyis abban tér el a klasszikus tehetségkutatóktól, hogy a képzett és elismert zenészekből álló zsűri nem látja a beérkező versenyzőt a hátrafordított székek miatt, és így kizárva az első benyomás keltette prekoncepciókat, csakis a hangra és a performanszra tud fókuszálni. Természetesen van még ezer más tényező, amiért nem hiába az egyik – szakmai körökben is – legelismertebb és legtöbbre tartott tehetségkutató műsor a Voice, de ezekre a későbbiekben még részletesen kitérünk.  

A műsor az induló év őszén óriási siker lett Hollandiában, 2011-ben pedig az NBC-n el is indult az amerikai változat, aminek a fogadtatásáról sokat elárul, hogy azóta már a 24. évadát éli, és az elmúlt 12 évben olyan neves coach-ok (az ítészek hivatalos neve a műsorban) segítették győzelemre versenyzőiket, mint Adam Levine, Christina Aguilera, Pharrell Williams vagy éppen Niall Horan.

Az amerikai The Voice zsűrije: (balról9) Gwen Stefani, John Legend, Reba McEntire és Niall Horan Forrás NBC / Contributor

A Voice egyébként már megélt egy évadot a magyar médiapiac hullámzó vizein, ugyanis 2012-ben a TV2 úgy döntött, hogy az akkor elképesztően nagyot futó X-Faktor kihívójaként indítják útjára a Megasztár 6. évada után, de a péntekenként sugározott formátum a teljes lakosság adatait figyelembe véve meg sem közelítette a szombati X-Faktor adások sikerét, az előbbi egymillió körül megállt, míg az X folyamatosan kétmillió feletti nézettséget hozott hétről hétre, ez pedig még azzal sem változott, hogy a X-Faktor 2012-ben a 49. héten véget ért, a Voice pedig egészen 2013. január 4. hetéig tartott.
A műsor folytatását akkor jó 10 évre elkaszálták, most pedig az RTL úgy döntött, hogy a megfáradt X-Faktort „pihenőre küldik”, és egy új formátumot vetnek be a TV2-vel szembeni küzdelemben. Az eredmény pedig igencsak vegyes képet mutat.

Miért kellett „pihenőre küldeni” az X-et?

A több mint egy évtizedig futó X-Faktor a magyar televíziózás egyik legsikeresebb műsorává nőtte ki magát, a nagyszabású produkció az RTL állandó Jokere lett a nézettségi versenyben. Az elmúlt két-három szezonban azonban kezdett fáradni a formátum, és a nézőszám sem közelítette már meg a korábbi szintet (míg a 8. és 9. évad is több, mint egymilliós átlagnézettséget hozott, az utolsó szezon már csak alig 750 ezret). A nézőszám visszaeséséhez ugyan a megváltozott médiafogyasztási szokások is szignifikánsan hozzájárultak, a műsor fokozatosan kezdte elveszíteni a presztízsét.

Kiemelt tartalom
A Kabát FC a foci és a reality műfajának is teljes megcsúfolása, mégis az őszi felhozatal eddigi legszórakoztatóbb műsora A Kabát FC a foci és a reality műfajának is teljes megcsúfolása, mégis az őszi felhozatal eddigi legszórakoztatóbb műsora 2024.9.22 9:27

Ennek egyik oka, hogy a jól bevált formátum építkezése kisebb-nagyobb változtatásokkal mindig ugyanazt a struktúrát követte: négy rész válogató, két rész tábor, két rész mentorház, majd pedig az élő show-k, ami egy idő után monotonná és kiszámíthatóvá tette a formátumot, ezt pedig az sem segítette, hogy az állandó mentorgárda (Gáspár Laci, ByeAlex és Puskás Peti és az őket kiegészítő aktuális hölgytag) közötti interperszonális dinamikák, amik alapesetben a műsor egyik fő építőelemeként funkcionálnak, rutinizálódtak.

A legutóbbi X-Faktor zsűrije: ByeAlex Gáspár Laci, Herczeg Erika, Puskás Peti és középen műsorvezetője, Miller Dávid. Forrás RTL Klub


Egy másik ok az a trash-faktor, ami az utolsó szezonokra teljesen lezüllesztette az X renoméját. Ne tagadjuk, mindenki a válogatókat élvezte a legjobban – a műsor kedvéért még a szkeptikus értelmiség is be-bekapcsolta a tv-t egy kis Nietzsche és Schopenhauer között –, és bár az első adások még az utolsó évadban is igazi guilty pleasure-ként tudtak szolgálni, a botrányoktól hangos előválogatók koránt sem tettek jót a műsor további részének és a kikerülő énekesek karrierlehetőségeinek sem.


Ebből következik a harmadik probléma, vagyis a műsor utógondozása. Ameddig az első évadokból olyan nevek kerültek ki, akik még most is aktív és ismert énekesek – Vastag Csaba, Oláh Gergő vagy éppen Kocsis Tibor, – addig az elmúlt szezonokból nagyjából csak Manuel számít sikertörténetnek, aki amúgy még csak a dobogóra sem fért fel. Izgalmas kérdés, hogy az utolsó szezonból kikerültek számára milyen komolyabb lehetőségek várnak. Közülük talán a tavalyi bronzérmes Mihályfi Lucában rejlik a legtöbb potenciál, akivel mi is beszélgettünk karrierje alakulásáról.

Kiemelt tartalom
„Manuellel fellépni életem legjobb élménye” – Interjú Mihályfi Lucával „Manuellel fellépni életem legjobb élménye” – Interjú Mihályfi Lucával 2023.10.26 16:35

Persze a most futó The Voice-szal az utóélete szempontjából még nem tudjuk összehasonlítani az X-et, de már az is sokat számíthat, hogy a tavalyi X-Faktor 12 millió forintos főnyereményéhez képest a The Voice egy évig lakhatást biztosít egy újépítésű lakóparkban, a győztesre pedig 36 millió forint nyeremény vár – meglátjuk, hogy ez mire lesz elég hosszútávon.

Miben más a Voice az X-Faktorhoz képest?

Röviden: Élvezhetőbb, szerethetőbb, profibb.

Amikor az RTL bejelentette, hogy nem indítja el az X-Faktor 12. évadát – annak ellenére, hogy az előkészületi munkák már megkezdődtek – megindultak a találgatások, hogy milyen szuperprodukcióval fogja majd kitölteni a szombat esti idősávot a csatorna.
A választás a korábban már itthon is futott és Amerikában töretlen sikernek számító The Voice-ra esett. Az viszont nagyobb meglepetés volt, hogy az X egyik mentora sem tér vissza coach-ként, helyette Curtisből, Manuelből, Trokán Nóriból és Miklósa Erikából – aki a patinás közmédiából igazolt át – fog állni a négytagú zsűri. Az összetételt erősen bírálták, hiszen a kritikus hangok olyan véleményeket fogalmaztak meg, mint „a Trokán Nóri színész és nem énekes, a zöldfülű Manuel mi jogon fog mások felett ítélkezni, Curtis az élő adásokra már be sem fog érni kétlábon és egyáltalán, Miklósa Erika hogy gondolta, hogy beül ezek mellé”?

Az érthető szkepticizmus ellenére meglepően jók a dinamikák a coach-ok között. A műsor jól épít a „két rapper”, Curtis és Manuel közötti összjátékra, Miklósa Erika jól hozza a laza tyúkanyó szerepét és Nóri is jól száll be ebbe a körforgásba. Az is a műsor pozitívumai közé tartozik, hogy jót tett az új formátumnak, hogy kiegyenlítették a nemek arányát, az X-Faktorban ugyanis a három állandó mentor (Gáspár, Puskás, ByeAlex) mindig elnyomta a negyedik női tagot, bárkit is ültettek a székbe.

A műsor vezetését Istenes Bence kapta meg, aki hozza azt, amit tőle el lehet várni: jól illeszkedik a műsorba és amennyi humort a formátum enged, annyit bele is tesz a műsorvezető. A tavalyi X-nél nem sokat adott hozzá a műsorvezető, megítélésem szerint Miller Dávid rutintalansága, illetve az, hogy képtelen fegyelmezni, kontrollálni a mentorokat az élők alatt, rányomta a bélyegét az adások élvezhetőségére. Az RTL pedig most nem kockáztatott.

Kiemelt tartalom
REFRESHER-KVÍZ: Te mennyire emlékszel a Barátok közt sorozatára? REFRESHER-KVÍZ: Te mennyire emlékszel a Barátok közt sorozatára? 2024.8.31 8:14

Érdemes arra is külön figyelni, hogyan játszik a térrel a Voice az X-Faktorhoz képest. Az X-ben a válogatók alatt a színpad egy téglalapszerű formát vesz fel, a mentorok és az előadók nagyjából egy síkban vannak, közöttük pedig a mentorok asztala található, ez a térelosztás, illetve az asztal is az elzártságnak, a megközelíthetetlenségnek a szimbolikája. 

Az X-Faktor színapda Forrás RTL

Ezzel szemben a Voice-ban már a válogatók alatt is látványos vizuállal dolgoznak, az előadótér teljesen nyitott, a versenyző egy magasított színpadon áll, a coach-ok hozzá képest lentebb helyezkednek el. Így az előadó kap egy kitüntetett szerepet és az, hogy a teret nem töri meg egy amúgy diszfunkcionális asztal, a coach-oknak egy fizikai tér is rendelkezésre áll az összjáték fokozására – Manuel és Curtis között főleg. Ez az elosztás lehetőséget biztosít a versenyzők és az ítészek közötti interakcióknak, öleléseknek, kézfogásoknak, ez pedig az X-Faktorral ellentétben megadja a műsornak azt a közvetlenséget és azt bensőségességet, ami közelebb hozza a nézőt és igazán szerethetővé teszi a formátumot.    

Színpad a Voice-ban Forrás RTL

A válogatók   

A legszignifikánsabb különbség az X-Faktor és a Voice válogatói között az előszelekció.
Vagyis ameddig az előbbi minden Lil Szuprím Erforsz és DJ Rostos Narancslé-kaliberű jöttmentet a zsűri elé enged (a trash-faktor és a nézettséggenerálás miatt persze már egyre inkább szándékosan is), addig az utóbbi nagyon figyel arra – és ez a formátum ars poeticája is –, hogy olyan szereplőket válogasson össze a TV-felvételekre, akik valóban tehetséges, képzett, esetleg már színpadokat is megjárt arcok, csak elakadtak valahol a karrierjükben. És valóban, a kisfilmekben vagy a versenyzők beszámolóiban sorra előkerül az, hogy régóta vártak egy olyan kaliberű és presztízsű formátumra, mint a Voice, sőt vannak, akik csak ezért utaztak Magyarországra.


Továbbá a műsor színvonalát és komolyanvehetőségét az X-Faktorhoz képest nemcsak a fődíj megháromszorozásával próbálták emelni, hanem például azzal is, hogy az előválogatókon végig élőzene kíséri az előadókat.

Forrás RTL Sajtóklub

Az X-Faktor szabályaihoz képest – ahol a táborba való továbbjutás kritériuma a három igen szavazat a négyből – a Voice-nál egészen egyszerűen, ha a zsűri valamelyik tagjának elnyeri a tetszését a produkció, akkor ő egy gomb megnyomásával megfordulhat, a versenyző pedig automatikusan annak a coach-nak a csapatába kerül. Minden mentor összesen 14 versenyzőt vihet magával a következő fordulóba. A műsor része még a blokk gomb, ami arra szolgál, hogyha valamelyik coach-nak nagyon tetszik egy produkció és mindenképpen szeretné azt a versenyzőt a csapatában látni, akkor még a megfordulás előtt blokkolhat egy másik coach-ot, elhappolva előle az előadót. Mindenkinek egy ilyen blokk-lehetősége van a teljes válogató alatt.

Tábor vs. párbaj

Az X-Faktor tábora fogyasztói szemmel mindig egy érdekes átmenet „a fullba nyomjuk a kretént” és a „most már illene komolyan venni ezt a műsort” mentori attitűdje között, hiszen a trollkodásból továbbküldött és a potenciális élő show-s versenyzők együtt mérkőznek meg, (130-150 fő) és sokszor visszacsap az a perspektíva, amit ByeAlex a következőképpen fogalmazott meg kiválóan:

Az álmokról szól az X-Faktor, és mi nem törjük össze az álmokat.

Ott hármasával kellett előadniuk egy dalt, amit 24 óra alatt gyakoroltak be, a továbbjutókat pedig a mentorok egyből szétosztják egymás között – a korábbi évadokban csapatokra bontották a versenyzőket és minden mentor kapott egy csapatot –, a tábor második részében pedig az egyes mentorok versenyzői újra előadnak, ahol már azon 6 szék megszerzéséért folyik a küzdelem, ami továbbjuttat a mentorházba.


A Voice koncepciója ezzel szemben sokkal egyszerűbb, követhetőbb és érthetőbb. Az ítészek párba állítják a 14 versenyzőjüket, ahonnan 7+2-en juthatnak tovább, ugyanis minden coach megmenthet egy versenyzőt és el is rabolhat egy másikat a rivális coach-ok bármelyikétől.

Mentorház vs. kiütés

A mentorházba minden mentor hat kiválasztott versenyzője kerül be. Mindenki előadja saját produkcióját, majd az egyes mentorok kettő előadót egyenesen az élő showba juttathatnak, kettő kiesik és megint kettőt pedig a többi mentor kezébe adnak, akik még megmenthetnek egy nekik szimpatikus versenyzőt, és továbbvihetik az élő adásokba.


A Voice megint csak egy kevésbé zavaros sémát követ, az egyes coach-ok meghallgatják a csapatuk összes produkcióját, majd a 9 közül azt a három versenyzőt ültetik le a három székre, akiket tovább szándékoznak vinni. A 9 versenyző közül bárki leülhet a székbe, de bárki fel is állhat, ami pedig itt csavarként funkcionál az az, hogy a székek között hierarchikus a sorrend, így, ha valaki az első széket kapta és már csak két produkció van hátra a csapatból, biztos továbbjutó.  

Mentorház az X-Faktorban Forrás RTL

Az élő show

Az élő show már nagyon hasonló mindkét formátum esetében, az X-Faktor is igyekszik komolyabban venni magát – bár a válogató paradigmaváltása miatt a néző már nem igazán hiszi ezt el neki –, ellenben a Voice sokkal autentikusabban és meggyőzőbben építkezik.

Kiemelt tartalom
Jót tesz nekünk, ha identitáskérdést csinálunk a magyar fociból? Jót tesz nekünk, ha identitáskérdést csinálunk a magyar fociból? 2024.6.25 19:29

A Voice élő adásai sokkal koordináltabbak, összeszedettebbek és lendületesebbek. A beszólásoknak helye van, szemben az X-szel, ahol már tényleg kínos szóviccek és gyenge poénok, gag-ek nehezítették a műsor élvezhetőségét, nem beszélve arról, hogy az X-Faktor bénázásaihoz képest itt még a kieső produkciók is magas színvonalúak.


Ami viszont talán az X-Faktor javára szól az az, hogy a továbbjutók kérdésébe beleszólásuk van a mentoroknak, hiszen az ő igen-nem szavazataik döntik el, hogy ki az a 3-4 versenyző, aki széket kap és ki az, akit a nézők menthetnek csak meg. A Voice-ban a zsűri már csak egy kiegészítő elem, a versenyzők továbbjutása kizárólag a nézői szavazatoktól függ, a coach-ok figyelmen kívül hagyása és a szakmának ez a típusú relativizációja viszont nem tesz jót a hiteles tehetségkutató imidzsnek, ezért az X kompromisszumos megoldása papíron jobban működik.   

Összességében tehát a Voice kreativitásban, letisztultságban és minőségben is javít az X-Faktorhoz képest, és tulajdonképpen pont azt a kompromisszumok nélküli, konformista élményt nyújtja a fogyasztó számára, amit az ember elvárhat egy jó színvonalú szombat esti szuperprodukciótól.

A kérdés az, hogy ez a fajta tisztaság és frissesség kitarthat-e a következő szezonokban, vagy az újdonság varázsával elmúlik majd ez is. Azonban piaci körülmények között nemcsak a tartalom minősége fontos, hiszen akkor a Márkó és Barna Síkideg, vagy Kadarkai Endre Szavakon túl-ja is simán mehetne főműsoridőben, hanem az is, hogy hány nézőt képes a tévé elé vonzani az adott produkció, ebben pedig már nem áll olyan fényesen a Voice.

Színvonalban összességében előrelépés a Voice, de mi a helyzet a nézettséggel? Forrás RTL Sajtóklub

A nézettség beszél, a vesztes ugat

Az a hegemón médiapiaci pozíció és az elsőség, amit az RTL az elmúlt több mint húsz évben mindig magáénak tudhatott, pár éve elkezdett leolvadni és a most már az számít nagy szónak, ha a heti főműsoridős nézettséget és elérést – amit általában a 18 és 49 éves korosztály esetében szoktak mérni – nem a TV2 vezeti a rangsorban. Hol vannak már azok az idők, amikor a Voice-szal kísérletező TV2 16 százalékos share-je (vagyis azon háztartások százalékos aránya az összes televízióval rendelkező háztartáshoz képest, akik a program sugárzása idején nézték a műsorokat) sehol sem volt az X-Faktorral hasító 30 százalékos RTL share-hez képest?

Az RTL és TV2 harca sokkal többről szól, mintsem pusztán a kapitalizmus természetes, édeni állapotaként megszokott piaci versenyről. Ez már sokkal inkább ideológiai-kulturális csata, ahol az RTL nehezített körülmények között harcol abban a médiatérben, ahol az ellenfele a privilegizált helyzetben lévő, a kormánypárt holdudvarához tartozó TV2-csoport.

Az RTL így minden fegyverét bevetette, de hiába a megmikrózott és egy chillezős hétvégi estére tényleg kellemesen fogyaszthatóvá tett zenés tehetségkutató-formátum, össznézettségben teljesen elmarad, a statisztikailag relevánsnak számító 18 és 49 közötti share-százalék esetében pedig hullámzóan közelíti csak meg a rivális csatornán futó Sztárban sztár leszek! vagy éppen a Dancing with Stars nézettségét.

Kiemelt tartalom
Amy Winehouse a modern kor egyik legnehezebben eladható popsztárja, és nem is sikerült eladni a róla készült filmmel Amy Winehouse a modern kor egyik legnehezebben eladható popsztárja, és nem is sikerült eladni a róla készült filmmel 2024.4.14 9:41

Ha a tavalyi X-Faktorhoz viszonyítjuk az adatokat, akkor a helyzet még kevésbé biztató.
Az akkor már futó Sztárban sztár leszek!-et, majd az azt váltó-kiegészítő Dancing with Stars-t az X-Faktor a válogató idején simán lepipálta mind össznézettségben, mind pedig a 18-49 közötti share-százalék-ban, valószínűleg az utolsó évadokban megszokott trash-élmény miatt.

A Sztárban sztár leszek! zsűrije: (balról) Majka, Köllő Babett, Tóth Gabi és Pápai Joci Forrás TV2


A műsor népszerűsítésében óriási szerepe volt a TikTok-nak is – de a későbbi részek (tábor, mentorház, na és persze az élő adások) esetében is hiába voltak sokszor nagyobbak a TV2 nézőszámai, a már megénekelt és releváns kategóriában az X sokszor így is legyőzte a konkurens csatorna szuperprodukcióit. A Voice esetében itt erről szó nincs, így nemcsak a most futó rivális műsorokhoz képest, de a már tavaly (élmény szintjén) kihalófélben lévő X-Faktorhoz képest is alulmarad.

Mindent összevetve tehát azt mondhatjuk, hogy ugyan élvezhetőbb és meggyőzőbb az a vérfrissítés, amit az RTL levezényelt és becsülendő, hogy nem hagyta tovább inflálódni a tehetségkutatók értékét, de a számok magukért beszélnek: az látható, hogy a befektetett munka ellenére a csatorna nem tudta permanensen átvenni a vezető szerepet a TV2-től, ami a 3-4, rosszabb esetben 5-6 százalékos share-lemaradásban üt vissza a csatornának.

A kérdés természetesen az , hogy az RTL a következő őszi szezonban mekkora hangsúlyt fog szánni a kreatív-tartalmi szempontokra vagy esetleg inkább csak a nézettség lesz a prioritás? Amennyiben kizárólag az utóbbi, könnyen lehet, hogy a TV2-ős 2012-es próbálkozáshoz hasonlóan most sem számíthatunk két egymást követő évadra (hogy aztán 2034-ben majd megvegye a licenszt a Viasat 3).

Van-e még értelme a tehetségkutatóknak?

A felvetés egyrészt jogos, másrészt pedig költői.


Ugyan a Voice most mindent megtesz annak érdekében, hogy tisztára mossa a tehetségkutatók nevét és visszaadja nekik azt a hitelt, ami a 2000-es évektől a 2010-es évek elejéig jellemezte a formátumot, felmerül a kérdés, hogy egyáltalán szükség van-e még ilyen és ehhez hasonló – magát komolyan vevő – műsorokra? Meg tud-e újulni annyira a Voice vagy bármelyik nem a trash-faktorra építő mainstream tehetségkutató, hogy valóban belépést biztosítson a magyar könnyűzenei világba?

Kiemelt tartalom
Az elégetett milliárdokból csak egy erőltetett, Disney-szerű adaptációra futotta - Megnéztük a Most vagy soha! című filmet Az elégetett milliárdokból csak egy erőltetett, Disney-szerű adaptációra futotta - Megnéztük a Most vagy soha! című filmet 2024.3.15 15:53

Az is egy izgalmas pontja a tehetségkutatókról szóló diskurzusoknak, hogy valójában nem abból lesz sztár, vagy legalábbis sikeres előadó, aki el tud énekelni szépen egy számot, hanem az, akinek van egy olyan karaktere, személyisége, amihez a néző nem tud ambivalensen viszonyulni. Főleg, ha ehhez még egy jól felépített szociosztori is társul – ez adja a műsor sokszor kritizált reality jellegét. A szegény öreg parasztember legkisebb fia a hamuba sült pogácsával elindul szerencsét próbálni, hogy aztán megnyerje a műsort és a fele királyságot.


Viszont annyiszor láttuk a műsorokban ezeket az utakat, hogy már régen elvesztette autentikusságát és a fogyasztói ingerküszöb is magasabban van annál, hogy a néző évről évre 3-4 ilyen sztorival is rezonálni tudjon. Csak tovább rontja az egészet az, hogy a műsor felelőtlenül, elfogyasztható termékként tálalja ezeket a sorsokat, ezért cserébe pedig az X-Faktor, de még a Voice is megérdemli, hogy romoljon a reputációja. A formátum relevanciáját tovább ingatja az is, hogy a 2010-es évek második felétől kezdve rengeteget változott a magyar zeneipar és úgy alapvetően a zenefogyasztási szokásaink.

Azahriah és Dzsúdló a Budapest Parkban, amit Beton.Hofival, Krúbival és a Carson Comával együtt már évek óta rendre megtöltenek
Forrás Bodnárd Dávid / Dzsúdló / Instagram

A szakmai körökben elismert, a KERET Blog által szervezett underground Kikeltető olyan arcoknak adott teret a kibontakozásra, mint Krúbi vagy a Carson Coma, akik ma már teltházas Budapest Parkokat csinálnak, de az elmúlt 2-3 évben is olyan előadók nőttek ki a földből, mint Dzsúdló, Beton.Hofi, Ekhoe vagy a Puskásban triplázó Azahriah, így a klasszikus értelemben vett grandiózus tehetségkutató-formátumok már nemcsak a zeneipari rekrutációt nem határozzák meg semmilyen formában, de sok esetben már a műsor puszta szórakoztató funkciója is egyre kevesebb ahhoz, hogy a nézőket hosszútávon a képernyő előtt tartsa. A számokból jól látszik, hogy ezen még a Voice sem tud segíteni.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!