ma 2024.11.24 9:20
Olvasási idő 6:44
Szentgyörgyi Zénó

Az X-faktor egy év kényszerpihenő után visszatért, de minek? – Megnéztük a „tehetségkutató” új évadát

Az X-faktor egy év kényszerpihenő után visszatért, de minek? – Megnéztük a „tehetségkutató” új évadát
Forrás RTL
KULTÚRA RTL TEHETSÉG X-FAKTOR

Az RTL-nél beköszöntött az ősz, és visszatért a hírhedt tehetségkutató is, ami sok új meglepetést nem tartogatott és minden igyekezete ellenére is érthető, hogy miért volt szükség egy évnyi pihentetésre. Szentgyörgyi Zénó véleménycikke.

Tavaly ősszel az X-faktort sokak (kellemes) meglepetésére a Voice váltotta, a Voice-t pedig idén újra az X-faktor. Akkor egy hosszú cikkben részletesen elemeztük már azt, hogy miért fáradt el az X-faktor-franchise, miért küldték el kényszerpihenőre, és azt is kifejtettük, hogy ezzel szemben miért volt szerethetőbb és élvezetesebb a tiszta lappal induló Voice. Viszont annak ellenére, hogy az egy magasabb szórakoztatóipari színvonalat képviselt, nézettségben messze elmaradt mind a várakozásoktól, mind attól, amit az X-faktor korábban szállítani tudott. Az említett cikkben (amit amúgy nagyon ajánlunk azoknak, akiket mélyebben is érdekel a tehetségkutatók hazug világa) szkeptikusak voltunk azzal szemben, hogy a Voice megér-e még egy évadot. De ahogyan várni lehetett, az RTL biztonsági játékot játszva inkább visszahozta a nagy klasszikusát. Mi ismét úgy döntöttünk, hogy belenézünk a megújuló(?) X-faktorba.

A veretes mentorgárda
A veretes mentorgárda Forrás RTL

Milyen csodás ez az X-faktor

Bárcsak azt írhatnánk, hogy mindenki kedvenc zenés tehetségkutatója egy évnyi kihagyás után a hamvaiból feltámadó főnixmadárra emlékeztet minket, de sajnos sokkal inkább egy olyan régi, középsulis osztálytársra, akit a nosztalgia megszépít az emlékeinkben, de mikor újra találkozunk vele, rájövünk, hogy miért olyan rohadtul fárasztó.

Kiemelt tartalom
A Kabát FC a foci és a reality műfajának is teljes megcsúfolása, mégis az őszi felhozatal eddigi legszórakoztatóbb műsora A Kabát FC a foci és a reality műfajának is teljes megcsúfolása, mégis az őszi felhozatal eddigi legszórakoztatóbb műsora 2024.9.22 9:27

Na, hát körülbelül ilyen az új X-faktor is. Elviekben kapott azért egy vérfrissítést, hiszen egy kicsit átalakult a struktúra és érkeztek új mentorok. A műsor kezdete előtt izgalmas kérdés volt, hogy a korábban megszokott (és eléggé megunt) Gáspár Laci-ByeAlex-Puskás Peti triumvirátus plusz a vetésforgóban hozzájuk csatlakozó női mentor helyett milyen felállás lesz várható. A választás végül Tóth Andira, Valkusz Milánra, a frissen RTL-hez szerződött Majkára és a visszatérő alapkőre, az önjelölt Gucci-nagykövetre, a gyantázott ősgorillára, Gáspár Lacira esett.

A második élő show záró pillanatai
Az első élő show záró pillanatai Forrás RTL

Az új évadnak potenciálisan az lehetett volna az egyik nagy fegyvere, hogy a visszatérést egy teljes garnitúracsere is kíséri és tabula rasa szellemében minden zsűritag egy új és friss arc lesz. Az alapvetően egy izgalmas produceri döntés, hogy egyáltalán milyen profilok képesek bárminemű hitelt adni a műsornak, vagy garanciát a színvonalnak, de az biztos, hogy nem árt, ha olyan emberek válnak mentorrá, akik maguk is a zeneipar meghatározó, releváns és ami talán a legfontosabb, piacképes szereplői. De lássuk be, azért nem egy hálás feladat, mert valószínűleg kevés A-listás előadó érzi úgy, hogy a nevét tudná adni a franchise-hoz. Elég furcsa is lenne belegondolni abba, ha a mentorszékekre olyan nevek lennének felírva, mint mondjuk Lábas Viki, Fekete Giorgio, Beton.Hofi vagy éppen Dzsúdló. Az is kész csoda, hogy a mentorgárda fele olyan szereplő, aki tényleg képviseli a zeneipar A-vonalát.

Kiemelt tartalom
REFRESHER-KVÍZ: Te mennyire emlékszel a Barátok közt sorozatára? REFRESHER-KVÍZ: Te mennyire emlékszel a Barátok közt sorozatára? 2024.8.31 8:14

Az egyik természetesen Majka, akinek olyan nagyon sok választása valószínűleg nem volt, hiszen azért is hozták vissza az RTL-hez, hogy hozzáadjon a csatorna gigaműsorainak színvonalához. Az egész zsűrinek abszolút ő a motorja, az esze és a fékrendszere is, akinek a szórakoztatóipari rutinja és karaktere tényleg a műsor egyik legerősebb és legstabilabb pontja. A másik ilyen arc Valkusz Milán, a Valmar TV2 által kevésbé dédelgetett fele, aki most, ha csak az X-faktor erejéig is, de az RTL-t „erősíti”. Lehetséges, hogy egy kiváló producerről és egy karizmatikus előadóról beszélünk, de zsűritagként, ebben a TV-s szerepben egészen csapnivaló és kiábrándító. Nekem személyesen azért is egy különösen nagy csalódás, mert láttam vele olyan interjút, ahol őszintén, komoly témákról osztott meg meglepően mély és izgalmas gondolatokat. Ehhez képest pedig ez az összezavart, hisztis és könnyen manipulálható kisgyerek perszóna minden „képernyőképességét” elveszi.

A veretes mentorgárda
A veretes mentorgárda Forrás RTL

Na és akkor a zsűri másik, piacképtelen feleként ott van még Gáspár Laci, aki igazából pont azt hozza, amit egy ember elvárhat tőle – vagyis nem hoz annál többet, amire számítani lehet. Trollkodás a válogatók alatt és gátlástalan kötekedés az élő adásokban. Illetve szintén újoncként debütál az énekléssel felhagyó Tóth Andi is, akinek a szereplése azért is különleges, mert ő pontosan 10 évvel ezelőtt versenyzőként szerepelve a műsorban egészen az első helyig jutott. Tóth Andi szintén a műsor kellemes meglepetése, az ő személyisége és határozottsága jót tesz a show összképének és a mentorgárda dinamikájának is, már ha éppen nem nyomja le őt a többi mentortársa.

Egyébként a visszatérő X-faktornak az is egy elég nagy hibája a zsűri kiválasztása terén, hogy eddig minden évben olyan görcsösen ragaszkodtak a három férfi és egy nő egyensúlyhoz, annak ellenére is, hogy valójában egyik évben sem működött. De most sem éltek azzal a lehetőséggel, hogy akkor ezt hátrahagyva egy helyett két női mentor szerepeljen, (mondjuk Gáspár Laci helyett) amiben sokkal több potenciális izgalom is rejtőzhetett volna a már megunt viszonyrendszerekhez képest.

X-faktor, élő show, RTL
A második élő show záró pillanatai Forrás RTL

Végeláthatatlan válogatók és döcögős élő adások

A műsor struktúrájára és építkezésére is ráfért (volna) a változás, ami dinamikusabbá és kevésbé vontatottá tehette volna az adásokat. Korábban (2022-ben) egy évad úgy nézett ki, hogy négy adás szólt a válogatóról, kettő a táborról és még kettő a mentorházról, ahol végül eldőlt, hogy ki az a tizenkét versenyző, aki bejut az élő showba, vagyis összesen 8 rész volt előre felvéve. A műsor akkor sem árult zsákbamacskát, de legalább az a változatosság megvolt benne, hogy van a válogatós rész, ahonnan természetesen jönnek a kedvcsináló short videók a kellemetlenebbnél kellemetlenebb performanszokról, vagy a nagy éneklésekről, aztán van egy tábor, ami átmenet még a könnyedebb és a „nagyon komolyan vesszük magunkat” hangulat között, míg a mentorház már szinte csak az utóbbit képviseli. Ez a változatosság adott egy lüktetést a műsornak.

Kiemelt tartalom
Idén bekapcsoltuk a tévét, de bár ne tettük volna: magyar műsorok, amelyeken hatalmasakat krindzseltünk 2023-ban Idén bekapcsoltuk a tévét, de bár ne tettük volna: magyar műsorok, amelyeken hatalmasakat krindzseltünk 2023-ban 2023.12.31 19:18

Ezzel szemben az új évadban a válogatót borzasztóan hosszúra nyújtották, 7 és fél adáson keresztül pontosan ugyanazt kapta a pofájába a néző, hiszen minden válogató adás pontosan ugyanolyan kiszámíthatóan és ingerszegényen építkezik. Ha megszólal a zongora aláfestőzene, akkor már egyértelmű, hogy jön a nagy drámai bemutatkozás a versenyzőről, akiben eddig senki nem hitt, aki mélyről jött és aki most nagyon megmutatja, hogy ő bizony mit tud. Ezek szoktak lenni a négyigenes, állótapsos produkciók. Aztán van ennek az ellenkezője, amikor teljesen képtelen arcok adják elő magukat és nyilván az ő egy részük is továbbjut, fenntartva a trash-élményt. És ezekhez csatlakoznak azok az adásrészek, ahol több produkció összevágva szerepel, vagy azért, mert az az pár ember meggyőzi a mentorokat, vagy azért, mert csak simán szarok és ki lehet őket ejteni.

A válogató legszebb jeleneteinek egyike
A válogató legszebb jeleneteinek egyike Forrás RTL

A válogató körüli hype, meg persze a trash-lufi az adások felére teljesen kipukkan, de itt még mindig csak a széria elején tartunk, a maratoni válogató után ismét a tábor jön két és fél résszel. Idén ebben annyi az újdonság, hogy egyrészt nem nyolc, hanem tíz adás előzi meg az élő showkat (amit egyébként semmi nem indokolt) és a mentorház helyett már a tábor végén automatikusan kiderül, hogy ki juthat az élő showba és ki nem. Ez praktikusság szempontjából érthető döntés, viszont a tábor és a mentorház szétválasztása mögött mindig állt egy szimbolikus jelentés, a szintlépés reprezentációja, ami az új évadból teljes egészében hiányzik – talán nem is véletlen.

Sajnos nemcsak a válogató és táboros részek, de az élő adások sem tartogatnak nagy meglepetéseket. Mint minden évben, most is a dalszerző karakterekre és a mások dalát eléneklőkre oszlanak a versenyzők, most is ugyanannyi ember esik ki, mint az előző évadban, és Gáspár Laci most is ugyanolyan elviselhetetlen és kellemetlen jelenség a maga stílusával, mint az előző évadban. Viszont ameddig senki sem érti, hogy Pápai Joci mit keres a műsorban, (meg hát a csatornánál) addig Miller Dávid azért abszolút hozzá tud adni az élő adások élvezhetőségéhez, pláne akkor, ha az előző évadokban nyújtott teljesítményéhez viszonyítjuk.

A kiváló műsorvezető duó, Stan és Pan
A kiváló műsorvezető duó, Stan és Pan Forrás RTL

Fogyasztói szemmel az a legrosszabb élmény, hogy az X-faktor semmilyen szinten sem képes többet nyújtani, mint korábban, ugyanarra meg egy idő után nem kíváncsi az ember. Az egyes adások felépítése sokszor kiszámítható és hatásvadász, az évad pedig annak ellenére, hogy megújulva, frissen szeretett volna visszatérni, csak még inkább elnyújtott, hosszadalmas és fárasztó lett, amin az új mentorcsapat és műsorvezetős páros sem tudott igazán érdemben hozzátenni, ha az eddig leadott műsorokat figyeljük. Viszont azt mindenképpen el kell ismerni, – hiszen csak ez számít – hogy ha élvezhetőségben nem is, nézettségben az X-faktor hozta azokat a számokat, ami kellően erős érvnek bizonyulnak ahhoz, hogy jövőre ugyanúgy elindítsák a tehetségkutatót rémét.  

Kiemelt tartalom
Sztárbox: az RTL előkotorta régi nagyágyúját, hogy beinduljon a pakk-pakk – De mennyire működik 2023-ban egymás püffölése? Sztárbox: az RTL előkotorta régi nagyágyúját, hogy beinduljon a pakk-pakk – De mennyire működik 2023-ban egymás püffölése? 2023.12.3 9:38

Az X-faktort igazából kizárólag az tudná csak megmenteni a színvonalbeli kegyvesztettségétől, ha lenne bennük annyi, hogy „ha már tényleg trash, amit csinálunk, akkor toljuk fullba a kretént”, és jussanak be olyanok az élő show-ba, (mint mondjuk idén a maci) akik tényleg csak azért vannak, hogy szórakoztassanak, és hülyét csináljanak magukból. És akkor nem kellene eljátszani azt, mintha az X-faktor egy komolyan vehető műsor lenne. 

Kundra Zsombor a válogatók alatt
Kundra Zsombor a válogatók alatt Forrás RTL

Fesztiválszínpadok VS. művelődési házak

Talán nem túlzás, ha azt állítjuk, hogy az X-faktornak vagy éppen általában a hasonló formátumú, nagy költségvetésű televíziós produkcióknak nem sok hitele maradt a nyilvánosságban. Tehetséges emberek évről évre tűnnek el a süllyesztőben, miközben elmaradnak azok a mesébe illő hőstörténetek, amiket az X-faktor egykoron ígért a szerencsét próbáló, és a királyságot elhódító szegénylegényről. De az sem ér senkit váratlanul, hogy azért a tehetségkutatók által felkínált illúziónak a dilemmája erősen túl van tematizálva a nyilvánosságban, és mivel rettentő sok új gondolattal mi sem tudnánk előrukkolni, ezért inkább csak egyetlen aspektusra szeretnénk kitérni.

Leginkább a legutóbbi két élő show alatt volt egy erőteljes összetűzés Gáspár Laci és Majka között, ami durva leegyszerűsítés után a nagy hang és az egyéniség/karakter kérdéséről szólt. Gáspár Laci azt mondta, hogy hiányolja a nagy hangokat, a minőségi éneklést(?) a zeneiparból, és ezért is állt bele keményen azokba, akik egy leheletnyi autotune nélkül nem tudnak tökéletesen énekelni. Majka pedig amellett érvelt, hogy az egyéniség, a karakter és a jó dalszerző képesség sokkal fontosabb, és fenntarthatóbb zeneipari jelenlétet biztosít.

Szabó Bence a válogatók alatt
Szabó Bence a válogatók alatt Forrás RTL

Gáspár Laci hozzáállása ebben a vitában szimbolikus jelentőségű, hiszen az attitűdje teljes mértékben megegyezik azzal az elavultsággal, amit az X-faktor szellemisége is képvisel. A múltban ragadt, irrelevánssá vált és képtelenné arra, hogy megújuljon.

Ez pedig azért meglehetősen szomorú, mert a műsor és a versenyzők utóélete már annyiszor bizonyította, hogy a nagy hangokra hosszútávon nincs szükség és csakis showelemként lehet értékesíteni őket. Azzal, hogy valaki el tud énekelni egy népszerű, ismert slágert, maximum a művelődési házakig lehet eljutni, de a nagyszínpadokig semmiképpen sem. A tehetség vagy egy jó hang önmagában még mindig borzasztóan kevés, mert hiába nem hamis valami, ha amögött nincs lélek, nincs karakter, nincs elképzelés, akkor arra az emberek nem fognak jegyet váltani.

Kiemelt tartalom
The Voice vs. X-Faktor: Így próbálta meg újjáéleszteni az RTL a már elcsépelt tehetségkutatókat The Voice vs. X-Faktor: Így próbálta meg újjáéleszteni az RTL a már elcsépelt tehetségkutatókat 2023.11.18 9:35

Mindezek ellenére az X-faktor és minden ilyen műsor addig fog futni, ameddig el tudja hitetni a közönségének akár csak egy kis részével is, hogy itt bárki a semmiből képes eljutni a csillagokig.

Fehér Krisztián, az idei évad legnépszerűbb arca
Fehér Krisztián, az idei évad legnépszerűbb arca Forrás RTL
Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!