A divat világában semmi nem állandó, így természetesen a legnagyobb divatházak élén álló kreatív igazgatók állása sincs bebetonozva. Erre tökéletes példa az idei év, amikor a legtöbb luxusmárka a változtatás mellett döntött.
Az elmúlt hónapokban csak úgy kapkodtuk a fejünket a nagy márkák bejelentései miatt. Távozó tervezők, megüresedett pozíciók, hamar betöltött üresedések és sok esetben teljes titoktartás jellemezték azokat a híreket, melyek egy-egy kreatív tervezői poszttal kapcsolatos változásokról tájékoztattak minket. Vannak designerek, akik visszavonultak, akadtak, akik csak helyet cseréltek egymással, de olyanokról is szép számmal beszámoltak, akik egy-egy, az addigiaknál nagyobb kihívásra bólintottak rá. Számtalan brand döntött amellett, hogy ideje egy kis vérfrissítést alkalmazniuk, így megértjük, ha valaki belezavarodott abba, hogy éppen ki és mit tervez a következő szezonokban. Annak érdekében, hogy egy kicsit tisztábban lássunk, megpróbáltuk összegyűjteni azokat az ismert és elismert divatházakat, ahol a legfontosabb pozícióban történtek nagy változások.
Versace
A nagy meglepetések sorát Donatella Versace nyitotta, amikor március közepén Instagramján bejelentette, hogy közel harminc év után lemond a Versace kreatív igazgatói posztjáról. Bátyja, Gianni 1997-es tragikus halála után Donatella elkötelezetten ápolta annak hagyatékát, és az egekig emelte a családi brandet. Azonban három évtized után úgy döntött, eljött az ideje annak, hogy a fiatalabb generáció is esélyt kapjon arra, hogy beírja magát a Versace történelmébe. „Életem legnagyobb megtiszteltetése volt tovább vinni Gianni bátyám örökségét. Ő volt az igazi zseni, de remélem, hogy bennem is él valamennyi a szelleméből és kitartásából“ – írta bejegyzésében. Donatella az ominózus posztban persze nem köszönt el végleg, hiszen abból kiderült, hogy mint vezető márkanagykövet, továbbra is fontos szerepet kap, illetve arról is lerántotta a leplet, hogy ki lesz az utódja.
A Versace kreatív igazgatója 2025 áprilisától a negyvenkét éves Dario Vitale, aki korábban rendkívül sikeres időszakot tudhatott maga mögött a Miu Miu-nál, ahol nemcsak a márkaarculatért felelt, de a konfekció kollekciók tervezési igazgatójaként is dolgozott Miuccia Prada oldalán. Vitale nyilatkozatában a Versace évtizedeken átívelő, divattörténetileg is fontos örökségéről beszélt és megerősítette, hogy vízióin, szakértelmén és elhivatottságán keresztül szeretne ehhez hozzájárulni. A tervező első kollekciója a szeptemberi Milan Fashion Weeken debütált, mi pedig kíváncsian várjuk, hogy a jövőben így is megmarad-e a Versace DNS a márkában, vagy egy egészen új korszak kezdődik majd a márka történetében.
Gucci
Sabato De Sarno a Guccitól való távozása senkit sem lepett ugyan meg, hiszen azt már a 2024/2025-ös őszi-téli kollekció bemutatása előtt bejelentette a márka. A tervező tavaszi ready-to-wear gyűjteményével pedig méltóképpen el is búcsúzott a több mint százéves múltra visszatekintő olasz brandtől. Az utód személye sokáig kérdéses volt, viszont ahogy a távozás nem kavarta fel az állóvizet, annál inkább kerültünk sokkhatás alá, amikor fény derült arra, hogy ki lép a helyére. Sabato De Sarno helyett ugyanis az elmúlt évek egyik legnagyobb hatású designere, Demna tervezi a Gucci kollekcióit. A Balenciaganak teljesen új lendültet és arculatot adó designer által megálmodott gyűjtemény csak 2026 elején kerül majd bemutatásra, viszont ha valamire, hát erre érdemes várni.
Balenciaga
Nyilván miután kiderült Demna távozása, a divatvilág egy emberként kezdett találgatni azzal kapcsolatban, hogy ki lehet az, aki majd átveszi tőle a stafétát. A Balenciaga pedig nem mondhatjuk, hogy elhamarkodta volna a bejelentést, hiszen majd két hónapot vártunk arra, hogy megnevezzék Pierpaolo Picciolit, mint az új kreatív igazgatót. A korábban a Valentino égisze alatt sorra maradandót alkotó designer májusban a luxusmárkát tulajdonoló Keringgel adott ki közös közleményt, melyben a következőképp nyilatkozott. „A Balenciaga minden fázisában folyamatosan fejlődik és változik, de sosem vesztette el a ház esztétikai értékeit. Ez egy márka tele lehetőségekkel, ami hihetetlenül lenyűgöző“ – lelkendezett, majd köszöntetet mondott Demnának is, hogy épp őt követheti ezen a poszton.
Dior
Ha igazán őszinték akarunk lenni, nem hullajtottunk krokodilkönnyeket a Maria Grazia Chiuri Diortól való távozását taglaló cikkek olvasásakor. Sőt, ha már az igazságnál tartunk már akkor felcsillant a szemünk, mikor a divatház május végi resort showján felsorakoztatta haute couture-be öltöztetett modelljeit is. Akkor már sejtettük, hogy itt a búcsú ideje, és igazunk is lett, a Chiuri éra kilenc esztendő után május 29-én véget ért a Diornál. Pár nappal később pedig arra is fény derült, hogy ki veszi át a stafétát, hiszen megerősítették azt a sokáig találgatott hírt, miszerint Jonathan Anderson veszi át a Dior női vonalának irányítását. Anderson érkezésével viszont nemcsak Maria Grazia Chiuri megüresedett helyét sikerült betölteni, hanem a márka férfirészlegétől januárban távozó, Kim Jonesét is. Az LVMH vezérigazgatója, Bernard Arnault ugyanis már egy áprilisi részvényesi gyűlésen beszámolt arról, hogy a korábban a LOEWE-nél tevékenykedő designer tervezi majd a Dior férfivonalát is. Anderson első kollekciója a június végi párizsi Menswear Fashion Weeken debütált. „Óriási megtiszteltetés, hogy a Dior Ház női és férfi kollekcióinak kreatív igazgatójaként csatlakozhatok. Mindig is inspirált ennek a márka a gazdag történelme, mélysége és empátiája“ – mondta kinevezése kapcsán, bár valóban kíváncsiak vagyunk arra, hogy miként bírkózik meg a feladattal, hogy évente több kollekciót is prezentáljon, hiszen nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy saját nevével fémjelzett brandjének csillaga is egyre fényesebben ragyog.
Mugler
Miután hét évet töltött a Muglernél, Casey Cadwallader áprilisban hivatalosan is búcsút vett a márkától. Kreatív igazgatósága alatt a márka új lendületet kapott, köszönhetően a designer azon páratlan képességének, hogy a ház gazdag történelmét felidézve látványos darabokat alkotva az érzéki glamor modern újraértelmezését kínálta. Cadwallader utódja Miguel Castro Freitas lett, akinek nem meglepő ha eddig sokan nem ismerték a nevét. Ő ugyanis egy viszonylag ismeretlen portugál tervező, aki korábban dolgozott a Saint Laurentnél és a Lanvinnál, legutóbbi pedig a Dries Van Notennél, valamint a Sportmax kreatív igazgatói tisztségében bizonyított. „Megtiszteltetés számomra, hogy csatlakozhatok a lenyűgöző Mugler divatházhoz. A 20. század egyik legnagyobb couturier-je, Monsieur Mugler újraértelmezte a divat erejét és határait. Izgatottan várom, hogy a csapattal együttműködve saját látásmódomat, történetemet és érzelmeimet vihessem bele ebbe a monumentális örökségbe“ – mondta első nyilatkozatában.
Jean Paul Gaultier
Talán nem is volt még példa arra, ami a Jean Paul Gaultier-nél megesett, hiszen a divatház nem kevesebb, mint öt éven keresztül nem töltötte be a névadó tervező, 2020-as visszavonulását követően megüresedett kreatív igazgatói pozíciót. A márka rendhagyó módon, szezonról-szezonra "vendégtervezőket" kért fel arra, hogy mutassák be saját JPG víziójukat. Így lenyűgöző kollekciókat tervezett számukra Chitose Abe (Sacai), Glenn Martens (korábban Y/Project és Diesel, jelenleg Maison Margiela), Olivier Rousteig (a Balmain kreatívja), Haider Ackermann és Simone Rocha is. Azt kell mondanunk, hogy igazán érdekes is volt látni ezeket a gyűjteményeket, hiszen minden egyes designer másként prezentálta a márkát, viszont semmi nem tart örökké, így idén leköszönnek a "vendégelőadók". A Jean Paul Gaultier végre megtalálta azt a tervezőt, akit méltónak éreznek arra, hogy továbbvigye a márka alapítójának örökségét. Április végén a holland Duran Lantinkot nevezték ki állandó kreatív igazgatónak. „Benne látom azt az energiát, vakmerőséget és játékos szellemet a divaton keresztül, ami bennem is megvolt pályám kezdetén: ő a divat új fenegyereke“ – mondta róla elismerően Jean Paul Gaultier, mi pedig egyelőre hiszünk is neki. 2026 januárjáig nem is tehetünk mást, hiszen Lantink első kollekciója csak a haute couture divathéten debütál majd.
Balmain
Olivier Rousteing, a Balmain legendás kreatív igazgatója pár napja jelentette be, hogy 14 év után távozik a francia divatház éléről.
„Rendkívül büszke vagyok mindarra, amit elértem, és mély hálával tartozom a Balmain kivételes csapatának, az én választott családomnak, akik mellettem voltak ebben az otthonommá vált helyen az elmúlt 14 évben” – írta közleményében Olivier Rousteing. „Ahogy a jövő felé tekintek, mindig a szívemben fogom őrizni ezt a különleges időszakot.” Rousteing 2011-ben írta be magát a divattörténelembe, amikor mindössze 25 évesen kinevezték a Balmain kreatív igazgatójának. Ezzel ő lett az első színes bőrű tervező, aki egy francia luxusdivatház élére került, és a legfiatalabb, nem alapító designer, aki ekkora felelősséget kapott Yves Saint Laurent óta (akit 19 évesen neveztek ki a Dior élére).