2022.11.16 14:32
Olvasási idő 1:31
Masszi-Rigó Csilla

Környezettudatosnak kamuzott ruhái miatt van bajban az egyik legnépszerűbb fast fashion márka

Környezettudatosnak kamuzott ruhái miatt van bajban az egyik legnépszerűbb fast fashion márka
Forrás GETTY IMAGES
DIVAT DIVAT FENNTARTHATÓSÁG KÖRNYEZETTUDATOSSÁG

A világhírű svéd divatcég nagy bajban van, „tudatos” választásként címkézett ruháik ugyanis közel nem olyan környezetbarátok, mint hinnénk.

Ismét beperelték a H&M divatcéget, a világhírű svéd márka ugyanis a feltételezések szerint egyáltalán nem olyan fenntartható, mint azt kampányaiban és ruhacímkéin hirdeti. Az amerikai Missouri államban, a szövetségi bíróságon benyújtott kereset szerint a H&M nem csak félrevezeti vásárlóit, de jogellenes és megtévesztő módon próbál meg előnyre és még több tőkére szert tenni azzal, hogy „zöldre mossa” termékeit. 

A greenwashing, magyarul zöldre mosás vagy zöldre festés egy néhány éve létrejött  kifejezés. Azokra a cégekre, márkákra vonatkozik, akik termékeiket öko-nak, bio-nak, fenntarthatónak címkézik meg, azonban működésük és/vagy termékeik előállítási módja egyáltalán nem, vagy csak részben veszi figyelembe a fenntarthatóság szabályait. 

A fogyasztók, különösen a fiatalabb generáció egyre fontosabbnak tartja, hogy a mindennapi élethez szükséges eszközöket fenntartható forrásból szerezze be. A divatipar különösen nagy szerepet játszik a környezetszennyező termékek, ruhák előállításában. Sok vásárló ma már odafigyel arra, hogy etikus és fenntartható forrásból származó ruhákat vásároljon, csakhogy sok márka éppen ezt kihasználva próbálja megtéveszteni az embereket. 

Kiemelt tartalom
A divatvilág legbefolyásosabb LMBTQ-ikonjai, akik nélkül még mindig társadalmi elvárások alapján öltözködnénk A divatvilág legbefolyásosabb LMBTQ-ikonjai, akik nélkül még mindig társadalmi elvárások alapján öltözködnénk 2024.6.11 19:18

A felperesek által jogellenesnek, tisztességtelennek, megtévesztőnek és félreveztőnek megítélt márkakommunikáció azt a téves üzenetet közvetíti a vásárlók felé, hogy az eldobható, műanyagból készült ruhákat nagy mennyiségben lehet fogyasztani (és egyben lecserélni, szelektálni is), hiszen azokat több termékké lehet használat után reprodukálni. 

Lehet, hogy nem is olyan tudatos az, ami annak van címkézve? Forrás Unsplash/ Viktor Bystrov

A „zöldre festett” marketingnek ez a módszere nem foglalkozik az eldobható megoldások állandósulásának és a természeti erőforrások túlzott fogyasztásának alapvető problémájával" – jegyezte meg a beadvány.

„Ezek a stratégiák valójában arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy több ruhát vásároljanak, vagy hamarabb dobják ki a ruhadarabokat, abban a hitben, hogy azokat egy varázslatos gépezetben újra lehet hasznosítani.”

A kereset egy konkrét példára is kitér a brand „Conscious” vagy „Conscious Choice” termékeit érintően. Ezen termékek címkézése azt sugallja, hogy a ruhadarabok vagy fenntartható forrásból származnak, vagy fenntarthatóbbak más termékekkel szemben, pedig többnyire poliészterből vagy újrahasznosított műanyagból készülnek, ami a felperesek szerint a környezetet nem negatívan befolyásoló termékek megtévesztése.

Kiemelt tartalom
Az indián popikon: Cher, korunk élő zenei legendája Az indián popikon: Cher, korunk élő zenei legendája 2024.6.10 17:01

Nem ez az egyetlen probléma, a H&M ugyanis felárat számít fel ezekért a darabokért. Amennyiben a felperesek állításai igaznak bizonyulnának, és a Conscious termékek előállítása hivatalosan sem lenne fenntartható, úgy a felár felszámítása sem lenne indokolt. 

Az Egyesült Államokban elindított per még hozhat érdekes fordulatokat, egyelőre azonban nincsen információ arról, milyen következményei lehetnek az esetnek. A Class Action nevű, főleg amerikai vállalati jogsértések leleplezésével foglalkozó platform szerint egy környezetvédelmi marketing állítás sem állíthat többet a valós tényeknél sem közvetetten, sem pedig burkoltan. 

(via fashionunited.com)