A világhírű svéd divatcég nagy bajban van, „tudatos” választásként címkézett ruháik ugyanis közel nem olyan környezetbarátok, mint hinnénk.
Ismét beperelték a H&M divatcéget, a világhírű svéd márka ugyanis a feltételezések szerint egyáltalán nem olyan fenntartható, mint azt kampányaiban és ruhacímkéin hirdeti. Az amerikai Missouri államban, a szövetségi bíróságon benyújtott kereset szerint a H&M nem csak félrevezeti vásárlóit, de jogellenes és megtévesztő módon próbál meg előnyre és még több tőkére szert tenni azzal, hogy „zöldre mossa” termékeit.
A fogyasztók, különösen a fiatalabb generáció egyre fontosabbnak tartja, hogy a mindennapi élethez szükséges eszközöket fenntartható forrásból szerezze be. A divatipar különösen nagy szerepet játszik a környezetszennyező termékek, ruhák előállításában. Sok vásárló ma már odafigyel arra, hogy etikus és fenntartható forrásból származó ruhákat vásároljon, csakhogy sok márka éppen ezt kihasználva próbálja megtéveszteni az embereket.
A felperesek által jogellenesnek, tisztességtelennek, megtévesztőnek és félreveztőnek megítélt márkakommunikáció azt a téves üzenetet közvetíti a vásárlók felé, hogy az eldobható, műanyagból készült ruhákat nagy mennyiségben lehet fogyasztani (és egyben lecserélni, szelektálni is), hiszen azokat több termékké lehet használat után reprodukálni.
A „zöldre festett” marketingnek ez a módszere nem foglalkozik az eldobható megoldások állandósulásának és a természeti erőforrások túlzott fogyasztásának alapvető problémájával" – jegyezte meg a beadvány.
„Ezek a stratégiák valójában arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy több ruhát vásároljanak, vagy hamarabb dobják ki a ruhadarabokat, abban a hitben, hogy azokat egy varázslatos gépezetben újra lehet hasznosítani.”
A kereset egy konkrét példára is kitér a brand „Conscious” vagy „Conscious Choice” termékeit érintően. Ezen termékek címkézése azt sugallja, hogy a ruhadarabok vagy fenntartható forrásból származnak, vagy fenntarthatóbbak más termékekkel szemben, pedig többnyire poliészterből vagy újrahasznosított műanyagból készülnek, ami a felperesek szerint a környezetet nem negatívan befolyásoló termékek megtévesztése.
Nem ez az egyetlen probléma, a H&M ugyanis felárat számít fel ezekért a darabokért. Amennyiben a felperesek állításai igaznak bizonyulnának, és a Conscious termékek előállítása hivatalosan sem lenne fenntartható, úgy a felár felszámítása sem lenne indokolt.
Az Egyesült Államokban elindított per még hozhat érdekes fordulatokat, egyelőre azonban nincsen információ arról, milyen következményei lehetnek az esetnek. A Class Action nevű, főleg amerikai vállalati jogsértések leleplezésével foglalkozó platform szerint egy környezetvédelmi marketing állítás sem állíthat többet a valós tényeknél sem közvetetten, sem pedig burkoltan.
(via fashionunited.com)