ma 2025.11.19 15:56
Olvasási idő 1:10
Maier Péter

Rekordot döntött egy Klimt-festmény: modern műalkotást aukción még soha nem adtak el ilyen drágán

KULTÚRA FESTÉSZET FESTMÉNY GUSTAV KLIMT KÉPZŐMŰVÉSZET KLIMT MŰVÉSZET

Az 1914 és 1916 között készült, Elisabeth Lederert ábrázoló szóló portré díjakkal együtt 236,3 millió dollárért talált új gazdára.

Rekordáron ment el Gustav Klimt Elisabeth Lederer-portréja a Sotheby’s New York-i aukcióján – írja A mű.

A 150 millióról indított licit 20 percig tartott a hatláb (kb. 1,8 m) magas vászonért. Volt, hogy akár 5 milliós ugrásokkal emelkedtek a tételek, míg végül díjakkal együtt 236,3 millió dollárért (közel 78 milliárd forint) kelt el a Sotheby’s New York-i aukcióján, ezzel a modern művészet legdrágább, aukción elkelt darabjává vált. A végső ajánlatot telefonon adták le.

Az alkotás előző gazdája a júniusban elhunyt milliárdos, Leonard A. Lauder volt, aki a magyar származású üzletasszony, Estée Lauder örököse.

Gustav Klimt Elisabeth Lederer-portréja
Gustav Klimt Elisabeth Lederer-portréja Forrás Gustav Klimt - Sotheby's/ Wikipédia

A festmény ezzel a második legértékesebb műalkotás lett, amit valaha árverésen értékesítettek, megelőzve Andy Warhol Sage Shot Blue Marilyn (1964) című festményét. Azt 2022-ben a Christie’s New York-i aukcióján 195 millió dollárért adták el díjakkal együtt. Elisabeth Lederer portréja egyben a Sotheby’s által valaha eladott legértékesebb alkotás is, megdöntötte Klimt egy művének aukciós rekordját, a Dame mit Fächer (Hölgy legyezővel, 1917) című festményét, ami 85,3 millió fontért kelt el (díjakkal együtt) egy 2023-as londoni árverésen. Az aukción eladott műalkotások rekordját egyébként továbbra is a Leonardo Da Vincinek tulajdonított Salvator Mundi tartja, amit a Christie’s 450,3 millió dollárért adott el 2017-ben.

Kiemelt tartalom
A hipnotikus mosoly, ami rabul ejtette az emberiséget – A Mona Lisa viharvert útja a világszenzációig A hipnotikus mosoly, ami rabul ejtette az emberiséget – A Mona Lisa viharvert útja a világszenzációig 2025.10.26 9:46

Ahogy A mű írja, a portré nem csupán a piaci értéke miatt kiemelkedő. Elisabeth Lederer apja August Lederer volt Klimt fő mecénása, anyja, Serena, pedig szintén kitüntetett helyet foglalt el a bécsi művészeti körökben. A kép különös jelentőséggel bír a történelem szemszögéből is: Elisabeth a náci megszállás idején azzal védekezett, hogy Klimt a valódi apja – a festő-befolyásos kapcsolat olyan erős volt, hogy ez segítette őt abban, hogy elkerülje az üldöztetést. A második világháború alatt a képet elvették, majd a háború után visszajuttatták a családnak; végül Lauderhez került, aki az 1980-as évektől saját otthonában, és a National Gallery of Canada kölcsönzésében tartotta.