ma 2025.11.16 8:51
Olvasási idő 4:53
Szécsi Krisztián

5 Barbie-film, aminek sztorija tartósan kiégeti a neuronjaidat

FILMEK + SOROZATOK BARBIE

Összegyűjtöttük azt az öt Barbie-filmet, amelyek annyira abszurdak, hogy nézés közben garantáltan elpárolog pár idegsejted, de legalább jól fogsz szórakozni rajtuk... Mármint, ha megfelelő szemüvegen keresztül nézed őket.

Barbie az elmúlt évtizedekben minden volt már: űrhajós, bíró, hercegnő több ízben is, autóversenyző vagy éppen cukrász. Tulajdonképpen nincs olyan szakma, amihez ne értene, és hát a babákon kívül bizony a Mattel rózsaszín filmuniverzuma is tele van olyan filmekkel, amelyekben Barbie új szerepeket ölt magára, és közben a logika minden aspektusát szabadságra küldi. Ezért úgy döntöttünk, hogy összeszedjük azt az öt Barbie-filmet, amelyek annyira abszurdak, hogy a végére nem tudod eldönteni, hogy sírj vagy inkább nevess.

1. Barbie: Szuperhős hercegnő (2015)

Kezdjük a listánkat egy olyan műanyagalkotással, ami egyszerre ötvözi társadalmilag konvencionálisan a kislányok és kisfiúk álmát: a hercegnőket a szuperhősökkel. Mert mi lehetne annál jobb, mint hogy Barbie egy hercegnő? Hát az, ha Barbie egy szuperhős hercegnő! 

Barbie, azaz Kara hercegnőt egyszer megpuszilja (sic!) egy varázslatos erejű pillangó, ami által főhősünk hihetetlenül erős lesz, és még megtanul repülni is. Ő lesz Szuper Szikra, akinek feladata megóvni királyságát. Unokatestvére, Corrine féltékenységből szintúgy elkapja a pillangót, majd átváltozik Sötét Szikrává, így megkezdődik a családon belüli rivalizálás. Ám, mint kiderül, nem Sötét Szikra itt az igazi ellenség, hanem Ravendale báró, a királyság tanácsadója, aki szintúgy szupererőre tesz szert. A két unokatestvérnek közös erővel kell Ravendale-t megállítaniuk.

Őszintén, az ok, amiért annyira nevetségesnek tartjuk ennek a filmnek a plotját, hogy milyen notóriusan próbálták kislánykompatibilissé tenni a radioaktív pókmarást a Pókemberből. Mi az, hogy egy pillangó megpuszilja az amúgy is hercegnő Barbie-t, aki már alapvetően is saját univerzumában a felső osztályhoz tartozott, de ezáltal még pluszban privilegizálttá vált. Mi ez a történet?

2. Barbie és húgai: Az elveszett kutyusok (2016)

Listánk második filmje gyakorta szerepel a Barbie-fanok szemléinek legalján – ez köszönhető a sztori bugyutaságának és annak is, hogy főhősünk egy igazi idióta ebben a filmben.

Barbie és húgai – Skipper, Stacie és Chelsea – egy szigetre utaznak, hogy Chelsea részt vehessen egy táncversenyen. Őket egyébként elkísérik kiskutyáik is, akik még a film elején elkeverednek és egy lószállító-utánfutóban ragadnak, a lányok pedig nyilván utánuk erednek. Közben az idővel is versenyt futnak, hiszen nem akarják lekésni Chelsea nagy napját, de hát láss csodát, hőseink eltévednek a szigeten.

Barbie még az elején próbálja megőrizni a nyugalmát, a nagy kalandozások közepette azonban elakad golfkocsijuk, az internet sem működik, a szabadban éjszakáznak, de legalább közben új barátokra lelnek, és megtanulják, hogyan segítsék egymást, és hogy a család fontosabb minden versenynél – ilyet még nem láttunk előtte.

Kritikailag általában azért nem szokták szeretni ezt a filmet, mert Barbie-t rosszul megformált, felelőtlen nővérként mutatják, aki tulajdonképpen rákényszeríti a testvéreit erre a katasztrofális utazásra, és mindeközben toxikus pozitivitással próbál minden akadályon átjutni, de végül – ha belegondolunk – igazából mégis ő az oka annak, hogy ellopják a kiskutyáikat. És mindehhez jön az, amikor Barbie leáll random szelfit készíteni, amihez mindig odateszi, hogy „hashtag blablabla egy kiszámítható, idegesítő karakter vagyok blablabla”.

 3. Barbie: Videójáték kaland (2017)

Akkorát ment a Barbie-franchise 2015 és 2017 között, hogy konkrétan három egymást követő évben sikerült egy-egy filmográfiai katasztrófát rászabadítani a világra. Listánk következő alkotásában Barbie nem táncversenyre indul, hanem a virtuális térbe csöppen, mert miközben videójátékának hibáit próbálja kijavítani, egy kódhiba miatt beszippantja a tabletje, és a digitális világban találja magát.

A film elején Barbie, Teresa és Renée videóhíváson keresztül egy online játékkal játszanak, amelyet Barbie éppen programoz. A játék szépen le is fagy, főhősünk meg nem érti, mi lehet vele a gond. Aztán a játék kis felhő alakú segédje új játékot ajánl Barbie-nak, aki rákattint, és hirtelen beszippantja a tabletje, mellyel így egy rajzfilmes videójátékvilágban találja magát. Cutie (a felhőikon) elmondja, hogy a játékot egy emojivírus fenyegeti, ami elpusztítja a kódot, és Barbie az egyetlen, aki képes lehet helyrehozni, de ehhez három pályát kell megnyernie. És láss csodát, miután minden pályát teljesített, a világ helyreáll, a játék újra tiszta, és az emoji-karakterek barátságosak lesznek. A film végén Barbie visszatér a valóságba barátaihoz.

Bár el kell ismerni, hogy a videójátékokra jellemző pixeles grafika inkorporálása ebbe az alkotásba igen ötletes volt, maga a plot, a folyamatos Just Dance-reklámok, meg alapvetően a hangulat annyira töménnyé teszi az élményt, hogyha egyszer megnézzük, valószínűleg nem fogunk többet visszatérni hozzá. Ez is igazából egy olyan Barbie-film, ami annyira notóriusan próbálja lekövetni az éppen aktuális társadalmi trendeket, hogy inkább boomer-hatást kelt, mintsem, hogy abba ergonomikusan beleillene. 

4. Barbie – A hercegnő és a popsztár (2012)

Ha már fentebb emlegettük a kivételes társadalmi rétegeket, akkor nézzünk rá arra a filmre, ami konkrétan újrakreálja a Hercegnő és a koldus ikonikus történetét, csak teszi azt a lehető leghülyébb körítéssel.

Meribella királyságában a vidám és kedves hercegnő, Tori, inkább énekelne és táncolna, mint hogy királyi kötelezettségeit teljesítse, míg a világhírű popsztár, Keira már belefáradt az állandó fellépésekbe és arról álmodozik, milyen lehet hercegnőként élni. Egy gálaest alkalmával a két lány találkozik egymással, és felfedezik, mennyi mindenben hasonlítanak, majd rájönnek, hogy pár varázserejű tárggyal képesek megváltoztatni külsejüket – Tori hajkeféje és Keira mikrofonja révén. Úgy döntenek hát, szerepet cserélnek, hogy kipróbálják egymás életét.

A kezdeti könnyűnek és izgalmasnak tűnő váltás azonban komoly bonyodalmakhoz vezet: Keira menedzsere, Seymour Crider felfedezi a királyság titokzatos gyémántvirágait, amik Meribella jólétét biztosítják. Seymour ellopná a növényt, de akkor az egész birodalom bajba kerülne, így Tori és Keira kénytelenek összefogni, hogy megállítsák a gonosz menedzsert, és helyreállítsák az egyensúlyt, és közben mindketten rájönnek, hogy jobb önmagunknak maradni, mint másnak lenni.

Ahogy már fentebb pedzegettük, a Hercegnő és a koldusban két társadalmilag teljesen eltérő világ ütközik össze: a nyomor és a hatalom közötti kontraszt adja a drámai és morális feszültséget. Itt viszont mindkét főszereplő – a hercegnő és a popsztár – privilegizált, gazdag és híres, vagyis semmi tétje nincs a szerepcserének. A film így nem a társadalmi különbségekről, hanem két, egyaránt kiváltságos lány egymás életébe való belekóstolásáról szól, ami inkább tűnik rózsaszín fantáziának, mint bármilyen valódi tanulságot hordozó történetnek. Ráadásul a narratíva erőltetetten női sztereotípiákra épít, ami mit sem segít a történet eredetiségén.

5. Barbie és húgai: A lovas kaland (2013)

 A mesebeli királyságok és videójátokok után térjünk vissza a való életbe, egészen pontosan az Alpok hegyei közé.

Barbie és húgai Svájcba utaznak, hogy meglátogassák Marlen nénit, és részt vegyenek lovasiskolájának programjain. Miközben a kisebb testvérek lovagolni tanulnak, Barbie egy bizonyos különleges ló után kutat, aki nemcsak hátasnak kell, hogy jó legyen, de legyen igazi társ is: konkrétan a legjobb lovat keresi. Egy farkastámadás alkalmával a semmiből feltűnik egy titokzatos vadló, aki megmenti őt – a lány ekkor határozza el, hogy kideríti, honnan jött a különös állat. Ezután az iskola egyik lovasoktatója egy régi legendát mesél főhősünknek egy rejtőző ménesről, amelynek hátán egykoron vakmerő királylányok vágtattak. Barbie azonnal ráismer a történetben a megmentő paripára. 

Közben kiderül, hogy Marlen néni iskolája a csőd szélén áll, így a lányok összefognak, hogy megmentsék a birtokot a közelgő lovasverseny megnyerésével. Barbie a vadló, Fenséges hátán indul a versenyen, testvérei pedig saját műsorukkal járulnak hozzá a sikerhez. A győzelem után Marlen néni iskolája megmenekül, Barbie pedig – bár nehezen – elengedi legújabb barátját, mert tudja, hogy annak szabadnak kell lennie. A testvérek boldogan térnek haza, tele élményekkel és új barátságokkal.

Barbie családja és baráti köre nem lehetnek túl jó vállalkozók, mert ezen a ponton bizisten állandóan valami csőd szélén álló céget kell megmenteni műanyag kedvencünknek. Igazából egy szokásos átgondolatlan Barbie-alkotásról van szó, viszont izgalmas aspektusa, vagyis inkább filozófiai gondolatisága a filmnek, hogy mivel a ló régen hercegnőket szállított magán, így kvázi a Barbie-univerzumban kánon a reinkarnáció.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotifyon és a Facebookon is!