Két év után ismét elkészült az a felmérés, amely azt vizsgálja, hogyan használják a közösségi médiát a magyar fiatalok. Akit a TikTok beszippant, akár napi négy órát is görgetheti a telefonját, és nagyobb eséllyel vágyik rá, hogy influenszer lehessen.
Minden hatodik tizenéves vagy a húszas évei első felét taposó fiatal küldött már magáról erotikus fotót chaten, ha kértek tőle, és majdnem minden második tinédzser kapott már ilyen képet – derült ki egy idén készült online felmérésből. Az eredmény azért is meglepő, mert a fiatalok egyébként szívesen titkolóznak a világhálón, csaknem minden második titkos profilt használ közülük.
A Be Social digitális ügynökség immár harmadik alkalommal készített körképet a 14-25 évesek online szokásairól. A 2019 és 2021 után újra visszatérő Magyar tinik a neten tanulmány ezúttal mintegy 3200 fiatal online megkérdezésén alapul. A 2023 januárja és márciusa között végzett felmérés eredménye szerint a vizsgált korosztály kedvenc platformja jelenleg az Instagram, de a lehetséges tiltás ellenére nagy erőkkel tör előre a TikTok.
Van, aki többet lóg a TikTokon, mint a családjával
A megkérdezettek 43,66 százaléka saját bevallása szerint naponta négy óránál is többet lóg a neten, és bár a válaszadók közel fele (49,75 százalék) túl soknak tartja az online töltött órái számát, tízből nyolcan még a vécén is telefonoznak, háromnegyedük tanulás közben, 72 százalékuk pedig film- vagy sorozatnézés közben is előveszi a mobilját. Ez alapján nem meglepő, hogy közel egyharmaduk (30,3 százalék) leginkább online tartja a kapcsolatot a közelebbi barátaival is.
Egy időre legalábbis mindenképp, az első ötben ugyanis három online elfoglaltság is szerepel: a második helyre a chatelés, míg a negyedikre a tiktokozás került, az ötödik pedig a streamingplatformok tartalmainak fogyasztása lett. A családi programok még épp felfértek a dobogóra, a harmadik helyet érdemelték ki.
A médiafogyasztási szokások viszont egyértelműen megváltoztak: a rádiózás, a tévézés, de még az online hírportálok böngészése sem fért bele az első tízbe, a közösségi médiában megjelent posztok görgetése, a YouTube-videók nézése és az Instagram-sztorik böngészése előzik be őket. Azoknál a fiataloknál, akik napi négy óránál többet neteznek, a TikTok a családi programok elé kerül az összesített rangsorban.
Az Instagram egyelőre előzi a TikTokot
A TikTok előretörése nemcsak a rá fordított idő mértékében érzékelhető: a tizenévesek már gyakrabban használják ezt a platformot, mint a YouTube-ot vagy a Facebookot, de az Instagram és a Messenger egyelőre még előzi a TikTokot, ha az a kérdés, hogy melyik közösségimédia-felületet milyen gyakran használják.
Az élen az Instagram áll több mint 30 százalékkal, ami szintén erősödött a legutóbbi, 2021-es számokhoz képest, így lényegében helyet cserélt az akkor első helyen álló Messengerrel, ami most csaknem 27 százalékkal a második helyre szorult.
Már a híreket is a közösségi oldalakon vadásszuk
Ha tájékozódásról van szó, a közösségimédia-platformok a hírportálokat is maguk mögé utasítják. Első helyen legtöbben az Instagramot (71,54 százalék) említették, másodikként a Facebookot (64,28 százalék) – ez az egyetlen rangsor, ahol a Facebook az élen végzett. Harmadik helyen a TikTok következik (64 százalék), és csak negyedik helyen, több mint 20 százalékkal leszakadva bukkan fel az első hírportál, a 2020 nyara óta teljesen új stábbal működő Index.hu (43,52 százalék), amit a 24.hu, a Refresher Magyarország laptársa, követ szorosan (40,16 százalék) az ötödik helyen.
A felmérés eredményei alapján a tizenévesek nagyon gyakran akár több mint 30 influenszert is követnek, akiknek a véleményükre adnak is: a megkérdezettek közel fele (47,43 százalék) vásárolt már egy-egy influenszer ajánlására. Sőt: több mint egyharmaduk (36,33 százalék) maga is szívesen lenne influenszer – akik pedig a TikTokot választanák, ha csak egyetlen platformot használhatnának, azok között 11 százalékkal magasabb ez az arány.
Akitől erotikus képeket kérnek, időnként küld is magáról
Aki sok időt tölt az online térben, ráadásul többféle platformon, arra több veszély is leselkedik. Például előfordulhat, hogy online zaklatják: a felmérés szerint minden második tizenéves (54,74 százalék) élt már át ilyet.
A válaszok arra is rámutattak, hogy a vizsgált korosztály hajlamos a titkolózásra: a válaszadók közel felének (47,45 százalék) jelenleg is van titkos profilja, amit csak kevesen ismernek, további csaknem 19 százaléknak pedig korábban volt már ilyenje. Ráadásul a tizenévesek háromnegyede (76,48 százalék) érzi úgy, hogy vannak olyan témák, amikről könnyebben beszél chaten, mint élőben.
A srácok gyakran beszélgetnek politikáról
Abszolút pozitív fejleménynek tekinthető ugyanakkor, hogy tízből hatan (59,23 százalék) érdeklődnek az ország politikai helyzete iránt, minden ötödik tizenéves (21,54 százalék) pedig gyakran beszélget a politikáról a barátaival – ez az arány a budapestieknél és a fiúknál még magasabb.
A TikTok-videók előretörését némileg ellensúlyozza, hogy a válaszolók negyede (25,99 százalék) rendszeresen hallgat akár hosszabb podcasteket is, a szabadidős tevékenységek listáján pedig a könyvolvasás befutott a nyolcadik helyre, így megelőzte az Insta-sztorikat és a videójátékokat.