2023.4.21 13:05
Olvasási idő 3:25
Kovács M. Dávid

A félműszaknyi tiktokmaratonok és a cseten koldult erotikus fotók sem ritkák a magyar tizenéveseknél egy felmérés szerint

A félműszaknyi tiktokmaratonok és a cseten koldult erotikus fotók sem ritkák a magyar tizenéveseknél egy felmérés szerint
Forrás The Good Brigade / Getty Images
TÁRSADALOM FACEBOOK FELMÉRÉS INSTAGRAM INTERNET KÖZÖSSÉGI MÉDIA KUTATÁS TIKTOK

Két év után ismét elkészült az a felmérés, amely azt vizsgálja, hogyan használják a közösségi médiát a magyar fiatalok. Akit a TikTok beszippant, akár napi négy órát is görgetheti a telefonját, és nagyobb eséllyel vágyik rá, hogy influenszer lehessen.

Minden hatodik tizenéves vagy a húszas évei első felét taposó fiatal küldött már magáról erotikus fotót chaten, ha kértek tőle, és majdnem minden második tinédzser kapott már ilyen képet – derült ki egy idén készült online felmérésből. Az eredmény azért is meglepő, mert a fiatalok egyébként szívesen titkolóznak a világhálón, csaknem minden második titkos profilt használ közülük.

A Be Social digitális ügynökség immár harmadik alkalommal készített körképet a 14-25 évesek online szokásairól. A 2019 és 2021 után újra visszatérő Magyar tinik a neten tanulmány ezúttal mintegy 3200 fiatal online megkérdezésén alapul. A 2023 januárja és márciusa között végzett felmérés eredménye szerint a vizsgált korosztály kedvenc platformja jelenleg az Instagram, de a lehetséges tiltás ellenére nagy erőkkel tör előre a TikTok.

Van, aki többet lóg a TikTokon, mint a családjával

A megkérdezettek 43,66 százaléka saját bevallása szerint naponta négy óránál is többet lóg a neten, és bár a válaszadók közel fele (49,75 százalék) túl soknak tartja az online töltött órái számát, tízből nyolcan még a vécén is telefonoznak, háromnegyedük tanulás közben, 72 százalékuk pedig film- vagy sorozatnézés közben is előveszi a mobilját. Ez alapján nem meglepő, hogy közel egyharmaduk (30,3 százalék) leginkább online tartja a kapcsolatot a közelebbi barátaival is.

Azért a bizonyos tevékenységekkel naponta eltöltött idő alapján összeállított rangsort tekintve a barátokkal való személyes találkozás került az első helyre, ami azt jelzi, hogy a tizenévesek igenis hajlandóak kiszakadni az online térből.

Egy időre legalábbis mindenképp, az első ötben ugyanis három online elfoglaltság is szerepel: a második helyre a chatelés, míg a negyedikre a tiktokozás került, az ötödik pedig a streamingplatformok tartalmainak fogyasztása lett. A családi programok még épp felfértek a dobogóra, a harmadik helyet érdemelték ki.

Kiemelt tartalom
Loud budgetinggel spórol a Z generáció, egyre többen mernek beszélni arról, mi nem fér bele a havi költekezésbe Loud budgetinggel spórol a Z generáció, egyre többen mernek beszélni arról, mi nem fér bele a havi költekezésbe 2024.4.8 17:40

A médiafogyasztási szokások viszont egyértelműen megváltoztak: a rádiózás, a tévézés, de még az online hírportálok böngészése sem fért bele az első tízbe, a közösségi médiában megjelent posztok görgetése, a YouTube-videók nézése és az Instagram-sztorik böngészése előzik be őket. Azoknál a fiataloknál, akik napi négy óránál többet neteznek, a TikTok a családi programok elé kerül az összesített rangsorban.

Az Instagram egyelőre előzi a TikTokot

A TikTok előretörése nemcsak a rá fordított idő mértékében érzékelhető: a tizenévesek már gyakrabban használják ezt a platformot, mint a YouTube-ot vagy a Facebookot, de az Instagram és a Messenger egyelőre még előzi a TikTokot, ha az a kérdés, hogy melyik közösségimédia-felületet milyen gyakran használják.

Ha csak egyetlen platformot választhatnának, a válaszok alapján minden hatodik fiatal (15,18 százalék) a TikTokot preferálná, ami így feljött a két évvel ezelőtti negyedik helyről a harmadik helyre a rangsorban.

Az élen az Instagram áll több mint 30 százalékkal, ami szintén erősödött a legutóbbi, 2021-es számokhoz képest, így lényegében helyet cserélt az akkor első helyen álló Messengerrel, ami most csaknem 27 százalékkal a második helyre szorult.

A közösségi platformok közül az Instagram a legnépszerűbb a 14-25 éves korosztálynál, de feljövőben van a TikTok. Forrás Be Social

Már a híreket is a közösségi oldalakon vadásszuk

Ha tájékozódásról van szó, a közösségimédia-platformok a hírportálokat is maguk mögé utasítják. Első helyen legtöbben az Instagramot (71,54 százalék) említették, másodikként a Facebookot (64,28 százalék) – ez az egyetlen rangsor, ahol a Facebook az élen végzett. Harmadik helyen a TikTok következik (64 százalék), és csak negyedik helyen, több mint 20 százalékkal leszakadva bukkan fel az első hírportál, a 2020 nyara óta teljesen új stábbal működő Index.hu (43,52 százalék), amit a 24.hu, a Refresher Magyarország laptársa, követ szorosan (40,16 százalék) az ötödik helyen.

Kiemelt tartalom
Egyik nap még a Stranger Things Steve-jeként ismertük, ma már az egyik legnépszerűbb TikTok-slágert énekli Egyik nap még a Stranger Things Steve-jeként ismertük, ma már az egyik legnépszerűbb TikTok-slágert énekli 2024.4.3 18:18

A felmérés eredményei alapján a tizenévesek nagyon gyakran akár több mint 30 influenszert is követnek, akiknek a véleményükre adnak is: a megkérdezettek közel fele (47,43 százalék) vásárolt már egy-egy influenszer ajánlására. Sőt: több mint egyharmaduk (36,33 százalék) maga is szívesen lenne influenszer – akik pedig a TikTokot választanák, ha csak egyetlen platformot használhatnának, azok között 11 százalékkal magasabb ez az arány.

Akitől erotikus képeket kérnek, időnként küld is magáról

Aki sok időt tölt az online térben, ráadásul többféle platformon, arra több veszély is leselkedik. Például előfordulhat, hogy online zaklatják: a felmérés szerint minden második tizenéves (54,74 százalék) élt már át ilyet.

A megkérdezettek csaknem 54 százalékától kértek már erotikus fotót chaten, minden hatodik küldött is kérésre ilyen képet magáról, tízből hatan pedig már kaptak erotikus fotót chaten mástól, 42,58 százalék többször is – ez az arány 2021-hez képest ráadásul 8 százalékot növekedett.

A válaszok arra is rámutattak, hogy a vizsgált korosztály hajlamos a titkolózásra: a válaszadók közel felének (47,45 százalék) jelenleg is van titkos profilja, amit csak kevesen ismernek, további csaknem 19 százaléknak pedig korábban volt már ilyenje. Ráadásul a tizenévesek háromnegyede (76,48 százalék) érzi úgy, hogy vannak olyan témák, amikről könnyebben beszél chaten, mint élőben.

Minden hatodik tini küldött már magáról erotikus fotót chaten, ha kértek tőle, és majdnem minden második tini kapott már ilyen képet. Forrás Be Social

A srácok gyakran beszélgetnek politikáról

Abszolút pozitív fejleménynek tekinthető ugyanakkor, hogy tízből hatan (59,23 százalék) érdeklődnek az ország politikai helyzete iránt, minden ötödik tizenéves (21,54 százalék) pedig gyakran beszélget a politikáról a barátaival – ez az arány a budapestieknél és a fiúknál még magasabb.

Kiemelt tartalom
Íme a Kidcore, a divat legszínesebb válasza globális világvége hangulatra Íme a Kidcore, a divat legszínesebb válasza globális világvége hangulatra 2024.3.23 10:10

A TikTok-videók előretörését némileg ellensúlyozza, hogy a válaszolók negyede (25,99 százalék) rendszeresen hallgat akár hosszabb podcasteket is, a szabadidős tevékenységek listáján pedig a könyvolvasás befutott a nyolcadik helyre, így megelőzte az Insta-sztorikat és a videójátékokat.

A Magyar tinik a neten felmérés online készült, 2023. január-március között, 3202 fős mintán, 14-25 év közötti magyar fiatalok körében. A felmérést végző Be Social digitális ügynökség közlése szerint az eredmény nem reprezentatív, de a demográfiai arányok egyensúlyára törekvő, és az egyes csoportokat külön is vizsgálta a felmérés.