ma 2025.9.13 9:40
Olvasási idő 3:07
Szöllősi Anna

Banksy leghíresebb művei, és ami mögöttük van

Banksy leghíresebb művei, és ami mögöttük van
Forrás The World of Banksy
KULTÚRA BANKSY STREET ART

Banksy több mint három évtizede keveri a street artot régi mesterek és nagy filozófusok örökségével, ami talán elsőre nem is szúr szemet. Öt ikonikus művén keresztül mutatjuk meg, hogyan provokál, gondolkodtat el és szórakoztat egyszerre egy-egy műve.

Banksy több mint harminc éve a kortárs művészet egyik legrejtélyesebb és legprovokatívabb alakja. Ikonikus alkotásai – a szív alakú lufi után reménytelenül nyúló kislánytól a virágcsokrot dobáló álarcos lázadóig – nemcsak vizuális élményt nyújtanak, hanem referenciák régi mesterekre, Michelangelótól Monet-ig, Vermeer-től Van Gogh-ig. A rejtélyes alkotások mögött nem csupán művészettörténeti műveltség rejlik, rendszerint emeli be vagy forgatja ki legnagyobb filozófusaink gondolatait, és feszegeti műveiben a társadalmi normák, az igazság természetének vagy a szabadság határainak kérdéskörét. A művei mögött meghúzódó megfejtéseket Kelly Grovier művészettörténész szedte össze a BBC platformján. 

Világítótorony Marseilles-ben, 2025

Banksy egyik legújabb falfestménye egy csendes marseille-i utcában látható, rozsdás oszlopok között. Az alkotás ezen oszlopok festett árnyéka, amely nem a tárgy formáját követi, hanem egy világítótornyot rajzol ki. A fény és útmutatás jelképe így nem a valóság vetülete, hanem maga az „árnyék” – ezzel a mű kifordítja Platón barlanghasonlatát, ahol az árnyék pusztán illúzió.

Kiemelt tartalom
Hová menjünk, miket nézzünk szeptemberben? – 5 kiállítás, hogy tartalmasan induljon az ősz Hová menjünk, miket nézzünk szeptemberben? – 5 kiállítás, hogy tartalmasan induljon az ősz 2024.9.1 9:31

Platón elméletében a barlangba láncolt emberek az árnyékokat hiszik valóságnak, mert soha nem látták a forrásukat. Banksynél azonban fordított a helyzet: a tárgy – a kopott oszlop – nem önmagát vetíti ki, hanem valami nemesebbet, a világítótornyot, amely a fényt, a reményt és a tájékozódást szimbolizálja.

Banksy, marseille
Forrás Instagram / Banksy

A sziluetten olvasható mondat – „Az akarok lenni, amit te láttál bennem” – a valóság és illúzió határát feszegeti, és arra emlékeztet, hogy mindannyian küzdünk azért, hogy megfeleljünk annak a jobb változatnak, amelyet mások képzelnek el rólunk. Banksy így nem a valóságból vezet ki az illúzióba, hanem az illúziót emeli a valóság rangjára, reményt adva, hogy a vágyott kép talán egyszer valóban azzá válhat, akik vagyunk.

Lány léggömbbel, 2002

Banksy Marseille-ben készült falfestménye nem az első olyan alkotása, amely kapcsolódik az eszmetörténet nagy kérdéseihez. Az egyik legismertebb munkája, a Lány léggömbbel 2002-ben jelent meg először London különböző pontjain, például a South Bankon. A falfestményen egy gyermek látható, amint egy tőle elszálló, szív alakú léggömb után nyúl, a kép mellett pedig ez a felirat olvasható: „Mindig van remény.”

Kiemelt tartalom
Az Arena Mallban most te is megnézheted, hogyan készül el egy 100 négyzetméteres falfestmény Az Arena Mallban most te is megnézheted, hogyan készül el egy 100 négyzetméteres falfestmény 2024.7.25 15:39

Ez az üzenet – a reménybe vetett hit, még akkor is, ha az elérhetetlennek tűnik –  párhuzamot von Arthur Schopenhauer német filozófus gondolataival: szerinte az emberi létezést egy kielégíthetetlen, irracionális „akarat” mozgatja, amely örök vágyakozásra és küzdelemre ítéli az embert. 

Banksy kiállítás nyílik Budapesten
Forrás The World of Banksy

Ezt a gondolatot Banksy 2018-ban egy újabb művészi gesztussal mélyítette tovább. Amikor a Lány léggömbbel című képe egy aukción árverésre került, a mű beépített keretéből előbukkant egy távirányítású iratmegsemmisítő, amely a festmény egy részét az árverés résztvevőinek szeme láttára semmisítette meg. Az aktus nem csupán a művészeti piac kritikája volt, hanem Schopenhauer pesszimista világképének látványos újraértelmezése is: ha vágy van, akkor a pusztulás és küzdelem is jelen van.

banksy
Forrás GettyImages / Alexander Scheuber

Virágdobáló (vagy A szerelem a levegőben), 2003

Banksy 2003-as falfestménye, a Virágdobáló első pillantásra a békés ellenállás és a pacifizmus jelképe, amin egy álarcos férfi bomba helyett virágcsokrot készül eldobni. A kép Mahatma Gandhi erőszakmentességre épülő, 1919-ben megfogalmazott filozófiáját idézi, ugyanakkor ellentmondásos, mert a férfi egy dühös lázadó képében jelenik meg. A virág itt nem a pacifizmus vagy béke, hanem az indulat szimbóluma, egy szép eszmény, amely szintén könnyen fegyverré válhat, ha nem jóra használják. 

Banksy Forrás Getty Images / picture alliance

Egy nemzet CCTV alatt (One Nation Under CCTV), 2007

Banksy marseille-i falfestménye úgy emeli ki művét a városi térből, hogy az vizuálisan és gondolatilag is feltűnő legyen. Ezt a technikát már 2007-ben is használta egy londoni falfestményén, ahol egy fiú egy magas létráról festi fel a One Nation Under CCTV feliratot, miközben őt egy rendőr és kutyája szemléli, felettük pedig egy valódi térfigyelő kamera van jelen, amely az egész jelenetet figyeli. 

banksy
Forrás Cate Gillon/Getty Images

Banksy műve a megfigyelés önmagába csavarodó rendszerét mutatja, ami elől senki sem menekülhet. Ez a rétegezettség rezonál Michel Foucault panoptikusság-koncepciójára, amit Felügyelet ​és büntetés című könyvében fogalmazott meg, eszerint a modern társadalom egy mindent látó, láthatatlan kontroll alatt él. Foucault a hatalom erejét nemcsak arra vezeti vissza, hogy ténylegesen megbüntetnek minket, hanem az egyének hatalommal szembeni engedelmességére is. A dinamika leglátványosabb működésére a Jeremy Bentham által tervezett, Panoptikonnak nevezett börtönt hozza fel példának, amelybe – építészeti struktúrája miatt – elég egyetlen őrt elhelyezni ahhoz, hogy a teljes épületet belássa. Foucault szerint a rabok a láthatóság csapdájába esnek: mivel folyamatosan azt feltételezik, hogy figyelik őket, olyan magatartást fognak tanúsítani, amiről úgy gondolják, elvárják tőlük, és saját maguk tartják fenn a rájuk kényszerített hatalmi struktúrát. 

Mobil szeretők (Mobile Lovers), 2014

A Mobile Lovers egy ölelkező párt ábrázol, akik tekintetüket nem egymásra, hanem telefonjaik fényére szegezik. Banksy szellemes, mégis nyugtalanító képe a digitális korban elhidegült emberi kapcsolatokra mutat rá. Simone de Beauvoir, bár nem élte meg az okostelefonok korát, már 1947-ben, Az ambivalencia etikája című művében figyelmeztetett: a valódi szabadsághoz mély figyelemmel kell lenni egymás iránt, enélkül az élet halványan megvilágított, értelmetlen előadás marad.

banksy
Mobile Lovers Forrás Ben Birchall/PA Images via Getty Images



Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, Spotifyon és a Facebookon is!