2023.2.16 17:21
Olvasási idő 2:49
Maier Péter

Érdekel, hogy fenntartható-e a kedvenc ruhamárkád? – Ez az app fél perc alatt kideríti, mi az igazság

DIVAT LOUIS VUITTON DIVAT FENNTARTHATÓSÁG NIKE SHEIN

A Good On You alkalmazás ebben nyújt segítséget.

A greenwashing és a kamufenntarthatóság világában olykor mélyre kell ásnunk egy-egy nagyobb vállalat működésében, hogy megállapítsuk, etikus módon folytatják-e a termelésüket, milyen hatással vannak a környezetre, illetve hogyan bánnak a munkavállalóikkal. Az utóbbi évek egyik legmenőbb alkalmazása a Good On You – amit te is bármikor letölthetsz – abban nyújt tájékoztatást, hogy egy-egy divatmárka, legyen az fast- vagy high fashion mennyire működik etikusan, hogyan viszonyul a fenntarthatósághoz. Az alkalmazás szerkesztői igyekeznek mélyebben belemenni a témába, és átlátni a CSR-kampányok falain túlra. Az app ötfokozatú skálán értékeli ezeket a márkákat, rákerestünk pár menő brandre, hogy ők hányadán állnak a témában.

Egy aktivista csoport akciója a SHEIN ellen a franciaországi Toulouse-ban. Egy tüntető egy pamfletet tart, amelyen leírják, hogyan károsítja a fast fashion a környezetet. (2022) Forrás Alain Pitton/NurPhoto via Getty Images

SHEIN – „Kerüljük“

Ki mással kezdhetnénk, mint 2022 legtöbbet keresett márkájával, a SHEIN-nel, amely a Good On You-tól a „We avoid“ pecsétet kapta, azaz a szerkesztők arra bíztatnak mindenkit, hogy kerülje a vásárlást a kínai cég webshopjairól. Az applikáció három szempontot vesz figyelembe: környezeti hatás, munkafeltételek és állatbarátság – ezek mindegyikében igencsak gyenge értékelést kap a SHEIN. De ezt aligha kell kifejteni, hogy miért, főleg, hogy már mi is írtunk egy elég részletes cikket a témában. Ha érdekel, milyen komoly kivetnivalók merülnek fel a sokkolóan olcsó fast fashion-céggel szemben, ajánljuk elolvasásra.

Nike – „Valami elindult“

Nike x Tiffany & Co. Air Force 1 DJ Khaled lábán Forrás Alexander Tamargo/Getty Images

A Good On You-ban az a legjobb, hogy rendkívül szigorú, még azokhoz a brandekhez is, akik tényleges lépéseket tesznek a fenntarthatóság jegyében. Az ötfokozatú skálán a 3-as az „It's a start“ pecsét, ez az, amit a Nike is kapott. Munkáltatóként és környezetvédelmi szempontból is jó jeleket mutat a cég tevékenysége, rengeteg környezetbarát anyagot használnak, állítólag figyelik, hogy milyen beszállítóktól érkeznek az alapanyagaik, hisznek a munkavállalói diverzitásban, általában megfelelő fizetéseket adnak, de egyelőre korlátozott számú bizonyíték van igazi eredményekre. Ami az állatvédelmet illeti, az nem az erősségük, többek között egzotikus állatok bőrét és szőrzetét használják fel a termékeikhez, és egyelőre inkább formális vezérelveik vannak a témában a Good On You szerint. Mindenesetre egy szép közepes ott van a Nike neve mellett, ami egy régóta fennálló cég esetében nem rossz értékelés.

Zara – „Nem elég jó“

ZARA-bolt Athénban Forrás Nikolas Kokovlis/NurPhoto via Getty Images

Egy fokkal a Shein felett, és eggyel a Nike alatt, a Zara kettest („Not good enough“) kap a Good On You-tól (egyébként a Bershka is). Egyelőre elég kevés bizonyíték van arra, hogy a zöld irányelveiket tényleg maradéktalanul betartják, de néhány környezetbarát alapanyaguk már van. A termelésük egy része Spanyolországban zajlik, ahol azért emberibbek a körülmények, de nincs arra bizonyíték, hogy a világ minden táján minden dolgozójuknak a megélhetésüknek megfelelő fizetést biztosítanak. Van egy formális policy-juk az állatvédelemre, de nincsenek megfelelő bizonyítékok arra, hogy ezek maradéktalanul meg is valósulnak. Összességében tehát az applikáció szerint a Zarának még van hova fejlődnie etikusság szempontjából.

H&M – „Valami elindult“

H&M-bolt Miamiban Forrás Jeremy Moeller/Getty Images

A Nike-hoz hasonlóan a H&M is hármast kap a Good On You-tól, legalábbis jelen állás szerint. A svéd cég nagy erénye, hogy részletes információkat osztanak meg a nyilvánossággal az ellátási láncukról, kitől, honnan, milyen nyersanyagok érkeznek. Van olyan programjuk, ami a méltányos bérfejlesztésről szól, de egyelőre túlzás lenne azt állítani, hogy a munkavállalóikat megfelelő körülmények között foglalkoztatják, legalábbis a meglévő bizonyítékok alapján. Állatvédelem terén is mutattak igyekezetet, de az állati eredetű bőrt és szőrméket továbbra is felhasználják. Az „It's a start“ pecsét a többi fast fashion-márkához képest magasabb értékelést jelent, pedig az elmúlt évek sztorijaiból azt gondoltuk volna, hogy a H&M le van maradva az etikussági versenyben. A Good On You szerint jó úton vannak.

De akkor mégis ki kap jó értékelést?

Hát általában nem a nagy, ismert márkák. Nem találtunk olyan óriásbrandet, akik hármasnál erősebb értékelést kaptak volna. Olyan luxusmárkák, mint a Louis Vuitton, a Giorgio Armani vagy a Dolce & Gabbana sokszor még a fast fashion-cégeknél is rosszabb értékelést kapnak. Persze, vannak „Jó“ és „Nagyszerű“ pecséttel ellátott brandek is, de ezek főleg olyan frissen alapított vállalkozások, amelyek kisebb méretűek, és eleve úgy indultak, hogy identitásuk része volt a fenntarthatóság. Ilyen például az Organic Basics fehérnemű-márka, vagy a People Tree. A nagy, fenntarthatóságról híres brandek közül a The North Face és a Patagonia is „négyesre vizsgázik“ a Good On You-n.

Persze ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy mostantól ne hordjatok Nike sneakereket, és kerüljétek el a plázás fast fashion-boltokat, mert a dolog nem ilyen egyszerű. Azt egy nagyon szűk réteg teheti meg, hogy csak fenntartható és etikus brandektől vásároljon ruhákat. Ugyanakkor jó tudni, hogy melyik márka merre halad ezen a téren, és erre tök hasznos a Good On You applikáció.

Felmérés:
Neked számít, hogy a ruhamárka, amitől vásárolsz, etikus és fenntartható-e?
Igen, igyekszem ez alapján vásárolni
Igen, de sajnos anyagilag nem tehetem meg, hogy csak ez alapján vásároljak
Nem számít
Igen, igyekszem ez alapján vásárolni
22 %
Igen, de sajnos anyagilag nem tehetem meg, hogy csak ez alapján vásároljak
78 %
Nem számít
0 %