Ha arra gondolunk, mik azok sportágak, ahol magyar sportolók az élvonalhoz tartoznak, eszünkbe juthat a foci, az úszás, a vívás, a kajak-kenu vagy akár a szertorna is. Az elmúlt éveknek köszönhetően most már a kerékpározást is ide sorolhatjuk.
Az, hogy miért hallani egyre többet a kerékpársportról itthon, leginkább két embernek köszönhető: Vas Blankának és Valter Attilának. Ők ketten megkerülhetetlen alakjai lettek a szakágnak, és bár Vas Blanka a maga nemében egyértelműen sikeresebb, mégis kevesebb szó esik róla. Őt mutatjuk be ebben a cikkben.

Két keréknél nem is kell több
Még mielőtt belemennénk, hogy miért annyira nagy dolog, amit Vas Blanka végigvitt az elmúlt években, szeretném bemutatni kicsit magát a sportágat. Kerékpáros versenyeket már az első 1896-os athéni olimpián is rendeztek országúton és pályán is. Az országúti kerékpár neve magáért beszél, itt autóutakon versenyeznek a biciklisták, a pályakerékpár esetében viszont úgynevezett velodromokban tekernek körbe-körbe, amik rövid, döntött falú pályák, általában beltéren.

A 2024-es olimpián már 5 diszciplínában, összesen 24 versenyszámban versenyezhettek egymással két keréken a sportolók, a magyarok pedig kétszer is karnyújtásnyira voltak az éremtől. Valter Attila és Vas Blanka is a negyedik helyet szerezte meg az országúti kerékpár mezőnyversenyén, utóbbinak pedig tényleg csak centik hiányoztak ahhoz, hogy felférjen a dobogóra.
Minek kell örülni?
Még egy fontos tényező az országúti kerékpárral kapcsolatban, ami furán hathat, hogy ez igazából egy csapatverseny. Akár egynapos, akár többnapos versenyekről van szó, az induló csapatoknak mindig van egy úgynevezett kiemelt embere. Érte dolgozik a csapat, neki biztosítanak szélárnyékot a többiek, őt vezetik fel a hajrában, neki viszik a frissítőt.
Mivel a csapatok 6-7 fővel indulnak általában egy versenyen, a legtöbb kerékpáros sosem lesz kiemelt ember, nem adatik meg nekik az, hogy magukért versenyezzenek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lennének elengedhetetlenek a csapatuk számára. Könnyen lehet, hogy valaki úgy alapember egy csapatban, hogy közben ő maga évek óta nem nyert semmit, de amikor valaki nyer a csapatból, az egész csapat nyer.
Szintén fontos jelenség, hogy vannak kerékpárosok, akik több diszciplínában is versenyeznek. A brit Tom Pidcock például terepkerékpárban és hegyikerékpárban is a világ élvonalába tartozik, de hasonlóan versenyez terepkerékpárban Wout van Aert és Mathieu van der Poel is, akik jelenleg a legnagyobb sztárok között említhetőek, valamint Vas Blanka is.

Az ilyen versenyzők nemcsak tavasztól őszig versenyeznek, mint a többi országúti kerékpáros, hanem télen is, amikor a terepkerékpáros versenyeket rendezik. Emellett általában az olimpián is több szakágban indulnak. A terepkerékpáros versenyekben az előbb említett csapatversenyes sajátosságok nincsenek, itt mindenki magáért mehet.
Mindig legyen rajtatok bukósisak!
Szintén fontos még megemlíteni, hogy az országúti kerékpár egyáltalán nem veszélytelen sport. Itt nemcsak a versenybalesetekről muszáj szót ejteni, hanem arról is, hogy a sportolók edzés közben is folyamatosan veszélyeztetve vannak. Minden évben olvasni arról híreket, hogy szabályosan közlekedő biciklistákat gázolnak el edzés közben, amiknek egy része halálos kimenetelű.

Michele Scarponit, az évszázad egyik legsikeresebb olasz kerékpárosát 2017-ben edzés közben ütötték el, később belehalt a sérüléseibe, a 26 éves svájci Gino Mäder pedig 2023-ban a Svájci Körversenyen egy lejtmenetben bukott, ami után már sajnos nem tudták megmenteni.
A valaha volt legjobb magyar kerékpáros
Vas Kata Blanka 2001-ben született Budapesten. Első profi győzelmét 2020-ban, 18 évesen szerezte, amikor ő lett az országos bajnok az országúti kerékpár mezőnyversenyén. Egy 2021-es Telex-videóból kiderül, hogy már kisgyerekkorától folyamatosan biciklizett. Mountain bike-ozott, BMX-ezett, sőt még egy egykerekűt is kapott az édesapjától.
Versenyezni is több szakágban versenyez, először a 2019-20-as szezonban robbant be terepkerékpárban, amikor második lett az U23-as világbajnokságon, egy évvel később pedig már több felnőtt világkupaversenyen is ott volt a legjobb tíz között, 2021-ben pedig már futamot is tudott nyerni.

Mindeközben országúton 2021-ben leigazolta a legjobb női csapat, a Team SD Worx, ahol testközelből tanulhatott a sportág legnagyobb alakjaitól. 2023-ban megszerezte első győzelmét a profi mezőnyben, amikor a Svájci Körverseny első szakaszán ő nyerte a sprintet. Mint később kiderült, ez még csak a kezdet volt. Egy hónappal utána a megnyerte az Olasz Körverseny zárószakaszát, augusztusban pedig U23-mas kategóriában világbajnok is lett.

Vas Blanka mióta profi lett, folyamatosan fejlődik, és egyelőre nem látni még, hogy hol a csúcs. Miután tavaly júliusban 2027-ig szerződést hosszabbított a csapatával, rögtön szakaszt nyert a Tour de France-on is, a szezon végén 10. lett a világbajnokságon, de nem szabad elfeledkeznünk arról a centikre lévő olimpiai dobogóról sem.
A nemzetközi eredményei mellett Vas Blanka mostanra – ha jól adtam össze az összes különböző versenytípust – 18-szoros magyar bajnok és 2020 óta minden évben ő lett az év kerékpársportolója nők között. Az idei szezont is remekül kezdte, és várhatóan ott lesz az összes fontos versenyen, szóval bőven lehet majd neki szurkolni.
Vas Blanka már most a valaha volt legjobb magyar női kerékpáros, és ha így folytatja, könnyen lehet, hogy a női jelzőt lassan el is hagyhatjuk. Ahhoz azonban, hogy miért esik kevesebb szó róla, meg úgy általában a női kerékpársportról, kicsit mélyebbre kell ásnunk.

A női kerékpár jövője
Vannak sportok, ahol közel ugyanannyira népszerűek a férfi és női versenyek, vannak, ahol kevésbé. Az atlétika, úszás, tenisz, vívás olyan sportok, ahol tudnak ugyanakkora nevek lenni nők, mint férfiak, míg más sportokban az elmúlt években kezdenek korrigálódni az egyenlőtlenségek.

Érdekes példa az Egyesült Államokban a WNBA (női kosárlabdaliga), ami egyre nagyobb népszerűségnek örvend, de szerintem a női foci is jön felfele. Ide sorolnám a női kerékpározást is, ami az elmúlt években egyre jobb helyzetbe került, több dolognak köszönhetően.
- Egyre több férfi csapat fordít energiát és erőforrást arra, hogy női csapatot működtessen, de vannak olyan szponzorok is, akik csak női csapatot támogatnak.
- Egyre többet közvetítik a női versenyeket, egyre többet foglalkozik velük a média. Mostanra a női versenyeket ugyanúgy tudjuk kommentárral követni a Max szolgáltatásán, mint a férfi versenyeket. Emellett podcastekben is egyre több szó esik róluk, az én kedvencemben mostanra gyakorlatilag ugyanakkora műsoridőt kapnak.
- Jobb és több női kerékpárversenyt szerveznek.
Az utolsó pontot picit kibontva vegyük példának a Tour de France-t és annak a női változatát, a Tour de France Femmes-t. A Tour de France a világ leghíresebb országúti versenye. 1903 óra rendezik meg, a két világháborút leszámítva minden évben meg volt tartva, hivatalos női verzióra azonban 2022-ig (!) kellett várni. Bár voltak előtte más hasonló névre hallgató, hasonló helyeken megrendezett női versenyek 1984-től 2009-ig, azok sajnos nem voltak annyira sikeresek, és küzdeniük kellett a folyamatos szexizmussal, illetve a médiamegjelenések elégtelen mennyiségével is.

Jacques Anquetil ötszörös Tour de France-győztes 1984-ben azt nyilatkozta, hogy „Semmi bajom a női sportokkal, de a kerékpározás túlságosan nehéz egy nő számára. Inkább rövid fehér szoknyában látnék egy nőt, nem sportnadrágban.” Ilyen és ehhez hasonló gondolkodású emberekkel kellett megküzdenie a sportágnak ahhoz, hogy 2022-re végre hivatalosan, a férfi Tour de France szervezője megrendezze a női Tour de France-t is.

A verseny rögtön sikeres lett, sőt szerintem, illetve rengeteg más elemző és rajongó szerint az elmúlt években felülmúlta a férfi versenyt az izgalmakat illetően. Ez a tendencia érvényesült a többi férfi versenyt illetően is, mostanra egyre többnek rendezik meg a női megfelelőjét.
A helyzet azonban még mindig nem az igazi, a női versenyek egyelőre sokkal rövidebbek. Míg a női Tour de France 8 szakaszból áll, a férfi 21-ből. Az ideális hossz valahol a kettő között van, hiszen a 8 napot sokan túl rövidnek, míg a 21-et túl soknak érzik. Abban az esetben, ha a női versenyt elvinnék két hétig, még tovább növelhetnék a sport népszerűségét.

A kerékpársport elsőre rettentő unalmasnak tűnhet, ezt nem tagadom. Viszont ha valaki kicsit mélyebbre megy,egy izgalmas és különleges sportot ismerhet meg, amiben szerencsére jelenleg több magyar versenyzőnek is tudunk szurkolni. A női kerékpársporttal pedig alapvetően jó dolgok történnek, de messze még a vége. Egy biztos, hogy Vas Blanka már most beírta magát a magyar sport történelemkönyvébe.