2024.7.16 18:50
Olvasási idő 2:41
Kremmer Magdi

Így lesz emlékezetes a profilod a randioldalakon a tudomány szerint

Így lesz emlékezetes a profilod a randioldalakon a tudomány szerint
Forrás Bloomberg
TÁRSADALOM PÁRKAPCSOLAT RANDIOLDAL RANDIZÁS SZERELEM TÁRSKERESŐ TINDER TUDOMÁNY

Túlszerkesztett képek, kellemetlen szóviccek és minden egyediséget nélkülöző bemutatkozások. A társkeresők tele vannak béna profilokkal, a tudomány szerint azonban nem kell túlgondolni: egy egyszerű dologgal rögtön jó benyomást kelthetünk másokban.

Aki már felregisztrált valaha bármelyik társkeresőre, tudja jól, hogy létrehozni egy emlékezetes profilt nem is annyira egyszerű, mint elsőre gondolnánk. Úgy kell összeválogatni a képeinket, hogy azok már első ránézésre (a jó értelemben) megragadják a potenciális matchek figyelmét, illetve a bemutatkozásunkat is olyan módon kell összerakni, hogy abból kiderüljön minden fontos infó, de azért ne legyen túl hosszú és unalmas sem. A randiappokon pillanatok alatt döntünk arról, hogy valakivel egyáltalán szóba állunk-e, itt tényleg az első benyomás számít. Egy új kutatás szerint azonban van valami a fotókon túl, amivel garantáltan pozitívan hathatunk másokra, és amivel biztosan sikeresek leszünk az online társkeresésben. 

Dr. Juliana Schroeder amerikai viselkedéskutató, szociálpszichológus több mint tíz éve vizsgál egy különleges társadalmi jelenséget, az úgynevezett „empty vessel”, vagyis üres edény effektust. Schroeder és csapata először az orvos-páciens viszonyokban figyeltek fel arra, hogy a beteg azt várják el az orvosaiktól, hogy nekik ne legyenek saját érzelmeik, hanem teljes mértékben rájuk, a páciensekre koncentráljanak, az ő panaszaikat, fájdalmukat érezzék át. A kutatók elkezdték megvizsgálni, hogy vajon ez egy általános, az orvos-páciens viszonyon kívül is megfigyelhető jelenség-e és az embereknek jobban figyelnek-e arra, amit mások tudnak róluk, mint arra, amit ők tudnak másokról? 

Forrás GETTY IMAGES


Az első kísérletekben a kutatók arra kérték a résztvevőket, hogy értékeljék, mennyire ismerik egy családtagjukat, partnerüket vagy barátjukat, valamint azt, hogy az adott személy mennyire ismeri őket. Emellett egy 1-től 7-ig terjedő skálán azt is értékelniük kellett, hogy mennyire elégedettek a kapcsolataikkal. Az eredmények szerint az emberek jellemzően úgy gondolják, hogy ők jobban ismerik a másikat, mint amennyire őket ismerik. A legtöbb ember bonyolultnak, egyedinek és különlegesnek tartja a saját lelki világát, miközben azt gondolja, hogy ezt mások nem érthetik meg teljesen. Ezzel szemben néhány információ alapján már hajlamosak vagyunk úgy érezni, hogy teljesen kiismertük a másikat.

Így lesz gördülékeny az ismerkedés
A legtöbb ember úgy érzi, hogy könnyebben kiismer másokat, mint ahogyan őt megismerik. Forrás Big Bang Theory (2007-2019) Chuck Lorre Productions Warner Bros. Television


A kutatás arra is rávilágított, hogy a kapcsolattal való elégedettség nem a kapcsolat mélységén múlt, hanem azon, hogy a résztvevők mennyire érezték magukat ismertnek a kapcsolatban. Tehát ha úgy érezzük, hogy valaki a bonyolult, összetett énünket is képes megismerni, átlátni, ezt a kapcsolatot nagyon különlegesnek és értékesnek fogjuk tartani. 


Egy másik, kapcsolódó kutatásban a szakemberek azt vizsgálták, hogy hogyan reagálnak az emberek arra, ha egy ismerősük elfelejti a nevüket, továbbá arra, ha ők felejtik el valaki nevét. A kísérletben résztvevők magukkal szemben sokkal engedékenyebbek voltak: úgy érezték, ha ők felejtették el valaki nevét, az egy kellemetlen, de megbocsátható dolog, azonban ha egy ismerős az ő nevüket felejtette el, az egyet jelentett azzal, hogy nem akartak további kapcsolatot fenntartani az adott személlyel. 

Kiemelt tartalom
Csoportkép, ananász és pizza, na meg lista arról, mit NEM keresünk: red flagek az online társkeresőkön Csoportkép, ananász és pizza, na meg lista arról, mit NEM keresünk: red flagek az online társkeresőkön 4 nappal ezelőtt

Az előzetes kutatási eredményekre alapozva, Schroeder és dr. Ayelet Fishbach elkezdték vizsgálni a nálunk egyelőre nem túl ismert Match.com és a Coffee Meets Bagel társkeresők profiljait. A vizsgált profilok több mint felénél a kapcsolatot kereső felhasználók a leírásokban arra utaltak, hogy szeretnék, ha a potenciális partnerük megismerné őket, de mindössze az esetek 20 százalékában utaltak arra, hogy maguk is kíváncsiak másokra.

Forrás IMDB / Warner Bros. / A szerelem hálójában


A kutatók ezután arra kérték a kísérletben résztvevőket, hogy hozzanak létre egy saját profilt, amelyben vagy azt hangsúlyozzák, hogy mennyire szeretnék, ha mások megismernék őket, vagy pedig azt, hogy szeretnének megismerni másokat. Ezt követően több mint 250 külső személyt kértek meg arra, hogy értékeljék ezeket a profilokat az alapján, hogy mennyire találják vonzónak azokat, mennyire szeretnének kapcsolatba lépni velük.

Az eredmények alátámasztották Schroeder korábbi kutatásait: a mások megismerését hangsúlyozó profilok sokkal vonzóbbnak bizonyultak. Schroeder szerint már egy kapcsolat elején is arra vágyunk, hogy a másik figyeljen ránk, fejezze ki az érdeklődését és kíváncsiságát irántunk. Szeretnénk azt érezni, hogy fontosak vagyunk a partnerünknek, ott lesz mellettünk. 


Tehát a tudomány szerint ha online társkeresőkről van szó, nem a képeink és még csak nem is a magasságunk fog matcheket hozni, hanem az, ha másokra figyelő, érdeklődő emberekként vagyunk jelen. Szóval ahelyett, hogy csak magadról írnál a biódban, arról is szólj néhány mondatot, hogy milyen személyt keresel, mi az, ami téged érdekel másokban. Ha hihetünk a kutatóknak, nagyobb sikered lesz így a társkeresőkön, mint valaha.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Spotifyon és a Facebookon is!