A kiváló jelmezek szerencsére nem műfajhoz kötöttek, így a legstílusosabb, legmegkapóbb vizuális világgal rendelkező filmes listánkon vígjátékok, kemény akció filmek, sci-fi és bubble gum tini romkom is helyet kapott.
Mókás arc (1957)
Sokan az Álom luxuskivitelben és a My Fair Lady musicalt emlegetik Audrey Hepburn legstílusosabb filmjeiként, de a kritikusok által gyűlölt és a közönség által figyelmen kívül hagyott Mókás arc megannyi Edith Head kreációja igazi vizuális csemegévé teszi.
Cselekmény tekintetében egyébként nem sokban különbözik a My Fair Ladytől, ezúttal Hepburn egy Greenwich Village-i alternatív könyvesbolt eladójából avanzsál szupermodellé Párizsban.
Annie Hall (1977)
Woody Allen imidzsét rendesen megcibálta a Me Too-mozgalom, így érthető módon sokan keserű szájízzel nézik még a grooming-botrány előtti filmjeit is. Pedig az Annie Hall egy igazi ironikus mestermű, melynek fénypontja a zseniális Diane Keaton öltönyeivel és maszkulin szettjeivel.
A sebhelyesarcú (1983)
A 2015-ben elhunyt Patricia Norris kortalanul sikkes ruhákba bújtatta Al Pacinót és Michelle Pfeiffert. A kultikus gengszterdráma valamennyi kosztümje tökéletesen tükrözi korszellemet, ugyanakkor napjainkban is megállják a helyüket. Az Elvira Hancockot alakító Pfeiffer Halston-ruhái pedig a mozitörténet legemblematikusabb ruhái közé tartoznak.
Gyilkos játékok (1989)
Sokan magasztalják a magyar szinkronszínészetet, de címfordításban soha nem remekeltek hazai filmforgalmazók. Érthetetlen, hogy lett a három azonos nevű bully-ra utaló Heathers-ből Gyilkos játékok, de szerencsére a gyatra fordítás sem tompítja színkódolt jelmezeik esztétikai értékét.
Spinédzserek (1995)
A magyar filmforgalmazás másik "gyöngyszeme", amiért minimum fél év felfüggesztett járna, de szerencsére Mona May időtlen jelmezei kárpótolnak mindezért. Cher Horowitz ikonikus kockás szettjét a katolikus iskolák egyenruhái inspirálták, de emellett az Alaïától kezdve Anna Suiig megannyi dizájner ruhát viselt. Egyébként a hősnő apjának vérnyomását 300-ra emelő „Calvin Klein“ ruhát valójában Anna Sui tervezte, aki akkoriban csak feltörekvő tervező volt.
Romeó + Júlia (1996)
A virágos, mellkast villantó hawaii-ingek egyenesen a 90-es évekbeli Los Angeles-i Venice Beach-re repítenek, ahova Baz Luhrmann rendező átköltöztette Shakespeare legendás szerelmi történetét a 16. századi Veronából. Rómeó és Júlia rögtönzött esküvőjére DiCaprio egy Miuccia Prada által készített kék öltönyt viselt, a Capuletek dekoratív, katolikus ruháit pedig a Dolce and Gabbana barokkos esztétikája ihlette.
Bűvölet (1996)
A 90-es évek legikonikusabb tinihorrorjában a gótikus grunge uralkodik. A gimis hierarchia legaljára szorult boszorkányok ruhatára a karakterekkel együtt fejlődik, és egyben sebtapasz lelki sérüléseikre is.
Az Ötödik Elem (1997)
Jean Paul Gaultier több mint 1000 kirívó, vakítóan színes és részletgazdag jelmezt készített a kultikus sci-fi valamennyi szereplőjének. A főszereplőktől kezdve az utolsó statisztáig minden karakter összhangban van a futurisztikus látványvilággal, mely maga a megtestesült camp. Gaultier megszállottsága nélkül a film valószínűleg nem gyakorolt volna ugyanolyan hatást a popkultúrára.
Kemény dió (1999)
Úgy tűnik, a fordítók hadjáratot indítottak a 90-es évek gimis szatírái és tini kultfilmjei ellen, mert ez a remekmű szintén csapnivaló címet kapott. De újfent a kifutóként funkcionáló oktatási intézményben felvonultatott, színkódolt jelmezek kárpótolnak minket a traumáért.
Mátrix (1999)
„Az összes jelmez meglehetősen immunis a korra, emiatt még most is azonosulni tudunk velünk” – mondta Kym Barrett jelmeztervező a The Guardiannek, és milyen igaza van.
Szerelemre hangolva (2000)
Wong Kar-wai 2000-ben készült filmje az intimitásról és a viszonzatlan szerelemről óda a régi Hongkonghoz, amely vörös, narancs és arany színpalettában fürdik. Maggie Cheung, a női főszereplő ragyog az élénk, virágos, csipao ruhákban, mely az 1920-as évek óta semmit sem veszített varázsából.
Wasabi – Mar, mint a mustár (2001)
Jean Reno életművének indokolatlanul elfeledett darabja, mely a Léon, a profi mellett a legstílusosabb filmje. A francia nyomozó rég elveszett szerelme temetésére érkezik Japánba, így tudja meg, hogy született egy közös gyerekük. Jumi ruháit akár Jazava Ai is tervezhette volna, Y2K-kavaii gardróbja a híres mangaka bármelyik sójo mangájában megállná a helyét, a romantizált jakuzák öltönyeivel tökéletes kontrasztot alkot.
Tenenbaum, a háziátok (2001)
Mielőtt a vaginagőzölésnek és a rektális ózonterápiának szentelte volna karrierjét, Gwyneth Paltrow Wes Anderson pasztell víziójában tündökölt. A diszfunkcionális, különc család dinamikájához tökéletesen illik az Alessandro Michele-féle guccis esztétika.
Az ördög Pradát visel (2006)
Nos, aligha szorul magyarázatra, miért került fel listánkra Anne Hathaway karrierjének fénypontja, melynek a legikonikusabb makeover-jelentet köszönhetjük.
Marie Antoinette (2006)
A francia királynő életének Sofia Coppola-féle feldolgozásához az Oscar-díjas jelmeztervező, Milena Canonero a macaron színű komplex, erősen stilizált 18. századi selyem és taft ruhákat tervezett.
Emma (2020)
Ellentétben a lecsupaszított, rozsdaszínű empire vonalú ruhákkal, amelyek a korábbi Jane Austen-adaptációkban szerepelnek, az Anya Taylor-Joy főszerepelésével készült Emma mindent megtestesít, ami a Bridgerton lehetett volna. A címszereplő önjelölt házasságközvetítő citromsárga kabátokban, díszes tollas kalapokban és sifon kendőkben szemet gyönyörködtető látványt nyújt. Egyszerre retrospektív, innovatív és jövőbetekintő alkotás, melynek fehér, kissé buggyos ujjú ruhái és szalagjai elővetítettek a jelenlegi coquette-őrületet.