A magyar "Topmodell leszek!" a lehető legrosszabb értelemben repít vissza a kétezres évekbe, hiszen lényegében minden divatvilágról alkotott sztereotípiát megerősít, holott edukációs céllal született.
A TV2-re Next Top Model Hungary címmel érkezett meg a 2000-es évek popkultúráját meghatározó amerikai Topmodell leszek! magyar kiadása, amit 2006-ban a Viasat is elhozott Magyarországra – azt a szériát az akkoriban még gimis Nagy Réka nyerte, de Iszak Esztert is láthattuk az évadban. A Mészáros Lőrinc-közeli csatorna egy olyan műsor licencét vette meg, amely úgy öregedett az elmúlt évtizedekben, mint egy konyhapulton felejtett, 2,8 százalékos zacskós tej. Ez nem is lenne akkora probléma, ha az erjedésnek megálljt parancsolva finomítottak volna a kivitelezésen, és nem a Tyra Banks arcával fémjelzett műsor húsz évvel ezelőtti értékrendjét közvetítenék. A Next Top Model Hungary nosztalgikus utazást tesz a 2000-es évek toxikus légkörében, hogy mondvacsinált okokkal, ezredforduló környéki szépségideáloknak megfelelő mércével megalázzon lelkes és naiv lányokat.
Már akkor éltem a gyanúval, hogy nem sok jóra számíthatok, amikor a sors egyik technikai akadályt a másik után gördített elém, hogy megmentse amúgy is megviselt idegpályáimat és szívbillentyűimet. Mivel ahhoz a generációhoz tartozom, amelyik már jellemzően nem rendelkezik otthoni tévével, a csatorna streamingoldalára kellett hagyatkoznom, amely erőszakosabban kínálja a gyanútlan látogatónak az előfizetési csomagokat, mint az illegális kalózoldalak a szexuális szolgáltatásokat és az online szerencsejátékot. Mindenesetre ugyanazt az élményt nyújtotta a TV2 Play, mivel másfél óra alatt több biztosítási reklámot láttam, mint egész életemben.
Tehát jó magyar szokáshoz híven, leültem egy kis reklámot nézni, hogy 20 percenként nézhessem, hogyan próbálják meg a divatvilágról élő porlepte sztereotípiákat kissé új arculattal eladni, egy elméletileg színfalak mögé betekintést nyújtó, edukatív versennyel.
A zsűri
Megkönnyebbülve konstatáltam, hogy a zsűri valóban szakmabeliekből áll, a plasztikai sebészek kénytelenek lesznek beérni a szépségversenyekkel. A tehetségkutató-realityk hagyományaihoz hűen mindannyian egy-egy ítészarchetípust testesítenek meg. Némileg kivételt képez a showműsorokban tapasztalatlan Axente Vanessa, aki még láthatóan keresi helyét a szakmaiság és a szórakoztatás között. Ő azon kevés magyar modellek egyike, aki olyan divatházak kampányaiban szerepelt, mint a Prada, a Chanel, a Calvin Klein, a Valentino, a Christian Dior, és a Gucci, emellett kilenc Vogue-címlappal büszkélkedhet.
Mérő Péter balett-táncosból lett divattervező, aki a műsorban az ügyeletes Móka Miki szerepében tetszeleg. Az elsősorban alkalmi ruháiról híres tervező kreációit viselte többek között Pamela Anderson is, de Palvin Barbara menyecskeruháját, Várkonyi Andrea esküvői ruháját és a TV2 jótékonysági műsorában viselt estélyijét is ő álmodta meg.
Tombor Zoltán lenyűgöző nemzetközi és hazai karriert tudhat magáénak. A divatfotós és fotóművész 2003-ban Milánóba költözött, de megjárta New Yorkot is, képei szerepeltek a New York Times, a Time és a Vogue oldalain, majd 2020-ban hazaköltözött. A zsűripultban ő testesíti meg a mogorva és vaskalapos rossz zsarut, aki kritikáit az „ami a szívén, az a száján“ szellemiség jegyében osztja meg a versenyzőkkel.
Tomán Szabinára amolyan Tyra Banks-féle tündérkeresztanya-szerepet oszthattak, egyszerre fordul anyai gyengédséggel és szigorral a versenyzők felé. Az egykori modellből lett üzletasszony korábban a Cápák között zsűrijében foglalt helyet, emellett fehérjeitalokkal és életmódváltó programokkal őrzi a diétakultúra hagyományait.
A kvartett lényegében semmilyen szakmai funkciót nem tölt be. A zsűrizés annyiban merül ki, hogy a Néprajzi Múzeum lépcsőjén 13 centis magassarkúban botladozó lányok majdnem-eséseit, pózolásait és csípőméretét kommentálják. Egyedül az öt percre megjelenő Epres Panni tart runway-gyorstalpalót a lányoknak.
Bemelegítés a cicaharcra
A válogatón megjelenő első lánnyal rögtön közlik is, hogy fogynia kell, így a továbbjutás után azzal a tudattal távozik, hogy „túlsúlyos“, amit korábban az édesanyja is a fejéhez vágott. A gyerekkori álmukat valóra váltani akaró jelentkezők jelentős része beszámol – síró hegedűszóval a háttérben – arról, hogyan telepedtek rá szüleik az életükre, hanyagolták el, illetve bántalmazták őket lelkileg. A zsűri egyébként kellő empátiával fordul a ki tudja, milyen abúzust átélt lányokhoz. A műsor alighanem egyetlen humánus pillanata, amikor Ördög Nórával együtt vigasztalják az endometriózistól szenvedő nőt, aki fájdalmai miatt kénytelen feladni a versenyt.
Természetesen a feleslegesen elhúzott jelenet a feszültségkeltés és a konfliktusszítás eszközévé válik, így az emberségesség is elszáll. Miközben készülnek a füstös és masszív fekete, punkos sminkek, már körvonalazódik, kik lesznek az intrikák tárgyai a következő hetekben kibontakozó drámában. Az első rész végén kialakul a mezőny, mely máris megkezdte metamorfózisát egy bullykkal és klikkekkel teli gimis osztállyá.
Megjegyezném, hogy a nézettség érdekében könnyen eltorzítható a valóság a vágószobában, ahol kicsit elbóbiskolhattak munka közben a vágók, mert olyan értelmetlen jelenetek maradtak a műsorban, mint:
Vagy win-win, vagy ha nyersz, akkor is nyersz valamit, tehát hogyha... mármint hogyha veszítesz, akkor is nyersz valamit.
Ha direkt válogatták be az ilyen sorokat, akkor elég gátlástalanul próbálják párhuzamba állítani a modellkedést a mérsékelt szellemi képességekkel. A korrelációt erősíti Tombor Zoltán „túl okos vagy modellnek, nem fog menni“ megnyilvánulása, melyet biztosan értékelt az oldalán ülő Axente Vanessa vagy a műsort otthonról néző felesége, Tombor Nelli.
Skip lunch, have body dysmorphia!
Finoman szólva elkeserítő, hogy a TV2 még mindig azt az üzenetet közvetíti, hogy dekoratív, megnyerő modell csak a heroin chicet vagy a Kim Kardashian-féle termékenység istennőt megtestesítő nő lehet. A „nem tipikus modell alkatú“ lányok boldogan megjegyzik, hogy manapság ruhamérettől, magasságtól függetlenül bárkiből lehet divatmodell, a zsűri hevesen bólogat, majd pár perccel később közlik a következő delikvenssel, hogy bizony abból a csípőből még faragni kell.
Feloldhatatlan belső konfliktus határozza meg a castingot, de nevezhetjük álszentségnek is. Egyik pillanatban még a különleges karaktereket, a tökéletlen szépségeket keresik, majd a „kicsit fogyasztanálak, de a szerkezet tetszik“ kommentekkel el is kanyarodnak a sokszínűségtől. Persze néhány „modellnek túl alacsony“ jelentkező is átmegy a rostán, Mérő Péter pedig az egyetlen mid-size versenyző láttán kijelenti, hogy ideje elengedni a régi hagyományokat. Talán időközben szóltak a zsűrinek, hogy nem jelentkezett elég Naomi Campbell 2.0, tehát jó lenne, ha kicsit lejjebb adnának az igényeikből.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A következő Palvin Barbit kutató zsűri kritériumai egyébként kifejezetten ironikusak, tekintve, hogy a magyar szupermodell a maga 175 centijével egész alacsonynak számít, jellegzetes szomszédlány kisugárzásával pedig divatbemutatók helyett elsősorban beauty- és más reklámkampányokban szerepelt. Hovatovább, anno a Victoria's Secret plus-size (!!!) angyalai közé tartozott, akárcsak az amerikai műsor házigazdája, Tyra Banks.
Hogy véletlenül se legyen hiányérzetünk, az adás közepén megérkezett az ageism is, többek között az alábbi szellemes mondatokkal:
- „Nem gondoltam volna, hogy 25 felett bárkinek igent mondok.“
- „A nagydarab csajok később öregednek, nem ráncosodnak olyan hamar, mint az ilyen gebék.”
Fekete tükör
A Topmodell leszek! ikonikus szállóigéi mellett embert próbáló kihívásaival vált feledhetetlenné, utóbbi pedig a magyar verzióból sem hiányzik. Már említettem, hogy a tizenhat továbbjutó első feladata gyönyörű ruhákban, 10-15 centiméteres, platformos magassarkúban, combnyaktörés nélkül levonulni a Néprajzi Múzeum lépcsőjén.
Tény és való, a runway modelleknek úgy kell járniuk a magassarkúban, mintha már az anyaméhből is Jeffrey Campbell monstrumokban csúsztak volna ki egyenesen a kifutóra. Nos, elég divatbemutatót daráltam le ahhoz, hogy tudjam: általában nem macskaköves lépcsősoron, és nem is az ízelítőben bemutatott, vízen lebegő műanyag kockákon szokás divatbemutatót tartani.
Általában a cruise (más néven resort), vagyis a két fő ready-to-wear szezon – tavasz/nyár és ősz/tél – között megjelenő kollekciókat mutatják be különlegesebb helyszíneken. A Louis Vuitton például az olasz Maggiore-tónál, az Isola Bella-szigeten fekvő villa kavicsos útjain, a Dior pedig a Mexikóvárosban található Antiguo Colegio de San Ildefonso vizes térkövein vonultatta fel szezonális kollekcióját.
Tehát valóban nem minden esetben a legideálisabbak a körülmények, a ruhák gyakran kényelmetlenek, de a sík terep az esetek 98 százalékában biztosított. A Balenciaga mesterséges hóviharban zajló bemutatója és az ehhez hasonló ötletek ritkaságszámba mennek. Ráadásul a valódi divatbemutatókat nem első nekifutásra, hanem több próba után, meghatározott forgatókönyv szerint bonyolítják le. A csillogáson túli megpróbáltatásokat tehát kissé meredek ilyen kihívásokkal illusztrálni, különösen amatőr versenyzőkkel a főszerepben.
Nem vagyok sem szuper, sem modell, így hadd idézzem Alexander McQueen Karlie Klosshoz intézett szavait: „Ha beakad a ruhád, tedd magadévá. Te birtoklod a ruhát, nem a ruha téged.“ Így nyugtatta a legendás brit tervező az akkor még zöldfülű amerikai modellt, aki rettegett attól, hogy a magassarkújába akadó ruhaszegély miatt el fog botlani. Nos, a Next Top Model Hungary e gondolat inverzét képviseli.
Amíg Párizsban a legújabb őszi-téli Miu Miu-kollekciót 20-60 éves nőkön prezentálják, és New Yorkban a Collina Strada példátlan diverzitással képviseli a kortárs divatot, addig itthon, úgy tűnik, a következő Mihalik Enikő helyett szénalapú ruhafogas kerestetik.