2024.2.29 18:07
Olvasási idő 3:22
Kremmer Magdi

Korkülönbség a filmvásznon: miért nem öregedhetnek meg a nők Hollywoodban?

TÁRSADALOM FILMEK HOLLYWOOD JENNA ORTEGA MARTIN FREEMAN NEMI SZTEREOTÍPIÁK

Nem nehéz észrevenni, hogy míg Hollywood férfi szívtiprói egyre idősebbek lesznek, a (filmes) partnereik életkora változatlan marad. Elmondjuk, mi állhat a jelenség mögött, és miért fontos, hogy középkorú nők is reprezentálva legyenek a filmvásznon.

Nemrég mi is megírtuk, hogy az év egyik legjobban várt drámája, a Jenna Ortega és Martin Freeman főszereplésével készült Csábító leckék bizonyos jelenetei kiakasztották a nézőközönséget. A film, ami egyébként is kimondottan érzékeny témát, egy tanár-diák viszonyt dolgoz fel, egyesek szerint túl messzire ment azzal, hogy a 21 éves Ortega – aki a filmben egy 18 éves diáklány alakít – és az 52 éves Freeman között több intim jelenetet is bemutat. Sokan visszataszítónak, sőt undorítónak találták a filmben látható szexjeleneteket, és a kritikusok sem fogadták túl pozitívan a mozit. De miért gyakori témája a romantikus filmeknek a tanár-diák viszony, és miért normális Hollywoodban az, hogy míg a főszerepben lévő férfi színészek egyre idősebbek lesznek, filmbeli partnereik kora változatlan marad? Cikkünkben ezeknek a kérdéseknek jártunk utána.

Nagy port kavart Jenna Ortega és Martin Freeman szexjelenete
Martin Freeman és Jenna Ortega közös filmje felborzolta a kedélyeket. Forrás IMDB / Zac Popik

„Az öregedés kettős mércéje”

– ezzel a címmel írt cikket 1972-ben Susan Sontag, amiben a filmrendező, író és aktivista hosszasan taglalja, hogy miért annyira más a nők és a férfiak számára az öregedés. Sontag szerint a társadalom sokkal elnézőbb a férfiak öregedésével kapcsolatban, többek között azért, mert a hagyományosan férfiasnak tituált pozitív tulajdonságok az életkor előrehaladtával egyre gyarapodnak. Míg az önállóság, az önuralom, a szakértelem idővel nem múlik el, sőt inkább tökéletesedik, addig az olyan, tradicionálisan női kvalitások, mint a passzivitás, a gyámoltalanság, a versenyképtelenség és a csinosság gyengülni látszanak, ahogy idősödik az ember. A társadalom a női szépséget a fiatalsággal azonosítja, a nőket fiatalkorukban tartja a legvonzóbbak. Sontag felhívja a figyelmet arra a jelenségre, hogy ha egy középkorú, a negyvenes-ötvenes éveiben járó házaspár elválik, a férfi jellemzően fiatalabb partnert talál magának, míg a nőknek nehezebb újraházasodnia. Sőt a negyvenes éveikben járó férfiak gyakran sikeresebbek a szerelemben, mint 25-30 évesen voltak. A hagyományos társadalmi szerepeket tekintve a férfiak ekkor a leginkább sikeresek, karrierrel, pénzzel és hatalommal rendelkeznek, amit a társadalom elismer és felértékel. Emellett pedig a férfiakat jellemzően nem fenyegeti a terméketlenség, mindaddig, amíg aktusra képesek.

Kiemelt tartalom
Amy Winehouse a modern kor egyik legnehezebben eladható popsztárja, és nem is sikerült eladni a róla készült filmmel Amy Winehouse a modern kor egyik legnehezebben eladható popsztárja, és nem is sikerült eladni a róla készült filmmel 2 nappal ezelőtt

Ezzel szemben – bár ez egyre inkább kitolódni látszik – a nők termékenysége 35 felett csökkenni kezd, 45 és 55 év között pedig szinte minden nő átesik a menopauzán. A termékenység mint olyan a vonzalom egyik meghatározó eleme. A férfiaknál családalapítás szempontjából sem gond, ha az ötvenes-hatvanas éveikben járnak, sőt, feltehetőleg ebben a korban már letettek valamit az asztalra. Az ilyen korú nők azonban már nem termékenyek, sokak szemében pedig ezáltal nem is vonzóak.

Miért nem öregedhetnek meg a nők a filmvásznon?
Susan Sontag Forrás Jean-Regis Rouston/Roger Viollet via Getty Images

Elég, ha megnézzük a hírességekről készült kampányfotókat, és rögtön látni fogjuk, mennyire más a szépségideál egy idősödő férfi és egy idősödő nő esetében. Az öregedés tipikus fizikai jegyei, mint a ráncok és az ősz haj, a férfiaknál elfogadottak, sőt kívánatosak. Az őszülő, ötven feletti férfiak „silver foxok”, és nyugodtan lehet őket ábrázolni filmekben, reklámokban és újságok címlapján. Róluk nem az öregség jut eszünkbe, inkább az, hogy milyen sármosak. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Nespresso (@nespresso) által megosztott bejegyzés

Ezzel szemben ritkán látunk olyan ötvenes női sztárt, aki ne azon dolgozna minden erejével, hogy a lehető legkevésbé látszódjanak rajta az öregedés jelei. Az ősz haj, a ráncok és az öregedő bőr nemkívánatosak, ezért rengeteg beavatkozásnak vetik alá magukat a női hírességek. A fotók végletekig történő retusálása, a természetes öregedés minden jelének eltűntetése teljesen megszokott és bevett gyakorlat. Ha valaki 
pedig nem gyakorolja, hajlamosak vagyunk meghökkenni. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 

Pamela Anderson (@pamelaanderson) által megosztott bejegyzés

Pamela Anderson smink nélküli fotókkal üzent a kritikusoknak – mert az idősödő nők is szépek. 

Az idősödő férfi főszereplőnek is mindig fiatal csaja van

Az öregedés kettős mércéje nemcsak a reklámiparkban, hanem a filmvilágban is jól látszik. A Vulture 2013-ben készített egy alapos elemzést, amiben összehasonlították tíz hollywoodi szívtipró és filmes partnereik életkorát az évek során. Valószínűleg senkit nem leptek meg az eredmények: míg a férfi színészek kora nőtt, a filmes partnereik életkora jellemzően változatlan maradt, vagy csak minimálisan növekedett. Tehát a 30 éves és az ötvenes Johnny Deppnek is ugyanúgy 30 körüli partnerei vannak a filmvásznon. 

Korkülönbség a filmvásznon
Johnny Depp és romantikus partnereinek életkora a filmvásznon Forrás Vulture


Ez alól bizonyos esetekben azért el lehet térni, például, ha a női partner is egy hasonló kaliberű szupersztár. Általánosságban elmondható, hogy a férfi színészek több főszerepet kapnak, mint női kollégáik. A Washington Post 2016-os elemzése szerint a férfi színészek 31 és 35 éves koruk között kapják a legtöbb főszerepet, a nők viszont a húszas éveik elején, és alkalmazásuk 35 éves kor után drasztikusan lecsökken.

Korkulönbség a filmvásznon
Nők és férfiak főszerepben Forrás Washington Post

A tiltott tanár-diák viszony, ami a képernyőn elfogadottá válik

A nemrég megjelent Csábító leckék kiindulópontja egy olyan tanár-diák viszony, amely jelentős korkülönbségnek ad teret. Az ilyen típusú kapcsolatok gyakoriak a popkulturális művekben, például a Hazug csajok társasága, a Gossip Girl vagy a Riverdale sorozatokban, amelyekben a tiltott szerelem és az egyenlőtlenségen alapuló kapcsolatok romantikus elemként vannak bemutatva. Ez a romantizálás azonban nem tükrözi a valóságot. A tanár-diák viszonyban az erőviszonyok egyértelműen egyenlőtlenek: a tanár hatalmi pozícióban van, olyan tudással és eszközökkel rendelkezik, amelyeket a diákkal szemben felhasználhat.

Kiemelt tartalom
Végre egy igazán jó folytatás: a Szellemirtók visszatérnek New Yorkba, és ezúttal is bőven akad munkájuk Végre egy igazán jó folytatás: a Szellemirtók visszatérnek New Yorkba, és ezúttal is bőven akad munkájuk 3 nappal ezelőtt

Remélhetőleg nemsokára oda is eljutunk, hogy az idősebb női színészek több szerepet és nagyobb teret kapnak Hollywoodban, és az év egyik legjobban várt drámája nem egy 30 év korkülönbségre alapozó tanár-diák viszonyról szól majd.

Kövessétek a REFRESHER-t, iratkozzatok fel közösségi csatornáinkra is, hogy ne maradjatok le a folyamatosan frissülő tartalmainkról: @refresherhu néven ott vagyunk a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on és a Facebookon is!