2023.12.22 12:09
Olvasási idő 1:04
Szöllősi Anna

Két tantárgyat is kikapnának a középiskolai alaptantervből, tiltakozik az MTA

KULTÚRA KÖZÉPOKTATÁS MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA OKTATÁS

Kikerülne az alaptantervből a művészettörténet, valamint a film- és médiaismeret mint önálló tárgy: 2024-től már választható tantárgyként sem lesznek elérhetőek, érettségizni sem lehet belőlük.

A 2020-as új Nemzeti Alaptantervnek (NAT) megfelelően az állami fenntartású középiskolákban 2024-től már választható tárgyként sem lesz elérhető a művészettörténet mint önálló tárgy – írja a 24.hu. 

A művészettörténet eddig is csak választható tárgyként volt tanítható a gimnáziumban, például fakultáció keretein belül vagy külön fenntartói engedéllyel. Eddig az érettségin is a választható tárgyak között volt, de 2024-től megszűnik ez a lehetőség is, és ezzel párhuzamosan a film- és médiaismeret oktatását is kivezetik a tantervből. Az új NAT a vizuális kultúra 9–10. évfolyamon oktatott tárgyába olvasztja be, heti 45 percben a művészettörténeti tananyagot.

A Magyar Tudományos Akadémia közleményben tiltakozik a döntés ellen, ami szerintük lehetetlenné teszi a tudományág átfogó ismereteinek átadását, és a művészettörténeti egyetemi képzésre felvételizők számának csökkenését vonja magával, emellett veszélyezteti az oktatás színvonalát, és a muzeológiai, műemlékvédelmi, múzeumpedagógiai, tudományos szakemberek utánpótlását.

Elfogadhatatlannak, átgondolatlannak, rövid és hosszú távon egyaránt rendkívül ártalmasnak tartjuk a döntést, amely a képző-, ipar- és építőművészet több ezer éves múltjáról és kortárs alkotásairól úgy véli, hogy az nem szerves része az általános műveltségnek. Minthogy ezzel párhuzamosan a film- és médiaismeret oktatását is kivezetik a tantervből, a vizuális kultúra története, kortárs gyakorlata és elmélete teljességgel kívül kerül a gimnáziumi ismeretanyagon


– fogalmazott az MTA Művészettörténeti Tudományos Bizottsága.

„A képek és szavak története egyenrangúan fontos része az egyetemes kulturális tradíciónak. Az európai és magyar képzőművészet hagyománya és jelene semmivel sem alacsonyabb rendű, mint az irodalmi örökségünk. Különösképp így van ez a 21. század képközpontú kultúrájában, amely képek és szavak szintetikus egységével kommunikál“ – olvasható a közleményben. Megjegyezték továbbá: a művészetek történetének ismerete más tudományágak, úgy mint a történelem, a régészet, a filozófia, a szociológia vagy a pszichológia gyakorlását is elősegíti.