Radikális változás tapasztalható a Z generáció social media fogyasztásában, ennek pedig kimondottan nem örülnek az előző évtized népszerű platformjai.
Főhet a feje az elmúlt évtized klasszikus social media platformjainak. A Twitter elképesztő mélyrepüléséről már mi is több cikket írtunk, ezeket ide, illetve ide kattintva érheted el. Az Instagramot és a Facebookot is működtető Meta sincs lényegesen jobb helyzetben. Mark Zuckerberg vállalata elképesztő pénzügyi spirálba került a már-már tragikomikus metaverzum fejlesztése miatt, amit még a cég alkalmazottai sem hajlandóak használni.
A likviditási problémák kimondottan érzékenyen érintették a cégeket, akik kapkodva, elhibázott döntések sorozatával próbáltak védekezni, a felhasználók kárára. Az köztudott, hogy a Twitter és a Meta is a hirdetési bevételekből él. Ahhoz viszont már időre volt szüksége a társadalomnak, hogy megértsék, ez az üzleti modell kilóra értékesíti a személyes adataikat. Most viszont nagyon úgy tűnik, hogy a userek ráuntak a cégek kapzsiságára.
Egy tudatosabb generáció nőtt fel?
Az X és az Y generáció, azaz napjaink felnőtt társadalma lelkesen, újdonságként kezelte az internet adta lehetőségeket. A cégek iránti bizalom töretlennek tűnt, éppen ezért működött sokáig kifogástalanul Zuckerbergék személyes adatokat értékesítő modellje. Azzal viszont látszólag nem számoltak, hogy fel fog nőni egy generáció, a Z-vel jelölt korcsoport, akiknek már teljesen természetes, hogy az internet a mindennapjaink része.
A mai kamaszoknak, illetve fiatal felnőtteknek pedig nagyon úgy néz ki, hogy egyáltalán nem fűlik a foga a Szilícium-völgy mindent leuraló vállalataihoz. És pontosan ez vezetett a 2020-as évek internetes migrációjához.
Merre tovább?
Az tiszta, hogy a Z-generáció megunta a milliárdokat elhirdető vállalatok és influenszerek uralmát a közösségi médiában, és új megoldásokat kezdtek keresni - olyan platformokat, amik ténylegesen a felhasználói élményre építenek. A kereslet-kínálat modelljét ismerjük, a piaci igényre hamar érkezett a válasz is. Különböző megközelítések, utak jellemzik a 2020-as évek divatos social media platformjait, de van, ami közös: a hirdetők, multinacionális vállalatok helyett a felhasználókat, illetve a közösségi működést helyezik középpontba.
Mastodon
A Mastodon egyáltalán nem újkeletű platform, a Twitter látványos összeomlása viszont a decentralizált hálózat malmára hajtja a vizet. Ha nem teljesen tiszta, mit is jelent pontosan a decentralizált hálózat, nyugi, segítünk. A lényeg, hogy amikor regisztrálsz a platformra, kiválasztasz egy érdeklődési körödnek megfelelő szervert, ide jelentkezel. A szerverek szabad elvek szerint működnek, nincsenek szigorúan tematizálva. Létezik ausztrál szerver, de például a Belga Kalózpárt is üzemeltet sajátot. Ezek a közösségek önálló szabályrendszerrel rendelkeznek, de a lényeg, hogy nem a Mastodon tulajdonában állnak, így a cég nem tudja önkényesen cenzúrázni a tartalmakat, ellentétben az Instagram, Twitter, vagy éppen a Facebook működési elvével.
A platformon Te állítod össze, mit szeretnél látni, nem algoritmusokra, vagy jól fizető partnerekre bízzák ezt. Ráadásul a cég azt ígéri, hogy sem hirdetők nem fognak megjelenni a feededben, sem fizetés által előresorolt felhasználók. Az oldal, bár formátumában hasonlít a Twitterre, nem próbálja egy az egyben másolni azt. Ha Te is meguntad Elon Musk káoszát, egy esélyt érdemes lehet adni a Mastodonnak.
BeReal
Ha eleged van a tökéletességig photoshopolt posztokból, a végtelen alkalommal újralőtt kajafotókból, a napi kétszáz sztoriból, az anti-Instagram applikációt, a BeRealt Neked találták ki. A platform koncepciója iszonyatosan egyszerű. Napi egyetlen egy fotót posztolhatsz, amit egyszerre készítesz az előlapi és a hátlapi kameráddal, így teljesen egyértelművé válik, hol vagy, mivel foglalkozol. Nincsenek reklámok, fizetett posztok, kizárólag azok láthatják a posztjaidat, akikkel ismerősök vagytok.
Unalmasnak hangzik elsőre? Az is! De jó értelemben: az alkalmazás célja, hogy a valós énünket mutassuk meg egymásnak, beállítás és effektek nélkül.
⚠️ TIME TO BEREAL. ⚠️ but you’re robbing a bank #SNLPremierepic.twitter.com/ofvre6mDuf
— Saturday Night Live - SNL (@nbcsnl) October 2, 2022
A Reddit abszolút nem mai találmány, sőt. Ennek ellenére reneszánszát éli a platform. Ha esetleg nem ismernéd, az előző oldalakhoz, appokhoz hasonlóan iszonyatosan egyszerű koncepcióra alapul: a tagok önszerveződő fórumokat hozhatnak létre szó szerint bármilyen témában. Közélet, sport, befektetés, politika, de ennél akár lényegesen kevésbé specifikus témákban is indíthatsz fórumot, amihez az csatlakozik, aki szeretne.
Az egyik leghíresebb ilyen csoportosulás, azaz subreddit, az r/wallstreetbets. A fórum akkor vált igazán közismertté, amikor a felhasználók egy közös akció keretein belül 600%-kal nyomták fel a GameStop részvényeinek árát, pusztán csak azért, mert ismert elemzők azt nyilatkozták, hogy be fog szakadni a videójátékokkal kereskedő cég árfolyama.