A Refresher szerkesztősége megszavazta a megszavazhatatlant: ezek a vébé legszebb válogatott mezei szerintünk.
Mindig nagyon vicces, amikor a futballvilág és a divat összeér, mert valójában a két közeg alig állhatna távolabb egymástól. Visszatérő esemény, amikor egy-egy mezgyártó megpróbál egy kicsit izgalmasabb, a streetwear-világhoz kapcsolódó felszerelést alkotni, a szurkolók – akik általában a klasszikusabb, letisztultabb mezeket kedvelik – felháborodva fogadják, hogyan csinálnak „divatmajmokat“ a kedvenc játékosaikból. Valójában az a helyzet, hogy a focivilág még mindig erőteljesen maszkulin, a hagyományosabb férfiízlés szövi át, ezzel szemben a divat, és annak a részét képező a streetwear nem igazán alkalmazkodik a klasszikus „szabályokhoz“. Legtöbbször az a kompromisszum születik, hogy a Nike, az Adidas vagy a Puma letisztult, klasszikus hazai felszerelést gyárt, míg a vendégmezeknél elrugaszkodik kicsit a megszokottól. Nem csoda, hogy nálunk a Refresher szerkesztőségében sikeresebbek voltak az idegenbeli szerelések, amikor összeültek lányok-fiúk, divatkedvelők és focirajongók, és megszavaztuk, szerintünk melyek a foci vébé legmenőbb mezei.
Mexikó – vendég
Nem állítunk fel sorrendet, de abban tökéletes egyetértés volt a szerkesztőségen belül, hogy Mexikó vendégmeze mindent visz idén. Ebben egyébként nem vagyunk egyedül, az Adidas által gyártott piszkosfehér-vörös mez még azoknak is tetszik, akik alapvetően nincsenek oda a kirívó szerelésekért. A darabot egyébként az ország kultúrájában fontos azték mitológia inspirálta, azt a Tollaskígyót (Quetzalcóatl) ábrázolja, amely a tudás és a tanulás istene.
Franciaország – vendég
Hiába alapul hasonló elven, mint a fent említett mexikói, a franciák vendégmeze jóval megosztóbb lett. Valahol érthető, mert kicsit furcsább grafikai megoldásokat alkalmaztak itt, mint a latin-amerikai válogatottnál. A Nike elképzelése értékelendő, itt is kultúrtörténetbe hajlik a koncepció, a francia történelem fontos eseményei és helyszínei sínlenek fel a halvány minták között. Mi végül úgy döntöttünk, hogy értékelni fogjuk az izgalmas megoldást, és ha a grafika és a minták elhelyezése finoman szólva érdekes is ugyan, az mindenképpen ízlésesebbé és érdekesebbé teszi, hogy csak közelről látszanak pontosan.
Dél-Korea – vendég
Dél-Korea olyan vendégmezzel megy a katari vébére, amilyet simán el tudunk képzelni valami hypebeast pop-up show-n. A fekete színű szerelésen kék, sárga és piros minták találhatóak, ezektől egy kicsit olyanná válik, mint egy absztrakt expresszionista festmény. Habár a cél nem ez volt, hanem, hogy kiemeljék a dél-koreai kultúra egyik legfontosabb elemét, a zászlójukon is megtalálható Taegeukot, amely lényegében a koreai yin-yang. Kétségkívül elég szabadon értelmezték ezt a mintát. Mindenesetre, Szon Hungminnek elég jól áll, és valójában ez a lényeg.
Brazília - kapus
Nehogy már kapusmez ne legyen a listán! A Nike eléggé odarakta magát, a torna egyik legnagyobb esélyese, Brazília mondjuk meg is érdemli, hogy a hálóőrei megfelelő szettben legyenek, elvégre a világ tíz legjobb kapusa közül kettő a dél-amerikai válogatottban véd. Messziről mondjuk elképzelhető, hogy feketének fog tűnni a mez, de ettől csak ízlésesebb, közelről pedig kifejezetten izgalmas ezzel a leopárd mintával. Ráadásul, olyan embereken fogjuk látni, mint az amúgyis extravagánsan kinéző Ederson, vagy a futballvilág egyik legnagyobb chadje, Alisson Becker:
Spanyolország – vendég
A spanyolok idegenbeli mezénél az Adidas vintage szerelésekből inspirálódott. A póló a '82-es vb-rendező spanyol válogatott előtt tiszteleg. Külön finomság, ami mostanában elég gyakran köszön vissza a focipályákon, hogy a márkalogó és a címer is egymás alatt van középen, ettől is húszadik századvégi vibe-ok kerülnek elő. A hullámos minta kifejezetten esztétikus, úgyhogy kijelenthetjük, hogy a spanyol csapat meze egy fokkal talán jobban összeállt, mint maga a válogatott. Persze, így is az esélyesek között vannak.
Dánia – hazai
Kicsit ellentmondva önmagunknak egy hazai mezt, ráadásul egy letisztult, minimalista szerelést is beválasztottunk a legjobbak közé. A Hummel által gyártott szett, amelyben a vébé egyik titkos esélyese játszik majd, a minimalizmusa miatt önmagában is figyelemfelkeltő és ízléses, de kontextus nélkül nem lehet igazán értékelni: a Hummel ugyanis azért választotta ezt a megoldást, mert nem akarta, hogy a márka egy olyan világbajnokságon szerepeljen kirívóan, amelynek a megszervezése emberek ezreinek életébe került. Ezt pedig szimplán nem lehet nem figyelembe venni, amikor a mezre nézünk, akár a művészeti alkotások értékét, ezt is meghatározzák a körülmények. Arról, hogy milyen botrányok vannak a világbajnokság körül, és hogyan mutatta be ezeket a Netflix, itt írtunk.
This shirt carries with it a message.
— hummel (@hummel1923) September 28, 2022
We don't wish to be visible during a tournament that has cost thousands of people their lives.
We support the Danish national team all the way, but that isn't the same as supporting Qatar as a host nation. pic.twitter.com/7bgMgK7WzS
Különdíjak
Honorable mentions:amerikaiak közül a kapusmez (szép szín), holland hazai (szép minta), japán hazai (izgi), német vendég (jó színek)
A legmenőbb márka: Nehéz lenne megmondani, hogy az Adidas vagy a Nike, ugyan ezen a listán Nike-ból van több, a mexikóiért pluszpont jár az Adidas-nak. És akkor még nem is beszéltünk a Hummel gesztusáról... Szóval ez itt már filozófiai kérdés.
A leglúzerebb márka: Nem kérdés, hogy a Puma. (Nem először.) Ezt és ezt, na meg ezt mégis hogy gondolták?