New Music Friday Refresher-módra: a Playback Péntekben ezúttal is a hét legizgalmasabb könnyűzenei megjelenéseit gyűjtöttük össze. Ezen a héten Szécsi Krisztián szemlézett három albumot és válogatott mellé néhány friss dalt is.
Albumok
Kesha: Gag Order
Ha bárki megkérdezné tőlem, hogy ki az a zenész, akit nem is feltételezne senki, hogy nagy kedvencem, a válaszom valószínűleg Kesha lenne. Kesha, dollárjel nélkül. Róla nem csak itthon, de alapvetően az értőbb zenei közegekben, akár külföldön is nehéz kvázi szakmailag beszélni, mert bár az énekesnő szintén ugyanazt a karrierívet járta be, mint kora legnagyobb popdívái (például Lady Gaga), soha nem vették igazán komolyan a zenei ítészek. Lehet debütáló száma, a TiK ToK egyszerűsége, a lebutított dallamvilágot követő későbbi diszkóslágerei vagy az elszabadult, erősen alkoholizáló tinédzser ethosza (imidzs) miatt, mindenesetre az egyébként magyar gyökerekkel rendelkező Keshát szépen beleraktuk egy dobozba és nem igazán néztünk többet feléje. Hagytuk porosodni a polcon.
Aztán jött 2016, s a dalszerző ismét reflektorfénybe került, amikor perre vitte egykori producerét, Dr. Luke-ot szexuális bántalmazás vádjával. Az ügyet elég kevesen sajtózták meg itthon, pedig olyan világsztárok tanúskodtak mellette bíróság előtt, mint a már említett Lady Gaga, vagy Taylor Swift, aki nem csupán érzelmi, de egyben anyagi támogatást is nyújtott az énekesnőnek. A vádat ejtették, ellenben Dr. Luke visszakézből rángatta be Keshát újra a tárgyalóterembe, az ő indítéka hírnévrontás volt. A helyzetet csak súlyosbította, hogy a lányt szerződés kötötte Luke lemezkiadó cégéhez, aminek felbontása szintén egy sarkalatos pontja volt az egész bírósági eljárásnak, ám ezt sem ítélték meg neki. Semmi sem változott, ő ellenben teljesen tönkre ment az éveket felörlő procedúra alatt: erős gyógyszeres és orvosi ellátásra szorult. Ám, olybá tűnik a zene erre is gyógyírt jelenthet. Fájdalmából megihletetten először megírta a Grammy-jelölt country-pop Rainbow című albumját, rá három évre pedig teljességében visszatért diszkós gyökereihez a High Roaddal. A ma megjelent Gag Order (magyarul: szájpecek, jogi értelemben a nyilvánosság kizárása) az utolsó lemeze, mely még Luke – azóta egykori – cégéhez köti.
Aki egy újabb upbeat albumra számított, az most pórul járt. Bár a Gag Order erősen merítkezik a pszichedelikus zene szintetizátoros, cifranélküli hangzásvilágából, összességében egy elég lassú zenei anyag, mely több ponton mondható inkább furcsának, mint rendkívüli dalszerzésnek. Ám ez mégsem jelenti azt, hogy ez egy rossz lemez lenne. Egyszerűen ez volt a következő lépés, ez tűnt önazonosnak az énekesnő számára. Tematikájában egyébként az elmúlt évek megpróbáltatásait öleli fel, s erre legnagyobb segítséget Rick Rubin jelentette, aki olyan zenészekkel és zenekarokkal dolgozott előtte, mint a Metallica, a Red Hot Chili Peppers, a Linkin Park vagy Adele. Kesha saját bevallása szerint Rubin inkább volt guru, mintsem producer az alkotói folyamatok alatt – ez a spiritiszta vonal rendkívül erőteljesen kiérződik minden számból.
AKC Misi: Long Live AKC
Neon, Misi, Holdvilág Club Hotel & Casino – kérdéses volt, hogy AKC Misi, aki amúgy is a hazai trap egyik legnagyobb alakja, hogyan tudja tovább még csűrni-csavarni a műfaj magyar ágazatát, ám a ma megjelent Long Live AKC mintha szintetizálta volna mindazt, amit az évek alatt lepakolt volna az asztalra. Sőt, mintha azt tökéletesítette is volna.
Ahogy az ezt megelőző lemezei, a mostani is egy koncepcióalbum, hiszen Misi nem szereti, s nem igen hisz a dalok egymásutániságában: egyszerűen kell egy átkötő ív, ami még kohezívebbé teszi a munkát. Az LLA eredeti munkacíme a Nem foglalkozok senkivel volt, ami kvázi egy tételmondata is lehetne a zenei anyagnak.
Nem csupán a trapnek megfelelő dallamépítésekkel, de a már jól ismert okos szövegekkel és elég király featekkel is megörvendeztette a zenész követőit, így a kollaborátorok között ott találjuk AKC Krettát, AKC Damigót, Figurát, 2roo-t, gyurist, Miller Dávidot, Lauriet, Szlimmyt, Ekhoet és Atkát. Na meg pont a rajongókat, hiszen Misi igen egyedi módon bevonta hallgatóságát is a kreatív folyamatba, kiknek hangjuk az album intrójában köszön vissza.
„Borzasztóan hálás vagyok a közönségemnek, és remélem, tetszeni fog nekik ez a korábbiaknál zeneileg és témáit tekintve is érettebb album. Az eddigi visszajelzések alapján ez nem csak szerintem lett egy különleges lemez – annál pedig elképzelni sem tudok gyönyörűbbet, mint amikor a hallgató is tud azonosulni a zenémmel, a mondandómmal“ – nyilatkozta Misi legújabb lemezéről a Recordernek, melyhez mi is csak gratulálni tudunk. Szép munka!
Lewis Capaldi: Broken By Desire To Be Heavenly Sent
A múlt hónapban mutatták be a Netflixen Lewis Capaldi: Így érzem magam (Lewis Capaldi: How I'm Feeling Now) című dokumentumfilmet, mely igencsak előnyösen hatott az énekes eladásaira: kifutó kislemezei azonnal a slágerlisták élén találták magukat, streamingszámai pedig erőteljesen megugrottak.
Ha tavaly levonhattunk egy bizonyos tanulságot Kate Bush Running Up That Hill című dalának köszönhetően, az az, hogy a 2020-as években semmi sem mozgatja úgy az eladási adatokat, mint a streamingfelületek. Mindazonáltal kérdéses, hogy a dokumentumfilm slágerlistákra való befolyása a Broken By Desire to Be Heavenly Sentnél is működőképes lesz-e. Capaldi bíztatóan nyilatkozott arról, hogy második albuma még többet nyújt ugyanabból a hangzásvilágból és líricizmusból, amelyet már megszoktunk s annyira szeretünk tőle, de mégiscsak a rajongókon múlik, hogy majd ítéletet mondjanak az anyag felett.
A lemez tematikájában egy nagy szerelem elmúlása köré rendeződik s teszi mindezt néhol kicsit upbeatebb gitárriffekkel, hol zongora és a vonósjátékkal, ám összességében az egésznek inkább olyan kivonata van, mintha az AI egy Ed Sheeran-lemezt próbált volna megalkotni. Bár ha őszinték akarunk lenni, kicsit az összes brit zenésznek ilyen érzülete van (Adele és George Ezra are shaking), de az előző munkáihoz képest határozottan azt lehet mondani, hogy ez az új album nem túl kiemelkedő. Mondjuk ez nem jelenti azt, hogy ne találnák remek szerzeményeket rajta. A The Pretender és a Leave Me Slowly kifejezetten azzal dolgozik, amihez Capaldi valóban ért: erőteljes vokálok és szívbemarkolóan őszinte sorok.
Dalok
Lana Del Rey: Say Yes To Heaven
Miss Del Rey rajongói végre büszkék lehetnek magukra, sikeresen kiabúzálták anyjukból Instagram-kommentszekciókban a már circa tíz éve a YouTube-on keringő Say Yes To Heaven címre keresztelt dalát. Nem tudni pontosan, hogy Lana így érezte-e a márciusi Ocean Blvd albumja után önazonosnak, vagy egyszerűen tetszett neki, hogy egy ideje trendinggel TikTok-on a szám nem hivatalos verziója (én ez utóbbira hajlok), mindenesetre mégis kiadta, s már most borítékolható, hogy ezzel megkaptuk a következő öt évre a frissen házasodott párok balladáját. De nem kell ennyire kritikusan hozzáállni a Say Yes To Heaven-höz. Ez egy Lana-szám, hát nyilván jó!
Beatrick, Co Lee, Miller Dávid: ANGYAL
Az Iceberg, majd a Cirque de L’Homme album után ismét összeállt Beatrick és Co Lee, de most a duóba bevették Miller Dávidot is, aki hangját nem csak a szexi szólamokhoz, de még a szám elején bizsergően beúszó „vocal choppok“-hoz is hozzáadta.
Az ANGYAL abból a vízióból született, hogy mi is történne, ha egy nő, aki angyalnak vallja magát, tök random beesne Beatrick ablakán és magával kívánná vinni a srácot. A dalhoz készült klip is ilyen víziókat jelenít meg. Van benzinkutas rablás, illegál póker, autóval repesztés, meg miegymás. Valószínű, hogy gyakran halljuk majd pörögni a szerzeményt hazánk partiszcénáján.
The Anahit: bossbitch
Nem sok időt kellett várni a The Anahit #VÁLSÁGPOP című nagylemeze után az új single-re, melyet bossbitch címmel jelentetett meg a zenekar. A dal – ugyanúgy, mint maga a nagylemez – ismét a TikTok-on látott napvilágot az Így születnek a dalok sorozat keretein belül.
„A zenei alap különlegessége, hogy TikTok-on viccből samplingeltem egy WC-spray hangot és csináltam belőle egy demót, amit aztán Soma továbbfejlesztett. Akkor még csak azt tudtuk, hogy egy igazán erőt adó mégis nagyon cool r&b dalt szeretnénk létrehozni. Aztán időközben megszületett a chorus, ami enyhén magyar népzenei énektémákra hajaz, és az egész dalból egy ilyen csodálatos káosz lett, aminek mégis van értelme és ereje“ – meséli a dal születéséről Rita, a zenekar énekes-dalszerzője.
Bár zeneileg az elmúlt években nagy átalakuláson ment át a zenekar, egy dolog a kezdetektől jellemzi a dalaikat: az üzenet, miszerint „mind voltunk már hasonló helyzetben, senki nincs egyedül”. A dal mondanivalójáról az alábbiakat árulta el Rita: „Van úgy az életben, hogy azt érzed, hogy minden teljes káosz. Nem találod a helyed, de nagyon tudod, hogy hova akarsz eljutni és harcolsz a céljaidért, viszont senki sem érti körülötted, hogy mit művelsz. Ezekből az érzésekből született a bossbitch c. dalunk.“
Fiúk: Mindig élek
„A dal szövege abból a gondolat-morzsából indult, hogy milyen ritkán jut eszembe vagy eszünkbe, de úgy éljük az életünket, napról napra, hogy egyszer meghalunk - és ezt mindannyian pontosan tudjuk. Ez a kapcsolat a halállal mindenkinek végigkíséri az életét. Élni azt jelenti, hogy ezzel próbálunk küzdeni úgy, hogy minél többet hozzunk ki belőle - még a halál előtti utolsó pillanatban is kapkodunk a levegőért“ – osztja meg gondolatait a dalról a Fiúk frontembere, Bíró Bence.
A poprock szám a szexi gitárlüktetéseken túl egy elég menő tempóváltást is tartogat a bridge-n, mely alatt a Fiúk baritonja szinte férfikórusszerűen zeng fel. Nagyon bejövős!
BRSK: Reve
BRSK neve az elmúlt években elsősorban hazai válogatás- és remixlemezeken tűnt fel: a producer szerzeményei a futurebeats tengelyen egyensúlyoztak, néha a house, néha a tört szubzsánerek felé mozdulva. A márciusban megjelent, hangulatos klippel kísért Beautiful is az említett attitűdöt követte, de érezhetően elkezdett a garage felé is kacsintgatni.
A Reve (francia szó, magyarul álom) tovább halad ezen az úton, mégpedig meglehetősen határozottan: a nyugodt, hátradőlős Beautiful után ezúttal a tánctér is elérhető közelségbe kerül. A dobok közül kiemelkednek a brit vonulatra jellemző, sűrűn elhelyezett perkák, a vokálfoszlányok, illetve a hangminták pedig bizonyos pontokon a Four Tet-Burial örökséget idézik meg.
A Reve a március végi Beautifulhoz hasonlóan az amerikai, szintén a kifinomult elektronikában mozgolódó Tabula Rasa Record Company gondozásában lát napvilágot. A kiadó egyre több műértő figyelmét ragadja meg a tengerentúlon, többek között a már említett Four Tet is előszeretettel szelektál a TRRC-kötődésű producerek (Kelbin, RamonPang) munkáiból.
BÖBE: EGYEDÜL PÄRBAN
BÖBE, azaz Szécsi Böbe közel egy éves alkotói szünet után tért vissza: bemutatkozó albuma, a poïsoned paradïse óta ez az első megjelenése. Az EGYEDÜL PÄRBAN a korábbiakhoz hasonlóan személyes ihletésű, azonban van egy óriási különbség az eddigiekhez képest: ez az első olyan dalszöveg, amelyet BÖBE anyanyelvén írt, mely újabb horizontokat nyitott meg alkotói énje számára, hiszen így már nem bújhat a sokak számára nem érthető angol sorok mögé. A dalt, amelyet Doórral közösen készített, csak még különlegesebbé teszi a hozzá készült, egyedi látványvilágú klip, amely az énekes-dalszerző saját világába kalauzol minket.