A hetekben egy zöld aktivistacsoport festménylocsolós akcióitól volt hangos az internet. Felröppentek azonban hírek, hogy a szervezet astroturfing részeként működik, és kifejezetten az olajvállalatokat segíti. Mi a baj ezzel és mi ez a fogalom egyáltalán?
Az olajipar pénzeli az olajipar kritikusait?
Az utóbbi hetekben sokat hallottunk a Just Stop Oil aktivistacsoport akcióiról: Van Gogh festmény lelocsolása, önmaguk tájképhez való hozzáragasztása és luxusautó-szalonok rongálása, a közvélemény pedig meglehetősen megosztott azzal kapcsolatban, hogy az ehhez hasonló akciók okésak-e, és ha okésak is, elérik-e a céljukat, hogy a társadalom kritikusabban álljon az olajipar klímaszennyező tevékenységeihez.
Ahogy a 24.hu fent hivatkozott cikkében is írja, ezek az akciók a vitatott módszereken kívül más okból is ellentmondásosak: több portál, köztük az ARTnews és az NPR is arról cikkezett, hogy a Just Stop Oil mozgalom adományozói között megtalálható a Climate Emergency Fund szervezet, amelynek egyik alapítója és fő támogatója egy olajkereskedelemből meggazdagodott milliárdos unokája, Aileen Getty. Dilemmára ad okot, hogy miért támogatja az olajipar kedvezményezettje azt az aktivistacsoportot, amely éppen az olajipar tevékenységei ellen küzd?
Itt fontos kiemelni, hogy ez önmagában nem jelenti azt, hogy a múzeumokban akciózó tizenévesek motivációja kamu, és nem hinnének őszintén abban, amiért részt vesznek ezekben. A kérdéses pontok a mögöttük álló szervezetben vannak, mintsem azokban az egyénekben, akik a zöldebb jövőért küzdenek. Ugyanígy nem lehetünk biztosak abban sem, hogy az az Aileen Getty, aki saját bevallása szerint hisz az ilyen provokatív akciók hatásában, hátsó szándékkal támogatja a Just Stop Oil mozgalmat. Ettől függetlenül látnunk kell, hogy rendkívül ellentmondásos az ügy, sokan pedig az astroturfing jelenség egy sajátos formáját vélik felfedezni benne. De mi is ez a módszer, és hogyan kapcsolódik a festménylocsoló klímaaktivistákhoz?
Megéri pénzelni az „alulról szerveződő“ csoportokat
Az astroturfing nem az utóbbi évek szüleménye, már korábban is nyúltak ehhez a módszerhez különböző politikai szervezetek és vállalatok. Az astroturf szó az amerikai stadionokban használt műfüvet jelenti, ahogy a Guardian rávilágít, az alulról jövő, grassroot (innen jön a fű-műfű szembeállítás) szervezeteknek az „álságos verziójaként“ kapta ezt a nevet. A lényege, hogy látszólag önszerveződő szervezeteket pénzelnek vállalatok vagy politikai intézmények azért, hogy képviseljenek valamit, ami a finanszírozónak megéri. Hogy miért? Azért, amiért az influenszereknek is megéri pénzt adni reklámra: a (látszólagos) civilségük miatt sokkal hitelesebben tudnak szólni a tömegekhez.
De nézzük meg ezt egy példán keresztül. A Guest Choice Network nevű szervezet azért jött létre, hogy megakadályozza a vendéglátó helyeken való dohányzás szabályainak szigorítását. Köztudott, hogy a csoportot a Philip Morris vállalat, a dohányipar egyik óriása indította el, 600 ezer dollárt szánva a megalapításra. Később kiszivárgott, hogy a finanszírozásba 200 ezer dollárral beszállt a Monsanto is, amely egy génmódosított növényeket és azok termesztésére készült vegyszereket gyártó vállalat volt, mielőtt egyesült a Bayerrel. Miután ez kiderült, a Guest Choice Network átnevezte magát Center for Consumer Freedom-ra, és láss csodát, elkezdett a génmódosított termékek mellett kampányolni, azok kritikusai ellen felszólalni.
Ez persze csak addig tud működni, amíg a finanszírozási háttérre fény nem derül, azonban előfordulnak napjainkban is hasonló esetek, akik az online felületek lehetőségeit is kihasználják. Ha a Just Stop Oil csoportot ennek fényében nézzük, és amennyiben szó lehet náluk is astroturfingről, akkor ez egy elég specifikus esete a jelenségnek.
What is astroturfing? And why should we care?
— Good Law Project (@GoodLawProject) November 3, 2022
All the details: https://t.co/gWReBIX6qIpic.twitter.com/A9d08KpzzL
Akkor most mi a helyzet a klímaaktivistákkal?
Nem tudjuk biztosan. A tény, hogy olajipari szereplőkre visszavezethető a Just Stop Oil finanszírozása, minimum ellentmondásos. De, ha valóban astroturfingről beszélünk, akkor ennek egy nagyon különleges megjelenéséről van szó. Általában ugyanis a nagyvállalatok vagy politikai erők által pénzelt látszat-civilszervezetek olyan üzeneteket közvetítenek, amelyek a finanszírozók érdekeivel egybevágnak.
Az említett mozgalom olajellenes klímaaktivistái azonban kifejezetten az olajipar ellen lázadnak. Ami miatt mégis astroturfingre gyanakodnak sokan, az éppen a különböző akciók ellentmondásossága. Az ugyanis látszik, hogy Van Gogh festmények és egyéb köztulajdonok megrongálására nem tapsviharral reagál a társdalom. Emiatt a kritikusok kifejezetten attól tartanak, hogy a Just Stop Oil lejáratja a klímaaktivizmust, és visszaveti azt céljai elérésében – ez pedig éppen az olajvállalatoknak lehet érdeke. Lényegében tehát azért éri meg az olajiparnak az olajellenes aktivistákat támogatni, hogy azok ellenszenvet keltsenek az emberekben az olajellenes aktivizmussal szemben.
Persze, jó lenne erről többet tudni, de ha be is bizonyosodna az ellenkezője a fent leírtaknak, akkor is nagyon fontos ismerni ezeket a jelenségeket, hogy kritikusan tudjuk figyelni azt, ami körülöttünk történik.